Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Jametic 4x4 CP het vervolg op "Jametic 4x4 Constructiefouten of domme pech"  (gelezen 8934 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FiPe

  • Gast

In de reacties van mijn vorige topic "Jametic 4x4 Constructiefouten of domme pech" las ik zoveel problemen dat ik mijn Jametic 4x4 ingeruild heb tegen een Jametic 4x4 CP.
Afgelopen mooie voorjaarsdagen hebben er toe geleid onze 4x4 CP uit de stalling te halen en uit te klappen.
(ja wij hebben flink moeten afschrijven op de 4x4)
Ondanks dat wij bij de dealer nog langs moeten gaan tbv. bevestiging schokdempers hebben wij heel veel zin om er op uit te trekken.

Opvallende verschillen Jametic 4x4 2011 CP in het voordeel t.a.v. de Jametic 4x4 2011 zijn.
- Minder inspanning om de tent op te zetten,
- Tentdoek valt heel mooi, zonder spanningsplooien, over het frame,
- Afdekzeil zonder inspanning afhalen en weer terugplaatsen.

Het was even puzzelen maar de scheidingswand slaapgedeelte en voortent is toch heel eenvoudig onder het aangehaakte keukenblok door te krijgen.

En ja.. de bout waarmee de reservewiel kooi op haar plaats gehouden wordt is NOG STEEDS een M10 met 16mm i.p.v. 17 mm. kop.
Deze moet ik vervangen wil ik niet een gereedschappen koffer in mijn bagage erbij hebben.

En ja.. de kwetsbare behuizing markeringslichten voorkant is vervangen met kwetsbaar vrijliggende bekabeling.

En ja.. de verticale buis van de "kapstok" is nog steeds kort.

Wat ik ook doe om de verticale buizen (scheiding slaapgedeelte en voortent) ook echt verticaal te krijgen lukt niet. Ze staan iets voorover.
Daardoor komt volgens mij de achterkant van de tent tegen het matras waardoor lekkage optreedt. En de verticale kapstok buis te kort lijkt. Weet iemand of deze buizen nu echt verticaal of iets voorover hangend moet staan ?

De poten in de voortent worden die nou aan de horizontale buis, dak - voorkant, of aan de schuin oplopende buizen zijkant voortent bevestigd.

Voor de rest .. geen gezeul met die zware bermkeuken meer.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Jametic 4x4 CP het vervolg op "Jametic 4x4 Constructiefouten of domme pech"
« Reactie #1 Gepost op: maart 31, 2012, 08:02:20 pm »

In de reacties van mijn vorige topic "Jametic 4x4 Constructiefouten of domme pech" las ik zoveel problemen dat ik mijn Jametic 4x4 ingeruild heb tegen een Jametic 4x4 CP.
Afgelopen mooie voorjaarsdagen hebben er toe geleid onze 4x4 CP uit de stalling te halen en uit te klappen.
(ja wij hebben flink moeten afschrijven op de 4x4)
Ondanks dat wij bij de dealer nog langs moeten gaan tbv. bevestiging schokdempers hebben wij heel veel zin om er op uit te trekken.

Opvallende verschillen Jametic 4x4 2011 CP in het voordeel t.a.v. de Jametic 4x4 2011 zijn.
- Minder inspanning om de tent op te zetten,
- Tentdoek valt heel mooi, zonder spanningsplooien, over het frame,
- Afdekzeil zonder inspanning afhalen en weer terugplaatsen.

Het was even puzzelen maar de scheidingswand slaapgedeelte en voortent is toch heel eenvoudig onder het aangehaakte keukenblok door te krijgen.

En ja.. de bout waarmee de reservewiel kooi op haar plaats gehouden wordt is NOG STEEDS een M10 met 16mm i.p.v. 17 mm. kop.
Deze moet ik vervangen wil ik niet een gereedschappen koffer in mijn bagage erbij hebben.

 :#Onze Jametic 2010 heeft gewoon een vleugelmoer met splitpen, niks geen speciale sleutels nodig maar gewoon met de hand. :#

En ja.. de kwetsbare behuizing markeringslichten voorkant is vervangen met kwetsbaar vrijliggende bekabeling.

En ja.. de verticale buis van de "kapstok" is nog steeds kort.

 :#Die is toch verstelbaar? :#

Wat ik ook doe om de verticale buizen (scheiding slaapgedeelte en voortent) ook echt verticaal te krijgen lukt niet. Ze staan iets voorover.

 :#Bij Jametic 2010 ook, maar geen lekkage op bedoelde plaats, daar zit geen katoenen doek.

Daardoor komt volgens mij de achterkant van de tent tegen het matras waardoor lekkage optreedt. En de verticale kapstok buis te kort lijkt. Weet iemand of deze buizen nu echt verticaal of iets voorover hangend moet staan ?

De poten in de voortent worden die nou aan de horizontale buis, dak - voorkant, of aan de schuin oplopende buizen zijkant voortent bevestigd.

 :#Poten horen aan de horizontale buis van de voorkant.

Voor de rest .. geen gezeul met die zware bermkeuken meer.

 :#Kun je via die keuken wel doorlopen in de bak? Of is dat erg lastig en belastend voor de constructie?
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2012, 08:05:14 pm door jellejawa »
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

FiPe

  • Gast
Re: Jametic 4x4 CP het vervolg op "Jametic 4x4 Constructiefouten of domme pech"
« Reactie #2 Gepost op: april 02, 2012, 08:08:23 am »

De kapstok buizen zijn in lengte en in hoogte verstelbaar.
Op maximale hoogte loopt het horizontale gedeelte van de kapstok richting voortent af maar dan is de pen van de verticale buis in het gat bedrand geplaatst.

Stel ik de horizontale buis waterpas dan moet de verticale buis flink ingeschoven worden maar dan is het onmogelijk de pen van deze buis in het gat op de bedrand te krijgen.

Wordt vervolgd....
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Jametic 4x4 CP het vervolg op "Jametic 4x4 Constructiefouten of domme pech"
« Reactie #3 Gepost op: april 02, 2012, 08:19:52 am »

De kapstok buizen zijn in lengte en in hoogte verstelbaar.
Op maximale hoogte loopt het horizontale gedeelte van de kapstok richting voortent af maar dan is de pen van de verticale buis in het gat bedrand geplaatst.

Stel ik de horizontale buis waterpas dan moet de verticale buis flink ingeschoven worden maar dan is het onmogelijk de pen van deze buis in het gat op de bedrand te krijgen.

Wordt vervolgd....
Moet de buis beslist horizontaal lopen? Heb bij onze Jametic 2010 daar nooit op gelet. Boeit ook niet zo. Tenzij de buis erg scheef loopt en daardoor minder steun geeft. Als kapstok gebruiken wij deze toch niet, alleen als steun voor het geheel. Misschien zit het gat in de bedrand niet op de juiste plaats en moet je een nieuwe boren.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.685
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Jametic 4x4 CP het vervolg op "Jametic 4x4 Constructiefouten of domme pech"
« Reactie #4 Gepost op: april 02, 2012, 09:16:44 pm »

Misschien helpt een foto-tje? In onze Odyssée zit hetzelfde gebeuren en dat past (voor franse begrippen) goed. De stang is keurig horizontaal te stellen, alleen de pen past niet in het gaatje... Dat moet ik even uitboren op de eerste camping. Ik snap niet helemaal wat je probleem met de garderobestang is.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

FiPe

  • Gast
Re: Jametic 4x4 CP het vervolg op "Jametic 4x4 Constructiefouten of domme pech"
« Reactie #5 Gepost op: april 05, 2012, 08:09:15 am »

Over 2 weken ga ik proef kamperen op een SVR camping in Zeeuws Vlaanderen en zal een paar foto's maken.

Maar alvast met het buizenplan van de Jametic 4x4 erbij zijn mijn vragen:
- Kapstok buizen H & F. volgens tekening H = Verticaal en F = Horizontaal waarbij de pen van buis H in het borggat in de bedrand geplaatst moet worden.
- Ook volgens tekening staan de buizen (één is gemerkt met G) die de hoogte van de tent bepalen ook verticaal.

Wat ik verwarrend vind is dat vorig jaar bij Vervat mij verteld is de bedpoten recht onder het bed (waterpas verticaal) gesteld moet worden.
De tekening geeft aan dat de poten iets schuin naar buiten gesteld moet worden.
Ik houd rekening met de "mechanica vlieg". M.a.w. mechanisch gezien zijn de bedpoten kolommen en moeten dus absoluut verticaal staan.

Gelogd

Angel

  • Gast
Re: Jametic 4x4 CP het vervolg op "Jametic 4x4 Constructiefouten of domme pech"
« Reactie #6 Gepost op: april 05, 2012, 08:29:24 am »

Heb je een tekening van het buizenplan ik heb die nooit gezien volgens mij bij aflevering?

Bij het proef opzetten samen met vervat bij het ophalen kwamen bij er ook achter dat de garderobe stok te kort was. Ik heb toen een langer stok meegekregen dat heeft tot nu toe altijd prima gewerkt
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Jametic 4x4 CP het vervolg op "Jametic 4x4 Constructiefouten of domme pech"
« Reactie #7 Gepost op: april 05, 2012, 10:09:22 am »

Bij onze Jametic 2010 zat wel een summier buizenplan, een los velletje. Staat ook wel ergens op het forum hier dat schema. voor mezelf heb ik een mooi net boek gemaakt met handleiding en losse info en andere tips over banden en onderhoud van de remmen etc. Dat kan mooi mee in de Jametic en altijd bij de hand.
wat ik eigenllijk niet begrijp is dat er wat problemen zijn met de 4x4. Ik dacht dat die gelijk was aan de Jametic.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

FiPe

  • Gast
Re: Jametic 4x4 CP het vervolg op "Jametic 4x4 Constructiefouten of domme pech"
« Reactie #8 Gepost op: april 05, 2012, 09:26:01 pm »

@Angel bij het instructieboekje zit een summiere tekening buizenplan.
En ik heb deze inderdaad ergens op dit forum gezien.

@jellejawa de 4x4 is de gepimpte versie van de Jametic.
Het echte verschil zit in de 3 cm. grotere lichtmetalen velgen.
Deze is niet als optie bij de Jametic verkrijgbaar.
En het dakraam, welke bij model 2012 Jametic nu ook standaard zit.

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Jametic 4x4 CP het vervolg op "Jametic 4x4 Constructiefouten of domme pech"
« Reactie #9 Gepost op: april 06, 2012, 07:20:32 am »

@Angel bij het instructieboekje zit een summiere tekening buizenplan.
En ik heb deze inderdaad ergens op dit forum gezien.

@jellejawa de 4x4 is de gepimpte versie van de Jametic.
Het echte verschil zit in de 3 cm. grotere lichtmetalen velgen.
Deze is niet als optie bij de Jametic verkrijgbaar.
En het dakraam, welke bij model 2012 Jametic nu ook standaard zit.
wat ik me nu begin af te vragen en gelet op onze eigen problemen, is dat de 4x4, 3 cm hoger is. Is voor de tent geen probleem denk ik. Maar voor het inritsbare grondzeil wel. Die is bij onze Jametic al krap, precies passend eigenlijk. Hopelijk is die van de 4x4 aangepast. Het grondzeil ligt niet strak aan in de hoeken rondom tegen de grond. Zweeft als het ware een beetje, waardoor je spanning krijgt als je er op stapt. Ons grondzeil is in het buitenland niet te gebruiken als de grond niet vlak is.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Jametic 4x4 CP het vervolg op "Jametic 4x4 Constructiefouten of domme pech"
« Reactie #10 Gepost op: april 06, 2012, 03:39:05 pm »

wat ik me nu begin af te vragen en gelet op onze eigen problemen, is dat de 4x4, 3 cm hoger is. Is voor de tent geen probleem denk ik. Maar voor het inritsbare grondzeil wel. Die is bij onze Jametic al krap, precies passend eigenlijk. Hopelijk is die van de 4x4 aangepast. Het grondzeil ligt niet strak aan in de hoeken rondom tegen de grond. Zweeft als het ware een beetje, waardoor je spanning krijgt als je er op stapt. Ons grondzeil is in het buitenland niet te gebruiken als de grond niet vlak is.

Misschien een Twijfelachtige oplossing maar het volgende zou je kunnen doen;
Als de wagen op de juiste plek staat (waar je hem wilt hebben op de kampeer plaats), met een haring voor en achter de wielen een streep kassen in de grond.
Vervolgens de wagen stukje wegrijden en met een schepje een paar cm. wegscheppen tussen de getrokken lijnen (stukje grasmat zou voldoende moeten zijn.
Daarna de wagen terugrollen in de kuiltjes met als gevolg dat de hele wagen een stukje lager staat.

Nogmaals, niet ideaal maar een 'zwevend' grondzeil is alles behalve prettig.

Of kleinere wielen.
Of de banden leeg laten lopen.



(Die laatste was een grap, sorry kon ik niet laten)
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

FiPe

  • Gast
Re: Jametic 4x4 CP het vervolg op "Jametic 4x4 Constructiefouten of domme pech"
« Reactie #11 Gepost op: april 06, 2012, 08:15:09 pm »

@jellejawa Bij de 4x4 kregen wij, ondanks de grotere wielen, het grondzeil nooit mooi strak.
Bij het testopzetten hebben wij het grondzeil niet ingeritst.
Over anderhalve week weet ik meer.
Gelogd

FiPe

  • Gast
Re: Jametic 4x4 CP het vervolg op "Jametic 4x4 Constructiefouten of domme pech"
« Reactie #12 Gepost op: april 06, 2012, 08:21:53 pm »

@gaan kleinere wielen betekend minder stabiele wegligging en minder kans om door de tempo 100 keuring te komen.
Kuiltje graven op de plek waar de wielen komen is een optie mocht het grondzeil teveel opgetrokken komen te liggen.
Maar ik verwacht dat dit niet hoeft te gebeuren.

Je grap kan ik zeker waarderen maar voordat ik dat ga doen vraag ik jou eerst om de banden weer op spanning te blazen  :>
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Jametic 4x4 CP het vervolg op "Jametic 4x4 Constructiefouten of domme pech"
« Reactie #13 Gepost op: april 06, 2012, 10:56:54 pm »

@FiPe mocht je op dezelfde camping staan dan kom ik wel langs met de compressor  :#

Ik zou zelf ook eerder voor de kuiltjes gaan.
Wij hebben tegenwoordig een cara W: en daar zat al een leveler bij toen we hem kochten.
Dat grote stalen ding ga ik op MP zetten, is alleen maar gewicht wat je meeneemt en een scheppie heb ik altijd bij.
Mocht er terrein-hoogteverschil tussen links en rechts zitten los ik het op die manier wel op.

Als je ergens uitklapt even kijken of er een TEC 465 vlakbij staat, ik kom wel helpen :J
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Jametic 4x4 CP het vervolg op "Jametic 4x4 Constructiefouten of domme pech"
« Reactie #14 Gepost op: april 07, 2012, 07:45:57 am »

@gaan. Dat van die kuiltjes is wel een leuke oplossing, maar dan past de tent weer niet. Krijg ik nu al niet mooi strak bij ongelijke grond, laat staan als ik de vw lager ga zetten. Het ding is echt ontworpen voor een exact vlakke grond. Dan past alles precies. Maar niet geklaagd. Het is verder een prima wagen en hebben er al veel kampeer plezier mee gehad in de 2 jaar dat we de Jametic hebben. Misschien moet ik gewoon niet te pietluttig zijn.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal