Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
 1 
 Gepost op: Vandaag om 01:20:38 pm 
Gestart door Maartje - Laatste bericht door wamske
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje opzoek om te wisselen van De Waard tent naar een vouwwagen. Ik wil tijdens vakanties met mijn man en 2 kinderen (5 en 7 jaar) wat meer kunnen rondtrekken ipv op één vaste camping staan.

Na jullie adviezen van de vorige keer ben ik toch wel uitgekomen bij een Trigano Olympe. Nu heb ik op marktplaats 2 interessante advertenties gevonden, die qua accessoires vergelijkbaar zijn. De ene uit bouwjaar 2010 voor €2600, de andere uit bouwjaar 2013 voor €4200. Is dit prijsverschil te verklaren door het bouwjaar of moeten we met andere zaken rekening houden?

https://www.marktplaats.nl/v/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m2084269659-vouwwagen-trigano-olympe?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd
https://www.marktplaats.nl/v/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m2081194429-vouwwagen-trigano-olympe-gl-2014?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd

Ik hoor het graag van jullie en alvast weer heel erg bedankt voor de reacties.

Groetjes Maartje

Hi Maartje, ik denk dat de leeftijd en misschien staat/bijgeleverde accessoires het prijs verschil verklaren. Ben je inmiddels al voorzien? Wij zijn van plan om onze Trigano Olympe te verkopen ivm aanschaf van een Aart Kok Livingstone.

 2 
 Gepost op: Vandaag om 01:07:11 pm 
Gestart door Jeronimo - Laatste bericht door OhPeeCee
Tja, weer een voorbeeldje waar de wetgever achter de techniek aanhobbelt. Zelfde als met de veelbenoemde bevestiging van de oploopremkabel. Je kunt het zo doen dat het technisch werkt, maar je toch een boete krijgt. Je kunt hem ook zo bevestigen dat je die boete niet krijgt, maar het kabeltje ook niet werkt... Ik laat de techniek hier toch boven de wet gaan.

In 2024 is er een revisie van het voertuig reglement ingevoerd.

Maar het is wel zo dat als de RDW keurt en als de aanhanger na 31 dec 2012 in gebruik is genomen er een achteruitrijlicht op moet zitten.

In deze versie wordt ook het keuren, APK, benoemd van de RDW. Nu hoeven aanhangwagens onder de 750 kg niet gekeurd te worden daar deze geen kenteken registratie heeft of een kentekenbewijs
hebben

Quote RDW: "Eisen

Wijze van Keuren

Overeenstemmen van het voertuig met de voertuiggegevens alsmede eisen m.b.t. identificatie
Artikel 5.12.1
Actuele regelgeving
1.
De aanhangwagen moet in overeenstemming zijn met de op de voor het voertuig afgegeven kentekencard, dan wel het kentekenbewijs en in het kentekenregister omtrent het voertuig vermelde gegevens."
 

Is niet veel veranderd wat de kogeldruk aangaat, wel voor de remmerij van de vouwwagen ivm ABS en ESB op aanhang wagens.

Aangehecht een text bestandje waar je het een en ander kan vinden.

 3 
 Gepost op: Vandaag om 12:00:13 pm 
Gestart door Edwin Roden - Laatste bericht door PenH
Dit is wel de juiste manier.
Al staan ze niet bekend om de meest accurate disselwegers maar ik gebruik deze ook.
Dat is makkelijk te controleren door onder de disselweger een personenweegschaal te leggen. Dan zie je direct wat de afwijking is. (wel het plankje gebruiken tussen de disselweger en de weegschaal om het gewicht te verdelen)

 4 
 Gepost op: Vandaag om 11:35:20 am 
Gestart door Van_looney - Laatste bericht door Alex
Je bent stiekem aan het oefenen.

Nou hier nog 1 nachtdienst en we hebben vakantie.

 5 
 Gepost op: Vandaag om 11:33:40 am 
Gestart door Edwin Roden - Laatste bericht door OhPeeCee
Max kogeldruk staat niet op het kenteken bewijs. Dit getal is soms een sticker ergens in de auto geplakt. Als je dan 2de hands auto koopt is dat stickertje toch wel eens verdwenen.
Als ik dan de technische specificatie van de auto moet opzoeken ga je steeds meer naar een online documentatie

Dit is wat ik vind over de auto die de vouwwagen trekt.

Heb ook geen boekje of een sticker. Maar ik ga uit van 75 kg. Maar het zou zomaar 100 kg kunnen zijn   


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

 6 
 Gepost op: Vandaag om 11:20:24 am 
Gestart door Edwin Roden - Laatste bericht door sanderv
En dat het wettelijk gezien niet mag, klopt. Maar zoals vaker loopt de wet ook hier achter de feiten aan. Deze wet dateert uit de tijd dat aanhangers onder de 750 kg vaak nog zelfbouw aanhangers zonder typeplaatje of papieren waren. De 50kg mag dan altijd. Tegenwoordig heeft iedere aanhanger, trekhaak, dissel en auto papieren waar precies op staat wat mag en waar het op ontworpen is. Hetzelfde als net de losbreekremkabel: als je doet wat de wet vraagt, levert dat paradoxaal genoeg een (veel) gevaarlijkere combinatie op. Eigen keuze.

 7 
 Gepost op: Vandaag om 11:16:49 am 
Gestart door Edwin Roden - Laatste bericht door sanderv
Wij hebben vorig jaar ook een oude combi-camp venezia gekocht en met 2 fietsen erop kwamen we ook rond de 75 kilo. Onze auto mag officieel max een kogeldruk van 60 kilo hebben. Met wat puzzelen komen we nu uit op 62-64 kilo, dat vind ik voor nu goed genoeg.

Dingen die we gedaan hebben:
- De stokken kan je niet heel veel mee schuiven maar wel zo ver mogelijk naar achter in de bak onder het bed
- de jerrycan (zit bij ons in de keuken) helemaal vol doen
- alle electra-kabels lagen in de disselbak, die heb ik verplaatst naar de koelkast
- Onze gas BBQ zat ook in de disselbak, maar past niet meer in de keuken, die is verhuisd naar de auto

(eigenlijk zo veel mogelijk zware spullen uit de disselbak naar de keuken verplaatst. Dan gaat er aan de voorkant een kilo af, en aan de achterkant een kilo bij - omdat de as niet in het midden zit scheelt dat netto zo'n 1,5 kilo)
Onze disselbak bevat nu vooral veel lucht, zoals een voetbal, fietshelm, emmertje, schuursponsjes, wc-papier.

Succes met de puzzel!

Zoiets als een jerrycan vullen met water en deze achterin de keuken leggen, zou ik dus nooit van mijn leven doen. Het middel is dan veel en veel erger dan de kwaal.

 8 
 Gepost op: Vandaag om 10:30:22 am 
Gestart door Edwin Roden - Laatste bericht door JanJD
Is toch wel wat afhankelijk van de auto…
Niet alle auto’s mogen > 50 kg op de trekhaak.
In dit forum is al veel geschreven over de kogeldruk en ook de wetgever heeft hier iets over bepaald. Voor aanhangwagens met maximale massa van 750kg mag de kogeldruk maximaal 50kg zijn. Zie ook deze discussie: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=24074.15
en ook link naar wet https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2024-01-01/#Hoofdstuk5_Afdeling18_Paragraaf1_Sub-paragraafG_Artikel5.18.31en

 9 
 Gepost op: Vandaag om 09:30:38 am 
Gestart door Stefan206 - Laatste bericht door LarsNL
Bij ons past dat echt met speelsgemak in de wagen;

grondzeil
Luifel
Zijwanden
Voorwand
Grondzeil luifel
Hor voorwand
Stokken (+ extra om voorwand omhoog te zetten)
Slaaptent van de kinderen achter
Binnentent slaaptent
6 stoelen
Tafel
Koffietafeltje
Kleding
Stroom zooi
Haringen etc
Speelgoed
Spelletjes
Kleding
Matjes en slaapzakken

Het past bij ons…. In de vouwwagen.
Auto hebben we voor bagage eigenlijk niet nodig.

Staan kratten met levensmiddelen in geloof ik. En een 2e koelkast of hond

 10 
 Gepost op: Vandaag om 09:30:34 am 
Gestart door Gekada - Laatste bericht door kimopo
Zou graag de bruikbare hoogte weten van een Weekender?
Of zijn er eigenaren die me zo kunnen zeggen of er een Porta Potti of Koelbox in past?
Zoja, welk merk en type...

Nou, dat zal niét passen...net aan 36cm binnenhoogte en je moet in 't midden erg houden in de hydraulische liftarm.
Om dié reden hebben wij ook stokkenbakken aan de buitenzijde gebouwd.

Als jullie vanaf volgende week woensdag in de buurt van Spier zijn mogen jullie (én iedereen die dat wil) onze wagen komen bekijken 😉

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal