Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select  (gelezen 16791 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.747
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #15 Gepost op: november 19, 2020, 06:52:40 pm »

Je pakt het groots aan.

Dat noem ik nog eens een refurbished klapper  :#
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #16 Gepost op: november 19, 2020, 07:08:15 pm »

Mooi project, ga ik graag volgen. Ik kan het heel goed begrijpen. Wij hebben in 1986 ook een Alpenkreuzer Select gekocht, en er vervolgens 25 jaar mee gedaan, en de wagen was toen nog helemaal gaaf. Wij hebben hem verkocht omdat we een snellere opzetter wilden. Maar nog zeggen wij regelmatig tegen elkaar "wat een gave wagen was dat". Heel praktisch, alles er op en eraan en een   fantastische kwaliteit. Ook het kopen van een complete wagen, en niet zo als nu een uitgeklede wagen aanbieden tegen een lage prijs, waar vervolgens een heleboel opties bijkomen.  Daar kunnen de leveranciers van nu een voorbeeld aan nemen. Succes met de renovatie!
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.171
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #17 Gepost op: november 20, 2020, 12:55:19 pm »

Hier net zo.
Als ik de ruimte had gehad dan had ik hem iet weg gedaan.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #18 Gepost op: november 21, 2020, 08:28:35 am »

Gaaf!  O0

Met de alpenkreuzer is het voor mij allemaal begonnen.

Succes!
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #19 Gepost op: december 05, 2020, 04:45:32 pm »

Leuk al dat enthousiasme!

Ik had al een tijdje niets gepost, veel bezig geweest met dingen bestellen en vooral ook uitzoeken welke kit, verf, lak, onderkantbescherming etc. er nodig is. Daarnaast ook rijlessen aan het volgen op de vrachtwagen, dus minder tijd. Toch nog een flink aantal dingen gedaan: metalen delen zijn allemaal naar de poedercoater, dat komt komende maandag terug, dan kunnen we het onderstel weer gaan opbouwen. Ondertussen een nieuwe bodemplaat aan het maken, en de behoorlijk verroestte remtrommels aangepakt. Eerst met de staalborstel op de boormachine, daarna schuren met korrel 80 en daarna 120, en dan drie lagen hittebestendige lak van rustoleum (die remtrommels willen bij een lange afdaling wel eens heet worden).
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #20 Gepost op: december 05, 2020, 04:50:53 pm »

En de remtrommels van roestig naar geborsteld naar netjes in de lak:
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #21 Gepost op: december 05, 2020, 09:28:52 pm »

Ik had het al eens geschreven, maar je pakt het grondig aan. Goed bezig!! :)1303]


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #22 Gepost op: december 07, 2020, 10:27:10 am »

Gaaf project hoor, een alpen Kreuzer is in mijn gedachte toch een beetje de "Oer" vouwwagen. Toen wij in de jaren 80 met het gezin begonnen met kamperen stonden er altijd een aantal op de camping. Leuk die updates van je project, ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #23 Gepost op: januari 11, 2021, 04:26:05 pm »

Zo, weer even een update, want het is al weer behoorlijk lang geleden dat ik voor het laatst iets gepost heb.

We hebben intussen niet stil gezeten. Er is veel gebeurd. Het onderstel is terug van de poedercoater, en het zit superstrak in de lak. Helaas zijn wel alle boutgaten kleiner geworden, dus we moeten nog behoorlijk veel gaten uitvijlen. Gelukkig zaten in alle schroefdraden stukken draadeind, zodat we die in ieder geval niet hoeven uit te tappen.

Verder veel onderdelen vernieuwd of in huis gehaald, nieuwe bouten voor de ophanging (oude waren roestig), en daar bleek nog verrekte lastig aan te komen, want het waren dikke bouten (m18), en lang, en ook nog met een fijnmetrische draad, en ik wilde er niet 100 bestellen, maar 4. Uiteindelijk toch gelukt.

Voor de remtrommels het werk toch maar door een werkplaats laten doen, die remmen en die veertjes, en palletjes en dingetjes, en vooral het feit dat ik geen lagers kan persen anders dan met een bankschroef dus weinig subtiel. Uiteindelijk zijn er nieuwe remkabels en nieuwe remschoenen geplaatst (die had hij nog liggen, anders is daar verrekte slecht aan te komen, de oude waren helemaal verglaasd).

Ook nog de binnenpanelen met het gekke houtmotief geschilderd in grijs, omdat dat houtmotief her en der kapot was gescheurd (en dat spul blijkt dus kunststof te zijn, de metaalverf drupte er vrolijk van af, en als hij droog was kon je het er zo weer af vegen. Nu dus geschilderd met Combi Color multi, dat kan zowel op metaal als kunststof als hout. enige nadeel is, het smeert voor geen meter  :( ). Nu bezig met het houtwerk, dat is helemaal kaal gehaald, dat wordt komende week in de PU lak gezet, en ik heb een van de bank kleppen gerepareerd met pianoscharnier, omdat die vreemde oorspronkelijke scharnieren niet meer te krijgen zijn.

Verder ook nog het skai leer debacle. Niet alles gaat van een leien dakje. Op het deksel van de Select zat skai leer, en ook binnen op de vloer. Dus wij hadden skai leer besteld, om dat te vervangen. Bij de eerste poging leek het resultaat wel een berglandschap, zo hobbelig was het. De spuitlijm bleek niet egaal te krijgen te zijn. Dus drie dagen krabben en terpentine dampen inademen later had ik die shit er weer af. Na lang inlezen besloten die vloer dan te doen met skai leer en bison tix. Het begin was hoopvol, het was keurig glad, geen bobbelige zooi als eerst. Waarschijnlijk ging het iets te makkelijk, want na verloop van tijd bleek dat het skai leer gewoon oploste in de bison tix, terwijl we die toch voldoende lang hadden laten uitdampen. Grrrrrrrrrr!!! Nu hebben we andere lijm voor pvc gekocht op waterbasis, en gaan het daar mee proberen. Ook hebben we nu skai leer met een viltlaagje erop, dat zou iets beter moeten werken.

Nog een aantal plaatjes:
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #24 Gepost op: januari 11, 2021, 04:29:19 pm »

En nog een paar foto's:
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #25 Gepost op: januari 11, 2021, 05:36:42 pm »

Mooi resultaat tot zover!
Jammer van het skai. Maar dan is het ook meteen een leerzaam proces.


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #26 Gepost op: januari 13, 2021, 05:14:15 pm »

M18?!? Wat hebben ze daar ooit gedacht bij Alpenkreuzer? Dat je je auto erop zet in plaats van ervoor?
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #27 Gepost op: januari 14, 2021, 03:32:40 pm »

Hahahaha, is zo iets ging ook door mijn hoofd. Wat te zien is in het hele ontwerp en de bouw van de Alpen Kreuzer is de schaarste in de DDR. Zo ook die bouten, daar konden ze waarschijnlijk goed aankomen, het zijn dezelfde als bij de achterophanging van een Trabant. Verder zijn er het en der klinknagels en popnagels door elkaar en zelfs naast elkaar gebruikt. Het lijkt erop dat alles gemaakt is van wat ze net bij de hand hadden.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #28 Gepost op: januari 14, 2021, 03:52:02 pm »

Maar wel oerdegelijk. Onze Alpenkreuzer Select was na 25 jaar no steeds perfect, er mankeerde niets aan. Durf ik nu niet meer te zeggen van de huidige wagens.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #29 Gepost op: januari 19, 2021, 12:27:00 pm »

@ Tago Herman: dat klopt zeker, die van ons zat verder nog goed in elkaar en is bijna 32 jaar oud! Alleen je merkt wel dat alles losser zat dan zou moeten, veel van die klinknagels hielden het niet goed meer bij elkaar.

Nog weer even een update:

Dezem week kunnen we iets meer meters maken, mijn vrouw is de hele week vrij (we zouden eigenlijk op wintersport gaan, maar die is omgeboekt naar volgend jaar :( ). Dus we zijn begonnen met opbouwen.

Na eindeloos boutgaten uitgeveild te hebben, en uitgetapt, hebben we nu een compleet onderstel (alleen moeten de schokbrekers nog vast, maar we wachten nog op een bestelde veerklem zodat we dit veilig kunnen doen). Ook de dissel zit weer in elkaar, met een nieuwe oploopremdemper, want met de oude bokte de vouwwagen vrij erg achter de auto. Bleek een 750 kg exemplaar, terwijl de vouwwagen maar 550 kg mag wegen, nu zit er een in voor 600 kg. Ook de epoxy glijbus netjes gepolijst zodat alles goed in en uit glijdt, en het glijstuk onderhanden genomen. Helaas ook hier en daar de poedercoat beschadigd tijdens het werken (kleine puntjes gelukkig), dus ook een lakstiftje besteld om dat bij te werken.

Morgen waarschijnlijk skai leer poging 3, nu met andere lijm die je eenzijdig kunt opbrengen, en skai leer met vilt aan de achterkant (ook ietsje warmere vloer dus in de wagenbak). Een proefstukje was iig hoopvol.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal