Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Trigano Alpha, hoe dik mag een topmatras zijn?  (gelezen 2796 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mr. Q

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Trigano Alpha
Trigano Alpha, hoe dik mag een topmatras zijn?
« Gepost op: mei 30, 2022, 11:31:02 pm »

Beste Alpha-gebruikers,

Weet iemand hoe dik een topper / topdekmatras mag zijn?  :? We halen de luifel er af om wat extra ruimte te creëren en willen graag een topper met slaapzakken laten liggen tijdens het dichtklappen.

Mvg
Martijn (Mr. Q).
Gelogd
Vriendelijke groet,

Martijn Quik (Mr. Q)

marjanb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 12
  • Merk Vouwwagen: trigano alpha
Re: Trigano Alpha, hoe dik mag een topmatras zijn?
« Reactie #1 Gepost op: juni 18, 2022, 11:34:02 am »

Helaas geen antwoord, maar dezelfde vraag voor onze Trigano Alpha. We vinden de matras net wat te hard en denken we over om er een ander wat dikkere matras te kopen. Maar welke dikte totaal is haalbaar? Volgens mij is de standaardmatras nu 8 cm. De meeste toppers zijn zeker 5 a 6 cm, vouwt de wagen dan nog makkelijk dicht?
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Trigano Alpha, hoe dik mag een topmatras zijn?
« Reactie #2 Gepost op: juni 18, 2022, 01:43:06 pm »

Wij hebben een IKEA topper op de matras liggen. Die is 5cm dik. Samen met de dekbedden kan de deksel dan nog dicht.
Gelogd

marjanb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 12
  • Merk Vouwwagen: trigano alpha
Re: Trigano Alpha, hoe dik mag een topmatras zijn?
« Reactie #3 Gepost op: juni 18, 2022, 05:18:27 pm »

Dat is handige informatie. Dank je wel, ik ga op zoek!
Gelogd

Bert1980

  • Gast
Re: Trigano Alpha, hoe dik mag een topmatras zijn?
« Reactie #4 Gepost op: juni 24, 2022, 10:16:19 am »

Wij hebben een IKEA topper op de matras liggen. Die is 5cm dik. Samen met de dekbedden kan de deksel dan nog dicht.

Ik dacht altijd dat IKEA geen lengtematen had. :?

Persoonlijk vindt ik dat er tijdens het dichtklappen al best wel weinig ruimte over lijkt. kan me zo slecht voorstellen dat daar gewoon nog 5cm bij past?

Gelogd

JM

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 85
  • Trigano Alpha
Re: Trigano Alpha, hoe dik mag een topmatras zijn?
« Reactie #5 Gepost op: juni 24, 2022, 10:24:25 am »

Houdt er wel rekening mee, dat als je nat in moet klappen, de tent aanzienlijk meer ruimte nodig heeft. Wij hebben alleen de slaapzakken erop liggen en moeten bij nat inklappen behoorlijk druk op het deksel zetten, ik heb om die reden ook een extra slotje bij laten plaatsen om de druk op de sloten beter te verdelen.
Gelogd

Bert1980

  • Gast
Re: Trigano Alpha, hoe dik mag een topmatras zijn?
« Reactie #6 Gepost op: juni 24, 2022, 10:30:29 am »

Juist, en die druk op de deksel, daar gaat het me ook om...

Het is een knap gemaakte vouwwagen, dat staat buiten kijf, maar het blijft een polyester deksel met sluitingen welke eraan gepopnageld zitten.
Moet er niet aan denken dat zo'n deksel (onder spanning/druk) een keer "plop!" zegt bij bijvoorbeeld een hobbel in de weg.

Barst in één keer je vouwwagen open.  huil ::)

Wij halen voor het inklappen (altijd droog tot nu toe) ook de luifel eraf en hebben geen beddengoed op het matras liggen.
Zelfs dan moet je nog best opletten hoe je de tent vouwt om niet teveel druk te hebben bij inklappen.
Ik kan me dus zo lastig voorstellen dat daar beddengoed en zelfs een 5cm topper nog bij gaan kunnen...
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Trigano Alpha, hoe dik mag een topmatras zijn?
« Reactie #7 Gepost op: juni 24, 2022, 04:36:29 pm »

Ik dacht altijd dat IKEA geen lengtematen had. :?

Persoonlijk vindt ik dat er tijdens het dichtklappen al best wel weinig ruimte over lijkt. kan me zo slecht voorstellen dat daar gewoon nog 5cm bij past?

De topper is 140 x 200 en dat ligt prima. Die centimeters die de topper kleiner is dan de matras (150x205) missen wij niet, ondanks dat ik niet de kortste ben.

Houdt er wel rekening mee, dat als je nat in moet klappen, de tent aanzienlijk meer ruimte nodig heeft. Wij hebben alleen de slaapzakken erop liggen en moeten bij nat inklappen behoorlijk druk op het deksel zetten, ik heb om die reden ook een extra slotje bij laten plaatsen om de druk op de sloten beter te verdelen.

Wij klappen vrijwel altijd nat in (of door dauw, of door regen) en hebben met de topper inclusief de dekbedden in 10 jaar Alpha tijd nooit problemen ondervonden. Je moet er wel goed op letten dat de matras echt strak aan de scharnierkant ligt en er niet onnodig stof dubbel vouwt. Goed strak leggen scheelt alles. Zodra ik het gevoel heb dat er teveel trekkracht op de sloten komt, gaat de deksel weer omhoog en vouw ik de stof net zolang tot het met een normale spanning sluit.

Vanaf dit jaar kamperen we met een Itinea en die heeft een extra slot aan de deksel. Daar ligt nu ook de topper in met opgemaakte dekbedden, en het sluiten ging prima. Eigenlijk geen verschil met de Alpha.

Gelogd

Bert1980

  • Gast
Re: Trigano Alpha, hoe dik mag een topmatras zijn?
« Reactie #8 Gepost op: juni 27, 2022, 03:25:24 pm »

Je moet er wel goed op letten dat de matras echt strak aan de scharnierkant ligt en er niet onnodig stof dubbel vouwt.

Dat zou inderdaad wel eens een goede tip kunnen zijn.   :J

Wij verschuiven de matras eigenlijk nooit, dus als we die meer richting het leef-gedeelte / scharnierzijde trekken vóór het inklappen, dan zou het beter moeten gaan...

Ben benieuwd, dus dat gaan we proberen!!
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Trigano Alpha, hoe dik mag een topmatras zijn?
« Reactie #9 Gepost op: september 07, 2023, 11:42:48 am »



Vanaf dit jaar kamperen we met een Itinea en die heeft een extra slot aan de deksel. Daar ligt nu ook de topper in met opgemaakte dekbedden, en het sluiten ging prima. Eigenlijk geen verschil met de Alpha.
Ik ben even topics aan het teruglezen.
Maar wat bedoel je hier mee?
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Trigano Alpha, hoe dik mag een topmatras zijn?
« Reactie #10 Gepost op: september 08, 2023, 05:50:27 pm »

Ik ben even topics aan het teruglezen.
Maar wat bedoel je hier mee?

Waar wil je meer informatie over? Het extra slot? Onze Alpha had twee sloten waar het deksel mee vast werd gezet, de Itinea drie. Dat maakt dat de kracht beter verdeeld wordt. Overigens valt mij steeds meer op dat als je bij het inklappen even de tijd neemt om het doek recht te leggen en op de juiste plek te brengen, er nauwelijks spanning op die sloten komt te staan. Dat doe ik op het moment dat de deksel zover omhoog staat dat het frame in de wagenbak beland. Wij klappen hem standaard in met een Ikea topper op de matras én de dekbedden op het matras. Wel zorgen we ervoor dat het matras, de topper en de dekbedden echt goed aan de kant van de dekselscharnieren liggen om aan de linker kant van de bak ruim genoeg ruimte te hebben voor het frame en de stof van het dak.
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Trigano Alpha, hoe dik mag een topmatras zijn?
« Reactie #11 Gepost op: september 08, 2023, 06:01:40 pm »

Waar wil je meer informatie over? Het extra slot? Onze Alpha had twee sloten waar het deksel mee vast werd gezet, de Itinea drie. Dat maakt dat de kracht beter verdeeld wordt. Overigens valt mij steeds meer op dat als je bij het inklappen even de tijd neemt om het doek recht te leggen en op de juiste plek te brengen, er nauwelijks spanning op die sloten komt te staan. Dat doe ik op het moment dat de deksel zover omhoog staat dat het frame in de wagenbak beland. Wij klappen hem standaard in met een Ikea topper op de matras én de dekbedden op het matras. Wel zorgen we ervoor dat het matras, de topper en de dekbedden echt goed aan de kant van de dekselscharnieren liggen om aan de linker kant van de bak ruim genoeg ruimte te hebben voor het frame en de stof van het dak.
En heb je dan ook nog het dak van de voortent aan de hoofdend vast geritst of haal je die helemaal lol?

Wat betreft extra slot aan de deksel voor betere drukverdeling snap ik het nu.
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Trigano Alpha, hoe dik mag een topmatras zijn?
« Reactie #12 Gepost op: september 08, 2023, 06:16:20 pm »

Ik laat het dak van de voortent er nooit aan zitten omdat wij dat dak alleen gebruiken bij drie weken vakantie. Bij een weekend weg gebruiken we de zonneluifel, want die raakt de grond niet en hoef je dus ook niet schoon te maken. Bij het inklappen zit er bij ons dus niets extra's aangeritst.
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Trigano Alpha, hoe dik mag een topmatras zijn?
« Reactie #13 Gepost op: september 08, 2023, 06:41:06 pm »

Ik laat het dak van de voortent er nooit aan zitten omdat wij dat dak alleen gebruiken bij drie weken vakantie. Bij een weekend weg gebruiken we de zonneluifel, want die raakt de grond niet en hoef je dus ook niet schoon te maken. Bij het inklappen zit er bij ons dus niets extra's aangeritst.
Slim. Dank voor de tip.
Gelogd

marjanb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 12
  • Merk Vouwwagen: trigano alpha
Re: Trigano Alpha, hoe dik mag een topmatras zijn?
« Reactie #14 Gepost op: september 08, 2023, 09:01:54 pm »

Wij hebben ook een Ikea topper van 5 cm op de matras liggen. Ook altijd de dekbedden erop, vaak nog een stoel in het midden van het bed omdat deze onder het bed wat onhandig is. De luifel laten wij er ook altijd aan zitten. Je moet goed opletten dat de matras naar de scharnierkant ligt, maar ook aan de andere kant zorgen dat het frame goed weg kan zakken. Soms staat het bysonyl waar de ritsen in zitten nog wat strak gespannen, waardoor de stokken niet goed in de bak kunnen zakken en het deksel niet goed sluit. Je moet dan even ruimte maken onder de stokken door even wat aan het bysonyl te trekken. Dan zakken de stokken vaak opeens verder in de wagen bak.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal