Hm, vergulden wordt een dure grap. Zie je ook niet veel, klapkarren met vergulde buizen.
Als de buizen een goud-achtige kleur hebben met hier en daar een soort regenboog-effect, dan zijn ze thermisch verzinkt.
Er zit dus een laagje zink op de buizen dat ze moet beschermen tegen roest (corrosie).
Als de buizen vochtig worden opgeborgen voor een heel jaar (lees : de wintermaanden), dan kan de zinklaag aangetast worden, met een soort van witte poederachtige struktuur er op.
De buizen van mijn klapkar zijn bijna allemaal min of meer aangetast, maar ik poets ze zo om het jaar even op met wat staalwol No: 00 (dubbel nul).
Dit is een klusje van niks, en één keer heb ik het door mijn dochter laten doen tijdens het opzetten. Kostte op die manier dus helemaal geen tijd.
Plukje staalwol om de buis heen houden en ongeveer twee keer heen en weer bewegen. Eventueel een paar werkhandschoenen er bij aantrekken als je bang bent dat je handen beschadigen.
Let wel: gewóón staalwol, en géén Brillo-sponsjes die je eerst nat moet maken, want we willen die buizen niet nat hebben !!!!
Succes met het schoonmaken van de buizen, en als je ze toch laat vergulden, laat het me even weten. Dan kom ik even kijken, want een vouwwagen met vergulde buizen is best wel een bezienswaardigheid.