Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Stoelen advies  (gelezen 3953 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Stoelen advies
« Reactie #15 Gepost op: oktober 03, 2021, 09:25:10 am »

Wij hebben een Crespo en een Westfield. De Crespo voor mijn vrouw omdat de stoel relatief klein is en de Westfield voor mij vanwege mijn lengte. De Crespo heb ik al een keer moeten vastdraaien. Maar ik moet zeggen dat ik er momenteel al 9 maanden op zit in huis vanwege de vrij rechtop stand van de rugleuning. Ik kan vanwege het auto ongeval niet fatsoenlijk meer ergens op zitten zonder rechte rugsteun. de stoelen hebben we 7 jaar geleden gekocht vanwege de poten. Die staan vrij steil onder de stoel waardoor ze in onze cocoon veel minder ruimte innamen bij het zitten. Ander voordeel was dat de poten niet verder uit elkaar schuiven als je er op gaat zitten en op die manier je grondzeil vernielt. Ik heb gezien dat van veel stoelen de poten wel 10-15 cm verder uit elkaar schuiven als je gaat zitten. 
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Stoelen advies
« Reactie #16 Gepost op: oktober 03, 2021, 02:15:26 pm »


Al meer dan 20 jaar hebben wij goede ervaringen met 2 lichtgewicht dukdalf stoelen.
Toen ons gezin groeide en wij naar van een tent naar vouwwagen overstapte hebben bij extra stoelen bij blokker/action erbij gekocht. De levensduur van deze qua aanschaf spotgoedkope stoelen blijkt kort, na 2 jaar (ca. 10 kampeerweken) kwamen de eerste defecten en na vele reparaties zijn ze 4 jaar niet meer reparabel kapot.


Dit voorjaar hebben wij ter vervanging 4 lichtgewicht (slechts 3kg per stuk) Dukdalf Aspen stoelen gekocht. Deze zijn bij aanschaf relatief kostbaar maar zijn, gebaseerd op de al reeds 20 jaar probleemloos functioneerde dukdalf stoelen uiteindelijk voordeliger. Niet minder belangrijk: Door de langere levensduur veel minder belastend voor het milieu en blijken ook nog betrouwbaar en zonder ergernissen zitcomfort te leveren!
De Dukdalf Aspen stoelen hebben een gebogen ronde buizen frame; theoretisch mogen deze stoelen minder gewicht dragen dan de duurdere en aanzienlijk zwaardere modellen met een rechthoekig poten frame (100kg versus 140 tot 200kg). Het maximale gewicht kan trouwens alleen gedragen worden wanneer de stoel met alle 4 de poten vlak op harte ondergrond steunt. Ik heb mindere ervaringen met stoelen die alleen op de 4 pootpunten steunen zoals onder meer de zwaardere Dukdalf of Crespo stoel modellen. Op een camping is de ondergrond zelden echt vlak en ook zakt een poot door de hoge puntbelasting, zeker bij zachte ondergrond, snel weg. Een stoel kan op deze wijze schade door overbelasting oplopen zonder dat er een te zwaar persoon in zit. Een (vastkuip) grondzeil vindt het ook niet fijn om ingeklemd te worden tussen een kleine poot met zeer hoge puntbelasting en een (scherpe) stenen ondergrond. Hierom kies ik bewust voor stoelen met een gebogen buizenframe, hier loopt het frame horizontaal tussen de poten door en steunt de stoel op 2 lijnen in plaats van 4 punten. De drukbelasting (N/m2) is bij een buizenframe in het algemeen veel lager. En doordat de stoel altijd goed steunt is het risico van defecten door overbelasting ook veel kleiner.


In 2021 hebben wij nu dus 6, ondanks ruim 20 jaar tussen productie, vrijwel identieke stoelen onder het dekzeil liggen. Vanwege de ogenschijnlijke identieke constructie verwacht ik dat de kwaliteit van de nieuwe stoelen ook niet gaat teleurstellen  :)
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2021, 02:31:59 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal