Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: eerste stappen richting het vouwwagenleven; aanschaf oud modelletje... Tips?  (gelezen 1379 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Noordewind

  • Gast

Beste forummers,

Ik heb me een aantal jaar geleden al eens grondig verdiept in vouwwagens, en heb op het laatste moment afgezien van de aankoop van een Holtkamper Flyers via Marktplaats. Dat was een prima besluit, want een paar weken later werd er een knallende burn-out vastgesteld die heel erg lang geduurd heeft.

Nu begint het toch weer te kriebelen... We zijn met een gezin van 3 (zoon is 7), met een krap vakantie-budget. Mijn ouders betaalden in de zomervakantie een huisje voor ons op op de wadden, maar dat kost al gauw 1000 euro en dan heb je maar EEN week. Ik zou nu minder willen uitgeven, en meer vakantie-ervaring voor mijn zoon voorop willen zetten: dus met mooi weer ook gewoon een weekendje naar een natuurcamping in onze eigen provincie, of naar een boerderij-camping etc. En in de zomervakantie pas weg als er echt mooi weer aan komt, binnen of buiten NL (hebben geen duidelijke wensen).  Dus zit ik weer van alles te vergelijken.

Ik twijfel nu tussen 1. nog even niets doen (we hebben op zich geen haast, en kunnen in het najaar misschien goedkoper iets overnemen van iemand die geen zin heeft in de kosten van winterstalling).
2. een ouwe kar van rond de 500 euro aanschaffen om daarmee de verschillende soorten campings uit te proberen. Ik denk dat onze kampeerwensen namelijk heel erg uiteen lopen (mijn man kan spartaans met een tentje toe, ik wil zelf het liefst een beetje een "thuisplekje" waar ik ook ga zitten tekenen of een spelletje doe ofzo, en wat mijn zoon wil, weten we nog niet). Hiervoor heb ik bijvoorbeeld een combi-camp op het oog waarvan de tent recent vernieuwd is (maar de leeftijd van het onderstel blijft nog vaag; zit ik achteraan).
3. ik zit ook weer een beetje tussen het ouder spul van Holtkamper te zoeken op MP; als ik het heel gunstig zou kunnen spelen, heb ik voor ruim 2000 euro een Spacer met aardig wat uitrusting erbij, in redelijk goede conditie voor een kar uit 2003/2004. Dat lijkt mij best aantrekkelijk, maar dan heb ik al best een hele aanschaf gedaan zonder dat ik weet of kamperen me echt bevalt. Ik ben best een koukleum, en ik hoef ook niet zo nodig heel veel mensen om me heen...

Ik ben bij de showroom van Holtkamper geweest voor meer info, en daar werd verbazend laatdunkend gedaan over het oude materiaal op MP (hoewel die man echt wel begreep dat ik dan geen nieuwe bij hem ging kopen). Hij zei dat de onderstellen ook behoorlijk versleten zijn (wat is daar het probleem van?) en dat ze niets meer kunnen repareren voor ons als er wat kapot gaat omdat die modellen allemaal niet meer in productie zijn; ze gaan nu alleen nog door met de cocoon en de kyte. Hij raadde me aan om naar een goedkoper merk te kijken als ik wat wilde uitproberen.  Is dat nou eerlijke, terechte raad of niet?

Wat voor tips hebben jullie?

Oh ja; we zouden de aanhanger in onze eigen tuin kunnen stallen (onder een zeil ofzo)? Dus kosten voor opslag hebben we niet.
« Laatst bewerkt op: april 25, 2017, 12:33:08 pm door Noordewind »
Gelogd

herowebe

  • Global modderklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.566
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
  • Carpe Diem
Re: eerste stappen richting het vouwwagenleven; aanschaf oud modelletje... Tips?
« Reactie #1 Gepost op: april 25, 2017, 12:40:06 pm »

Wat jammer dat die meneer zich zo laatdunkend uitlaat over zijn eigen producten.
Wij hebben ook een oudere Spacer gekocht om te kijken of dat model ons inderdaad beviel. We hebben er zoveel plezier van en alles is nog zo goed in orde dat we hem zeker nog niet wegdoen.
We hebben er wel opgelet hoe de staat van het tentdoek was, en bij goed onderhoud gaat deze heel lang mee, en de wagenbak had onderhoudsbeurten gehad dus hier mankeerde ook helemaal niets aan!
Van een goed onderhoudende wagen van 2003 daar kun je nog jaren plezier van hebben.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: eerste stappen richting het vouwwagenleven; aanschaf oud modelletje... Tips?
« Reactie #2 Gepost op: april 25, 2017, 01:01:18 pm »

Kijken eens bij Roadmaster fijne vouwwagen en alle onderdelen zijn er nog. En Ad van Roadmaster helpt iederen ongeacht hoe oud de vouwwagen is. Die man staat te minste nog voor zijn merk. Ik zou inderdaad een goedkope vouwwagen kopen. Uit proberen en dan sparen voor een andere. En wij kamperen ook op svr en natuurkampeerterrein. Super voor kinderen. Mijn dochter is 8 jaar en wil niks anders meer. Succes met de zoektocht

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

aartnely

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: HoltKamper Cocoon Aero limited edition
  • uit de kar geklapt
Re: eerste stappen richting het vouwwagenleven; aanschaf oud modelletje... Tips?
« Reactie #3 Gepost op: april 25, 2017, 01:17:44 pm »

wij verhuren een flyer van omstreeks 1995 met alles erop en eraan
kun je proberen of het wat voor je is
kijk op muldersite.nl
Gelogd

solex

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 591
  • Merk Vouwwagen: ex trigano odyssee 2015. Ex raclet tropicana en Ex walker doublette
  • nooit te oud om te leren.
Re: eerste stappen richting het vouwwagenleven; aanschaf oud modelletje... Tips?
« Reactie #4 Gepost op: april 25, 2017, 04:40:05 pm »

Hoi

Als het niet een holtkamper moet zijn kijk dan ook eens naar trigano.
Wij zijn ook met 3 (zoon 12) en zijn zeer tevreden van onze odyssee.
2dehands zijn deze ook niet zo duur en zijn snel op te zetten voor bv een weekend.
Als U niet te ver van de grens woont is in Belgie kijken voor een oudje ook een optie.

Hier staan er meer dan 200 te koop.

https://www.2dehands.be/caravans-kamperen/vouwwagens/
« Laatst bewerkt op: april 25, 2017, 04:42:07 pm door solex »
Gelogd
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

Noordewind

  • Gast
Re: eerste stappen richting het vouwwagenleven; aanschaf oud modelletje... Tips?
« Reactie #5 Gepost op: april 25, 2017, 04:52:53 pm »

Wat vinden jullie trouwens van stallen onder een zeildoek; maakt dat uit t.o.v. een stalling (die ongetwijfeld ook niet verwarmd is)?

En moet ik in mijn bod meewegen dat reparaties niet meer kunnen worden uitgevoerd (behalve aan het onderstel door een garage), dus dat de tent bij schade sneller onherstelbaar is, en daarmee korter mee gaat?

Wat is er ervaring met een vaste bank met kussens (zoals in de spacer en de flyer); mij lijkt dat wel lekker zitten (kan je een beetje zacht hangen) t.o.v. losse tafel en stoelen, maar die laatste kan je wel veel flexibeler neerzetten.

Als je echt een warme zomer hebt, is het dan snel te heet in de tent (zit natuurlijk nog geen airco membrane system in op deze leeftijd)? Wat doen jullie daaraan? Zijn die banken dan "te heet" in vergelijking met klapstoelen in het gras onder de voorluifel?
Gelogd

Noordewind

  • Gast
Re: eerste stappen richting het vouwwagenleven; aanschaf oud modelletje... Tips?
« Reactie #6 Gepost op: april 25, 2017, 04:56:02 pm »

Nog een vraag: ik zag een filmpje van hoe je bij een oude combi camp de voortent neerzet. Dat vond ik nog best een gedoe met allemaal verschillende buizen. Is er daarin verschil met de Holtkamper? Van de Combi Camp spreekt het bredere bed en de grote lichte ruimte op het deksel me aan... Maar ik moet het dus nog in het echt gaan bekijken. Heeft iemand er al ervaring mee (de vergelijking van die twee merken)?
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: eerste stappen richting het vouwwagenleven; aanschaf oud modelletje... Tips?
« Reactie #7 Gepost op: april 25, 2017, 05:28:02 pm »

ik  ga eranuit dat je buiten de bank evengoed tafel en stoelen mee gaat nemen? het grootste deel vd vakantie leef je ws buiten. Combicamap zijn ook degelijke wagens met een hoop ruimte maar een lagere prijsklasse dus ws kan je voor je geld een jongere combicamp krijgen. Het airco membranen systeem kent alleen houtkamper. Wij kamper een ander merk en hebben geen last vd warmte in een tent.. een vaste bank zou ik alleen handig vinden bij slecht weer of als het kouder is. maar aangezien wij mooi weer kampeerders ( en het over het algemeen treffen) heeft dat voor ons geen toegevoegde waarde. Je moet eens goed afwegen wat je echt noodzakelijk vind aan een vouwwagen..
Gelogd

whizzle

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: eerste stappen richting het vouwwagenleven; aanschaf oud modelletje... Tips?
« Reactie #8 Gepost op: april 25, 2017, 07:22:45 pm »

Ik weet niet wie je gesproken hebt bij holtkamper, Emmen of Bunnik? maar het is in elk geval grote onzin wat die meneer heeft verteld. (en erg slechte reklame voor een kwaliteitsprodukt. Hij had beter kunnen zeggen dat hun produkt zo goed is dat je nog prima kunt kamperen in een 25 jarige flyer)
Mijn broer heeft een flyer uit 1991 (overgenomen van ons toen wij een cocoon kochten) en die is vorig jaar nog gerepareerd ivm een scheur in het doek. Wijzelf hebben 3 jaar geleden er nog nieuwe horramen in laten zetten en kleine plekjes laten repareren.
Kijk een nieuwe tent erop zetten gaat niet meer lukken, want die worden idd niet meer gemaakt, maar dat zul je met jouw budget ook niet willen verwacht ik (nieuwe tent kost gauw zo'n €3000)
En het onderstel is (bijna) onverwoestbaar.
Het enige euvel wat oudere modellen nog wel eens willen hebben qua onderstel zijn problemen met het deksel. De eerste series zijn van ander materiaal gemaakt dan latere series. Maar dat is iets waar je naar kunt kijken bij een bezichtiging.

Bij zorgvuldig gebruik kan een Spacer uit 2004 echt nog wel 15 jaar mee (of langer) bij gebruik voor een paar weekjes in de zomer. Ga je er ook regelmatig weekendjes mee weg, dan zou het aantal jaar iets minder zijn.

Maar goed, dit is mijn geheel gekleurde mening en mogelijk past een ander merk veel beter bij je budget en wensen ;-)
Gelogd

arne

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: eerste stappen richting het vouwwagenleven; aanschaf oud modelletje... Tips?
« Reactie #9 Gepost op: april 25, 2017, 09:08:55 pm »

Ik voeg nog wel even een gekleurde mening toe. ;) De eerste Flyer die wij kochten was uit de tweede maand van de start van de bouw van de Flyer in 1984. Dat was in 2010 of zo. Daar hebben we een paar jaar fijn in gekampeerd. Drie jaar geleden weer een '92er gekocht en opnieuw drie jaar in gekampeerd. Vorige zomer verkocht, omdat we wat anders wilden. Al komen we misschien wel weer terug bij een klapper, je weet maar nooit. Als we dat doen, dan wordt het echt wel weer een Flyer. Nooit problemen gehad met het onderstel. Het doek wordt wel ouder, maar met een 2003 heb je niet veel problemen verwacht ik. Onze tweede Flyer had wel een ander deksel van trespa. We hadden nog wel eens een runner nodig voor een rits en wat van die 'knopjes' aan de zijkant waar je de schorten mee vastzet en die hebben ze keurig opgestuurd vanuit Bunnik. Verder niets mis mee. Ik zou het zo weer doen.
Gelogd

Noordewind

  • Gast
Re: eerste stappen richting het vouwwagenleven; aanschaf oud modelletje... Tips?
« Reactie #10 Gepost op: april 26, 2017, 08:54:23 pm »

Gekleurde meningen (gewoon ervaring joh) is welkom :-)

Is er ook iemand die combi-camp en Holtkamper kan vergelijken?
Gelogd

sanneman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: eerste stappen richting het vouwwagenleven; aanschaf oud modelletje... Tips?
« Reactie #11 Gepost op: april 27, 2017, 09:05:53 am »

Hahaha: da's ook een zienswijze :-)

Wij hebben bij onze zoektocht holtkamper (kyte) en combicamp (country en flexi) redelijk uitgebreid naast elkaar gezet.

Holtkamper is qua afwerking en 'slimmigheden' wat ons betreft echt wel een stap hoger. Maar: qua prijs ook ;-)
Combi camp gaf ons meer praktische zaken: bij de flexi standaard 4 (of 5, ondertentje) slaapplekken. Daar moet bij de kyte dan de kindertent XL voor bijkomen. Bij de country heb je ook 2 slaapplekken en een iets flexibelere mogelijkheid om op te zetten (met/zonder voortent en/of luifel).

Dat geeft bij ons (gezin met 3 kids die nu nog in de klapkar slapen) nu de voorkeur aan de flexi. Als de kids later in tentjes liggen denk ik dat we (met de kennis van nu) voor de country zouden gaan, vanwege de flexibele opzet-mogelijkheden.

De 'mooie-spullen-fetisjist' in mij wil uiteraard gewoon een kyte XL met XL kindertent en bamboe-keuken :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: eerste stappen richting het vouwwagenleven; aanschaf oud modelletje... Tips?
« Reactie #12 Gepost op: april 28, 2017, 07:26:09 pm »

Ik ben bij de showroom van Holtkamper geweest voor meer info, en daar werd verbazend laatdunkend gedaan over het oude materiaal op MP (hoewel die man echt wel begreep dat ik dan geen nieuwe bij hem ging kopen). Hij zei dat de onderstellen ook behoorlijk versleten zijn (wat is daar het probleem van?) en dat ze niets meer kunnen repareren voor ons als er wat kapot gaat omdat die modellen allemaal niet meer in productie zijn; ze gaan nu alleen nog door met de cocoon en de kyte. Hij raadde me aan om naar een goedkoper merk te kijken als ik wat wilde uitproberen.  Is dat nou eerlijke, terechte raad of niet?

We hebben dit vaker mee gemaakt hoor. En niet alleen hij HK
Ook op de beurs werd zelfs een zeer gerenommeerde dealer afgekraakt door een medewerker van de Wit.
Op MP deugt geen enkele vouwwagen hebben we bij meerdere gehoord.

Bij Roadmaster hebben ze ons goed geholpen door informatie te verstrekken over de wagen die wij voor ogen hadden.
Die wagen was helaas niet meer beschikbaar.
Roadmaster had er ook een staan iets duurder met 2 jaar garantie en volledig nieuw doek.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal