Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Wat bouw ik voor mijn vouwwagen om hem bij huis te stallen?  (gelezen 8826 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Noordewind

  • Gast
Wat bouw ik voor mijn vouwwagen om hem bij huis te stallen?
« Gepost op: mei 08, 2017, 09:04:30 am »

Ik heb redelijk wat ruimte (voor een huurhuis dan) voor en naast mijn huis, en ik overweeg om iets te bouwen waar mijn vouwwagen beschut staat. Dat scheelt kosten voor het huren van een stalling, en we kunnen er ook makkelijk bij als we spontaan weg willen.

Nu wil ik de vouwwagen natuurlijk wel in goede conditie houden, dus wat raden jullie mij aan? Ik hoorde een gruwelverhaal van mensen die hun klapper volledig beschimmeld onder een zeil terugvonden... Dus zou een laag schuurtje (onverwarmd) met een dak van dakpannen (die heb ik nog liggen) en wanden van hout een goede plek zijn? En moet ik dat dan juist zo tochtvrij mogelijk maken, of is het wel goed als er wat wind (en wat luchtcurculatie) bij kan, bijvoorbeeld door wat ruimte vanaf de grond voordat de wanden beginnen?

Het leek me qua uitzicht in de tuin beter om het niet super hoog te maken zoals een gewone schuur. Meer een soort passend hondenhok voor de klapper, zeg maar, maar ik zou het ook kunnen combineren met een afdak voor onze fietsen er naast (die staan nu gewoon in de regen omdat ons inieminie stenen schuurtje vol staat) en dan wordt het natuurlijk wel stahoogte. er kan heel veel, en het is uiteindelijk ook zo volgebouwd, dus ik wilde er eerst eens goed over na denken. Tips?!
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: Wat bouw ik voor mijn vouwwagen om hem bij huis te stallen?
« Reactie #1 Gepost op: mei 08, 2017, 11:43:33 am »

Als je een absoluut droge geventileerde ruimte bouwt kan dat prima. Mijn vouwwagen staat in een bedrijfshal. Onverwarmd, maar droog en goed geventileerd. Ik wil hem
niet in een oude veeschuur hebben (ammoniakdampen) of kas (fel zonlicht).
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Wat bouw ik voor mijn vouwwagen om hem bij huis te stallen?
« Reactie #2 Gepost op: mei 08, 2017, 11:54:47 am »

Zaken onder een zeil verstoppen is meestal niet zo'n goed idee, er kan dan namelijk niet meer geventileerd worden. En daar komen de horror-verhalen die je hebt gehoord vandaan... Zelf heb ik de klapper 's winters in de schuur staan, onverwarmd maar droog en geventileerd zoals Gait ook al aangeeft. Maar hier in de omgeving zie ik ook vaak vouwwagens zonder andere bescherming dan de eigen al aanwezige onder overkappingen staan en ook dat gaat blijkbaar goed.

Belangrijk is wel om grote verschillen binnen de wagen te voorkomen, dus niet één deel in de zon en de ander beschut. Dat is een tip die ik van mijn vouwwagendealer kreeg.
Gelogd

meneer Marnix

  • Gast
Re: Wat bouw ik voor mijn vouwwagen om hem bij huis te stallen?
« Reactie #3 Gepost op: mei 08, 2017, 02:23:29 pm »

Vocht (dat niet goed weg kan) is meestal de oorzaak van schimmel en problemen. Vocht ontstaat onder andere door grote verschillen tussen kou en warmte (condens). Goede ventilatie zorgt er in ieder geval voor dat overtollig vocht weg kan. De boel buiten onder een zeiltje opslaan is inderdaad niet verstandig.

Ik denk dat als je een constructie maakt waarbij desnoods de lucht goed kan circuleren, je de vouwwagen best goed kan stallen bij je eigen huis. De temperatuur van de opslag is (denk ik) niet superbelangrijk. Eigenlijk vergelijkbaar met het buiten opslaan van haardhout, dat moet je gewoon onder een overkapping waar de wind er door heen kan opslaan.

Misschien dat er nog wel een verschil is qua risico op diefstal / vandalisme vergeleken met een stalling?

Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Wat bouw ik voor mijn vouwwagen om hem bij huis te stallen?
« Reactie #4 Gepost op: mei 08, 2017, 03:02:31 pm »

Een beetje afhankelijk van in wat voor omgeving je woont, maar denk ook om schade door muizen...
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Wat bouw ik voor mijn vouwwagen om hem bij huis te stallen?
« Reactie #5 Gepost op: mei 08, 2017, 08:39:59 pm »

Vocht ontstaat onder andere door grote verschillen tussen kou en warmte (condens).

Dat was inderdaad de achtergrond achter mijn opmerking over het niet deels in de zon, deels in de beschutting plaatsen van de wagen. Omdat de wagen vol doek en andere zaken zit (het is niet één lege ruimte van binnen) ontstaan er dan koude en warme zone's met mogelijk een stuk doek als grensvlak. Daarop ontstaat dan de condens.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.847
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Wat bouw ik voor mijn vouwwagen om hem bij huis te stallen?
« Reactie #6 Gepost op: mei 08, 2017, 09:33:44 pm »

ik betaal 20 euro per m2 per jaar voor de stalling van onze vouwwagen, per jaar is dat 115 euro
daar je geen schuurtje voor bouwen lijkt me
Gelogd

par

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 475
  • Merk Vouwwagen: Bürstner Premio 450 TS (o wacht dat is een caravan...)
Re: Wat bouw ik voor mijn vouwwagen om hem bij huis te stallen?
« Reactie #7 Gepost op: mei 08, 2017, 10:37:48 pm »

Wij hebben de mazzel dat de vouwwagen in de garage past. Niet verwarmd (staat los van het huis), wel droog en het ventilatie is ook geen probleem.

Als je een stalling maakt, zorg in ieder geval dat je een goede harde ondergrond hebt. Bestraat, betegeld of beton zijn prima. Je kunt niet langdurig ingeklapt op zand of gras e.d. parkeren, daar trekt ook vocht uit omhoog en die komt dan toch in je vouwwagen terecht en kan door de afdekking niet meer ontsnappen. Misschien dat dit minder speelt met "hardcover" klappers, maar onze "soft top" klapper kan je niet lang op je grasveldje laten staan.

Ik weet zo in de buurt al twee adressen waar de vouwwagen gewoon op de oprit staat (ook in de winter).
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2017, 10:39:37 pm door par »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Wat bouw ik voor mijn vouwwagen om hem bij huis te stallen?
« Reactie #8 Gepost op: mei 09, 2017, 08:46:40 am »

ik betaal 20 euro per m2 per jaar voor de stalling van onze vouwwagen, per jaar is dat 115 euro
daar je geen schuurtje voor bouwen lijkt me

Voor 115 euro niet nee, maar gerekend over meerdere jaren kom je toch een eind ;-) Daarnaast heeft TS het ook over een soort beschut afdak en dat kost ook weer niet de hoofdprijs. Mijn eigen stalling heeft mij, alles inclusief, iets van 375 euro gekost (verbouwing, geen nieuwbouw). Die heb ik er al ruimschoots uit na 6 jaar stallen.

Maar een groter voordeel dan de prijs alleen is dat ik met thuisstalling niets te maken heb met eventuele regeltjes rondom halen en brengen en dergelijke. Vaak moet dat op afspraak of betaal je extra wanneer je vaker dan een afgesproken aantal malen de kar komt halen of brengen. Dit zal natuurlijk niet voor iedere stalling gelden (dus kom maar op met de uitzonderingen  :P ) maar vaak is dit wel het geval.

Als ik nu zin krijg om te klappen, los van het jaargetijde, dan heb ik de wagen in letterlijk tien minuten buiten staan en gereed voor vertrek.

En dat was de belangrijkste reden... :> :> :>
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.847
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Wat bouw ik voor mijn vouwwagen om hem bij huis te stallen?
« Reactie #9 Gepost op: mei 09, 2017, 09:14:21 am »

Voor 115 euro niet nee, maar gerekend over meerdere jaren kom je toch een eind ;-) Daarnaast heeft TS het ook over een soort beschut afdak en dat kost ook weer niet de hoofdprijs. Mijn eigen stalling heeft mij, alles inclusief, iets van 375 euro gekost (verbouwing, geen nieuwbouw). Die heb ik er al ruimschoots uit na 6 jaar stallen.

Maar een groter voordeel dan de prijs alleen is dat ik met thuisstalling niets te maken heb met eventuele regeltjes rondom halen en brengen en dergelijke. Vaak moet dat op afspraak of betaal je extra wanneer je vaker dan een afgesproken aantal malen de kar komt halen of brengen. Dit zal natuurlijk niet voor iedere stalling gelden (dus kom maar op met de uitzonderingen  :P ) maar vaak is dit wel het geval.

Als ik nu zin krijg om te klappen, los van het jaargetijde, dan heb ik de wagen in letterlijk tien minuten buiten staan en gereed voor vertrek.

En dat was de belangrijkste reden... :> :> :>

wij hebben helaas de ruimte niet om huis
en gelukkig geen regels bij halen of brengen of een limiet aan het aantal keer halen/brengen, enkel daags van te voren even bellen zodat de stallingeigenaar de wagen buiten/binnen zet bij mijn aankomst
Gelogd

Noordewind

  • Gast
Re: Wat bouw ik voor mijn vouwwagen om hem bij huis te stallen?
« Reactie #10 Gepost op: mei 09, 2017, 09:26:31 am »

Nou; daar kan ik al we iets mee; bedankt voor de overwegingen!

Ik denk dat de kosten wel mee kunnen vallen aangezien ik bijvoorbeeld al een hele stapel keurige dakpannen heb klaarliggen. Hout kost ook wat, maar als ik het laag houd, denk ik dat ik dat kan overzien. Het is voor mij inderdaad de combinatie van "geen stallingskosten", maar OOK de vrijheid om hem zo mee op weg te nemen.

Ik vind het zonde dat onze oprit erg lang is (houd meer van tuin dan van verharding; hij is met een soort dunne laag taai asfalt bedekt waar al wat barsten in zitten). Dus eerst wilde ik daar het vouwwagenhok op plaatsen. Maar ik denk dat ik dat nog wat verder naar achter doe; de oprit loopt verder in een betegelde strook naast het huis (waar we ook met de fietsen en de containers passeren). Daar zit een groot ijzeren hek voor dat helemaal open kan (en helaas niet op slot). Dat scheelt gaten voor de palen hakken in het asfalt, en ik houd ruimte op de oprit over om de wagen open te klappen als we hem moeten inladen (zonder de voortent op te zetten, maar ik kan wel bij de kratten onderin de bak).

Ik hoorde iemand over muizen; wat moet ik me daar bij voorstellen? We hebben een hardtopper; ik hoop dat dat scheelt. Een buurtbewoner fokt duiven, en daar vallen heel wat graantje op de grond, dus er wonen zeker muizen in de tuin (waar niet, eigenlijk?). Het is geen plaag. Moet ik serieus een schuur bouwen die muisvrij is, of valt dat wel mee? Ik ben hierdoor ieder geval wel op het idee gekomen om hem gegarandeerd kat-vrij te maken; er komt in de achtertuin steeds een snertkat staan sproeien tegen mijn voorraad timmerhout  :(.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.653
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Wat bouw ik voor mijn vouwwagen om hem bij huis te stallen?
« Reactie #11 Gepost op: mei 09, 2017, 09:30:03 am »

(dus kom maar op met de uitzonderingen  :P )

Incoming: Wij staan in Wateringen, bij Van Vliet caravans. Hele grote stalling, dag tevoren melden, staat je kar klaar op het afgesproken tijdstip. Onbeperkt halen en brengen. Dus als we donderdag zien dat het een mooi weekend wordt, kunnen we vrijdag weg.

(En als je per ongeluk te laat bent kan je tegen betaling een spoedje regeleln)

Onze kar is zo kampeerklaar, dat we voor een weekend thuis de auto laden, langs de stalling gaan om aan te koppelen en bandenspanning regelen, en dan door kunnen naar de bestemming.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

nikkel1964

  • Gast
Re: Wat bouw ik voor mijn vouwwagen om hem bij huis te stallen?
« Reactie #12 Gepost op: mei 09, 2017, 01:36:58 pm »

Incoming: Wij staan in Wateringen, bij Van Vliet caravans. Hele grote stalling, dag tevoren melden, staat je kar klaar op het afgesproken tijdstip. Onbeperkt halen en brengen. Dus als we donderdag zien dat het een mooi weekend wordt, kunnen we vrijdag weg.

(En als je per ongeluk te laat bent kan je tegen betaling een spoedje regeleln)

Onze kar is zo kampeerklaar, dat we voor een weekend thuis de auto laden, langs de stalling gaan om aan te koppelen en bandenspanning regelen, en dan door kunnen naar de bestemming.

Dus: Dag van te voren bellen, vergeet je dat is het betalen voor een spoedje

Dat noem ik nog steeds 'regeltjes'  :P

OK, je kunt op alle slakken zout leggen en dat doe ik heel flauw nu ook even. Dus alvast excuses daarvoor  :J

Maar bij ons komt het daadwerkelijk voor dat we aan het ontbijt of zelfs al aan de koffie zitten en dan opeens besluiten om weg te gaan. Schone onderbroek en tandenborstel inpakken en gaan!  :#

De ruimte die de wagen thuis inneemt en die ik dus niet voor andere zaken kan gebruiken offer ik daar graag voor op.



Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.847
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Wat bouw ik voor mijn vouwwagen om hem bij huis te stallen?
« Reactie #13 Gepost op: mei 09, 2017, 01:40:08 pm »

Dus: Dag van te voren bellen, vergeet je dat is het betalen voor een spoedje

Dat noem ik nog steeds 'regeltjes'  :P

OK, je kunt op alle slakken zout leggen en dat doe ik heel flauw nu ook even. Dus alvast excuses daarvoor  :J

Maar bij ons komt het daadwerkelijk voor dat we aan het ontbijt of zelfs al aan de koffie zitten en dan opeens besluiten om weg te gaan. Schone onderbroek en tandenborstel inpakken en gaan!  :#

De ruimte die de wagen thuis inneemt en die ik dus niet voor andere zaken kan gebruiken offer ik daar graag voor op.

moet je daar dus wel de ruimte voor hebben anders valt er weinig op te offeren, wel heerlijk dat je zo kunt gaan  :K
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Wat bouw ik voor mijn vouwwagen om hem bij huis te stallen?
« Reactie #14 Gepost op: mei 09, 2017, 01:54:00 pm »

Vrienden van mij hebben een afdakje gemaakt, ook met pannen.  De vouwwagen, een Camp-let, staat er op een kantelbeugel onder.  Ze hebben er een zeil overheen ivm vuil. Een Camp-let is volledig afgesloten dus dat scheelt wel :J
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal