Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Waarom lijken de klaptenten van fabrikanten zo sterk op elkaar ?  (gelezen 8624 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FFW

  • Gast
Waarom lijken de klaptenten van fabrikanten zo sterk op elkaar ?
« Gepost op: december 18, 2018, 10:42:10 pm »

Hoi, het viel mij op dat de tenten van de andere fabrikanten eigenlijk hetzelfde ontwerp zijn. De belangrijkste overeenkomsten :

1. De vormgeving en de opzet instructies 2. Het Kingsize bed , 3. de verwijderbare tent op een aanhanger, 4. en vaak een raampje in het dak.

Een greep uit het identieke  assortiment :

tweepersoons
campwerk Economy
Gordigear Taiga
Campooz Fat Freddy
3dog Scoutdog


meerpersoons
campwerk family
Gordigear Savannah
Campooz Lazy Jack
3dog Traildog


is dit misschien een specifiek ontwerp wat onder licentie wordt geproduceerd? Dat verklaart waarom ze allemaal tegelijk met dezelfde ontwerpen uitkomen?



« Laatst bewerkt op: december 19, 2018, 10:09:12 am door FFW »
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Waarom lijken de klaptenten van fabrikanten zo sterk op elkaar ?
« Reactie #1 Gepost op: december 19, 2018, 07:41:37 am »

De modellen die je hier noemt zijn veelal gebaseerd op de Australische modellen,  zo is 3Dog begonnen en daarop lijken de anderen weer gebaseerd.

Het opzet principe bepaalt voor een groot gedeelte de eerste vorm,  daarnaast is het dus ook de kunst van het afkijken ;)

Gelogd

FFW

  • Gast
Re: Waarom lijken de klaptenten van fabrikanten zo sterk op elkaar ?
« Reactie #2 Gepost op: december 19, 2018, 08:43:00 am »

Ahh ja ze lijken echt veel op elkaar dat kan dus geen toeval zijn. Prima ontwerp trouwens.
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Waarom lijken de klaptenten van fabrikanten zo sterk op elkaar ?
« Reactie #3 Gepost op: december 19, 2018, 09:35:55 am »

Wat muis zegt, is zoals altijd, correct.  :#

We hebben naar deze vouwwagens gekeken, gezien die aan onze wensen voldoen. Het is in basis allemaal hetzelfde principe. Een relatief hoge wagen waar je bed op zit en een tent (meestal met vast grondzeil) die met min of meer met 1 beweging openklapt. De basis staat makkelijk binnen 5 minuten. Daarna wat haringen en scheerlijnen en klaar. Gezien dit concept heel makkelijk werkt en een heel simpel vouw-concept is zie je dat vele merken iets gebouwd hebben rondom hetzelfde concept.

Als je gaat kijken zie je grote verschillen in materiaalgebruik en afwerking. Ook de luifels en/of voortenten wijken flink van elkaar af. Het is dus niet dezelfde producent. Zo vonden wij zelf de Campooz het meest geslaagde ontwerp, maar 3Dog is duidelijk de meest degelijke wagen uit de lijst, gebouwd met zeer hoogwaardige materialen. En dat zie je dan  ook aan de prijs.

Een andere vouwwagen methode die je bij meerdere merken terug ziet is de harde deksel die naar de zijkant opent. Kijk maar eens naar een CombiCamp Country en Valley, een Trigano Alpha en een Jamet Jameta. Conceptueel ook identiek. Maar ook hier zie je wel weer dat de CombiCamp de mooier afgewerkte wagen is, maar ook de duurste.
« Laatst bewerkt op: december 19, 2018, 01:06:04 pm door RDDR »
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Waarom lijken de klaptenten van fabrikanten zo sterk op elkaar ?
« Reactie #4 Gepost op: december 19, 2018, 10:41:37 am »

 :# dank u, dank u

Ze worden zeker niet onder 1 licentie gemaakt. Het voorbeeld van RDDR is hier idd een heel goed voorbeeld van,  de Trigano Alpha is een bij letterlijke kopie van de Combi Camp. Dit kan omdat dit soort systemen vrij te gebruiken zijn. 

Dat is in "vouwwagenland" altijd al zo geweest, in de jaren 60 - 70 leken Alpenkreuzer en Scout ook erg op elkaar, later waren het Conway, Jamet, Trigano etc die met vergelijkbare modellen kwamen waarbij Jamet en Trigano steeds meer zijn gaan kopiëren van andere merken.

Ander voorbeeld is de Camp-let,  op dat systeem zijn ook veel wagens gebaseerd zoals Trigano Odyssee,  Jametic en veel van de wagens van Aart Kok. 

De enige waarbij dat minder is zijn de wagens van Holtkamper.  Dit omdat zij veel vast hebben gelegd in patenten.
Het model van de Roadmaster is veel gebruikt maar het opzetsysteem niet,  dat is wel uniek

De verschillen zitten idd vooral in de details, kwaliteit van het doek en afwerking. 
Gelogd

FFW

  • Gast
Re: Waarom lijken de klaptenten van fabrikanten zo sterk op elkaar ?
« Reactie #5 Gepost op: december 20, 2018, 07:57:08 am »

Dank je wel voor het delen van jullie verhelderende uitleg  :)
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Waarom lijken de klaptenten van fabrikanten zo sterk op elkaar ?
« Reactie #6 Gepost op: december 20, 2018, 08:01:04 am »

Graag gedaan en welkom op het forum :J
Gelogd

CJ-Albert

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 138
  • Merk Vouwwagen: Gordigear Taiga
Re: Waarom lijken de klaptenten van fabrikanten zo sterk op elkaar ?
« Reactie #7 Gepost op: december 20, 2018, 08:30:03 am »

De meeste van deze tenten zijn van Australisch design of daarop gebaseerd. Hoewel de productie meest in China plaatsvindt. De tenten van Storm worden/werden door CNTrail gemaakt. http://www.cntrailtents.com
Onze Gordigear is in iedergeval deels - of zelfs helemaal- in China gemaakt.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Waarom lijken de klaptenten van fabrikanten zo sterk op elkaar ?
« Reactie #8 Gepost op: december 23, 2018, 06:23:38 am »

De meeste fabrikanten zullen wel onderdelen uit China halen.
Afgelopen week heb ik een vrachtwagen gelost waarin ook een paar pallets stonden met grote dozen met de opdruk Àart Kok tenttrailers. Kan overigens van alles zijn geweest wat er in die dozen zat.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Koos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S WF (ex CCV)
Re: Waarom lijken de klaptenten van fabrikanten zo sterk op elkaar ?
« Reactie #9 Gepost op: december 23, 2018, 10:56:00 am »

Trigano en jamet vallen onder dezelfde moeder organisatie.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Waarom lijken de klaptenten van fabrikanten zo sterk op elkaar ?
« Reactie #10 Gepost op: december 23, 2018, 02:34:21 pm »

Trigano en jamet vallen onder dezelfde moeder organisatie.
klopt, samen met Raclet vallen ze onder de Trigano holding. 
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Waarom lijken de klaptenten van fabrikanten zo sterk op elkaar ?
« Reactie #11 Gepost op: december 30, 2018, 09:16:26 am »

Zit er daar ook een kwaliteitsverschil in?
Toen we onze vouwwagen kochten, werd ons door de verkoper (die niet objectief was omdat hij een trigano dealer was en geen jamet verkoopt) gezegd dat ze onder dezelfde holding vallen maar dat jamet minder stevig gemaakt zou zijn (is ook goedkoper). Ik heb er echter geen van dichtbij bekeken en kan dus onmogelijk oordelen. Zit er verschil in? En waar bevindt raclet zich bij deze 3 dan?

En suncruiser en canon, die zijn ook 'hetzelfde'. Zit daar ook kwaliteitsverschil of is de ene gewoon wat groter/kleiner.. en maakt het verder niet uit?

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8 met Tapatalk

Gelogd

muis

  • Gast
Re: Waarom lijken de klaptenten van fabrikanten zo sterk op elkaar ?
« Reactie #12 Gepost op: december 30, 2018, 09:54:06 am »

Het was altijd zo dat Trigano het topmerk was,  dan Raclet en als laatste Jamet. Dit zit in bv de afwerking, gebruikte materialen en gemak.

Bij Europacamper is het vergelijkbaar,  de importeur wilde een goedkoper alternatief tov Cabanon. De Europacamper is bijna hetzelfde en het verschil zit voornamelijk in tentdoek.
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 909
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Waarom lijken de klaptenten van fabrikanten zo sterk op elkaar ?
« Reactie #13 Gepost op: januari 18, 2019, 09:40:50 am »

Ik heb nooit gemerkt dat jamet minder zou zijn, toen wij onze Arizona kochten ook veel trigano's, en roadmasters bekeken, en mij viel op dat de jamets er juist vaker beter uitzagen. (in 2008 een 2006 gekocht) De roadmasters uit 2004-2006 waar we naar hebben gekeken toen hadden allemaal het weer in het doek (waarschijnlijk door de dichte klep, en de hulpveren voor het uitklappen waren niet zelden verbogen, bovendien vond ik ze destijds veel te duur (zeker in vergelijking met de jamet die we gekocht hebben, voor hetzelfde bouwjaar roadmaster waren we minstens 800 euro duurder uit....)
Het enige wat onze jamet niet had was een vast inritsbaar kuipzeil, en de luifel was niet goed (deze paste niet over het frame, maar dat lag waarschijnlijk aan de eerste eigenaar, die heeft de luifel een keer nat opgevouwen en niet laten drogen, achteraf bleek dat hij ervan wist, maar heeft het ons niet verteld (wij hebben zijn onderhoudsdealer gebeld)

Ik heb ook niet het idee dat onze huidige europacamper onderdoet voor een cabanon, mijn zwager heeft een charmonix, en die zou ik nooit willen hebben.
Ja onze futura is wat ouderwetser (meer stokken) maar:
we hebben meer deuropeningen, meer sta ruimte door de rechter opstaande zijwanden, we hoeven niet te bukken als we de tent inwillen, en we hebben meer ramen/luchtmogelijkheden.
Ook vindt ik de kleurstelling mooier, maar dat is een kwestie van smaak.
Het enige dat wij misten was de binnenhemel in de voortent, die had de arizona wel, en met zomers zoals afgelopen jaar scheelt dat een bult warmte in de tent. Dus die hebben we zelf gemaakt (gaat ook niet bij een boogtent)

Wat ik helemaal niet snap zijn de doorzichtige hemels in voortenten, als je dan toch op een camping staat ga je de tent uit om de sterren te bewonderen, en als het regent hoef ik dat echt niet te zien :p
Gelogd

solex

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 591
  • Merk Vouwwagen: ex trigano odyssee 2015. Ex raclet tropicana en Ex walker doublette
  • nooit te oud om te leren.
Re: Waarom lijken de klaptenten van fabrikanten zo sterk op elkaar ?
« Reactie #14 Gepost op: januari 18, 2019, 12:47:03 pm »

Ik heb nooit gemerkt dat jamet minder zou zijn, toen wij onze Arizona kochten ook veel trigano's, en roadmasters bekeken, en mij viel op dat de jamets er juist vaker beter uitzagen. (in 2008 een 2006 gekocht) De roadmasters uit 2004-2006 waar we naar hebben gekeken toen hadden allemaal het weer in het doek (waarschijnlijk door de dichte klep, en de hulpveren voor het uitklappen waren niet zelden verbogen, bovendien vond ik ze destijds veel te duur (zeker in vergelijking met de jamet die we gekocht hebben, voor hetzelfde bouwjaar roadmaster waren we minstens 800 euro duurder uit....)
Het enige wat onze jamet niet had was een vast inritsbaar kuipzeil, en de luifel was niet goed (deze paste niet over het frame, maar dat lag waarschijnlijk aan de eerste eigenaar, die heeft de luifel een keer nat opgevouwen en niet laten drogen, achteraf bleek dat hij ervan wist, maar heeft het ons niet verteld (wij hebben zijn onderhoudsdealer gebeld)

Ik heb ook niet het idee dat onze huidige europacamper onderdoet voor een cabanon, mijn zwager heeft een charmonix, en die zou ik nooit willen hebben.
Ja onze futura is wat ouderwetser (meer stokken) maar:
we hebben meer deuropeningen, meer sta ruimte door de rechter opstaande zijwanden, we hoeven niet te bukken als we de tent inwillen, en we hebben meer ramen/luchtmogelijkheden.
Ook vindt ik de kleurstelling mooier, maar dat is een kwestie van smaak.
Het enige dat wij misten was de binnenhemel in de voortent, die had de arizona wel, en met zomers zoals afgelopen jaar scheelt dat een bult warmte in de tent. Dus die hebben we zelf gemaakt (gaat ook niet bij een boogtent)

Wat ik helemaal niet snap zijn de doorzichtige hemels in voortenten, als je dan toch op een camping staat ga je de tent uit om de sterren te bewonderen, en als het regent hoef ik dat echt niet te zien :p

Onze odyssee heeft ook een doorkijk in de voortent en eerlijk is eerlijk het enige dat me daar aan stoort is dat het eindeloos duurt voor die droog is na een regenbui.
Als je in de morgen wil vertrekken is die steevast nog nat van de douw en het zijl niet.
Verder heel fijne wagen en dan weer wel meer lichtinval door die doorkijk.
Gelogd
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal