Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Holtkamper flyer opzet vraag  (gelezen 15547 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mieke

  • Gast
Holtkamper flyer opzet vraag
« Gepost op: april 03, 2009, 09:06:21 am »

Hoi

Vorig jaar hebben we een tweedehands holtkamper flyer (1991) aangekocht. Het is ons eerste ervaring met een vouwwagentje en het bevalt ons zeeeer goed. THuis kunnen we hem onmogelijk opstellen dus trokken we naar het Veerse meer om een proefje te doen.
Alles ging prachtig op 5 minuten stond het wagentje open geklapt. Maar we hadden het gevoel dat we het geheel niet zo strak aangespannen kregen. Hier en daar zaten er nog wat vouwtjes in. Niet dat dit rampzalig was hoor we hebben onweer, rukwinden en felle regen goed doorgekomen.
Maar nu vroegen we ons af wat we mis deden.

We komen aan, halen onze waterpas boven zetten het karretje volledig waterpas, klappen het open en het grootste deel staat dan al, daar kan je volgens mij niks aan wijzigen. Twee luifelstokken naar voor en dat ding staat ook. Ik heb me al suf gestaard op alle foto's die ik op maktplaza zie staan, en die dingen staan echt mooi strak. Toen we de vouwwagen kochten hebben we hem daar opgengeklapt maar daar stond ie op een mooie vlakke stenen oprit.

Wat zien we over het hoofd?
Moeten de slijklappen gans op de grond liggen?

Dit jaar gaan we voor het eerst kamperen naar Frankrijk dus ik wil echt wel zeker zijn dat alles goed zit.

Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Holtkamper flyer opzet vraag
« Reactie #1 Gepost op: april 03, 2009, 09:46:32 am »

Hallo Mieke,

Ik heb me hier eigenlijk ook suf aan gewerkt... (niet dat ik dat erg vind, want dan heb ik tenminste wat te doen :) )

Toen ik de laatste keer bij Holtkamper was heb ik dat eens aangezwengeld en wat bleek ... ik zette de luifel niet optimaal op. Dit draai-stokken, die je in de 2 ogen van de luifel steekt, die moet je op spanning zetten! Wat ik altijd deed was de stok uittrekken tot ie 'klik' zei en dus met de pin in het gaatje zat. In Bunnik zeiden ze echter dat ik hem goed op spanning moest zetten en verder dan het pinnetje-gaatje moest gaan...

Dan krijg je dat de zijflappen bij het spannen veel minder de tent van de wagenbak naar voor trekken en dus beter gespannen kunnen worden.


Een tweede euvel kan nog zijn dat je gewoon te weinig haringen gebruikt... De zijflappen met 1 haring vastzetten  geeft best wel wat spanning op het elastiek. Zodanig dat ze naar binnen gaan hangen. Met 2 a 3 haringen heb je al veel beter resultaat, omdat de krachten dan mooier verdeeld worden.


Het is trouwens best een gemis dat Holtkamper totaal geen opzet-documentatie heeft! Ja, er zijn legio filmpjes en foto's, maar wat je EXACT moet doen mis je gewoon. Een beetje schande best wel voor zo'n duur product.

Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

superpetur

  • Gast
Re:Holtkamper flyer opzet vraag
« Reactie #2 Gepost op: april 04, 2009, 08:47:08 pm »

Da.s grappig.....
We hebben net onze "nieuwe" Flyer Expedition opgehaald... Karretje van 1992, maar een tent van 2007. Met de origenele documentatie....... Dat wil zeggen, een stuk of 5 A4tje's, getypt, met een nietje aan elkaar.
Plus de originele folder uit 92, en een KCK artiekel uit diezelfde periode. Weinig nieuws onder de zon.
De wagen hebben we zelf ingeklapt, opzetten gaan we misschien binnenkort nog eens doen. De vorige eigenaar heeft laten zien met hulp van de slinger hoe hoog de achterkant moet staan, en gezegd dat je de deksel altijd goed moest ondersteunen bij oneffen ondergronden.
Voor het spannen van de voortent zal ik denk ik toch uit gewoonte de haringen wel plaatsen.
Wel opvallen, alle luifelscheerlijnen zijn voorzien van elastieken. Die staan altijd op spanning, en zijn altijd felxibel (handig bij windvlagen).

MVG, Peter
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re:Holtkamper flyer opzet vraag
« Reactie #3 Gepost op: april 17, 2009, 09:52:07 am »

Thanks voor alle goed raad.

Ik hoop een van volgende weken de boel eens open te zetten. Toch wel jammer dat ik in de buurt of bij familie nergens een plek heb om hem open te klappen zoals het moet.

En idd voor zo'n duur product zouden de opzetinstructies toch beter kunnen.

Oh, ja ik heb idd ook een mooie orginele 1991 folder en enkele velletjes vol kribbels maar dat gaat niet echt over de afwerking na het openzetten maar eerder waterpas zetten, dan dit uit trekken, dan dat goed zetten. Maar ik mis de kleine details voor een onervaren kampeerder.

Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Holtkamper flyer opzet vraag
« Reactie #4 Gepost op: april 18, 2009, 10:14:52 pm »

probeer het eens om de vw niet waterpas te zetten, maar evenwijdig met de grond waar hij op staat
de vw is zo gemaakt dat de tent en vouwwagen evenwijdig moet staan,dus als ve vw waterpas staat en de tent niet klopt het niet  ;)
Gelogd

fish

  • Gast
Re:Holtkamper flyer opzet vraag
« Reactie #5 Gepost op: april 18, 2009, 10:19:34 pm »

Als die niet waterpas staat rol je naar elkaar toe marcel.Misschien staan  de stokken te hoog of te laag.
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Holtkamper flyer opzet vraag
« Reactie #6 Gepost op: april 18, 2009, 10:20:49 pm »

Dat is zeker waar. Althans, als je helemaal niet waterpas staat, dan rol je 's nachts weer naar 1 kant van het bed en dat is ook niet fijn...

Zorgen dat je op een recht-stukkie staat is het makkelijkst :) En anders kun je met het uitschuifbed zelf makkelijk het scheef staan iets compenseren. Ook dit be?nvloed de stand van het doek, maar dat is wel recht te trekken.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

coinoperator

  • Gast
Re:Holtkamper flyer opzet vraag
« Reactie #7 Gepost op: mei 09, 2010, 10:50:14 pm »

En idd voor zo'n duur product zouden de opzetinstructies toch beter kunnen.

Als je een nieuwe Holtkamper koopt dan is bij de prijs een instructiemiddag inbegrepen.
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Holtkamper flyer opzet vraag
« Reactie #8 Gepost op: mei 10, 2010, 12:08:52 am »

Maar op die instructie-middag wordt niet ingegaan op scheef kamperen en het afspannen etc. Het is best uitgebreid, maar een boekje met foto's en uitleg zou toch wel bij de prijs inbegrepen mogen zijn.

Overigens verschilt de Flyer enorm van de andere modellen. Helemaal als het gaat om het kamperen op een ongelijke/aflopende kampeerplek. Omdat de tent in de lenterichting 3x 'uitgeklapt wordt, waardoor je een heel brede tent hebt, is verloop in de breedte meer dan gangbaar merkbaar bij het afspannen van de tent. Je kunt het best goed krijgen, maar vereist wel aardig wat oefening en gevoel voor hoogteverschillen.

Ik stond afgelopen week op een deels verharde plek. 1 wiel op het steen en 1 wiel eraf. De kar zo goed als waterpas, maar doordat de klep nu pal op het steen stond, was het zij-doek, dat aan de klep vast zit, net ca 5cm hoger boven het gras dan normaal. Ik had dit wat laat opgemerkt, maar had er gelijk last van omdat de hoek van het kuipzeil en de voorwand in niet lekker recht te krijgen was. Toen ik eenmaal de oorzaak had achterhaald kon ik het redelijk strak krijgen (maar toch niet helemaal).

Met de Flyer moet je, naar mijn bescheiden mening, zorgen dat je de kar in lengte en breedte zo waterpas mogelijk moet zetten, zonder meer dan 5 cm op te krikken... Dan lig je EN nog goed EN kun je je tent goed afspannen. (Dit kan dus betekenen dat je niet helemaal recht bent.)
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.176
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Holtkamper flyer opzet vraag
« Reactie #9 Gepost op: mei 10, 2010, 08:56:06 am »

Misschien wat vragen opschrijven voor het klapweekend.
Dan komt holtkamper zijn kyte demonstreren maar ze zullen vast ook wel veel weten te vertellen over de Flyer
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal