Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Schoonmaken als de vakantie klaar is.  (gelezen 2109 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #15 Gepost op: augustus 16, 2023, 05:03:54 pm »

Ik begrijp al dat gepoets niet. Ik snap dat je zichtbaar vuil even weghaalt, maar mijn tent wordt eigenlijk nooit echt vuil (waarvan?). Als het kuipzeil droog is vallen de ergste zaken er zo af en als je gaat poetsen wordt hij volgend jaar gewoon weer vies. Wat is dan de winst?
De winst is voorkomen schade door vocht en vermijden van vieze luchtjes. In de stalling wil ik geen vocht hebben, aangekoekte klei bevat vocht en kan ook (gaan) stinken. Je kan natuurlijk dit alleen laten drogen maar door een dikke laag weg te nemen gaat drogen veel sneller en heb je minder kans op vieze luchtjes.
Ik vind het ook onzin om alles, elk vlekje, eraf te willen hebben. De zon en regen reinigt elk jaar weer. Er verdwijnen over de tijd net zoveel vlekjes als er bij komen, daar ga ik geen energie in stoppen.
Maar vlekken die schadelijk kunnen zijn zoals vogelpoep (agressieve inwerking doek) verwijder ik graag, ook tijdens de vakantie, met een zachte borstel of water.
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2023, 05:08:04 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #16 Gepost op: augustus 16, 2023, 06:47:45 pm »

Ik denk dat het moment van schoonmaken erg afhangt van of je mogelijkheden thuis hebt om de vouwwagen weer in de tuin te zetten. Wij zijn ook niet droog terug gekomen begin vorige week. Heeft ie dus nog een paar dagen in de tuin gestaan. En dan maak ik hem ook echt schoon. Als ie goed droog is tijdens het inpakken, kijk ik ook niet zo nauw
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #17 Gepost op: augustus 17, 2023, 06:48:51 am »

De winst is voorkomen schade door vocht en vermijden van vieze luchtjes. In de stalling wil ik geen vocht hebben, aangekoekte klei bevat vocht en kan ook (gaan) stinken. Je kan natuurlijk dit alleen laten drogen maar door een dikke laag weg te nemen gaat drogen veel sneller en heb je minder kans op vieze luchtjes.
Ik vind het ook onzin om alles, elk vlekje, eraf te willen hebben. De zon en regen reinigt elk jaar weer. Er verdwijnen over de tijd net zoveel vlekjes als er bij komen, daar ga ik geen energie in stoppen.
Maar vlekken die schadelijk kunnen zijn zoals vogelpoep (agressieve inwerking doek) verwijder ik graag, ook tijdens de vakantie, met een zachte borstel of water.
Inderdaad. 1x keer was het een week erg nat. Het gras onder het kuipzeil van de Cocoon was gaan rotten en stonk enorm. We hebben toen ook voor het eerst het kuipzeil uitgeritst en op de wagen meegenomen en thuis goed schoon gemaakt en lang laten luchten. En er het volgende jaar pas weer in gezet. Die lucht wil je echt niet in je doek en de hele vakantie ruiken.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #18 Gepost op: augustus 17, 2023, 08:44:40 am »

Als je dat kuipzeil omdraait en goed droogt is dat geen probleem.
Gelogd

Martine H

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Venezia
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #19 Gepost op: augustus 17, 2023, 11:59:29 am »

Op de camping maak ik zo min mogelijk schoon. Dan heb ik nog vakantie. Wij klappen de vouwwagen toch altijd even open naast het huis na de vakantie (moet ook om spullen uit de vw te halen), luchten het bed even (topmatras eraf), ik maak de keuken schoon en als er klei ofzo op de slikranden zit halen we dat er ook af. Als er veel zand op zit even met een veger erlangs, maar ik ga niet met een emmertje water in de weer. We hebben geen grondzeil, dus dat scheelt ook schoonmaken.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #20 Gepost op: augustus 17, 2023, 04:28:34 pm »

Als je dat kuipzeil omdraait en goed droogt is dat geen probleem.
Dan heb je de onze nog  niet geroken. De lucht was er niet af te krijgen. Pas na heel lang luchten. Dus berg je zoiets op in een zak of in je vw, hmmmm.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

sevenup

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 190
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #21 Gepost op: augustus 17, 2023, 05:07:38 pm »

Ik klap alles in zonder schoon te maken. Thuis kan ik de basis in de tuin openklappen en de luifels en zijkanten ophangen in de schuur. Op mijn gemak thuis de kleden schoonspuiten met de slang, de slikranden schoonmaken en de wagenbak weer fatsoeneren.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #22 Gepost op: augustus 17, 2023, 07:23:03 pm »

Dan heb je de onze nog  niet geroken. De lucht was er niet af te krijgen. Pas na heel lang luchten. Dus berg je zoiets op in een zak of in je vw, hmmmm.

Ik kampeer al even en heb echt wel eens een vuil kuipzeil o.i.d. meegemaakt. Even in de franse zon leggen een beetje het ergste er afvegen/borstelen en klaar.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #23 Gepost op: augustus 18, 2023, 06:57:15 am »

Ik kampeer al even en heb echt wel eens een vuil kuipzeil o.i.d. meegemaakt. Even in de franse zon leggen een beetje het ergste er afvegen/borstelen en klaar.
Tuurlijk, succes er mee.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #24 Gepost op: augustus 18, 2023, 07:46:51 am »

Dank je.
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #25 Gepost op: augustus 18, 2023, 09:48:32 am »

Gelukkig zijn er ook plekken zonder Franse Zon;-) kom net uit Frankrijk, maar daar was gisteren ochtend weinig zon…

Dus het zeil, de tent, en t worteldoek zo maar even op de dagcamping laten drogen. Helaas thuis geen ruimte voor!

Wel fijn dat jij altijd geluk hebt met dat zonnetje. Vorig jaar een Italiaans zonnetje en dat beviel prima met opruimen…. Maar ja zo gaat dat soms
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #26 Gepost op: augustus 18, 2023, 10:05:27 am »

Italiaans zonnetje mag ook.
Gelogd

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #27 Gepost op: augustus 20, 2023, 09:27:03 am »

Inderdaad. 1x keer was het een week erg nat. Het gras onder het kuipzeil van de Cocoon was gaan rotten en stonk enorm. We hebben toen ook voor het eerst het kuipzeil uitgeritst en op de wagen meegenomen en thuis goed schoon gemaakt en lang laten luchten. En er het volgende jaar pas weer in gezet. Die lucht wil je echt niet in je doek en de hele vakantie ruiken.
Wij hebben dat ook wel eens gehad, toen nog met een tent. De kleigrond onder de tent was echt nat en lopen over het kuipzeil een waterbed. We hadden nog geen zeil onder de kuip, dat was echt heel vies geworden.
Ook na afspuiten en goed drogen kon je dat jaren later nog ruiken wanneer je het zeil weer uit de zak haalde.
Ik zou daar ook geen risico mee nemen, gewoon even flink met water schoonmaken en goed drogen.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #28 Gepost op: augustus 20, 2023, 12:55:50 pm »

Je had het ook in een Frans zonnetje moet leggen! 😎
Gelogd

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #29 Gepost op: augustus 20, 2023, 01:11:12 pm »

Heb je niets te doen op de camping dat je je bezig moet houden met een beetje trollen op een forum?
Beste forumleden.

Mijn vrouw en ik vroegen ons af, hoe doen jullie dat als de vakantie over is.


Maken jullie alles op de camping schoon, zoals de stiknaden enz?

Vegen jullie alle tent tapijten uit voordat jullie ze weer netjes opvouwen?

Kuipgrondzeilen boven en onderkant afnemen met een doek en droog maken?

Dak schoonmaken voor het word opgevouwen?

Wij hebben een Raclet Panama Up, en het opzetten gaat best snel.

Opruimen kan ook heel snel als ik verhalen hier lees, maar maken jullie niet alles al schoon voor de volgende vakantie?

#gewoonnieuwsgierig
We proberen droog in te pakken en dan is meestal de slikranden even schoonvegen met een gebruikte handdoek wel genoeg. Lapje over de tafel en keuken voor zichtbare vlekken en dat is het wel.

Voor hij de winterstalling in gaat wel even servies en bestek een rondje vaatwasser en de koelkast goed schoon. En extra aandacht voor goed droog zijn.
Dit keer gaan we ook de keuken extra schoonmaken en de wagenbak uitzuigen maar dat doen we echt niet elk jaar. Het hoeft allemaal ook weer niet steriel te zijn, het is kamperen.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal