Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Toeter geluid bij los contact ?  (gelezen 513 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roelm

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 22
  • Merk: kampeermiddel : Nog geen
Toeter geluid bij los contact ?
« Gepost op: juni 21, 2024, 09:46:46 am »

Ik ging de vouwwagen na een beurt ophalen en toen ik weg reed kreeg ik na 100 meter een soort zachte toeter te horen. Ik dacht eerst dat het de vrachtwagen was 200 m achter me. Maar bij een volgende bocht hoorde ik het weer.
Uitgestapt … bleek de stekker niet goed te zitten en deden alle lampen van de Trigano Odyssee het niet.
Na goed er in stoppen niks meer gehoord tot een keer onderweg nog 1 x.

Is dit iets bekends wat de Odyssee doet bij slecht contact van de stekker in de auto ?
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.515
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
Re: Toeter geluid bij los contact ?
« Reactie #1 Gepost op: juni 21, 2024, 10:07:55 am »

Ik zou eerder verwachten dat het andere bestuurders zijn die jou er op attent willen maken dat je verlichting raar doet of dat de auto zelf een signaal geeft dat hij iets vreemd opmerkt. Ik zou verwonderd zijn dat de odyssee het is die het doet, want die moet al voldoende stroom krijgen van de auto om te kunnen toeteren.

Gelogd

6ink

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 31
  • Merk: kampeermiddel : Alpen Kreuzer Parade 2019
Re: Toeter geluid bij los contact ?
« Reactie #2 Gepost op: juni 21, 2024, 11:00:13 am »

Ik verwacht dat als men toetert omdat er iets raars of defect is, je ook even komt vertellen wat er aan de hand is. Al is het maar met een handgebaar. Dat zou wel zo prettig zijn. Mocht het daadwerkelijk de trekkende auto zijn die vanuit de claxon een toeterend geluid maakt bij een niet goede verbinding, zou ik het testen met een fietsendrager of een andere aanhanger en daarna naar de dealer gaan. Ik ben geen automonteur, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit in een auto mogelijk is. Mocht het mogelijk zijn, dan verwacht ik dat de auto ook wel zo geavanceerd is dat je hier een melding van krijgt.

Het is wat lastig beoordelen als je een 'soort zachte toeter' hoort, maar ik heb bij een oudere vouwwagen ook weleens zoiets gehoord. Na een tijdje stilstaan in de stalling, maakte de koppeling en de oplooprem een wat schurend geluid. Na verloop van tijd was dat over. Wellicht hebben ze tijdens de beurt de banden er af gehaald of nieuwe onderdelen er op gezet en moet de boel even inslijten.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.896
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Toeter geluid bij los contact ?
« Reactie #3 Gepost op: juni 22, 2024, 07:43:45 am »

Onze auto geeft ook een waarschuwing bij slecht contact. Geen toetergeluid, maar een helder geluid wat je niet constant wilt horen. En een melding op het display. Ff alles nakijken en/of schoonmaken. wat spinrag in je stekker/stekkerdoos kan dat al veroorzaken. Ff uitblazen. Er zijn ook kleine borsteltjes voor. Kan ook zijn dat er wat corrosie op de contacten zit. Wat contactspray.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.061
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Toeter geluid bij los contact ?
« Reactie #4 Gepost op: juni 22, 2024, 09:46:14 am »

Ik denk dat dat geluidje vanuit jullie kofferbak komt. Trekhaken gebruiken tegenwoordig een aansluitmodule om de de signalen van de autoverlichting geschikt te maken voor de trekhaakstekker. In diverse EU landen, waaronder Duitsland waar veel van die modules vandaankomen, is het verplicht dat de auto een signaal geeft bij een defect aan de aanhangerverlichting. Die terugkoppeling mag optisch of akoestisch. Af fabriek is het doorgaans het laatste, doormiddel van een melding op het display. Maar de aansluitmodule zelf mag ook een geluid geven en dat zie je vaker bij trekhaken die achteraf zijn gemonteerd.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal