Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Cabanon Mercury Keuken  (gelezen 3534 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

atdijkstra

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: cabanon
Cabanon Mercury Keuken
« Gepost op: februari 28, 2022, 03:46:11 pm »

goeiedag
voor de komende zomervakantie wil ik ofwel onze bestaande Cabanon keuken verbouwen of een nieuwe maken met daarin de volgende aanpassingen:

- vervangen wasbak door blad ( gebruiken we nooit )
- inbouwen mini-koelkast
- wielen bevestigen aan de poten
- inbouwen van (kleine) gasfles onder de kookpitten ( eventueel vervangen van huidige kookpitten naar een tweepitter )
- overgebleven ruimte tussen koelkast en gasfles veranderen in opbergruimte, met eventueel een uitschuifbaar blad

het idee is dat we wat meer gaan trekken deze zomer en dan gebruik maken van de luxe luifel ipv de voortent en snel in/uit kunnen pakken. Nu hebben we een mini koelkast in de kofferbak mee, maar dat neemt best wat ruimte in, net als de grote gasfles in de disselbak. Idee is om kleding e.d. in de kofferbak te kunnen doen en een paar bakken met spullen tussen de bedden in. De luifel en stokken dan in de disselbak.

tips/advies welkom. Zodra ik ermee bezig ben zal ik foto's en updates plaatsen.

Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Cabanon Mercury Keuken
« Reactie #1 Gepost op: februari 28, 2022, 05:01:25 pm »

Let wel op het gewicht. Ik weet niet waar de keuken op rust. Maar meestal is dat wel erg slap.
En gasflessen zou ik nooit achterin de keuken vervoeren. Volgens mij mag dat ook niet ivm veiligheid bij een aanrijding. Bij de meeste vouwwagens met vaste keuken zit de gasfles ook voor in de dissel

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.572
Re: Cabanon Mercury Keuken
« Reactie #2 Gepost op: februari 28, 2022, 06:50:08 pm »

Ik weet niet precies wat wel en niet mag, maar de gasfles in de disselbak tijdens rijden lijkt me niet verstandig. Ik heb een paar jaar geleden gezien wat er dan bij een aanrijding gebeurt. Ik laat 'm achterin staan en sluit de gastoevoer af. Ik heb overigens geen disselbak.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Cabanon Mercury Keuken
« Reactie #3 Gepost op: februari 28, 2022, 06:51:45 pm »

Ik weet niet precies wat wel en niet mag, maar de gasfles in de disselbak tijdens rijden lijkt me niet verstandig. Ik heb een paar jaar geleden gezien wat er dan bij een aanrijding gebeurt. Ik laat 'm achterin staan en sluit de gastoevoer af. Ik heb overigens geen disselbak.
Is bij caravan niet anders. En bij veel vouwwagens met een vaste keuken zitten ze ook in de voorkant van de vouwwagen

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Gelogd

muis

  • Gast
Re: Cabanon Mercury Keuken
« Reactie #4 Gepost op: februari 28, 2022, 06:56:17 pm »

Wat ik weet is dat je een Cabanon keuken (1.20 breed) met max 25 kg mag beladen ivm draagconstructie. Ik zou hier zeker rekening mee houden.

Ik herken en snap wel al je punten, de Conway die ik hiervoor had heeft dezelfde keuken  :J
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Cabanon Mercury Keuken
« Reactie #5 Gepost op: februari 28, 2022, 11:54:22 pm »

Wij hadden een Raclet Safari en ik vermoed dat die keuken dezelfde draag constructie heeft als jullie vw. Ik had daar niet al teveel vertrouwen in en heb die verstevigd.

Doe er je voordeel mee. ;-)


Gelogd

atdijkstra

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: cabanon
Re: Cabanon Mercury Keuken
« Reactie #6 Gepost op: maart 01, 2022, 10:01:19 am »

kijk!
dat zijn allemaal al waardevolle tips en adviezen, dank!

gewicht is inderdaad wel een ding. Zit eraan te denken om van aluminium een constructie te (laten) maken waarin ik met multiplex aan de slag ga. Zo'n extra draagversteviging is daarbij een goed idee!

vwb de gasfles, als we op een kleinere fles overschakelen kan deze ook in de kofferbak mee worden vervoerd, of tussen de bedden in de vouwwagenruimte.

wordt vervolgd,

Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Cabanon Mercury Keuken
« Reactie #7 Gepost op: maart 01, 2022, 11:51:38 am »

Bij onze Mercury stond de keuken op vrij dunne uitschuifbare vierkante kokers van staal. Bovenaan zaten van die klipjes waarmee de keuken tegen de wagen bleef zitten. Bij een stevige drempel vreesde ik soms al, maar alles bleef wel heel. We hielden de belading wel beperkt. Geen gasflessen. Ik vond dat ding leeg al aardig aan het gewicht.
De hele constructie was nogal 'Frans' uitgevoerd dus tips ter versteviging zou ik zeker ter harte nemen als de keuken nog zwaarder wordt. Wellicht kunnen die clips/klemmen bovenaan ook worden vervangen voor zwaardere.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Cabanon Mercury Keuken
« Reactie #8 Gepost op: maart 01, 2022, 06:51:36 pm »

De (eierkist)sluitingen waarmee de keuken tegen de wagenbak word getrokken kun je borgen zodat hij iig niet open kan schieten.
Gelogd

Marcel78

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (voorheen Cabanon Mercury)
Re: Cabanon Mercury Keuken
« Reactie #9 Gepost op: maart 02, 2022, 08:21:37 pm »

Bij ons is zo’n sluiting een keer afgebroken nadat we van de weg af moesten en de kuilen iets dieper waren dan wij dachten. Dat bleek pas op de camping, dat was wel even schrikken. Het afdekzeil hield de boel dan toch nog redelijk bij elkaar. Voor de terugreis een beugel van de klep van de keuken gehaald, die hoeven niks te dragen en met wat ducktape bleef het ook wel dicht. Het ziet er wat fragiel uit maar het is toch steviger dan  ik dacht.
Gelogd

atdijkstra

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: cabanon
Re: Cabanon Mercury Keuken
« Reactie #10 Gepost op: juli 24, 2022, 09:04:21 am »

Tijdje geleden, maar inmiddels de keuken verbouwd zodat we er volgende week mee op pad kunnen.

Gelukkig was deze vrij eenvoudig te demonteren. Een lichtgewicht koelkastje en tweepits gasstelletje besteld wat past qua afmetingen.
Van een verbouwing had ik gelukkig nog lichtgewicht populieren multiplex liggen. Hier heb ik twee laden van gemaakt. Verder zoveel mogelijk opnieuw gebruikt van de bestaande keuken. Aluminium profiel met popnagels vastgemaakt zodat ik de bestaande klep van het fornuis opnieuw kon gebruiken.
Qua gewicht valt het niet veel zwaarder uit dan de originele keuken.

Kijken of dit gaat bevallen de komende 3 weken als we gaan trekken met de vouwcaravan richting eerst Limburg, dan Duitsland, Oostenrijk en Slovenie!


Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal