Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: 's nachts rijden of niet??  (gelezen 10044 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

herowebe

  • Global modderklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.566
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
  • Carpe Diem
Re: 's nachts rijden of niet??
« Reactie #30 Gepost op: januari 28, 2012, 11:42:14 pm »

s nachts vertrekken wil niet zeggen dat je dan gaat jakkeren,feit is wel dat je
in de nacht een veel constantere snelheid blijft rijden,wij rijden met een vouwwagen
gemiddeld 100/110 km p uur waar we overdags gemiddeld 90 rijden omdat je een
bepaalde afstand van je voorganger wilt houden,dan maak je s nacht toch meer km s

Ik bedoel niet echt jakkeren, ( sorry,verkeerde woordkeuze ) want zelf  reden we met een cara ong 90 km.per uur. Maar we maakten veel minder stops onderweg. Wel wisselden we elkaar steeds af met rijden.
Gelogd

henrick

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: conway countryman
Re: 's nachts rijden of niet??
« Reactie #31 Gepost op: januari 28, 2012, 11:54:51 pm »

wij wisselen in de nacht ook wel,verder stoppen we alleen om te tanken, overdag
daarin tegen stoppen we om de 1,5 a 2 uur, dan zijn de parkeerplaatsen ook een
stuk gezelliger
Gelogd

herowebe

  • Global modderklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.566
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
  • Carpe Diem
Re: 's nachts rijden of niet??
« Reactie #32 Gepost op: januari 29, 2012, 12:07:09 am »

Ben het met je eens. Ik vond de parkeerplaatsen 's nachts in Ned. en Belgie niet prettig. Op de terugreis hadden we de Franse, grote parkeerplaatsen aan de tolwegen, deze bevielen ons veel beter!
We reden eigenlijk 's nachts om de drukte rond Parijs te vermijden. We moesten altijd met de bouwvak op vakantie en die viel weleens laat, eind juli of begin augustus, en dan gingen de Fransen ook !
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: 's nachts rijden of niet??
« Reactie #33 Gepost op: januari 29, 2012, 07:32:34 am »

De voornaamste reden dat wij 's nachts wegrijden is de drukte in Nederland. Vanuit Noord Holland maak je alle file ellende mee als je'bijv. om 6 uur wegrijdt. In de nacht is het rustig en kun je lekker doorrijden en ben je al ver in Duitsland voor de drukte begint. Filerijden vind ik geen goed begin van mijn vakantie. Naar Hongarije overnachten we ergens op 900 km vlak voor de grens met Oostenrijk. Afgelopen jaar kwamen we om iets van 15,00 uur in het "Gasthaus" aan. Lekker alle tijd en de volgende dag uitgerust om 8 uur de laatste km om ergens rond de middag aan te komen. Terug rijden we nooit 's nachts maar 's morgens om 6 uur ongeveer. Laatste keer ook overnacht in een huurtent van de camping. Dag tevoren alles regelen met de beheerder,  betalen, boel opruimen. En dan lekker vertrekken op tijd. En dit jaar op de bonnefooi ergens op 900 km weer een "gasthaus" gezocht met de gids van de ANWB, "langs de snelweg". Bellen en informeren of er plek is. dat is trouwens best wel spannend, maar het lukte toch voor 75 euro met 3 personen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 's nachts rijden of niet??
« Reactie #34 Gepost op: januari 29, 2012, 02:40:35 pm »

Alle (bijna) bovenstaande reageerders, reden jullie eigenlijk zonder of met vouwwagen?

In alle gevallen heb ik in het verleden rond de 1000 km gereden met één overnachting en dat was zonder vouwwagen. Ik verwacht met vouwwagen iets vergelijkbaars te doen, maar dan (nog iets) relaxter. KK

Ik heb ook een keer Portugal gereden en dat was 2000km met 3 overnachtingen. Ik reken dus altijd op grofweg 500 relaxte km per dag, ook omdat we liever niet pas helemaal aan het eind van de dag naar een doortrek-camping gaan zoeken.

Bij 2 uur rijden, kwartier rusten en 1/2 uur lunchen en gemiddeld om 9 uur wegrijden en 100km/u gemiddeld rijden, is dat wat ik haal en komen we ruwweg tussen 16.00u en 17.00u op een doortrek-camping aan. Dan nog even naar de supermarché en koken.

Dat relaxte tempo komt overigens ook en vooral omdat mijn vrouw niet (meer) rijdt en ook niet tegen te lang achter elkaar rijden kan. Als ik alleen zou zijn zou ik desnoods 10 uur lang 130-140 rijden met een stopje van een half uur.  :I

Mijn vrouw is mijn redding  :O
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2012, 03:38:48 pm door Frankie »
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: 's nachts rijden of niet??
« Reactie #35 Gepost op: januari 29, 2012, 03:10:52 pm »

ik reken de reis uit in de afstand, de snelheid inclusief stops.
gemidels 85 tot 90km per uur.
we rijden 110km/u en stoppen regelmatig ff een bakkie, toilet en tanken en rijden weer door.
een trip van 1000km is dan 12 tot 13uur.
los van de files en andere zaken
Gelogd

Roberto

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: Jametic 2010
Re: 's nachts rijden of niet??
« Reactie #36 Gepost op: januari 29, 2012, 10:08:06 pm »

Hallo,
Als wij op vakantie gaan, rijden we meestal zo'n 1200 kilometer. Dat doen we door 's nachts te rijden (al of niet met vouwwagen). We vertrekken tussen 14.00 en 17.00 uur, en rijden dan door, waarbij we geregeld en stop houden, (waarvan 1 grote voor het avondeten). we wisselen het rijden tussen de stops af, en als de ene rijdt, kan de ander slapen. Op een gegeven moment zetten we de auto stil en slapen we allemaal een paar uur (in de auto). als we dan 's morgens vroeg weer waker worden vervolgen we onze reis.
De kinderen (inmiddels 14 en 18 jaar) vonden en vinden het heerlijk, de reis duurt voor hen niet zo lang.

We komen 's morgens op de camping. We hebben 1 maal meegemaakt dat we tot 12.00 uur moesten wachten. We zetten de vouwwagen op, richten hem helemaal in, en doen de eerste boodschappen. 's middags een dutje, en de vakantie is dan helemaal begonnen.

De terugreis gaat meestal anders. We vertrekken 's morgens en rijden op huis aan, waar we 's nachts aankomen..... Maar dan staan onze bedden klaar
Gelogd
Roberto

wegbaas

  • Gast
Re: 's nachts rijden of niet??
« Reactie #37 Gepost op: mei 06, 2012, 05:27:31 pm »

Ik lees hier veel over mensen die naar Frankrijk gaan......maar hoe is het gesteld als je bijvoorbeeld naar Tjechie gaat?
Wij komen uit N-H, en moeten dus oostwaarts, hoe zit het dan met files e.d?
Is het dan verstandig om `s nachts te gaan rijden?
Oja, wij rijden met een klapper en 2 kids van 6 en 12 jr.........(voor de 1e keer)...
gr.
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: 's nachts rijden of niet??
« Reactie #38 Gepost op: mei 06, 2012, 05:48:09 pm »

Misschien zie ik het anders, vakantie begint met het wegrijden van huis ( eigenlijk al veel eerder met plannen en inpakken).
Alles daarna is vakantie, de stops onderweg, het eten de eerste overnachtings camping etc etc. Met andere woorden zie het niet als werk en streef niet direct een bepaald doel na of probeer zo efficient mogelijk ergens te komen.
Geniet van je gezin en de luxe van je vouwwagen, Kom je er vandaag niet dan wordt het morgen.
Nu nog een zonnetje en dan kan het niet meer stuk.
Gelogd

davinci

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 80
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon M 2011
Re: 's nachts rijden of niet??
« Reactie #39 Gepost op: mei 06, 2012, 09:26:23 pm »

2 jaar geleden naar Sarlat met 2 kids ( 9 maanden en 2,5) in een stacaravan. Toen om 23.00 uur vertrokken uit Drenthe en in 1x doorgereden. Wel consequent om de 3 tot 4 uur gewisseld met rijden. Dit jaar weer naar de Dordogne, met vouwwagen. Het is nu de bedoeling om s'ochtends vroeg, uurtje of 5 te vertrekken. Na Parijs en wanneer wij eraan toe zijn een hotelletje oid te pakken.
Wij vertrekken overigens op zondag: scheelt weer vrachtverkeer!

Gelogd

annsophiec

  • Gast
Re: 's nachts rijden of niet??
« Reactie #40 Gepost op: mei 06, 2012, 09:36:33 pm »

Wij vertrekken meestal rond 13 uur uit België ( kwestie nog een half dagje te kunnen werken maar vooral voor verkeer)
We zijn dan voor de spits langs grote steden als Parijs! Rijden dan een uur of acht en doen een tussenstop. Gezellig een terrasje doen en vroeg in bed! S morgens op het gemak opstaan en dan rond negen uur weer verder! Na de spits dus. Doen dit al jaren en staan zelden of nooit in de file
Gelogd

jsteijn

  • Gast
Re: 's nachts rijden of niet??
« Reactie #41 Gepost op: mei 06, 2012, 10:36:59 pm »

Vroeg vertrekken lijkt mij het beste als je niet gewend bent aan een omgekeerd ritme door nachtdiensten ofzo.
De gemiddelde snelheid is zeker geen 100 km per uur maar ligt meer richting de 70, of 80 als je door kunt rijden maar je bent toch beperkt in je snelheid met de klapper er achter.

Doorstomen zo'n 8 a 10 uur achter elkaar is onverstandig !!!! De meeste ongelukken gebeuren door slaaprijders en als je het merkt aan jezelf is het meestal al (bijna) te laat. Jaarlijks ongeveer 700 tot 1000 ongelukken door slaaprijden. Denk aan jezelf en alle anderen die je in gevaar brengt... doe het niet !!!

Een tip om op weg naar Italie veel kilometers niet te hoeven rijden is de slaaptrein van kandersteg (zwitserland) naar Iselle in noord italie. Dat scheelt heeeel veel kilometers. Meer info hier http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,9240.0.html
en op de site van de treinfirma hier http://www.bls.ch/e/autoverlad/goppenstein-preise.php

Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: 's nachts rijden of niet??
« Reactie #42 Gepost op: mei 06, 2012, 10:44:36 pm »

Ik vertrek rond een uur of 4/5 's ochtends zodat ik nog wel m'n nachtrust heb gepakt.
Dan ben ik ook de spits in de randstad voor, helaas eindig ik dan meestal wel in de spits in Antwerpen rond een uur of 7/8, maar dan is't ook tijd voor ontbijt, dus dan even rustig ontbijten, kinderen even pyama uit en de kleren aan  :J Nog een  KK voor de zekerheid en dan is de meeste drukte weer voorbij en kan ik weer volgetankt verder aan m'n cruise richting Frankrijk.
Vorige keer boven Lyon op de camping gestaan, maar dan zit ik ook wel aan m'n max. (+/- 1000km) voor een dag. Dus dit jaar waarschijnlijk daar ergens overnachten.
Maar zoals al meer mensen zeggen: de reis is ook vakantie, dus als ik geen zin meer heb, dan stoppen we gewoon. Niets geboekt, dus geen druk.
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re: 's nachts rijden of niet??
« Reactie #43 Gepost op: mei 06, 2012, 11:08:38 pm »

Ik lees hier veel over mensen die naar Frankrijk gaan......maar hoe is het gesteld als je bijvoorbeeld naar Tjechie gaat?
Wij komen uit N-H, en moeten dus oostwaarts, hoe zit het dan met files e.d?
Is het dan verstandig om `s nachts te gaan rijden?
Oja, wij rijden met een klapper en 2 kids van 6 en 12 jr.........(voor de 1e keer)...
gr.

wij zijn 3 jaar geleden naar tsjechie geweest (weliswaar in een vakantiehuisje) maar van files hadden we bijna geen last. we reden overdag
we hebben de route, arnhem, oberhausen, frankfurt, heidelberg, neurenberg, amberg, waidhaus, plzen, praha en brno genomen
het roergebied is erg druk en hier hebben we een beetje file gehad maar niet heel bijzonder. de rest was goed doorrijden.
de weg van praag naar brno (d1) was 3 jaar geleden een weg met betonplaten. een kilometer of 200 lang stuiteren dus. de vluchtstrook rijdt lekkerder maar ja, mag niet ;)
de tsjechen rijden trouwens erg keurig en normaal (de meesten dan) en zijn zuinig op hun auto's hoe verder naar het zuiden hoe gemoedelijker het op de weg is (kunnen wij hollanders een voorbeeld aan nemen)
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2012, 11:11:14 pm door mvdkant »
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 's nachts rijden of niet??
« Reactie #44 Gepost op: mei 06, 2012, 11:41:33 pm »

Afgezien van de snelheid is er n.m.m. als je het goed doet qua aanpak geen bijzonder verschil tussen rijden met alleen de auto en met auto + vouwwagen.  In beide gevallen geldt: 'rustig aan , dan breekt het lijntje niet'. Zoals anderen al aangeven: vakantie begint niet pas op de bestemming.

Ik ben de enige die rijdt van ons tweeën en ik rij nooit 's nachts naar m'n vakantiebestemming, om de eenvoudige reden dat je lijf, als je daar niet aan gewend bent, nu eenmaal 's nachts in 'sleepmode' gaat. De laatste keer dat ik 's nachts een lange rit gemaakt heb was 30 jaar geleden, toen ik met 80 km/h een mistbank inreed die me het zicht op een T-kruising ontnam. met bijgaande plaatje als resultaat.  :N

Terug naar huis wil ik nog wel eens om een uur of 2 aankomen, maar dan houdt het op. Schat ik in dat het later wordt, dan las ik een stop (lees: overnachting)  in. Het verst wat ik gereden heb is Portugal en dat heb ik niet anders aangepakt dan welke andere vakantie ook: 's ochtends inpakken zodat je wagen niet vol voor de deur staat. Rustig aan beginnen in de loop of zelfs halverwege de dag en dan een vroege eerste stop ergens in Noord-Frankrijk (of vergelijkbare afstand).

En alles daarna is een kwestie van wakker worden, inpakken en weer wegwezen. De bekende 2 uur rijden, kwartier rust en niet al te lang doorrijden zodat je niet om 18.00 nog naar een doortrekcamping aan het speuren bent. De vakantie begint als je de voordeur achter je dichttrekt. Kalmte kan u redden.  :#
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2012, 12:26:01 am door Frankie »
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal