Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: E-mountainbike mee met de Malawi 2.0  (gelezen 4039 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: E-mountainbike mee met de Malawi 2.0
« Reactie #15 Gepost op: november 11, 2020, 05:46:52 pm »

waarom zou het niet op het dak van de auto kunnen? de meeste auto's mogen beladen worden met 75 kilo gewicht: voordat je daar aan zit ben je wel even verder. En daarbij, ik zeg niet dat je het moet doen, maar kijk voor de grap eens wat een auto in een profwielerkoers op het dak heeft staan (10 fietsen (ja ja veel lichter dan 25 kilo, maar 7 kilo wegen ze wel) + 20 losse wielen ofzo, plus nog een heel framewerk waar alles in hangt) en dat gaat ook gewoon goed.

Ik zou dus niet zien waarom je het niet op het dak van je auto kan, los van dat je die 25 kilo erop moet zien te jetsen.

voordeel is dat je de rest van het jaar ook nog dakdragers hebt, voor bijvoorbeeld een wintersport, of gewoon een keer de fietsen meenemen naar Drenthe als je daar een huisje huurt.
Ik denk dat hij het gewicht van zijn e-bike bedoelde. ;-)
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: E-mountainbike mee met de Malawi 2.0
« Reactie #16 Gepost op: november 11, 2020, 06:07:26 pm »

Is nogal verschillend van auto's hoeveel je op het dak mag plaatsten als ik me niet vergis. Las hier eerder 75 kg, bij de skoda superbs die worden gebruikt bij de koers is dat over het algemeen 100 kg. Dus aan die koersfietsen en wielen van dat licht materiaal en die aantallen zal men wel net onder de 100 kg blijven. E-bikes gaat het dus maximaal 4 zijn als je niet de installatie waarop ze gemonteerd worden mee rekent. In de praktijk dus een 3 tal.


En een dergelijk lift zal dan wel een must zijn daar een dergelijke zware fiets op het dak van een auto plaatsen niet echt voor iedereen weggelegd zal zijn. En die lift weegt ook wel behoorlijk vermoed ik.


Bij sommige wagens zal het dus mogelijk wel mogen, bij andere wagens mogelijk niet.


Ben is gaan zoeken op gewicht van een e-mountainbike en dat kan ook nogal meevallen. Eentje van 25 kg is een erg zware. Er zijn er veel te vinden rond de 17 kg en dat is niet zwaarder dan de meeste stadsfietsen.

Gelogd

btje1977

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 72
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0
Re: E-mountainbike mee met de Malawi 2.0
« Reactie #17 Gepost op: november 11, 2020, 06:09:00 pm »

Je moet hem er ook op kunnen tillen zonder de auto te beschadigen.

Verstuurd vanaf mijn RMX1931 met Tapatalk

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: E-mountainbike mee met de Malawi 2.0
« Reactie #18 Gepost op: november 11, 2020, 08:30:59 pm »

Een autodak volgens mij toch maar maximaal 50kg belast wat ik afgelopen jaren bij diverse auto’s gezien
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: E-mountainbike mee met de Malawi 2.0
« Reactie #19 Gepost op: november 11, 2020, 09:10:30 pm »

Lijkt mij nogal te verschillen van wagen tot wagen en wordt dus best nagekeken in de handleiding. Het voorbeeld werd gegeven van de wagens in de Tour waar veel fietsen op kunnen. Dat is de zelfde wagen als diegene die ik heb daarom dat ik weet dat bij een skoda Superb een 100 kg is. Heb het nog even opgezocht in de handleiding:


Citaat
Dakbelading
Het maximaal toelaatbare gewicht van de belading incl. de dragers bedraagt 100 kg.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2020, 09:12:03 pm door FriedelP »
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.327
Re: E-mountainbike mee met de Malawi 2.0
« Reactie #20 Gepost op: november 13, 2020, 07:43:50 pm »

Ik denk dat als je zo' n fiets op je dak zet je sowieso een uitdaging hebt. De meeste electrieke mtb's die ik ken verstoppen hun accu in de schuine buis. Daar krijgen de meeste dragers geen grip op.. Dan is er nog iets en dat is dat niet alleen het draagvermogen van je dak van belang is, maar ook dat  van de drager zelf.

Zelf had ik ooit een normale drager op een hoge standaard met kogel zodat die boven de disselbak uitkwam. Dat werkte best goed. Alleen stond daar bij mij doorgaans een racefiets op van kg of 8...  Bijkomend voordeel... Fietsdrager beschikbaar op locatie :)106]

Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk

Gelogd
Adventure Awaits

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: E-mountainbike mee met de Malawi 2.0
« Reactie #21 Gepost op: november 13, 2020, 09:45:23 pm »


Met onderstaande optie lijkt mij het wel mogelijk te zijn dat te realiseren:
https://www.thule.com/nl-be/motorhome-accessories/bike-racks/thule-lift-v16-12v-_-307369


Eerder in deze draad werd ook al de link naar de Giraffe Bikelift II verwezen die veel goedkoper is dan deze en is te vinden voor rond de 230 euro. Heb deze link gebruikt omdat ook het gewicht van de fietsdragen bij vermeld wordt.


Deze kunnen dus e-bikes die samen tot 50 kg wegen op het dak van de auto brengen liggend en met een elektrische lift. Zelf weegt een dergelijk lift nog eens tussen de 14 en de 17 kg. Dus als het dak 75 kg kan dragen van de auto, lijkt me dat zeker een goede oplossing om het op die wijze te proberen. Je hebt ook het gewicht niet extra op de dissel wat het makkelijker maakt om de juiste kogeldruk te hebben met de vouwwagen zelf. En terplekke kan je de fietsen ook nog eens op een uitstap met de auto mee nemen om wat verderaf van de camping te gaan fietsen.





Gelogd

wim de jong

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: cabanon
Re: E-mountainbike mee met de Malawi 2.0
« Reactie #22 Gepost op: juni 08, 2021, 11:57:42 pm »

ik heb het op deze manier opgelost, en werky al vele jaren....  makkelijk en simpel.

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=13982.0
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: E-mountainbike mee met de Malawi 2.0
« Reactie #23 Gepost op: juni 09, 2021, 04:29:55 pm »

Kan toch gewoon op het dak? 24 kilo plus imperiaal is niets. Paar extra spanbandjes erom tegen het wiebelen, klaar.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: E-mountainbike mee met de Malawi 2.0
« Reactie #24 Gepost op: juni 09, 2021, 04:33:23 pm »

Het record wat mijn ouders ooit op het dak gehad hebben, was ongeveer 700 kg met staal afgewerkt multiplex, in 1983. Toen 'veiligheid' nog iets was wat je in het woordenboek moest opzoeken. En m'n ouders nog zodanig wilde haren hadden dat ze zich niet alleen afvroegen of je met een Eend een trap af kon rijden, maar dat ook daadwerkelijk uitprobeerden... Leuke tijden. De Golf heeft die 700 kg destijds best aardig overleefd, grootste probleem waren de 4 finaal gebroken veren. Don't try this at home, maar er zit nog wel wat marge op de daklimieten :#
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: E-mountainbike mee met de Malawi 2.0
« Reactie #25 Gepost op: juni 09, 2021, 04:44:42 pm »

De daklimieten die ik een paar jaar geleden tegenkwam bij personenauto's lag op een 50kg.
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: E-mountainbike mee met de Malawi 2.0
« Reactie #26 Gepost op: juni 09, 2021, 06:52:51 pm »

Er zijn ook dragers die je aan de achterzijde van de auto kunt bevestigen met spanbanden.
Geschikt voor sedan en hatchback.

Onafhankelijk van je trekhaak te gebruiken, geen invloed op je kogeldruk, wel op die van de achterveren  :H
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: E-mountainbike mee met de Malawi 2.0
« Reactie #27 Gepost op: juni 09, 2021, 07:12:00 pm »

Dat zou ik dus nooit doen. Die dingen maken gebruik van 'bevestigingspunten' die daar nooit op ontworpen zijn. Dat in tegenstelling tot de montagepunten van een imperiaal of de dakrails.
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal