Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: AK Allure aan een Kia Picanto 1.0  (gelezen 16348 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerard056

  • Gast
AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Gepost op: juli 13, 2010, 08:18:01 pm »

Hallo vouwwagen liefhebbers,

Wij willen een tweedehands Alpen kreuzer Allure aankopen,
volgens de gegevens is dit een wat lichtere vouwwagen leeggewicht 300 kg en beladen max 550 Kg.

Nu hebben een Kia picanto 1.0 liter 45 KW / 60 PK en zou deze ongeremd 400 kg en geremd 700 kg moeten kunnen trekken.
Nu zal dit wagentje er in nederland op vlakke wegen wel mee wegkomen , maar ik vraag me toch af hoe dit zal gaan in wat heuvelachtig/bergachtig gebied.

Ik ga ervanuit dat we rekening houden met een zo,n min mogelijke belading van +- 150 kg max fietsen en toebehoren voor een tweepersoons huishouden dus overbodige spullen gaan we niet meenemen.

Graag zien we uw reactie,s tegemoet, Gerard.   
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #1 Gepost op: juli 13, 2010, 08:25:47 pm »

Nou Gerard er is er maar een manier om dit uit te proberen...ff naar Valkenberg in limburg en dan wat colletjes pakken...
Vergeet wel het nieuwe rijden dus  lekker veel toeren maken berg op..... :J

Radio uit, airco uit want dat vreet ook vermogen s6
Gelogd

narnia

  • Gast
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #2 Gepost op: juli 13, 2010, 08:26:14 pm »

valt me nog mee dat de 1.0 picanto iets mag trekken..
ik weet dat er onder de 3-ling C1/aygo/107 geen trekhaak mag.

 ;)
Gelogd

RdB

  • Gast
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #3 Gepost op: juli 13, 2010, 08:28:12 pm »

Uhm, je zegt het eigentlijk zelf al... Max gewicht van de AK is 550kg. De KIA mag max ONGEREMD 400 kg trekken, dus nee, dit is geen goed idee....  Sterker nog: het is volgens mij wettelijk niet toegestaan. Of heb ik dit nu mis?

Ik neem in dit verhaal aan dat de AK ongeremd is en dan bedoel ik geen oplooprem.
Gelogd

Gerard056

  • Gast
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #4 Gepost op: juli 13, 2010, 08:42:49 pm »

Uhm, je zegt het eigentlijk zelf al... Max gewicht van de AK is 550kg. De KIA mag max ONGEREMD 400 kg trekken, dus nee, dit is geen goed idee....  Sterker nog: het is volgens mij wettelijk niet toegestaan. Of heb ik dit nu mis?

Ik neem in dit verhaal aan dat de AK ongeremd is en dan bedoel ik geen oplooprem.

Hij is dus wel geremd met inderdaad een oplooprem, dus zou hij wel achter de Kia mogen want die mag tot 700 kg geremd trekken.
trouwens wat voor remsystemen zijn er dan nog meer in aanhangerland ?
Gelogd

RdB

  • Gast
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #5 Gepost op: juli 13, 2010, 09:01:38 pm »

Hmmm nu ben ik zelf ook in de war :) Ik zal eens zoeken op internet hoe het nu presies zit.....
Gelogd

mavi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 286
  • Holtkamper Cocoon
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #6 Gepost op: juli 13, 2010, 10:37:14 pm »

Ik durf met mijn Kia Picanto (leuk ding hé) hier nauwelijks de brug op.....

Kijk hier eens:

http://www.caravantrekker.nl/basisberekening/trekkrachtrapport.php
Gelogd

gompie2001

  • Gast
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #7 Gepost op: juli 14, 2010, 02:25:52 pm »

Ik ben met een picanto, met een allure er achter via Tsjechie naar Kroatie gereden. Daar aan gekomen kreeg ik van mijn kenissen een staande ovatie. Het is gekken werk maar ik heb het gedaan.
 FF een tip probeer niet met een geremde wagen een klein stukkie achteruit de heuvel op te rijden anders gaan je koppelingsplaten stinken. Dus het is te doen maar je moet geen haast hebben.
En een jaar later ben ik met dezelfde combinatie ook naar Spanje gereden. Nothing on de hand, die picanto kan veel meer dan je in de eerste instantie denken zou. Gewoon met 110 over de route du solei.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2010, 05:25:21 pm door gompie2001 »
Gelogd

waiter

  • Gast
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #8 Gepost op: juli 16, 2010, 05:17:06 am »

Ik vind je al stoer dat je het gaat proberen. Ik zal het in ieder geval niet doen. Behoudens of de auto het aankan denk ik wellicht wat drastischer zoals bij het maken van een noodstop en dergelijke.

Hoe dan ook succes. Enne als ik je zie rijden dan toeter ik even naar je, want dat zal je niet veel op de weg zien zo'n combinatie  ;)
Gelogd

Alex_R.

  • Gast
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #9 Gepost op: juli 26, 2010, 12:13:54 am »

valt me nog mee dat de 1.0 picanto iets mag trekken..
ik weet dat er onder de 3-ling C1/aygo/107 geen trekhaak mag.

 ;)

En als je nou alleen fietsen mee zou willen nemen achterop, moet je dan zo´n hangrek nemen?
Beetje vaag, ik heb zelfs Suzuki Alto's zien rijden met een trekhaak.
Gelogd

bert m

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 181
  • CC Valley
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #10 Gepost op: juli 26, 2010, 01:20:38 pm »

Ik vind je al stoer dat je het gaat proberen. Ik zal het in ieder geval niet doen. Behoudens of de auto het aankan denk ik wellicht wat drastischer zoals bij het maken van een noodstop en dergelijke.

Stoer ?????    "Stoer -/- er +/+ m"
Een auto met 60pk en zo'n 800kg zwaar is niet bedoeld of gemaakt om een klapkar van zo'n 500kg te trekken. En dan ga je ook nog hellingen berijden.
Buiten dat het een niet ongevaarlijke excercitie voor de inzittenden is heb je kans dat je ook medeweggebruikers in gevaar kunt brengen.
Je zult maar achter zo'n combinatie zitten berg op- of er voor berg af of wanneer er behoorlijk geremd wordt.
Gerard056. Ik neem aan dat je geboortejaar 1956 is dus heb je 'de jaren van verstand' al lang bereikt.
Mijn idee is: Een automibilist met een beetje realiteitszin en verantwoording overweegt het niet eens, laat staan dat hij er aan begint.
 
Gelogd

Paulus

  • Gast
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #11 Gepost op: juli 26, 2010, 07:37:53 pm »

Beetje vaag, ik heb zelfs Suzuki Alto's zien rijden met een trekhaak.

Van Playmobil hebben ze ook speciale aanhangertjes  ::)

Een Picanto met een vouwwagen, ik zou het niet doen... Ook al kan het en mag het. Maar waarschijnlijk kom je de straat toch niet uit omdat je al strandt bij de eerste verkeersdrempel vanwege het stijgingspercentage...

Zonder gekheid, ik zou me niet lekker voelen zonder een beetje extra vermogen. Ik heb zelf een Focus 1.4 maar die heeft er al best moeite mee af en toe.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.665
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #12 Gepost op: juli 26, 2010, 07:48:29 pm »

Of het opschiet, waag ik te betwijfelen. Maar om het, zoals twee posters voor mij, gevaarlijk te noemen.... Als de wagen dit op papier mag trekken dan is het veilig genoeg volgens de wegenverkeerswet.

Je kunt met je auto de trein 3 keer in beweging brengen op een helling van 12% op 1000 m hoogte. Ergo: als je gewoon op de snelwegen rijdt, met het vrachtverkeer mee moet het kunnen. Ik zou wel de bochtige bergwegen mijden, maar Nederland is sowieso te doen. Een geremde aanhanger remt als het goed is zichzelf.

Ik denk wel dat je relatief weinig marge hebt met laden. Zelf zou ik in die situatie het totaalgewicht op een weegbrug controleren (denk erop dat je het kogelgewicht moet optellen als je aangekoppeld weegt!).

Ik heb ooit in een toen 11 jaar oude Mazda 323 met ruim 2 kuub zand in een aanhanger gereden. Remmen was geen probleem, maar optrekken des te meer...
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Sidecarmaniac

  • Gast
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #13 Gepost op: augustus 01, 2010, 10:57:34 am »

valt me nog mee dat de 1.0 picanto iets mag trekken..
ik weet dat er onder de 3-ling C1/aygo/107 geen trekhaak mag.

 ;)
Is dat die auto met 3 maal hetzelfde "onderstel"?
En waar heb je gevonden dat er geen trekhaak onder mag, Narnia?
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2010, 11:01:07 am door Sidecarmaniac »
Gelogd

Sidecarmaniac

  • Gast
Re:AK Allure aan een Kia Picanto 1.0
« Reactie #14 Gepost op: augustus 01, 2010, 11:13:21 am »

Hallo vouwwagen liefhebbers,

Wij willen een tweedehands Alpen kreuzer Allure aankopen,
volgens de gegevens is dit een wat lichtere vouwwagen leeggewicht 300 kg en beladen max 550 Kg.

Nu hebben een Kia picanto 1.0 liter 45 KW / 60 PK en zou deze ongeremd 400 kg en geremd 700 kg moeten kunnen trekken.
Nu zal dit wagentje er in nederland op vlakke wegen wel mee wegkomen , maar ik vraag me toch af hoe dit zal gaan in wat heuvelachtig/bergachtig gebied.

Ik ga ervanuit dat we rekening houden met een zo,n min mogelijke belading van +- 150 kg max fietsen en toebehoren voor een tweepersoons huishouden dus overbodige spullen gaan we niet meenemen.

Graag zien we uw reactie,s tegemoet, Gerard.   
Ik geloof niet dat autofabrikanten elke keer bij elk nieuw types en de variaties daarop gaan testen wat zo'n auto goed kan trekken/remmen.
Het zal theoretisch worden onderbouwd vanuit testen met lookalikes qua vermogen en constructies.
Maar een vouwwagen achter een kleine/lichte auto is
"No problem" met een klein klapkarretje.  :X :X :X :X
 Maar ja dat is dan wel "Back to the basic" als je van die grote vouwwagens gewend bent.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal