Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoe lang doen jullie over het opzetten?  (gelezen 3599 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 974
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Itenea GL
Re: Hoe lang doen jullie over het opzetten?
« Reactie #30 Gepost op: juni 10, 2024, 04:52:59 pm »

De trailer zelf stond vrij snel.

Lengte te kort gaat over mij. Ik ben 2m lang maar kon alsnog niet overal bij komen. Vandaar nu ook een huishoudtrapje aangeschaft ipv het meegeleverde laddertje.

De tent moest zo vaak zakken omdat ik de buizen van de voortent anders niet bevestigd kreeg aan de trailer. Zelfde verhaal voor de extra luifel.
Ik ben slechts 1,75 maar met dit krukje kom ik overal wel bij: https://amzn.eu/d/cQkkeIK
Ook erg compact om mee te nemen en verrassend stabiel.
Gelogd

Frans033

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper
Re: Hoe lang doen jullie over het opzetten?
« Reactie #31 Gepost op: juni 10, 2024, 07:15:30 pm »

Onze Holtkamper Cocoon staat na ca 30; stoelen en tafel ervoor en dan eerst een koud drankje. Daarna de bijzet tent en vouwwagen inrichten.
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.428
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Coutry
    • Mijn andere hobby
Re: Hoe lang doen jullie over het opzetten?
« Reactie #32 Gepost op: juni 10, 2024, 09:46:44 pm »

wij hebben een Combi Camp Country (2007)

Voor één nacht op doorreis alleen openklappen en de luifel eraan (voortentdak) 15 min.
Voor langere periode:
Al we de hele voortent er voor zetten ben ik, denk ik, een uurtje bezig. Ik moet het wel altijd helemaal alleen doen. (mijn vrouw met spierziekte).
Maar voor dan alles is uitgepakt en ingericht ben ik nog wel een 30 min verder  :J

Maar ja, geen haast, het is tenslotte vakantie  :>

Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.561
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
Re: Hoe lang doen jullie over het opzetten?
« Reactie #33 Gepost op: juni 10, 2024, 10:09:26 pm »

Ik denk dat tot nu toe de conclusie is gemak gaat boven snelheid.
En dat vouwwagen kampeerders graag een beetje aan het pielen zijn.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

FrankAndrea

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 316
  • Merk: kampeermiddel : Alpenkreuzer Waterfront
  • Pluk de dag!
Re: Hoe lang doen jullie over het opzetten?
« Reactie #34 Gepost op: juni 10, 2024, 10:17:12 pm »


En dat vouwwagen kampeerders graag een beetje aan het pielen zijn.
Leuke samenvatting. Pielen, klooien, prutsen....heerlijk.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 361
  • Merk: kampeermiddel : 3DOG Traildog
Re: Hoe lang doen jullie over het opzetten?
« Reactie #35 Gepost op: juni 10, 2024, 11:21:34 pm »

Met Pielen. klooien, prutsen.... wordt het een beetje in de negatieve richting van ondoelmatig handelen getrokken.

Op de camping constateer ook ik dat veel kampeerders graag met hun kampeermateriaal bezig zijn, onhandigheid en gebrek aan inzicht geven vollop campingvermaak:)3].
Waar een handig iemand een bouwwagen in een kwartier opzet kan een onhandig iemand een halve dag besteden aan opzetten van moderne snelle tenttrailer.

Bij de in dit draadje gegeven opzet tijden is naar ik vermoed niet de factor handigheid meegenomen; wel een mogelijk excuus dat tijd er niet toe doet:)3].
Sommige systemen zijn inderdaad gemakkelijk maar tegelijk ook traag. Ik denk dan aan oppomp systemen zoals de Jamet Air of Raclet Air met lucht-buizen of een Holtkamper met hun wind-force opblaas systeem. (Een oude Flyer zet sneller op dan een nieuwe Kyte.) Het gaat gemakkelijk maar kost wel even tijd...

Ik geniet op de camping ook juist van bijzondere handigheden of spullen die juist voor een hoge doelmatigheid zorgen. Ik neem graag goede handigheden over; beter goed gejat dan slecht verzonnen:)3]
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.460
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
Re: Hoe lang doen jullie over het opzetten?
« Reactie #36 Gepost op: juni 11, 2024, 12:31:13 am »

Ben niet meteen handig, maar oefening baart kunst. Zeker als team geraak je steeds wat meer op elkaar ingesteld en gaat het telkens wat vlotter. Wij hebben voor we de eerste keer mee weg gingen heel wat keren in de tuin open en ingeklapt zodat het vlot ging tegen we de eerste keer mee weg gingen. En elk jaar zetten we hem eerst toch eens in de tuin op, om nog eens te zien hoe het was, en te kijken wat er eventueel nog in orde moet gebracht worden. Is alles in de wagen, ...
Gelogd

Johan

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 185
  • Merk: kampeermiddel : Zambezi River Lodge Soft Top 2020 met boogluifel
  • Welk kampeermiddel : Sinds 2009 een Zambezi River Lodge
  • De ultieme vrijheid aan je trekhaak
Re: Hoe lang doen jullie over het opzetten?
« Reactie #37 Gepost op: juni 11, 2024, 01:36:34 pm »

Ik zou het jammer vinden als iedereen met een vouwwagen binnen een kwartier staat. Ik zit altijd graag te kijken naar anderen die hun vouwwagen aan het opzetten zijn. Ik ben bang dat de verveling bij mij toeslaat als ik niks meer te kijken heb. Ik ben zo iemand die een gat in z'n krant knipt om te kijken naar anderen die aan het bouwen zijn. 🤭😂
Gelogd
Johan ZRL 2020

Marjolein_B

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 78
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kavango
Re: Hoe lang doen jullie over het opzetten?
« Reactie #38 Gepost op: juni 11, 2024, 02:19:45 pm »

Ben niet meteen handig, maar oefening baart kunst. Zeker als team geraak je steeds wat meer op elkaar ingesteld en gaat het telkens wat vlotter. Wij hebben voor we de eerste keer mee weg gingen heel wat keren in de tuin open en ingeklapt zodat het vlot ging tegen we de eerste keer mee weg gingen. En elk jaar zetten we hem eerst toch eens in de tuin op, om nog eens te zien hoe het was, en te kijken wat er eventueel nog in orde moet gebracht worden. Is alles in de wagen, ...
Wij moeten de eerste keer van het 'seizoen' ook altijd even kijken - hoe ging dat ook alweer?
Maar inmiddels zijn we redelijk vlot en zijn we goed op elkaar ingespeeld. Op het familieweekend waren diverse familieleden stiekem een tikje teleurgesteld dat ie al stond. "Zo zo dat hebben jullie snel gedaan"  :#
We zijn helaas voor hen dus niet zo entertaining ;-)
Gelogd

Kevin2

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee GL 2.2
Re: Hoe lang doen jullie over het opzetten?
« Reactie #39 Gepost op: juni 11, 2024, 02:41:08 pm »

Wij zijn afgelopen Pinksteren voor het eerst met de wagen weggeweest. Wij waren wel entertaining   :+ .

Maar ik verwacht dat er heel wat tijd afgaat de volgende keer. De stokken zitten nu netjes in elkaar geschoven, alles is gemarkeerd, en we hebben alles nu een keer in handen gehad.

We willen ook eens één nachtje op een doorreiscamping proberen, maar op dat niveau zitten we nog niet :P
Gelogd

Steijlen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 28
  • Welk kampeermiddel : Campwerk Family
Re: Hoe lang doen jullie over het opzetten?
« Reactie #40 Gepost op: juni 11, 2024, 04:30:28 pm »

Wij hebben met onze Campwerk Family een nieuw diepterecord gehaald.
Dit is normaal snel op te zetten maar wij zijn rond 15u begonnen met opzetten en rond 21u klaar.

Nou was hij ook compleet nieuw en voor ons de eerste keer op te zetten en hebben we hem ook compleet met voortent en extra luifel neergezet.
Veel tijdverlies om alles uit het plastic te halen buizen nog in elkaar moeten schroeven en alle extra accessoires zoals een muskietennet en scheidingswanden moeten plaatsen.
Ook kwam ik toch nog lengte te kort bij onze verhoogde wagen wat het allemaal niet makkelijker maakte en moesten aan alle scheerlijnen nog oogjes gemaakt worden.
We hebben hem wel 10 - 15 keer moeten laten zakken.

Dit weekend de do-over nu met trapje en alles al uitgepakt.

Haha ik moet hier best een beetje om lachen, want wij zijn ook een hele tijd bezig geweest de eerste keer. Zelfde euvel: steeds te ver opgebouwd en we moesten steeds alles laten zakken.
Toen we doortrokken naar een andere camping waren we met een uurtje klaar, dus er zat zeker vooruitgang in!
We laten nu de luifel en het zonnescherm aan de hoofdtent zitten, spannen alles af en en in 1 keer omhoog, dan zit hij gelijk goed!
Hebben we afgekeken van mensen die met dezelfde tenttrailer aan kwamen op de camping ;-)
Wij hebben dan alleen niet de verhoogde bak, waardoor mijn man bijna overal bij kan. Er gaat wel een klein krukje mee, maar daar heeft hij genoeg aan!

We hebben ook op een hele ongelijke duincamping gestaan, toen zijn we echt wel lang bezig geweest.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 852
Re: Hoe lang doen jullie over het opzetten?
« Reactie #41 Gepost op: juni 11, 2024, 08:51:14 pm »

Voor een nacht staan we op een kwartier (combi camp country).
Voor langere tijd is opbouwen en afbreken ongeveer een uurtje.

De Trigano en de cabanon hiervoor was ongeveer anderhalf uur.

Het verschil zit voornamelijk in de haringen, die we nu niet moeten zetten. Ook hebben we een vaste keuken, leggen we enkel een Gaatjestapijt (geen Grondzeil) en is de luifel aanaangeritst. Die trekken we uit, en we hangen er (tenzij het regent) geen wanden in. En qua waterpas zetten is ongeveer waterpas, ook waterpas voor mij.

Dit jaar hebben we vloer geplakt in het deksel, zodat een tapijt leggen ook niet nodig is. Ook hebben we de wasdraad 'ingebouwd' met uittrekbare stangen aan de achterkant. Ook zetten we geen kastjes, hangen we geen verlichting etc. Als er surfplanken op de ccc liggen moeten die er wel telkens af, maar die gaan we dit jaar op de auto leggen, zodat die niet telkens los gemaakt moeten worden en we weer minder tijd verliezen.  De tent van de kids kost wel wat werk, maar dat moeten ze dit jaar zelf doen. Vorig jaar hebben we daar nog mee geholpen omdat ze nieuw was, nu zouden ze dat op hetzelfde moment zelf kunnen doen, terwijl wij de ccc opzetten.

Wij proberen het snel en consequent te doen, zonder veel gedoe (kastjes, lampen, slingers...) omdat we vaak van camping veranderen. Komende zomer doen we 8 campings op 6 weken. Als ik dan elke keer wanden en zeilen moet inritsen, kasten moet bouwen, haringen moet slaan, keukens moet verplaatsen etc, zie ik er tegenop. We twijfelden.vorig jaar tussen een aankoop van ccc en een caravan na onze vorige vouwwagen, en kozen de ccc dat het zowat even snel is, maar we sneller en goedkoper rijden (verbruik, péage..)

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Gelogd

oli4

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 39
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte
Re: Hoe lang doen jullie over het opzetten?
« Reactie #42 Gepost op: juni 22, 2024, 05:50:31 pm »

Een enkel keer heb ik het eens geklokt, om te weten hoe snel het kan.
Wij hebben een Holtkamper Kyte met windforce
startpunt was : aanhanger staat losgekoppeld op de juiste plek
eindpunt was : luifel afgespannen en gas + elektra aangesloten
De tijd er tussen was 22' op mijn eentje, terwijl de echtgenote aan het babbelen was met de overburen.

Maar dat was één enkele keer, en eigenlijk is er niets aan om je zo af te jagen.  :**
In de vakantiepraktijk reken ik  minimaal 2 uur.
Tussendoor wat pauze, rondje camping doen, brood bestellen, drankje, tenttapijt 3x opnieuw afspannen, tussentijdse opruim...
Als we met 2 opzetten duurt het altijd wat langer, want alle spullen liggen dan plots ergens anders dan waar je ze achterliet  :) (hamer, haringen, ...)
De kastjes en lampjes zijn dan voor dag 2

Het gezelligste is nog steeds: kijken naar iemand anders zijn zijn/haar tent of vouwwagen opzet



grtjs, Olivier

Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.735
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Hoe lang doen jullie over het opzetten?
« Reactie #43 Gepost op: juni 22, 2024, 09:41:52 pm »

Het is wisselend.
Bij de vorige camping stonden we binnen 20 minuten met een halve luifel.
De camping daarvoor hadden we voor het eerst een halve luifel gemaakt. Dat was even pielen, maar met 40 minuten stonden we.
Op de huidige camping loopt de grond er onhandig, dus alleen de wagen op een plek zetten waar we kunnen klappen was al ruim 20 minuten werk. Daarna klappen en poten uitdraaien, we waren in totaal meer dan een uur bezig.
Vannacht lijkt er flink regen te komen (hoera, dan kan het saharazand eraf spoelen!), dus de hele luifel uitgezet... dat was nog geen 10 minuten werk en werd letterlijk tussen Hoofdgerecht en dessert gedaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk

Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

frankdrim

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 55
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Cocoon 2021 zonder keuken
Re: Hoe lang doen jullie over het opzetten?
« Reactie #44 Gepost op: juni 27, 2024, 08:32:52 pm »

Binnen 20 minuten hebben wij onze Cocoon (2021) opgezet en ingericht en kunnen we aan het koude bier!
Vorig jaar op een stuk of tien campings gestaan in Spanje en Portugal en dan is het fijn als opzetten en afbreken lekker snel gaat.
Mede daarom hebben we gekozen voor de nieuwe Cocoon.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal