Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: voor de eerste keer weg met kyte windforce  (gelezen 8554 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wammus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 121
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce
voor de eerste keer weg met kyte windforce
« Gepost op: juli 12, 2014, 05:49:41 pm »

nadat we in mei onze kyte windforce hebben opgehaald zou de vierdaagseweek in nijmegen de eerste keer gaan worden dat we hem gingen uitproberen. uiteraard hebben we thuis de wagen een paar keer op en afgebroken zodat we wel een show konden weggeven op de camping :) :)

met de boer overlegd of we de tent mochten opblazen met de 6 ampere aansluiting en wat zegt hij ach doe het maar bij het toiletgebouw dan gaat het zeker goed  ::) na hem vriendelijk uitgelegd te hebben dat het dan wel moeilijk wordt om de vouwwagen op zijn plek te zetten keek hij ons nog steeds verbaasd aan. maar we mochten het wel gewoon uitproberen en mocht de stop eruit slaan dan zou hem wel resetten.....

nou en daar gingen we dan. de stroom absoluut geen probleem en netjes werd de tent opgeblazen en de gesprekken aan de overkant van het veld vielen stil  :> hoewel ze dachten dat er een luchtballon vertrok :J

hoewel sommige het een beetje overdreven vinden moet ik zeggen dat ik erg enthousiast ben over het windforce systeem. we zijn tenslotte een uur bezig geweest maar toen stond die ook. en dan te bedenken dat we met de vorige vouwwagen een dag bezig waren.

alleen met de luifel hadden we wat problemen. moesten we nu de punt waar die aan de haringen vastkomt in het verlengde staan van de hoofdtent of toch iets naar buiten. ook de luifelstok stond wat scheef. en als ik de foto zo zie twijfel ik of die wel goed staat.

dus asl er doorgewinderde kyters een goede tip hebben om de luifel goed neer te zetten dan zijn die van harte welkom.

en dan de 2 meter 50..... meet je die nu vanaf het puntje van de luifel of onder de boog.

ook de kindertent L stond als een dweil maar toen we er achter kwamen dat links rechts was en rechts links stond die al een stuk beter.  ::) maar staat nog niet helemaal strak. als je achter de tent staat en dan links ervan: moet je daarvoor altijd het stokje gebruiken om de extension naar buiten te doen....

dus ook hier zijn tips van harte welkom......

maar over het algemeen zijn we voor de eerste keer niet ontevreden. het viel ons trouwens wel op dat de volgende dag de tent strakker stond dan toen we hem opzette. dus als we wellicht lang genoeg wachten staat die helemaal perfect :-)

en het bed met zijn traagschuim matras: daar kan ik alleen maar zeggen uitmuntend.......
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: voor de eerste keer weg met kyte windforce
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2014, 06:21:32 pm »

Gaaf hoor heb er even over gedacht om hem om te laten bouwen maar wee vonden de prijs te duur.
Luifel stok loopt in scheef.
Punt Luifel moet nog.  2,5m zijn.
Kindertent geen ervaring mee.
Dat uur opbouwen moet na enige oefening sneller kunnen (sneller blazen?).
Wij hebben het wel eens in 20m gered.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2014, 06:25:53 pm door spikehome »
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Diep

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 453
  • Merk Vouwwagen: Ex,Holtkamper Kyte XL
Re: voor de eerste keer weg met kyte windforce
« Reactie #2 Gepost op: juli 12, 2014, 06:21:40 pm »

Wat is die mooi he  WW
Tips moet je maar van meer ervaren Kyters krijgen maar weet wel dat die 2,5 mtr. vanaf het puntje is.
Gaat dat trouwens goed windforce met een kindertent L? Ook met het invouwen?
Gelogd

Wammus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 121
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce
Re: voor de eerste keer weg met kyte windforce
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2014, 06:53:05 pm »

invouwen met kindertent en windforce gaat niet helemaal goed je moet hem dan een klein zetje geven.... maar ik blijf het prachtig vinden als je toch een kijkt hoe die strak op de wagen ligt......

wat ons net wel opviel waren de stokken van de extension aan beide zijde op het eind gebogen zijn en omhoog staken waardoor er een rare punt in het doek zat aan beide zijde. we hebben de grije borgklemmen maar even gedraaid zodat het gebogen uiteinde naar beneden wijst.... produktiefoutje lijkt mij.....
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: voor de eerste keer weg met kyte windforce
« Reactie #4 Gepost op: juli 12, 2014, 07:34:08 pm »

@wammus
Dus jij komt ook uit Nijmegen?
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Wammus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 121
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce
Re: voor de eerste keer weg met kyte windforce
« Reactie #5 Gepost op: juli 12, 2014, 07:36:42 pm »

geboren en getogen in nijmegen maar als sinds 1990 woonachtig in noord-holland. deze week loop ik sinds 12 jaar voor de 13e keer de vierdaagse.....
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: voor de eerste keer weg met kyte windforce
« Reactie #6 Gepost op: juli 12, 2014, 07:55:37 pm »

 :off sorry als ik foto twee zag moest ik plots aan het kinderliedje ik zag twee beren broodje smeren, oh dat was een wonder denken. Alleen moet de tekst wat aangepast worden :#

Ik kan me voorstellen dat het even stil werd op de camping. Mooi als ie staat. Ik ben wel fan maar mijn geldbeugeltje nog niet.
Gelogd

Diep

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 453
  • Merk Vouwwagen: Ex,Holtkamper Kyte XL
Re: voor de eerste keer weg met kyte windforce
« Reactie #7 Gepost op: juli 12, 2014, 09:53:21 pm »

en als ik de foto zo zie twijfel ik of die wel goed staat.

Ik kan het op de onderste foto niet zo goed zien maar het lijkt als of de wagen niet waterpas staat (links wat lager) of is dit gezichts bedrog?
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: voor de eerste keer weg met kyte windforce
« Reactie #8 Gepost op: juli 12, 2014, 10:33:27 pm »

Ik kan het op de onderste foto niet zo goed zien maar het lijkt als of de wagen niet waterpas staat (links wat lager) of is dit gezichts bedrog?

Lijkt wel zo idd. Komt vaak ook doordat je de kar na opzetten nog iets die kant op 'trekt'. Zeker in zachtere grond gebeurd dit. Oplossing is: goed afstempelen en/of de wagen iets meer in tegengestelde richting net niet pas zetten. Na opzetten is hij het dan wel.. Het is me ook wel eens gelukt dit na opzetten te corrigeren met de poten.

Luifelpunt lijkt me op de foto's zelfs wat hoog staan. Ik houd meestal 2,4-2,45 meter aan. (precies hoogte van mijn handpalm als ik gestrekt sta  :) )

Luifel afspannen is een kwestie van ervaring. Dit kan afhankelijk van het terreinverloop en hoogte luifelpunt variƫren. Tip: pak de luifelpunt en span deze met je hand af. Ga naar links en rechts totdat het doek van de luifel mooi strak komt te staan, let hierbij op de naad in het midden. Deze moet mooi strak staan. Moet je aan beide kanten te veel naar buiten: luifelpunt 1 gaatje hoger. Bij te veel naar binnen: andersom.
Het doek werkt in het begin nog iets. Na een paar keer gebruik vindt je vanzelf de goede stand. Dat het doek werkt zag je zelf ook al omdat de tent na gebruik strakker stond. Ik vind dit een groot voordeel van katoen. De Kyte staat bij ons nu telkens mooi strak..
De luifelstok hoort scheef te staan. Ook is bijvoorbeeld de ene luifelpunt langer als de andere. Dit is inherent aan het model van de Kyte waarbij het tentdeel breder is dan het wagendeel. Om de luifel in het midden te krijgen moet de mast dus iets scheef.

gebogen stukken aan de side extension moeten idd naar beneden wijzen. Eigenlijk geldt dit voor alle gebogen delen. Is dit bij aflevering niet opgevallen?

De kindertent gebruik ik altijd met 2 stokjes: 1 voor de losse lap van de side extension en 1 aan de disselkant. Bij warm weer evt een derde in het midden.
Afspannen vergt wat gewenning. Zorg ervoor dat je het grondzeil van de kindertent goed tegen de kuip van de hoofdtent aanzet door deze apart met haringen af te spannen, te beginnen aan de kant van de hoofdtent.
Verder geldt als tip om na opzetten van de kindertent met je schouder iets onder de dwarsligger de boel naar boven te drukken en daarna de poot verlengen. Zet de poot niet te veel naar buiten maar meer in de richting van de basistent. Hiermee komen de liggers iets hoger.

Vraag: je geeft aan een uur bezig te zijn geweest, maar hoelang is het windforce systeem druk met het opblazen van het geheel? En het invouwen?

Veel plezier deze zomer met de Kyte! ik ga er vanuit dat je nog erg veel bekijks zult trekken met je "luchtballon"  :). Die van ons mag over een kleine week de garage uitgerold worden voor een 4 weken durend Frans avontuur!

 
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2014, 10:35:13 pm door GJT »
Gelogd

Diep

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 453
  • Merk Vouwwagen: Ex,Holtkamper Kyte XL
Re: voor de eerste keer weg met kyte windforce
« Reactie #9 Gepost op: juli 13, 2014, 12:18:54 am »


Verder geldt als tip om na opzetten van de kindertent met je schouder iets onder de dwarsligger de boel naar boven te drukken en daarna de poot verlengen.
Slim, nooit aan gedacht dit zo te doen. Kan je veel meer kracht zetten.  :J
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: voor de eerste keer weg met kyte windforce
« Reactie #10 Gepost op: juli 13, 2014, 11:20:22 am »

@gjt mooie uitleg.
En vast een fijne vakantie, wij gaan pas in augustus.

@wammus woon zelf ook in Nijmegen loop de vierdaagse niet kwam vanmorgen wel om 4.30 thuis ander soort vierdaagse :)

Ben ook erg benieuwd naar je ervaringen met je kyte verder. Wij gaan misschien aankomend weekend in de buurt nog ff nachtje staan.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: voor de eerste keer weg met kyte windforce
« Reactie #11 Gepost op: juli 13, 2014, 12:28:18 pm »

Dat ziet er toch ook wel prachtig uit hoor. Hahaha en dat het stil valt op de camping is meer dan terecht!!
Gelogd
Jevipro

Wammus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 121
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce
Re: voor de eerste keer weg met kyte windforce
« Reactie #12 Gepost op: juli 13, 2014, 09:21:36 pm »

bedankt voor alle tips :nl de kyte gaat elke dag beter bevallen. we leven vanuit de bak  :) was eerst wennen maar ideaal. de luifel hebben we opnieuw gespannen en begint er op te lijken.

wagen stond inderdaad waterpas maar we staan op de zevenheuvelen weg dus het terrein loop ook af. maar heb inderdaad geconstateerd dat hij is weggezak. de bezuiniging op de bigfoots is waarschijnlijk de vekeerde bezuiniging geweest  ::)  moet daar nog eens naar kijken. deze variant bij vrijbuiter vandaan breken door midden.....

de gasfles onder de wagen zetten vindt ik ook niet zo handig want ik wil hem na het koken wel dichtdraaien dus die verhuis ik naar de buitenkant onder de wagen, hervoor even een langere gasslang halen.

de kindertent is ook een goed tip wellicht dat ik die morgen nog eens bekijken.

@spikehome wij staan nu alleen de vierdaagseweek en we kijken al met heel veel plezier naar de komende vakantie half augustus. we zullen dan van camping naar caming gaan hoewel de huidige camping` waar we normaal 4 weken staan, wel missen.

kan ik iedereen aanraden www.nederrijkswald.nl
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2014, 09:34:14 pm door Wammus »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: voor de eerste keer weg met kyte windforce
« Reactie #13 Gepost op: juli 13, 2014, 09:27:13 pm »

Er zijn ook duurdere varianten van de Bigfoots. Ik heb ze van Teun gekocht. Zijn hard kunststof en hebben metalen pennen. Kosten euro 3,75 per stuk. Zitten ook nu onder onze Cocoon. Ik heb er een elastiek aan gemaakt waardoor ze niet loshangen, maar strak worden getrokken tijdens het rijden.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: voor de eerste keer weg met kyte windforce
« Reactie #14 Gepost op: juli 14, 2014, 10:03:10 am »

@wammus hier linkje voor de bigfoots die ook holtkamper levert.
Bij de wit KLIK
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal