Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Oplooprem plaatsen!  (gelezen 4038 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rolf

  • Gast
Oplooprem plaatsen!
« Gepost op: maart 30, 2010, 04:44:27 pm »

Hallo iedereen!

Wij hebben onlangs een nieuwe vouwwagen gekocht.  Op deze vouwwagen zit geen oplooprem, is er een mogelijkheid om deze er later op te zetten? Of kan ik hier wel veilig mee op pad...

(Wij rijden in een Ford Focus 1.8TDI en de vouwwagen is een Jamet Canyon)


We horen het wel...

Groeten Rolf
Gelogd

Stori

  • Gast
Re:Oplooprem plaatsen!
« Reactie #1 Gepost op: maart 30, 2010, 07:54:13 pm »

Mijn eerste reactie als vrouw was: dit kan niet, maar ik wilde zeker zijn vooraleer te reageren. Ook mijn man bevestigt dat je op een vw zonder rem geen oplooprem kan plaatsen.. Ik heb wel nog even gewacht om dit te posten om de volgende reden: wij zijn vlamingen en alles wat met auto"s te maken, heeft zeggen wij in het verfranst nederlands. Ik heb hier dadelijk een uitleg gekregen over "tambours en pattins ed". Maar dat begrijpen jullie waarschijnlijk helemaal niet.
Ik doe een poging tot "vertalen".
Op een gewoon wiel kan je geen rem plaatsen, want een oplooprem is een trommelrem op je wielen. De as en de wielkast is hier niet op voorzien. Alleen een nieuwe as met aangepaste wielen kan dit oplossen en dat prijskaartje zal niet onaardig zijn.

Wij hebben 10 jaar met ongeremde vw"s gereden. Zwaar geladen met dakkoffer en 3 kinderen en we hebben nooit problemen gehad. We waren jong en hadden weinig geld en we stelden ons nooit de vraag of dit verantwoord was. Toen hadden vw's in het algemeen geen oplooprem, net zoals auto's geen ABS of andere, nu zeer gewone, snufjes hadden.
Maar na 10 jaar reizen met een caravan, willen wij nu geen vw meer zonder oplooprem.

Als jullie gaan rijden, let dan vooral op in het afdalen van hellingen. Een ongeremde wagen gaat door zijn gewicht je combinatie extra naar beneden duwen en dat voel je echt. Op je motor remmen is dan een goede optie, je snelheid aanpassen en je tijd nemen om op je bestemming te komen ook. Beter wat later aankomen dan helemaal niet.

En voor de rest, hou er rekening mee als je gaat rijden, maar geniet van je vakantie en die start aan je voordeur. ;)
Gelogd

Teus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 33
Re:Oplooprem plaatsen!
« Reactie #2 Gepost op: maart 30, 2010, 08:40:19 pm »

Om een oplooprem naderhand te plaatsen is een grote en dure klus.
Je hebt dan o.a. een andere as  en oploopremkoppeling enz. nodig.
De materiaalkosten zijn dan snel 700 tot 1000 euro (schatting na neuzen op internet) en het werk moet je dan zelf doen.

Als je kijkt in je autopapieren wat hij ongeremd mag trekken en je blijft onder dit gewicht is er niets aan de hand.
Het rijdt niet anders als je met een bagagewagen achter de auto.  Je trekt alleen minder snel op en je remweg wordt groter.
Zo zijn wij jaren op vakantie gegaan en niet alleen in Nederland maar ook in ItaliĆ« en Frankrijk. 

Vouwwagen die geremd is heeft als voordeel dat meer type auto's hem mag trekken en mag meer gewicht laden (auto-vouwwagen combinatie).
Vouwwagen die geremd is heeft als nadeel dat zijn eigen gewicht zwaarder is.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Oplooprem plaatsen!
« Reactie #3 Gepost op: maart 30, 2010, 08:44:41 pm »

Als je kijkt in je autopapieren wat hij ongeremd mag trekken en je blijft onder dit gewicht is er niets aan de hand.
Het rijdt niet anders als je met een bagagewagen achter de auto.  Je trekt alleen minder snel op en je remweg wordt groter.
Zo zijn wij jaren op vakantie gegaan en niet alleen in Nederland maar ook in ItaliĆ« en Frankrijk. 

Hangt er helemaal vanaf of je wel of geen E rijbewijs hebt.
Als je auto 600kg ongeremd mag trekken en je vouwwagen mag maximaal 650kg wegen dan mag je dit zonder E niet besturen omdat het maximum toegestane gewicht van de vouwwagen hoger is dan het maximale trekgewicht van de auto.
Heb je rijbewijs E dan wordt het anders, dan gaan ze kijken naar het gewicht van de vouwwagen op dat moment. Als je dan zorgt dat hij onder de 600kg blijft dan mag je er gewoon mee rijden.
Gelogd

Teus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 33
Re:Oplooprem plaatsen!
« Reactie #4 Gepost op: maart 30, 2010, 08:51:00 pm »

Hangt er helemaal vanaf of je wel of geen E rijbewijs hebt.
Als je auto 600kg ongeremd mag trekken en je vouwwagen mag maximaal 650kg wegen dan mag je dit zonder E niet besturen omdat het maximum toegestane gewicht van de vouwwagen hoger is dan het maximale trekgewicht van de auto.
Heb je rijbewijs E dan wordt het anders, dan gaan ze kijken naar het gewicht van de vouwwagen op dat moment. Als je dan zorgt dat hij onder de 600kg blijft dan mag je er gewoon mee rijden.

Ok hier heb ik nog niet bij stil gestaan.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal