Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: snelheid rijden met trigano odyssee  (gelezen 8088 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mirtim

  • Gast
snelheid rijden met trigano odyssee
« Gepost op: januari 19, 2012, 07:53:53 pm »

Wij zijn op zoek naar een trigano odyssee, maar vragen ons af hoe snel je met die vouwwagen kan rijden. Kan iemand hier een reactie op geven? Wij hebben nu een odyssee uit 2001 gezien, maar zijn er nog verschillen afhankelijk van het jaartal.
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: snelheid rijden met trigano odyssee
« Reactie #1 Gepost op: januari 19, 2012, 07:55:34 pm »

Hoe snel wil je dan rijden?  :?
welke auto heb je? is ie al gechipt?
Kun je de boetes betalen?  >:(

schiet me zo te binnen?
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.275
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: snelheid rijden met trigano odyssee
« Reactie #2 Gepost op: januari 19, 2012, 07:59:01 pm »

Dan moet je op de bandenmaat letten.
De 10" die ik onder mijn jametic heb kunnen tot 130.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2012, 08:37:34 pm door Alex »
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

screech

  • Gast
Re: snelheid rijden met trigano odyssee
« Reactie #3 Gepost op: januari 19, 2012, 08:02:12 pm »

dat van Alex klopt, maar in Nederland levert dat al een behoorlijke bekeuring op. Hier mag je maar 90 km/h met een aanhanger. In het buitenland verschilt dat per lang.
In duitsland 80km/h, belgië (ik geloof) 110 km/h (maar dat durf ik niet op die slechte wegen), en in Frankrijk 130km/h.

Maar ja, het is dus hoe hard je zelf durft te gaan met je combinatie. Het moet wel allemaal veilig zijn. Dus ga nou niet hard lopen jakkeren, je hebt vakantie.
Gelogd

famahbaas

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 82
  • Merk Vouwwagen: Teun ttt4 tenttrailer
Re: snelheid rijden met trigano odyssee
« Reactie #4 Gepost op: januari 19, 2012, 08:27:56 pm »

Je kunt prima met 100 km p/u rijden! Wel op letten op politie en/of flitsers.

Ik heb nu een paar duizend te hard gereden (100-110 km p/u) en nog nooit een bon gekregen! het valt dus wel mee.
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: snelheid rijden met trigano odyssee
« Reactie #5 Gepost op: januari 19, 2012, 08:37:28 pm »

De enige fysieke beperking is de snelheidsindex van de banden van de vouwwagen. Ga je harder dan zijn de banden er niet op berekend en loop je risico's op klapbanden. En heb je wat uit te leggen bij de verzekering in geval van een aan snelheid gerelateerd ongeval. Voor de beeldvorming:

J = 100, K = 110, L=120, M=130, N=140 km/h.

Deze index vind je op de wang van de banden. Kijk ook goed naar de leeftijd. Vanaf 6 jaar is er een verhoogd risico op droogtescheurtjes en is het verstandig ze te vervangen. Banden van een vouwwagen vervang je vrijwel nooit omdat het profiel te veel is weggesleten (of je moet drie keer per jaar naar de Noordkaap rijden :#). En vergeet natuurlijk de bandenspanning niet. Zeker als je de kar volbepakt moet die goed zijn.

Maar van veel groter belang is natuurlijk dat je op vakantie bent en in mijn beleving dan geen snelheidsrecords wilt vestigen van je huis naar het vakantieadres. Wij hebben voor Duitsland wel een Tempo100 sticker, maar boven de 110 (echte km's op de gps) kom ik niet, hogere maximum toegestane snelheid of niet.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2012, 08:40:36 pm door wijnand »
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: snelheid rijden met trigano odyssee
« Reactie #6 Gepost op: januari 19, 2012, 10:26:31 pm »

Ik heb met de odyssee wel eens stuk 160 gereden de wagen kan dat makkelijk en je merkt er niks van.
maar meestal toer ik gewoon rond de 100 op de cruise
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: snelheid rijden met trigano odyssee
« Reactie #7 Gepost op: januari 20, 2012, 03:45:49 am »

Ik heb met de odyssee wel eens stuk 160 gereden de wagen kan dat makkelijk en je merkt er niks van.

Dat had ook 200 kunnen zijn als de banden het houden.  :# Punt is natuurlijk dat zolang er geen sporing of andere ellende in de weg zit en het grootste deel van de massa tussen de wielen dicht op de as zit en je niet uit hoeft te wijken, er weinig gebeurt. De problemen beginnen vooral als er onbalans optreedt bij zwaardere of minder evenwichtige belading en/of sporing. Een door een uitwijkmanouvre zwiepende aanhanger met iets teveel gewicht in de staart hou je bij 160 n.m.m. echt niet meer in toom.  :N
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: snelheid rijden met trigano odyssee
« Reactie #8 Gepost op: januari 20, 2012, 06:20:18 am »

Wij hebben een snel-klapper aangeschaft om de haast te kunnen afschaffen: je hoeft geen doel te bereiken. Snelheid is daarmee irrelevant geworden.

Normaal rijden wij (bij goed weer, goede weg, weinig drukte) een kleine 100 op de teller (95-96 km/u op GPS). Dat is voldoende snelheid om in de 6e versnelling op de cruise control te rijden. Ook de meeste bruggen in NL hoef ik dan nog niet te schakelen. Ik heb immers vakantie. Hopelijk kunnen we ook grotere stukken over niet-snelweg gaan rijden, zodat we onderweg al de toerist kunnen uithangen.

Ik sluit me dan ook volledig aan bij mijn voorganger en zou er aan toe willen voegen dat de titel van het topic eigenlijk aangepast moet worden.... Het gaat nl. niet om het snelle rijden wat wel of niet kan, maar om het veilig tot stilstand komen. De ervaring leert dat de meeste ongelukken met aanhangers worden veroorzaakt door uitwijken en of remmen met te hoge snelheid...
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.784
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re: snelheid rijden met trigano odyssee
« Reactie #9 Gepost op: januari 20, 2012, 08:48:17 am »

Ja topic zou veranderd kunnen worden in vragen Trigano Odyssee want de andere vraag van de topicstarter valt een beetje weg nu.

Er zijn wel degelijk verschillen tussen de verschillende jaartallen, het grootste is de verandering van bedplank/lattenbodem, heeft iemand zo voor handen welk jaar dat is geweest? Dacht eigenlijk pas 2004 of later.

Verder elke 2/3 jaar geloof ik andere kleurstellingen op de markt gebracht.
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: snelheid rijden met trigano odyssee
« Reactie #10 Gepost op: januari 20, 2012, 08:54:54 am »

Het gaat nl. niet om het snelle rijden wat wel of niet kan, maar om het veilig tot stilstand komen. De ervaring leert dat de meeste ongelukken met aanhangers worden veroorzaakt door uitwijken en of remmen met te hoge snelheid...

En dit kan niet vaak genoeg gezegd worden :J. Iedereen kan veel te hard rijden, veilig tot stilstand komen is een heel ander verhaal. Juist dan gaat het maar al te vaak mis.
Gelogd

famahbaas

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 82
  • Merk Vouwwagen: Teun ttt4 tenttrailer
Re: snelheid rijden met trigano odyssee
« Reactie #11 Gepost op: januari 20, 2012, 01:44:29 pm »

Het maakt natuurlijk ook wel wat uit wat er voor de klapper rijd!

Ik zit met bagage en aantal pers. op ca 1850 kg. en dan 650 kg er achter!

Als je een veel lichtere auto hebt word het verschil tussen de combi ook kleiner.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: snelheid rijden met trigano odyssee
« Reactie #12 Gepost op: januari 20, 2012, 02:08:06 pm »

Het maakt natuurlijk ook wel wat uit wat er voor de klapper rijd!

Ik zit met bagage en aantal pers. op ca 1850 kg. en dan 650 kg er achter!

Als je een veel lichtere auto hebt word het verschil tussen de combi ook kleiner.
idd als je er een fiat panda voor hebt die 800kg kan trekken dan mag je blij zijn dat je 160 haalt ::)
Maar ik rijd zeldzaam hard maar heb het wel een keer geprobeerd.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

marleejenrob

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 100
  • Merk Vouwwagen: trigano ocean 3.15
  • kamperen= klapkoets, skottelbroi en senseo mee!
Re: snelheid rijden met trigano odyssee
« Reactie #13 Gepost op: januari 20, 2012, 08:17:29 pm »



ik plof met de auto en vw in NL zo rond 100 op de cruise
in belgie 100 op de gps maar let op de staat van de wegen want dat kan gatenkaas zijn!!
in frankrijk op de gps 100 en op de tellen 105, dan mooi de cruise aan en kachelen tot aan de camping in t zuiden.


piano aan want t is vacantie, je ziet : dikke trekwagen en een nog dikkere koets erachten , soms met 2 assen en maar jagen, 140-150-160,
neus in de lucht en verder op staan ze met een lekke band.
dat ben ik afgelopen jaren al diverse keren tegengekomen,
en wij tuffen vrolijk door, fabia met vw, cruisje aan
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: snelheid rijden met trigano odyssee
« Reactie #14 Gepost op: januari 21, 2012, 10:46:05 am »



piano aan want t is vacantie, je ziet : dikke trekwagen en een nog dikkere koets erachten , soms met 2 assen en maar jagen, 140-150-160,

Ik zie meer bagagewagens met hoge snelheid voorbij komen dan caravanners....
We rijden zo'n 3500 km per zomervakantie.
Mijn gevoel is juist dat caravan en vouwwagencombinaties redelijk rustig rijden, maar misschien komen we op verschillende wegen....

Ik ben meer bang voor mensen die in één keer doorrijden zonder pauze want dat gevaar zie je niet als je erachter rijd ::)
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal