Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Gebruik van Campingaz  (gelezen 4648 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Gebruik van Campingaz
« Reactie #15 Gepost op: augustus 02, 2022, 10:57:50 am »

Hier idem. Wij doen minimaal 3 jaar met een CC 907. Dit jaar in Frankrijk een nieuwe tank gekocht voor  € 21,--. Dat is dus € 7.-- per jaar.
Vraag mij af of wij dan goedkoper uit zijn met een andere gasfles, waarbij ik om de zoveel jaar een nieuwe fles moet kopen.
Ongeveer in februari een hele fles laten bijvullen voor 9,40 euro (in mei was dit overigens al 12 euro) + 3,- statiegeld per jaar is dit 6,10 per jaar. Maar het echte verschil was toen ik ongeveer 10 jaar terug in Oostenrijk een 904 vulling moest kopen voor 43 euro. Voor 32, 50 had je toen een nieuwe 2,5kg fles. Heb ik direct na die vakantie geregeld en de CG  verkocht, want dat vond ik toch te gortig.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2022, 11:34:21 am door Drikusniet »
Gelogd

Ber

  • Klap fanaat
  • *
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 182
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon 2024
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gebruik van Campingaz
« Reactie #17 Gepost op: augustus 02, 2022, 11:21:19 pm »

Campingaz? De laatste fles hebben we 10 jaar geleden verkocht. Vullingen waren toen soms al duurder dan een 2,5 kilo fles inclusief vulling in z'n totaliteit. Die 2,5 kilo fles order jaar laten vullen voor tussen de 6 en de 10 euro per keer. De fles zelf kost dus ongeveer 3 tientjes die in 10 jaar wordt afgeschreven. Wij gebruiken precies 1 vulling per jaar, naast 1 jerrycan benzine voor de benzinebranders. Ideaal, ik ga nooit meer terug naar dat peperdure en trage campingaz.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gebruik van Campingaz
« Reactie #18 Gepost op: augustus 02, 2022, 11:26:39 pm »

Zelf vullen van flessen zou ik trouwens nooit aan beginnen. Dat is ronduit levensgevaarlijk. Ik rij al 20 jaar LPG. Dat is ook meerdere redenen heel veilig. De belangrijkste reden is het feit dat een LPG installatie of gasdampfles een vlotter heeft voor maximaal 80% vulling. Daar is een zeer goede reden voor. Een campingaz tank of groene fles heeft dat niet en moet dus nauwkeurig op netto gewicht getankt worden. Benieuwd wie de fles op een nauwkeurige weegschaal heeft staan tijdens het zelf afvullen...
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Gebruik van Campingaz
« Reactie #19 Gepost op: augustus 02, 2022, 11:34:17 pm »

Het adres waar ik hem laat vullen (v. Wijk in Zoetermeer) zet hem netjes op de weegschaal. Ik betaal dan ook netjes de hoeveelheid die ik heb afgenomen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gebruik van Campingaz
« Reactie #20 Gepost op: augustus 02, 2022, 11:58:02 pm »

Nee, het gaat me om het gebruik van zo'n vulnippel. Overigens zijn campingaz vullingen bij mijn weten volledig butaan. Navulling gebeurt meestal met propaan of een mengsel. Het is één van de twee redenen waarom die campingaz flessen altijd zo gruwelijk traag waren, vooral in de koude ochtend. De tweede reden is dat er geen 50 mbar drukregelaars voor te krijgen zijn. En los van de prijs kun je er in noord Europa niet zo veel mee. De goede verkrijgbaarheid is vooral meer in het zuiden. Ik heb als reisleider tientallen van die flessen moeten omwisselen. Dat was in Frankrijk en Italië zelden een probleem, maar wel vaak prijzig. Noord en oost Europa was soms wel een uitdaging. Daarom ook ooit overgestapt op benzine als hoofdbrandsstof.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Gebruik van Campingaz
« Reactie #21 Gepost op: augustus 03, 2022, 12:21:03 am »

Zelf vullen van flessen zou ik trouwens nooit aan beginnen. Dat is ronduit levensgevaarlijk. Ik rij al 20 jaar LPG. Dat is ook meerdere redenen heel veilig. De belangrijkste reden is het feit dat een LPG installatie of gasdampfles een vlotter heeft voor maximaal 80% vulling. Daar is een zeer goede reden voor. Een campingaz tank of groene fles heeft dat niet en moet dus nauwkeurig op netto gewicht getankt worden. Benieuwd wie de fles op een nauwkeurige weegschaal heeft staan tijdens het zelf afvullen...
Degene waar ik hem laat vullen,  gulf in Zeist,  is een officieel vulstation. Met weegschaal etc. Of het nu een groene of blauwe fles is dat maakt niet uit,  er mag maar een bepaalde hoeveelheid in en dus moet zijn weegschaal kloppen want anders gaat het mis en kan hij de zaak wel sluiten.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.171
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Gebruik van Campingaz
« Reactie #22 Gepost op: augustus 03, 2022, 07:50:31 am »

Blijf het trouwens een echt Hollands topic vinden. ;)
Heb een niet al te kleine auto met een Kyte en ga me druk maken over een paar euro per jaar die ik kan bezuinigen. :P
Wilde de boel ook eerst ombouwen om een groene fles te kunnen gebruiken maar heb gewoon lekker een 904 gekocht die lekker in de keuken past zonder ombouwen en ook meerdere jaren meegaat.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Ber

  • Klap fanaat
  • *
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 182
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon 2024
Re: Gebruik van Campingaz
« Reactie #23 Gepost op: augustus 03, 2022, 08:09:29 am »

Blijf het trouwens een echt Hollands topic vinden. ;)
Haha, ook een Frans topic, gisteren hier op corsica, de hele camping zonder stroom, omdat onze franse buren een elektrische bakplaat gebruiken. Ook zij vinden gas te duur :H
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.171
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Gebruik van Campingaz
« Reactie #24 Gepost op: augustus 03, 2022, 08:31:29 am »

Zal meer zijn stroom betalen we toch dus dan is gas duur.
Ze moeten gewoon ook stroom op de meter gooien dan is het wel anders.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gebruik van Campingaz
« Reactie #25 Gepost op: augustus 03, 2022, 09:29:07 am »

Blijf het trouwens een echt Hollands topic vinden. ;)
Heb een niet al te kleine auto met een Kyte en ga me druk maken over een paar euro per jaar die ik kan bezuinigen. :P
Wilde de boel ook eerst ombouwen om een groene fles te kunnen gebruiken maar heb gewoon lekker een 904 gekocht die lekker in de keuken past zonder ombouwen en ook meerdere jaren meegaat.
En dit blijf ik ook altijd een typische reactie de andere kant uit vinden. Ik heb dat ook jarenlang gehoord over het feit dat ik LPG rijd. Pas geleden weer eens uitgerekend. Tov benzine heeft het me 70.000 euro gescheeld in die jaren. Met normale inkomens leven wij er uitstekend van. Alleen: de uitgave kant is veel interessanter dan de inkomstenkant. Want daar heb je veel meer invloed op. En ja, dat zit dus ook in kleine dingen als een vulling voor 7 of 32 euro. Is weinig Nederlands aan. Het is gewoon lekker om iedere maand over te houden...
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Gebruik van Campingaz
« Reactie #26 Gepost op: augustus 03, 2022, 11:25:06 am »

Nee, het gaat me om het gebruik van zo'n vulnippel. Overigens zijn campingaz vullingen bij mijn weten volledig butaan. Navulling gebeurt meestal met propaan of een mengsel. Het is één van de twee redenen waarom die campingaz flessen altijd zo gruwelijk traag waren, vooral in de koude ochtend. De tweede reden is dat er geen 50 mbar drukregelaars voor te krijgen zijn. En los van de prijs kun je er in noord Europa niet zo veel mee. De goede verkrijgbaarheid is vooral meer in het zuiden. Ik heb als reisleider tientallen van die flessen moeten omwisselen. Dat was in Frankrijk en Italië zelden een probleem, maar wel vaak prijzig. Noord en oost Europa was soms wel een uitdaging. Daarom ook ooit overgestapt op benzine als hoofdbrandsstof.
Je zet me nu wel aan het denken... Sind vorig jaar heb ik een Cadac Safari Chef 2. Deze is aangesloten op een 907 fles. Het vermogen van het ding vind ik tegenvallen. Vooral met een gewone koekenpan erop en een beetje wind, bakt het niet echt lekker meer (eerder sudderen...). Brand propaan heter? Dan zou dat misschien wel een optie zijn. 28 of 30mbar zal het verschil niet maken. (37mbar is de max voor het apparaat, maar is geen standaard voor een reduceer volgens mij).

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gebruik van Campingaz
« Reactie #27 Gepost op: augustus 03, 2022, 01:06:25 pm »

Butaan bevat meer energie per kg, alleen doet het niet veel meer bij lage temperaturen, rond de 5 graden. Propaan doet het tot ver onder het vriespunt. Daarom bevatten de meeste wegwerpblikken een mix van beide. Idem voor LPG trouwens. Daarvan wisselt de samenstelling zelfs per seizoen. In de zomer 60:40, in de winter 40:60. Diverse gastoestellen doen het ook op 50 mbar. Dat maakt veel verschil tov de standaard 28 mbar die campingaz hanteert. Voor campingaz zijn alleen 28 mbar reduceers te koop die ook altijd enkel membraams zijn. Voor groene flessen is de keuze veel groter en zijn ook wel veiliger reduceer ventielen te koop. In onze Camplet hebben we een gok 50 mbar dubbelmembraam reduceer met slangbreukbeveiliger. De brander is daarmee veel sneller en veiliger en werkt nog bij zeer lage temperaturen. Qua snelheid komt het in de buurt van onze Coleman benzinebranders. Echter, op jouw skottel zal het niet werken vrees ik, gezien de limiet van 37 mbar.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Gebruik van Campingaz
« Reactie #28 Gepost op: augustus 04, 2022, 03:45:55 pm »

Butaan bevat meer energie per kg, alleen doet het niet veel meer bij lage temperaturen, rond de 5 graden. Propaan doet het tot ver onder het vriespunt. Daarom bevatten de meeste wegwerpblikken een mix van beide. Idem voor LPG trouwens. Daarvan wisselt de samenstelling zelfs per seizoen. In de zomer 60:40, in de winter 40:60. Diverse gastoestellen doen het ook op 50 mbar. Dat maakt veel verschil tov de standaard 28 mbar die campingaz hanteert. Voor campingaz zijn alleen 28 mbar reduceers te koop die ook altijd enkel membraams zijn. Voor groene flessen is de keuze veel groter en zijn ook wel veiliger reduceer ventielen te koop. In onze Camplet hebben we een gok 50 mbar dubbelmembraam reduceer met slangbreukbeveiliger. De brander is daarmee veel sneller en veiliger en werkt nog bij zeer lage temperaturen. Qua snelheid komt het in de buurt van onze Coleman benzinebranders. Echter, op jouw skottel zal het niet werken vrees ik, gezien de limiet van 37 mbar.
Ik denk inderdaad ook dat er dan niet zoveel winst te behalen is. Ik zag ook een zelf instelbare reduceer. Maar het blijft marginaal waarschijnlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal