Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Dak Malawi hangt door bij regen  (gelezen 4170 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ednaloy

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: CABANON MALAWI
Dak Malawi hangt door bij regen
« Gepost op: juli 05, 2019, 11:27:46 am »

Hallo Klappers
Na 20 jaar Alpenkreuzer Allure nu een nieuwe Cabanon Malawi aangeschaft.
Wij hebben er 3 weken opzitten, even wennen maar lijkt prima aanschaf. Maar;
Een aantal tropische buien gehad en in het dak boven de woongedeelte van de wagenbak vormde zich een enorme badkuip vol regen. De wagen stond zo strak als mogelijk opgezet.
Hoe is dit mogelijk?
Alvast dank.
Ednaloy
Gelogd

Fam. Lucassen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 50
  • Merk Vouwwagen: Cabanon malawi 2
Re: Dak Malawi hangt door bij regen
« Reactie #1 Gepost op: juli 05, 2019, 12:34:00 pm »

Wat raar.. Lijkt me niet gebruikelijk.
We hebben er nu 1 weekend mee gekampeerd zonder regen maar ik zou denken dat de stokken toch niet goed zijn uitgeschoven. De hoeken zaten goed over de randen zo?

Anders even met de dealer bellen misschien?
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Dak Malawi hangt door bij regen
« Reactie #2 Gepost op: juli 05, 2019, 01:02:09 pm »

Alle haringen erin? Vooral die in het midden van de zijkant zijn hiervoor van belang.
Gelogd

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: Dak Malawi hangt door bij regen
« Reactie #3 Gepost op: juli 05, 2019, 01:54:35 pm »

En alles heel goed afspannen en het helpt als de wagen ongeveer recht staat. Nou weet ik ook wel dat dat vaak een utopie is, dus wij hebben altijd een extra stang in de wagen liggen. Die klemmen we tussen andere stokken op het moment dat er ergens een zak dreigt te ontstaan. Dit jaar staan we op dezelfde plek op de camping als vorig jaar, daar staan we extreem scheef en dan weet ik dat ik die extra stok nodig ga hebben op precies de plek die jij aangeeft. Maar goed, dat is dus alleen als de wagen in alle richtingen scheef is omdat de grond nou eenmaal aan alle kanten scheef is. IN Nederland hebben we en keer 60 uur regen gehad, stonden we recht en was er niets aan de hand.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Dak Malawi hangt door bij regen
« Reactie #4 Gepost op: juli 05, 2019, 03:03:16 pm »

Het "doorhangen" van het dak is bij veel vouwwagens een probleem. Ik weet dat er tussen praktijk en theorie veel verschil zit, maar ik wil bij deze toch uit eigen ervaring daar iets over zeggen. Het eerste belangrijke is dat de wagen naar alle kanten goed waterpas staat, en dat ook de uitklapbare delen goed waterpas staan, niet alleen ten opzichte van zichzelf, maar ook ten opzichte van de wagen. Als een uitklapbaar gedeelte een centimeter uit het lood staat is dat boven op het dak al een paar centimeter, voldoende ruimte om het dak te laten inzakken. Als alles goed waterpas staat de tent opzetten, en goed strak opspannen. Van voren naar achter ( of de meeste wagens beginnen achter bij de opbouw, dus van achter naar voren) is vaak geen probleem, hier zijn vaak voldoende mogelijkheden voor het opspannen. Maar let goed op dat ook van links naar rechts de tent goed gespannen staat. Hierin zit vaak wat ruimte, waardoor het dak kan doorzakken. Als alles goed staat, alles nog een keer nalopen en extra na spannen.  Dan moet het toch goed gaan, dacht ik. :O
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: Dak Malawi hangt door bij regen
« Reactie #5 Gepost op: juli 05, 2019, 03:59:49 pm »

Het "doorhangen" van het dak is bij veel vouwwagens een probleem. Ik weet dat er tussen praktijk en theorie veel verschil zit, maar ik wil bij deze toch uit eigen ervaring daar iets over zeggen. Het eerste belangrijke is dat de wagen naar alle kanten goed waterpas staat, en dat ook de uitklapbare delen goed waterpas staan, niet alleen ten opzichte van zichzelf, maar ook ten opzichte van de wagen. Als een uitklapbaar gedeelte een centimeter uit het lood staat is dat boven op het dak al een paar centimeter, voldoende ruimte om het dak te laten inzakken. Als alles goed waterpas staat de tent opzetten, en goed strak opspannen. Van voren naar achter ( of de meeste wagens beginnen achter bij de opbouw, dus van achter naar voren) is vaak geen probleem, hier zijn vaak voldoende mogelijkheden voor het opspannen. Maar let goed op dat ook van links naar rechts de tent goed gespannen staat. Hierin zit vaak wat ruimte, waardoor het dak kan doorzakken. Als alles goed staat, alles nog een keer nalopen en extra na spannen.  Dan moet het toch goed gaan, dacht ik. :O

In theorie ja, maar het hangt dus wel echt van de campingplaats af. Ik zou hem even moeten zoeken maar er is hier ergens een foto van onze enorm scheve Malawi van vorig jaar. Bed was waterpas, maar dat was dan ook meteen het enige deel van de wagen dat recht stond. Tja, tis niet anders, ik sta graag op een camping en niet op een rechte geasfalteerde parkeerplaats. Dus ach, dan maar een extra stokje bij regen.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Dak Malawi hangt door bij regen
« Reactie #6 Gepost op: juli 05, 2019, 04:01:18 pm »

Wij hebben dat probleem nooit gehad. Het kan verschillende rede hebben. Niet goed afgespannen scheef opgezet. Of en dat hoop ik niet dat het doek niet goed is.
Of en dat kan misschien ook omdat het nieuwe is dat hij zich nog moet zetten

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

Urgje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 846
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2011
Re: Dak Malawi hangt door bij regen
« Reactie #7 Gepost op: juli 05, 2019, 04:04:06 pm »

. Het eerste belangrijke is dat de wagen naar alle kanten goed waterpas staat, en dat ook de uitklapbare delen goed waterpas staan, niet alleen ten opzichte van zichzelf, maar ook ten opzichte van de wagen.

Hoe kan iets waterpas staan t.o.v. iets anders? Waterpas is waterpas. En de Malawi is geen dubbelklapper dus op schuine grond hangt de compkete tent scheef t.o.v. de bak.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Dak Malawi hangt door bij regen
« Reactie #8 Gepost op: juli 05, 2019, 06:08:01 pm »

Hij moet ook niet waterpas staan. Hij moet overal even scheef staan.
 :)
Gelogd

PeterOldenboom

  • Gast
Re: Dak Malawi hangt door bij regen
« Reactie #9 Gepost op: juli 05, 2019, 07:07:36 pm »

Ik heb ook 2 keer hetzelfde gehad. Aan de kant van de deur. De kant tegenover de deur laten zakken zodat het water eraf kon en de stokken aan de deurkant iets hoger gezet. Maar alles staat of valt met hoe hij staat. Één ding is zeker, het doek is zeer sterk. Geen lekkage gehad.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2019, 07:09:13 pm door PeterOldenboom »
Gelogd

Ednaloy

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: CABANON MALAWI
Re: Dak Malawi hangt door bij regen
« Reactie #10 Gepost op: juli 20, 2019, 09:12:00 pm »

Dank voor jullie reacties. De bak/bed stond zo goed als waterpas, de rest niet/heuvelachtige camping. Ik hoop dat dat de reden was. Welke stok kan ik gebruiken om 't dak te ondersteunen
en waar zet ik die dan? Groetjes
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Dak Malawi hangt door bij regen
« Reactie #11 Gepost op: juli 24, 2019, 11:47:57 am »

Standaard stok met aan beide kanten klemmetjes. Waar hangt een beetje af hoe hij staat, maar meestal in het midden. Ook goed de zijkanten afspannen, dat is al minstens 50% van de oplossing.
Gelogd

Alpha-mannetje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 77
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Dak Malawi hangt door bij regen
« Reactie #12 Gepost op: mei 29, 2020, 11:38:20 am »

hallo,

ik ben een tijd niet actief op dit forum geweest vandaar de late reactie.
Ik heb al eens eerder over dit "probleem"geschreven.
Het rechter gedeelte (als je er voor staat) van de wagentent is qua ontwerp erg flauw, of beter gezegd te flauw.
Bij het minste of geringste scheefte in het terrein of net niet strak genoeg afspannen vang je al water.
Er zit standaard een stok bij die diagonaal inde wagentent geplaatst kan worden, die zorgt dat het risico kleiner wordt.
 
Gelogd
Een vouwwagen ligt beter achter je auto als hij is ingeklapt!

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: Dak Malawi hangt door bij regen
« Reactie #13 Gepost op: mei 29, 2020, 04:11:00 pm »

 :o heb ik die stok ook? Ik zou moeten zoeken...
Ik heb volgens mij zelf ooit een extra stok gekocht en die zet ik op die plek in. Wagen staat in de stalling, maar bij een volgende vakantie kijk ik er toch eens naar.
Als alles mee zit staan we namelijk dit jaar weer net zo scheef als andere jaren, al hebben we onder het mom van 'verandering van spijs doet eten' dit jaar om een ander plekje op de camping gevraag  :P
Gelogd

Alpha-mannetje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 77
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Dak Malawi hangt door bij regen
« Reactie #14 Gepost op: mei 29, 2020, 04:48:32 pm »

:o heb ik die stok ook?

ja, hij bestaat uit 3 delen en zat oorspronkelijk in het zakje met de stokken van het luifeltje.
Gelogd
Een vouwwagen ligt beter achter je auto als hij is ingeklapt!
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal