Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen  (gelezen 18330 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nikkel1964

  • Gast
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #15 Gepost op: juni 09, 2012, 10:31:09 pm »

Even een vraagje, in het verlengde van dit onderwerp, over het gebruik van de 12V onderweg. Weten jullie of de 12 V automatisch uitschakelt als de auto van het contact is?

Dat hangt er van af welke pin van de stekker gebruikt wordt. Ik weet ze niet uit mijn hoofd, maar er is een pin die spanning houdt ook als motor niet loopt en er is een pin die dan afschakelt.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #16 Gepost op: juni 09, 2012, 10:57:58 pm »

Dat hangt er van af welke pin van de stekker gebruikt wordt. Ik weet ze niet uit mijn hoofd, maar er is een pin die spanning houdt ook als motor niet loopt en er is een pin die dan afschakelt.
Maar of die gebruikt wordt hangt van de auto af. Bij mijn auto (Berlingo) zal elke voeding die onafhankelijk van het contactslot spanning voert, direct van de pluspool van de akku moeten komen, omdat alle andere electrisch zaken door het motormanagementsysteem geregeld worden. En afgeschakeld wordt zodra de sleutel omgedraaid is.
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #17 Gepost op: juni 10, 2012, 09:02:50 am »

Zelfde euvel bij ons.
Het gaat pin 12 als het ik het goed heb.
Bij HK werd de stroomtoevoer gestest van onze trekhaak, het lampje voor de constante toevoer werkte niet. Bij mijn garage claimen ze dat die wel werkt...
Overigens werkt hij op stroom wel uistekend en hadden we heerlijk gekoelde champagne tijdens ons eerste weekendje ermee weg :)
Gelogd
live life outdoors

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #18 Gepost op: juni 10, 2012, 09:51:24 am »

Even een vraagje, in het verlengde van dit onderwerp, over het gebruik van de 12V onderweg. Weten jullie of de 12 V automatisch uitschakelt als de auto van het contact is?

Vraag verkeerd om ;)

Wordt de contactdoos in de auto uitgeschakeld als de auto van het contact wordt gehaald.

Antwoord:
Dat is auto afhankelijk.

Onze auto heeft geen stroom meer als de sleutel er uit is.
Andere auto's hebben stroom erop als deze in stand 1 staat en andere weer als deze in stand 2 staat.
Je zou dat moeten nazoeken in het boekje van je auto of gewoon uit moeten proberen ;)
Gelogd

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #19 Gepost op: juni 10, 2012, 10:35:32 am »

Overigens werkt hij op stroom wel uistekend en hadden we heerlijk gekoelde champagne tijdens ons eerste weekendje ermee weg :)
De koeling is ook sterk afhankelijk van de buitentemperatuur. Als het 's nachts koud is zet ik de schakelaar vaak wat lager (bijv. 3 ipv 7) anders wordt het wel heel erg koud.
Gelogd

primera

  • Gast
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #20 Gepost op: juni 10, 2012, 04:05:26 pm »

De aansluiting kan ook langs de stuurslot geleid worden.
Waardoor je wel continu stroom hebt.

Dit betekent dat de continu anders aangesloten moet worden wil je continu stroom achter de auto hebben.

Ik zou dit echter niet doen.
Ivm leegtrekken van de accu in de winter.

En kortsluiting bij regenval.
Dit ivm vochtig weer,
Mist regen sneeuw en ijs.

Dit maakt niet uit als de klepje wel of niet goed sluit.

Of je zou een aan uitschakelaar in de kofferbak moeten maken.

Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #21 Gepost op: juni 10, 2012, 04:24:30 pm »

Ik zou dit echter niet doen.
Ivm leegtrekken van de accu in de winter.
Leg eens uit? In de winter trekt een accu leeg terwijl er geen afname is op de constante stroom aansluiting?

Citaat
En kortsluiting bij regenval.
Dit ivm vochtig weer,
Mist regen sneeuw en ijs.

Dit maakt niet uit als de klepje wel of niet goed sluit.
De kans hierop lijkt mij echt nul. Dan zou er al via vocht spanning moeten doorslaan van de ene pen naar de andere en die kans is echt nihil.

Voor de controle op de spanning op de contactdoos kan het ook afhangen of je een auto hebt die de contactdoos pas spanning geeft als er een stekker in zit. Dat is bij onze Octavia zo. Als er geen stekker in zit, meet je ook niets. Dat zou je op het verkeerde been kunnen zetten als je er dan vanuit gaat dat er dan ook geen spanning op staat als de vouwwagen is aangekoppeld.
Gelogd

primera

  • Gast
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #22 Gepost op: juni 10, 2012, 05:05:44 pm »

De kou trekt de accu's leeg.

De meeste mensen die en oudere accu van een schroefmachine hebben.
Leggen deze om de zoveel tijd in de koelkast zodat de accu leegtrekt en laden dan accu weer volledig op.
Zodat de accu weer iets meer spanning op kan slaan.

Vocht geleid stroom goed.
Mist en andere soorten heirvan bestaan uit vocht.
Alles onder 40 cm boven maaiveld onstaat vocht.
Er is ook voor de meeste dieren dat de hokken boven de 40 cm moeten staan!!!

En anders waarom zou er op de groep van da badkamer een speciale zekering zitten,
Alleen maar ivm VOCHT!!!!
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #23 Gepost op: juni 10, 2012, 06:00:51 pm »

De kou trekt de accu's leeg.

De meeste mensen die en oudere accu van een schroefmachine hebben.
Leggen deze om de zoveel tijd in de koelkast zodat de accu leegtrekt en laden dan accu weer volledig op.
Zodat de accu weer iets meer spanning op kan slaan.

Vocht geleid stroom goed.
Mist en andere soorten heirvan bestaan uit vocht.
Alles onder 40 cm boven maaiveld onstaat vocht.
Er is ook voor de meeste dieren dat de hokken boven de 40 cm moeten staan!!!

En anders waarom zou er op de groep van da badkamer een speciale zekering zitten,
Alleen maar ivm VOCHT!!!!
Nu volg ik het echt niet meer. We hebben het toch over de accu in de auto? Waarom zou die leeg trekken in de winter omdat er een constante spanning op de contactdoos van de trekhaak staat? Dat een accu het in de winter zwaarder heeft komt enkel en alleen door de lage temperatuur (lagere capaciteit in relatie tot een motor die met lage temperaturen moeilijker start) en dat heeft niets te maken met het wel of niet hebben van een constante spanning op de contactdoos. Om diezelfde reden lopen de accus van het gereedschap in de schuur in de winter leeg, maar die vergelijking gaat hier niet op.

Dat vocht goed geleidt is helemaal waar, maar dan moet de stroom de pennen wel kunnen bereiken. En dan nog moet er zo ongeveer een waterstroompje van de ene naar de andere pen lopen wil er kortsluiting ontstaan. Het is maar 12V. Als voorbeeldje: kijk maar eens naar auto's die met brandende lampen het water inrijden. Die lampen branden zolang de accu niet leeg is, maar gaan zeker niet uit door kortsluiting.

De badkamer hoeft overigens geen eigen zekeringen te hebben, maar daar moet de boel geaard zijn. Is echt iets anders, bovendien gaat het daar om 220V, wat aanmerkelijk grotere risico's met zich meebrengt.
Gelogd

rvdn

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #24 Gepost op: juni 10, 2012, 10:16:52 pm »

Voor wat betreft het contoleren van de spanning op de koelkast als de motor van de auto niet draait, we zullen het nameten. Bedankt voor het meedenken  :)
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #25 Gepost op: juli 14, 2013, 10:04:51 pm »

na een jaar even nieuw leven inblazen.

na ge-etter met de constante voeding van onze auto naar de Cocoon MTT, werkt deze nu eindelijk en kunnen we dus gebruik maken van de koelkast op 12V onderweg (bij ons alleen met draaiende motor)
Onder de keuken zit aan de buitenkant die 12v plug, daar heb ik groen controle lampje (lijkt me goed dus).
Echter heb ik het idee dat die koeling niets extra's doet (ook niet koelen).
Ik weet dat ik op 12v geen wonderen moet verwachten zoals al eerder in dit topic aangegeven.
Weet iemand of je nog wat schakelaar in de MTT keuken of op de koelbox om moet zetten?
Gelogd
live life outdoors

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #26 Gepost op: juli 15, 2013, 04:47:06 am »

Als dat een dometic koelkast is zoals ze normaal door HK worden geleverd dan is voeding op de 12V stekker ook gelijk koeling. Geen schakelaar dus. Zorg wel dat de 230V voeding dan los is/gaskoeling uit is.
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #27 Gepost op: juli 15, 2013, 02:19:23 pm »

Zorg wel dat de 230V voeding dan los is/gaskoeling uit is.
Goed punt, had de aardlek wel uit, maar misschien moet ik ook de stekker losmaken.  ::)
Gelogd
live life outdoors

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #28 Gepost op: juli 15, 2013, 02:55:29 pm »

Onze Smitveld heeft geen keuken,dus ook geen ingebouwde koelbox.Wij gebruiken dus een losse 40 ltr koelbox.Die hoort te werken op 12V, gas en 220 V maar helaas werkt de 12V niet meer.
Wij lossen dat op door de avond voor vertrek de koelbox op 220 V aan te zetten,voor vertrek koud spul uit de koelkast erin en we doen er dan een stuk of 8 bevroren koelelementen bij in. Aangekomen in Frankrijk na 13 uur is het dan nog steeds redelijk koel en duurt het niet zo lang voor alles weer lekker koud is na het opbouwen :J
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon XL met MKK
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #29 Gepost op: juli 29, 2013, 08:53:41 am »

Onze Smitveld heeft geen keuken,dus ook geen ingebouwde koelbox.Wij gebruiken dus een losse 40 ltr koelbox.Die hoort te werken op 12V, gas en 220 V maar helaas werkt de 12V niet meer.
Wij lossen dat op door de avond voor vertrek de koelbox op 220 V aan te zetten,voor vertrek koud spul uit de koelkast erin en we doen er dan een stuk of 8 bevroren koelelementen bij in. Aangekomen in Frankrijk na 13 uur is het dan nog steeds redelijk koel en duurt het niet zo lang voor alles weer lekker koud is na het opbouwen :J

Yep,
Ik heb ook problemen met de 12v voorziening tijdens het rijden en wij doen het ook zo. De avond ervoor goed laten koelen met alle spullen (ook literflessen water o.i.d.) er al in. Tijdens de reis de koelkast niet onnodig openen en dan houd je het makkelijk een uur of 12 koud.
Maar goed, wij hebben dan wel de Mobicool B40 op 12v aangesloten staan achter in de auto (voor het reisproviant)  :X

Trouwens, de dometic koelt het beste op stand 3 a 4. Ook al vallen de mussen van het dak.
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal