Inmiddels al weer een aantal keren op stap geweest met de Galleon sinds ik 'm heb.
Daarom wel aardig om de balans even op te maken.
De wagen bevalt me nog steeds supergoed. Na de eerste vakantie zag ik een breuk in de reservewielbeugel maar dat is toen netjes onder garantie bij de volgende beurt vervangen. En verder.... niks op de wagen aan te merken. niks stuk, gewoon dik tevreden.
Ik ben er alleen mee op vakantie geweest en heb de wagen toen alleen met de luifel opgezet. Dat is toch ook wel fijn dat de luifel direct aan de wagenbak past. zo ben je net wat flexibeler. Je staat dan echt heel erg snel. En wat me toen ook opviel, je bent ook heel snel weer weg. Je zou de luifel er ook aan kunnen laten zitten en dan mee inklappen. Ben je nog sneller.
Zo voor eventjes kort vind ik het prima, maar ik weet dan wel weer waarom ik niet gekozen heb voor een wagen waarbij je standaard onder je luifel staat te koken.
Wat ik ook erg ben gaan waarderen is dat je in de wagen zoveel mogelijkheden hebt om te ventileren. Je kunt daarbij je slaapcabines dicht houden waardoor ik eigenlijk nooit muggen in de cabine zelf heb. Wel in de wagenbak overigens, maar dat maakt me dan weer niet zo uit.
Ook ben ik nog steeds erg blij dat ik voor een familie wagen heb gekozen. Want natuurlijk hoop je altijd dat je mooi weer hebt op vakantie, maar de realiteit is wel eens anders. Vorig jaar hadden we in Frankrijk een Code rood. Het ging toen echt tekeer. De wagen gaf geen krimp! Ik moet wel zeggen dat ik toen echt alle afspanpunten heb gebruikt die aan de wagen zaten, maar dat is omdat ik liever niets aan het toeval overlaat op zo'n moment. Of het ook echt noodzakelijk was weet ik niet. Maar dat heeft natuurlijk niks te maken met familiewagen of niet.
Waar het wel om gaat is dat je met een familiewagen ook ruimte hebt om op die momenten comfortabel binnen te bivakeren. Bijkomend voordeel is dan ook wel dat de Galleon (zeker in de witte uitvoering) binnen lekker licht is en dat is op een donkere dag best welkom!
Tegenwoordig moet ik de wagen alleen opzetten, Omdat ik altijd de luifel gebruik is de snelle opzetmethode met het touwtje trekken niet echt handig voor mij en gebruik ik zoals al eerder beschreven de klassieke methode van tent op het dak, frame neerzetten en tent er overheen. Wel heb ik dit jaar voor het eerst, als eerste het grondzeil neergelegd en daar gelijk het tenttapijt op. dat scheelt behoorlijk in opzettijd. Ik ga nog eens proberen of het werkt om de tent neer te leggen en ook aan de kuip te ritsen en dan de eerste boog omhoog te zetten. Volgens mij ben je dan nog sneller.
Heb ik nog wensen? tja.. ik ga het kraantje wat ik gemonteerd heb vervangen voor een wat luxer exemplaar wat beter op het boorgat past. En omdat er tegenwoordig standaard drie fietsen meegaan overweeg ik om de Galleon disselbak te nemen en de fietsen op het dak van de auto te gaan vervoeren. Dus mocht iemand nog dragers hebben liggen voor een Fiat Sedici of Suzuki SX4...
Oh ja, behalve (nog steeds) veel complimenten over de wagen krijg ik ook vaak de vraag of dat witte doek niet besmettelijk is. Het antwoord daarop is: ja... maar na een flinke regenbui is de boel gewoon weer wit!
Het enige echte nadeel blijf ik vinden dat het zo lang duurt voordat het doek droog is. Als je dus in alle vroegte van een camping vertrekt ben je dus wel verplicht om thuis weer even open te klappen om te drogen.
Het tweede minpuntje zijn de poten onder de keuken. Dat zijn namelijk geen uitvalpoten maar klappoten. Dat is in je eentje echt onhandig. Daarbij heb ik nu al een paar keer gehad dat mensen mij onderweg waarschuwden voor een naar beneden hangende poot. Dat komt omdat ik de poot dan net niet goed genoeg in de klem geduwd heb. Dat is toch wel een ontwerpmissertje.
Maar voor de rest... nog steeds dik tevreden dus!
Voor de zomervakantie overwoog ik nog even om over te stappen naar een Camp-let of een Odysee vanwege het makkelijkere uitklappen in je eentje, maar na deze vakantie heb ik die behoefte toch niet meer.