Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Beste keus voor los navigatiesysteem?  (gelezen 17872 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Beste keus voor los navigatiesysteem?
« Gepost op: januari 15, 2017, 03:18:20 pm »

Onze TomTom one XL is hopeloos verouderd en ik kwam er net achter dat het ook niet meer mogelijk is om kaarten te kopen/downloaden.   :I Na een uur zoeken op internet kom ik er ook achter dat de keuze natuurlijk weer reuze is, wat de zoektocht niet echt makkelijker maakt.

Wat is jullie ervaring met de recente losse verkrijgbare navigatiesystemen?
Wat is handig qua grote scherm?
Is er een merk dat gratis kaarten aanbied?
Is er een navigatiesysteem dat i.v.m. aanhangers rekening houd met de route?
Andere belangrijke zaken?

Groeten Jeroen
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.227
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
« Reactie #1 Gepost op: januari 15, 2017, 03:25:06 pm »

Je kan via smartphone of tablet. Gebruik al jaren Sygic, betaald, levenslange licentie en gratis updates. Heb ook TomTom op mijn tablet en smartphone (beide Apples) die geeft ook onbeperkt updates. Routes plannen in beide apps gaat snel en simpel. De navigatie in de BMW kan de planning ook nog eens overnemen. Kortom de keuze is gigantisch.


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
« Reactie #2 Gepost op: januari 15, 2017, 03:58:31 pm »

Ik gebruik ook altijd de smartphone. In het binnenland met Google maps, op vakantie in het buitenland met here maps. Dat is gratis en werkt goed.

Als je een los systeem koopt, koop er dan zeker een met levenslange kaartupdates. Er zijn regelmatig merken/modellen die dat aanbieden.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
« Reactie #3 Gepost op: januari 15, 2017, 04:32:39 pm »

Wij hebben  een tomtom go. Werkt goed en gratis updaten. Meestal zijn ze bij de anwb in de aanbieding

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

Gait

  • Gast
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
« Reactie #4 Gepost op: januari 15, 2017, 05:03:35 pm »

Ik gebruik al jaren Navigon op m'n smartphone. Offline en met automatische (kaart) updates. Carkit van TomTom met gps chip. Werkt al jaren naar volle tevredenheid.
Gelogd

Wfikse

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 89
  • Merk Vouwwagen: Jamet Arizona
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
« Reactie #5 Gepost op: januari 15, 2017, 05:06:50 pm »

Voor nu zou ik zeker kiezen voor een app. Ik heb ingebouwde navigatie in de Ford maar deze is verouderd. Prima om ons thuis te brengen of naar de camping als we lekker aan het touren zijn maar gebruikt vrijwel altijd Google Maps of kaart op m'n iPhone. In Frankrijk gebruik ik ook nog wel eens m'n GPS nav app van Skobbler. Deze maakt het mogelijk offline kaarten te downloaden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

sanneman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
« Reactie #6 Gepost op: januari 15, 2017, 10:31:59 pm »

Vanaf deze zomer zou het zo moeten zijn dat extra kosten voor 'roaming' verleden tijd is (lees: in buitenland gewoon internetten zonder extra kosten op de smartphone).
Daardoor kun je alle apps ook in het buitenland gewoon gebruiken, dus Google Maps is dan ook prima te doen, navigatie met kaart-updates en zonder kosten. Enige wat wel handig is, is investeren in een goede houder en oplader voor in de auto.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
« Reactie #7 Gepost op: januari 15, 2017, 11:04:58 pm »

Met Buitenland bedoel je dan EU. Er zijn nog wel een paar landen waar je dan wel veel moet betalen, meestal een pak meer dan nu in de andere EU landen. Zwitserland bijvoorbeeld, maar ook Noorwegen en nog een paar andere landen. En als de Brexit voltooide tijd is, kan je ook daar rekenen op een pak hogere kosten.

Hangt dus een beetje af van de landen waar je komt.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
« Reactie #8 Gepost op: januari 16, 2017, 12:57:56 am »

Ik rij inmiddels 6 jaar met mijn TomTom Go live 1005 en op zich bevalt hij best. Ik heb echter twee maanden geleden voor de tweede keer de accu moeten vervangen (de eerste was na 2 jaar al dood) en bij talloze types van TomTom is dat officieel niet mogelijk. Uiteraard kan het wel, getuige allerlei kits en instructies op Youtube, maar dat moet je willen en kunnen. Soms is het een behoorlijke operatie.

Kortom: de eerste eis die ik bij een nieuw navigatiesysteem zou stellen is: kan ik zelf de accu eenvoudig vervangen?  En bij heel veel TomTom systemen kan dat dus NIET.

Zie http://nl.support.tomtom.com/app/answers/detail/a_id/4597/~/informatie-over-de-batterij-van-je-navigatiesysteem
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2017, 12:59:27 am door Frankie »
Gelogd

Stringelax

  • Gast
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
« Reactie #9 Gepost op: januari 16, 2017, 10:17:34 am »

Ik gebruik SIGYC met volle tevredenheid (app op telefoon). Kost momenteel 20 euro voor de hele wereld met lifetime (tomtom) kaarten. Geen internet in het buitenland nodig. Kaarten download je van tevoren met wifi.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Gelogd

Remco Riemens

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Trigano Olympe 2011
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
« Reactie #10 Gepost op: januari 16, 2017, 11:20:47 am »

Ook ik gebruik al enkele jaren naar volle tevredenheid de app van Sygic. Inderdaad van te voren je kaarten downloaden en dan op weg. Wanneer je te weinig opslagruimte hebt kun je de kaarten ook weer makkelijk verwijderen. Dus ga je eerst naar Duitsland en later naar Frankrijk en vervolgens naar Oostenrijk, dan kun je de betreffende kaarten downloaden en weer verwijderen en opnieuw downloaden.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
« Reactie #11 Gepost op: januari 16, 2017, 03:14:30 pm »

Jullie betalen voor sygic terwijl here gratis is?
Is die beter? Kan je daar adressen opslaan of zo? Iemand beide al geprobeerd?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.227
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
« Reactie #12 Gepost op: januari 16, 2017, 04:41:20 pm »

Sygic kan via adressen boek werken. Heel veel POI, waaronder campings


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

shoppie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 203
  • Merk Vouwwagen: (tijdelijk) vouwwagen loos
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
« Reactie #13 Gepost op: januari 16, 2017, 06:03:50 pm »

Hier de tomtom 5000, deze heeft levenslange updates. Maar ook in het buitenland (en binnenland) file informatie. En dat gaat via een ingebouwde SIM maar dit kost niets extra's. Wij vinden dit erg handig. Bij File kan je evt een andere route kiezen (kan ook vanzelf maar net hoe je de tomtom instelt). Wij hebben deze via de ING rente punten aangeschaft (3 jaar geleden of zo). Hij houdt geen rekening met aanhangers. Maar we zijn zeer tevreden of deze tomtom.
Gelogd
Nieuwe avonturen (tijdelijk) zonder klapper
Klapperdeklap: Holtkamper Cocoon XL 2008 -2019
Tent voor een weekend: de Waard Grote Bonte Specht
Begonnen met: Wilderness Oppomptent 330

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
« Reactie #14 Gepost op: januari 16, 2017, 07:29:39 pm »

Ik vervloek TomTom en gebruik nu een Garmin nadat ik jaren Navigon gebruikt heb. Maar Navigon is in Nederland niet meer te krijgen en ik had mijn laatste model dus ook uit Duitsland laten komen.

Het voordeel van Navigon vind ik dat hij snel aanstaat en makkelijk satelieten vindt. Daarnaast is het standaard dat je de keuze krijgt uit 3 routes (snel, zuinig en toeristisch). Het menu is niet heel erg overzichtelijk maar je kan wel heel makkelijk terug naar het hoofdmenu of de routekaart. Kaart-update komen 4x per jaar en zijn afhankelijk van het model gratis voor een bepaalde periode. Illegaal kaart-update installeren is een lastige klus en kan ervoor zorgen dat kaarten of routes onjuist worden weer gegeven. Bijna alle modellen hebben een voetgangers optie waarbij je ook makkelijk kan aangeven "hier staat mijn auto". Erg makkelijk als je een dag gaat winkelen en de navigon meeneemt. Hij begeleid je zo terug naar de parkeerplaats.

Garmin heeft als nadeel dat opstarten en het vinden van satelieten lang duurt. Het menu is overzichtelijker en zelf dingen toevoegen is makkelijk. Héél erg makkelijk vind ik de optie dat je op de route in een afstand van maximaal 50 km bepaalde POI's kan laten weergeven. Als een van de kinderen ineens roept dat hij moet plassen tik ik op het icoontje en kan ik gelijk zien waar de dichtsbijzijnde parkeerplaats of tankstation is. Maar dat kan je ook met een pin-automaat, restaurant of supermarkt doen.
Helaas is het vinden van een alternatieve route bij Garmin niet makkelijk maar zijn de adviezen bij files/ ongevallen wél erg goed. Ook de houder vind ik een onding en gaat de batterij niet zo lang mee als bij Navigon. Kaart updates zijn 4x per jaar en afhankelijk van het model vrijwel altijd gratis. POI's toevoegen gaat redelijk makkelijk, illegale kaart updates heb ik geen ervaring mee.

TomTom gebruik ik in mijn dienstauto en zoals gezegd ik vervloek ze! Het menu is onvriendelijk: je moet het menu in tegengestelde richting terug bladeren om bij het hoofdmenu te komen. Opties zijn weggestopt en lastig te vinden.
Opstarten doen ze wel snel maar satelieten vinden duurt vaak lang. Illegale kaart update zijn wel makkelijk te installeren en POI's toevoegen is ook makkelijk. De houders zijn soms erg lastig te gebruiken of laten erg makkelijk los.

Sygic ken ik ook en werkt erg goed. ik sluit mij aan bij de hiervoor omschreven commentaren. Voordeel is ook dat je de app op een tablet kan zetten waardoor je bijvoorbeeld een 10inch routeplanner hebt als je dat zou willen.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal