Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Stormbanden  (gelezen 7535 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

plekvis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 41
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury
Stormbanden
« Gepost op: mei 05, 2015, 05:07:54 pm »

Tsja, met dit stormachtige weer ga je er vanzelf over nadenken: stormbanden.

We zijn nog niet weggeweest met de Mercury dus heb nog geen idee hoe die zich houdt met zulk weer,
maar ik vraag het me toch af. Zijn de brede (scheer)lijnen die er standaard aanzitten voldoende met stormachtig weer
of heb je toch nog iets extra's nodig? En als je iets extra's nodig hebt, wat dan?

Hoor graag tips & tricks en ben benieuwd hoe andere mensen het doen.
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Stormbanden
« Reactie #1 Gepost op: mei 05, 2015, 05:16:17 pm »

In ieder geval zou ik  geen open luifel laten staan.  En eventueel de voorkant van de voortent iets laten zakken, pakt ie iets minder wind
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Stormbanden
« Reactie #2 Gepost op: mei 05, 2015, 05:23:24 pm »

Wij hadden een Neptune, door de tunnelvorm krijgt de wind weinig grip.
Bij storm haalden we inderdaad wel de luifel eraf, voorwand dicht en alles goed afspannen met alle beschikbare bevestigingspunten. Tijdens een nachtelijke storm is de hele camping uit bed geweest om stormbanden te plaatsen en/of scheerlijnen opnieuw te spannen/herstellen. Wij sliepen er doorheen en hadden geen centje pijn...

Staat de windrichting precies op de opening van de tent kan een stormbandje extra natuurlijk nooit kwaad.
Dat is de enige richting waar de wind nog een klein beetje grip kan krijgen.
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

plekvis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 41
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury
Re: Stormbanden
« Reactie #3 Gepost op: mei 06, 2015, 09:05:16 am »

Oke, thx voor de info.

We hebben nog geen extra luifel behalve dat ding wat er standaard aan zit, dus ik hoef alleen alles goed af te spannen en vast te zetten eventueel de voortent iets te laten zakken.

Best knap dat je dan door zo'n storm slaapt, ik zou volgens mij de hele nacht wakker liggen  :X
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Stormbanden
« Reactie #4 Gepost op: mei 06, 2015, 09:44:25 am »

Wij hadden gisteren de wind recht op de voorkant. Heb eigenlijk niets anders gedaan dan anders. Dus de drie spanbanden/ scheerlijnen voor en de 4 achter. Verder wel de deur zoveel mogelijk dicht gehouden. Tent bleef prima staan hoor!  Heb  de luifel gewoon laten staan.
 Als je hem lager zet staat er minder of geen spanning op door de boog en lijkt het mij dat ie als de wind eronder komt juist meer als een windvanger gaat werken. Nou ja het was niet nodig dus niet getest. ::)
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

plekvis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 41
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury
Re: Stormbanden
« Reactie #5 Gepost op: mei 06, 2015, 10:14:01 am »

Oke, goed om te horen dat de Cabanon de storm zonder problemen heeft overleefd. Dat geeft de burger moed :)
Gelogd

Richar1974

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: nog geen => zoekende
Re: Stormbanden
« Reactie #6 Gepost op: mei 06, 2015, 03:32:57 pm »

Inderdaad, alle lijnen bijzetten, strak afspannen, deur dichthouden en laat maar lekker waaien.
Gelogd

PatrickJ

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 28
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix
Re: Stormbanden
« Reactie #7 Gepost op: mei 06, 2015, 08:58:05 pm »

Hier hetzelfde de Cabanon Chamonix stond gister met de voorkant vol in de wind inclusief zonneluifel. De 3 spanbanden die aan de voorkant zitten houden het geheel netjes op de grond. Geen beweging in te krijgen.

Strombanden werden bij de Wit zo-ie-zo afgeraden. Gaat om een gegeven moment toch schuren over de tent. De cabanon had ze ook zeker niet nodig als je alles netjes strak opzet.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Stormbanden
« Reactie #8 Gepost op: mei 06, 2015, 10:37:30 pm »

ik heb stormbanden gekocht voor een bepaald merk (camper/caravan)luifel. Het zijn twee stukken van drie meter met een plaatje er aan wat dan in het frame van die bepaalde luifel kan klikken. In dat plaatje een gat geboord waar een musketonhaak door gaat. Die haak klik ik weer aan het frame van de luifel. Daardoor geen enkel contact tussen stormband en tentdoek. Heb dit gedaan omdat ik één keer een achterover waaiende luifel wel genoeg vond...  ::)
Gelogd

plekvis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 41
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury
Re: Stormbanden
« Reactie #9 Gepost op: mei 07, 2015, 12:11:32 am »

Ik geloof niet dat ik je helemaal volg NielsP. Toevallig een foto?
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Stormbanden
« Reactie #10 Gepost op: mei 07, 2015, 12:35:48 am »

Ik heb niet direct een plaatje. Maar de meeste stormbanden bestaan uit één geheel waarbij de band van links naar rechts (of andersom ;-) ) òver het doek van de luifel/voortent wordt getrokken waardoor de stormband direct op het doek ligt en daarop gaat schuren. Mijn setje bestaat uit twee losse, kortere delen die aan het frame bevestigd worden in plaats van op het doek te liggen. Met Hemelvaart ga ik weer klappen, ik zal dan even een foto maken van wat ik bedoel.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Stormbanden
« Reactie #11 Gepost op: mei 07, 2015, 08:51:47 am »

Voor de originele vraag kan ik zeggen dat bij onze Malawi de brede scheerlijnen genoeg zijn. De wagentent en de voortent blijven keurig staan.
Wel heb ik bij de wagentent de banden iets meer naar binnen gezet, zodat er minder spanning op het tentdoek staat.

Voor de luifel had ik van mijn vorige vouwwagen al een set van 3 korte stormbanden liggen, die eenvoudige op de pennen van het frame gezet kunnen worden. Zijn wat lastiger te vinden, ik heb ze toen bij Obelink gevonden. (Heb de set zonder originele haringen nu over mocht je belangstelling hebben)
Gelogd

plekvis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 41
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury
Re: Stormbanden
« Reactie #12 Gepost op: mei 07, 2015, 09:39:28 am »

Als je dat wilt doen NielsP dan graag, denk dat ik nu al wel een beter beeld heb maar ben toch benieuwd hoe het er uit ziet.

Bedankt voor het aanbod Drikusniet, wij hebben geen extra luifel of zo, dus alleen wat er standaard aan vast zit.
Als ik het goed begrijp heb ik ze dan niet nodig dus.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Stormbanden
« Reactie #13 Gepost op: mei 07, 2015, 06:18:47 pm »

Onze (grote) Cross over luifel is nogal windgevoelig. Omdat we 2 jaar geleden tijdens noodweer toch ongerust waren over de luifel hebben we vorig jaar stormbanden aangeschaft,en de luifel hiermee vastgezet. Wij hebben een setje gekocht van 3 stormbanden, die met een oog aan de stok wordt bevestigd, net zoals een scheerlijn dus. Dit is ons goed bevallen, de luifel was veel rustiger en tijdens een behoorlijke bui hadden we geen enkel probleem met de windgevoeligheid.  Wij zetten daarom de luifel standaard vast met stormbanden.   De stormbanden zijn bij iedere kampeerzaak te kopen, wel even opletten  dat je de juiste koopt, dus niet de stormbanden die over de tent/luifel komen, maar de banden met een oogje.

http://www.obelink.nl/voortenten-luifels/voortentaccessoires/obelink-stormlijnset.html
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Stormbanden
« Reactie #14 Gepost op: mei 07, 2015, 09:18:39 pm »

Dat zijn dezelfde als die ik heb. Maar als je ze al aan de tent hebt zijn extra niet nodig.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal