Al meer dan 20 jaar hebben wij goede ervaringen met 2 lichtgewicht dukdalf stoelen.
Toen ons gezin groeide en wij naar van een tent naar vouwwagen overstapte hebben bij extra stoelen bij blokker/action erbij gekocht. De levensduur van deze qua aanschaf spotgoedkope stoelen blijkt kort, na 2 jaar (ca. 10 kampeerweken) kwamen de eerste defecten en na vele reparaties zijn ze 4 jaar niet meer reparabel kapot.
Dit voorjaar hebben wij ter vervanging 4 lichtgewicht (slechts 3kg per stuk) Dukdalf Aspen stoelen gekocht. Deze zijn bij aanschaf relatief kostbaar maar zijn, gebaseerd op de al reeds 20 jaar probleemloos functioneerde dukdalf stoelen uiteindelijk voordeliger. Niet minder belangrijk: Door de langere levensduur veel minder belastend voor het milieu en blijken ook nog betrouwbaar en zonder ergernissen zitcomfort te leveren!
De Dukdalf Aspen stoelen hebben een gebogen ronde buizen frame; theoretisch mogen deze stoelen minder gewicht dragen dan de duurdere en aanzienlijk zwaardere modellen met een rechthoekig poten frame (100kg versus 140 tot 200kg). Het maximale gewicht kan trouwens alleen gedragen worden wanneer de stoel met alle 4 de poten vlak op harte ondergrond steunt. Ik heb mindere ervaringen met stoelen die alleen op de 4 pootpunten steunen zoals onder meer de zwaardere Dukdalf of Crespo stoel modellen. Op een camping is de ondergrond zelden echt vlak en ook zakt een poot door de hoge puntbelasting, zeker bij zachte ondergrond, snel weg. Een stoel kan op deze wijze schade door overbelasting oplopen zonder dat er een te zwaar persoon in zit. Een (vastkuip) grondzeil vindt het ook niet fijn om ingeklemd te worden tussen een kleine poot met zeer hoge puntbelasting en een (scherpe) stenen ondergrond. Hierom kies ik bewust voor stoelen met een gebogen buizenframe, hier loopt het frame horizontaal tussen de poten door en steunt de stoel op 2 lijnen in plaats van 4 punten. De drukbelasting (N/m2) is bij een buizenframe in het algemeen veel lager. En doordat de stoel altijd goed steunt is het risico van defecten door overbelasting ook veel kleiner.
In 2021 hebben wij nu dus 6, ondanks ruim 20 jaar tussen productie, vrijwel identieke stoelen onder het dekzeil liggen. Vanwege de ogenschijnlijke identieke constructie verwacht ik dat de kwaliteit van de nieuwe stoelen ook niet gaat teleurstellen