Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Oostenrijk: Großglockner hochalpenstraße met klapper?  (gelezen 6404 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Oostenrijk: Großglockner hochalpenstraße met klapper?
« Gepost op: juni 26, 2016, 04:40:48 pm »

Wie kan mij vertellen of het op de Großglockner hochalpenstraße is toegestaan met aanhanger te rijden?
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Beginnertje

  • Gast
Re: Oostenrijk: Großglockner hochalpenstraße met klapper?
« Reactie #1 Gepost op: juni 26, 2016, 04:55:58 pm »

http://www.oeamtc.at/portal/grossglockner-hochalpenstrasse+2500+1322829+500408+1934?env=c2VhcmNoPWJHRnVaRDNEbG5OMFpYSnlaV2xqYUElMjUzRCUyNTNE

Volgens bovenstaande link is alleen een wohnwagen verboden. De vraag is of je het wil met je vouwwagen. Krijgt veel te voor zijn kiezen.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Oostenrijk: Großglockner hochalpenstraße met klapper?
« Reactie #2 Gepost op: juni 26, 2016, 11:27:26 pm »

Een stijging van 12% is pittig en het zal dus aan de trekker liggen of je goed boven komt. Als jouw pruttel genoeg gewicht in de schaal kan brengen zal het geen probleem zijn
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Chrisje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 522
Re: Oostenrijk: Großglockner hochalpenstraße met klapper?
« Reactie #3 Gepost op: juni 27, 2016, 11:56:41 am »

Op die site staat dat deze pas niet geschikt is voor caradingesen, dan zal het voor vouwwagens ook wel een probleem geven.
Gelogd

herowebe

  • Global modderklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.566
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
  • Carpe Diem
Re: Oostenrijk: Großglockner hochalpenstraße met klapper?
« Reactie #4 Gepost op: juni 27, 2016, 01:20:48 pm »

Ik heb deze pas al meerdere keren gereden. Eer zitten steile haarspeldbochten in, wanneer je tegemoetkomend verkeer hebt word je hier heeeel druk mee als je een aanhanger hebt! Zou het zeker niet aanraden!
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Oostenrijk: Großglockner hochalpenstraße met klapper?
« Reactie #5 Gepost op: juni 27, 2016, 02:36:22 pm »

En het is zeker niet goed voor je oplooprem bij de afdaling. Ik zou het liever niet doen.
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Oostenrijk: Großglockner hochalpenstraße met klapper?
« Reactie #6 Gepost op: juni 27, 2016, 07:25:14 pm »

Ik heb deze pas al meerdere keren gereden. Eer zitten steile haarspeldbochten in, wanneer je tegemoetkomend verkeer hebt word je hier heeeel druk mee als je een aanhanger hebt! Zou het zeker niet aanraden!

Tjah maar er rijden ook Touringcars dus dan moet het qua lengte met een aanhanger ook te doen zijn. Ik ben niet bang van haarspeldbochten, meestal kun je redelijk van tevoren bekijken of je tegenliggers in de bocht gaat treffen. Desnoods even wachten, bijvoorbeeld als de tegenligger een touringcar is.
Ik ben wel gewend om in de bergen te rijden, ook met een aanhanger. De wegen in Oostenrijk zijn breed genoeg - zeker als je de wegen in Noorwegen "gewend"  bent.
Mijn auto kan 204PK uitspugen en mag 1500kg trekken, dus gaat fluitend omhoog met een lichte Zambezi.

Omlaag zal inderdaad een uitdaging zijn voor de oplooprem. Vorig jaar in Noorwegen vanaf Dalsnibba naar Geiranger gedaald (gemiddeld 6,6% gedurende 23km) de remmen piepten en werden bloedheet! Maar tijdens de Bovag beurt dit voorjaar extra op laten letten en niets aan de hand.  Gewoon in de afdaling een paar pauzes inlassen zodat het wat kan koelen.

Ik durf het zelf wel aan. De grote vraag of het inderdaad is toegestaan.
Ik kwam ook ergens tegen dat caravans verboden waren, maar zover ik kan vinden zijn kleine aanhangers wel toegestaan. Hoe de regels exact zijn kan ik echter niet terugvinden.
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Oostenrijk: Großglockner hochalpenstraße met klapper?
« Reactie #7 Gepost op: juni 27, 2016, 07:28:21 pm »

Goed de remmen koelen tijdens de afdaling, gewoon met sneeuw van langs de weg natuurlijk  :K :K
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Oostenrijk: Großglockner hochalpenstraße met klapper?
« Reactie #8 Gepost op: juni 27, 2016, 09:25:07 pm »

Ik zou dat koelen met sneeuw niet doen. Je krijgt hoge spanningen in het metaal door de verschillen in temperatuur. Liever wat langer wachten.
Gelogd

scheepsmast

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 22
  • Merk Vouwwagen: Jamet Louisiana 2004
Re: Oostenrijk: Großglockner hochalpenstraße met klapper?
« Reactie #9 Gepost op: juli 04, 2016, 08:46:54 pm »

Vorig jaar verschillende auto's onderweg stil zien staan met kokende motor. Zonder aanhanger heeft de auto het daar al zwaar genoeg.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Oostenrijk: Großglockner hochalpenstraße met klapper?
« Reactie #10 Gepost op: november 27, 2016, 04:34:09 pm »

Ben wel benieuwd... heb je het uiteindelijk gedaan?

ik ken de Großglockner goed, en in het hoogseizoen moet je daar niet zijn. Het grootste probleem is dat je wellicht zelf prima omhoog kunt rijden, maar er zijn er een heleboel  die dat niet kunnen en daar zit je dan (tot aan filerijden aan toe) tussen.

Eigenlijk moet je gewoon met het ochtendgloren bij het tolhuisje zijn, en dan met de fiets. dan hoef je ook geen tol te betalen en dan rustig naar boven peddelen.  :J

Gelogd
Adventure Awaits

Ber

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 184
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon 2024 + zelfbouw tenttrailer
Re: Oostenrijk: Großglockner hochalpenstraße met klapper?
« Reactie #11 Gepost op: november 27, 2016, 04:57:47 pm »

Ik zeg gewoon doen, rustig rijden en proberen niet stil te staan.

Wij zijn met de caravan over de gotthardpas gereden, spannend maar heel erg mooi.  Ook zijn we over de Montgenèvrepas gereden, toen moesten we wel stoppen ivm pech van een vrachtauto. Met een schaarbeweging weer weggereden. 

Als je rustig rijd met hoge toeren is een helling met of zonder aanhanger gewoon goed te doen.

Kijk eens op www.caravantrekker.nl voor hele handige tips.

Mijn voorwaarde voor een caravan was wel dat we ons niet door een helling zouden laten tegenhouden ::)
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Oostenrijk: Großglockner hochalpenstraße met klapper?
« Reactie #12 Gepost op: november 27, 2016, 08:13:51 pm »

Uiteindelijk niet gedaan, maar technisch had het best gekund. Ik heb allerlei combinaties met aanhangers zien rijden daarboven (ook combie' s waarvan ik dacht dat ze verboden waren.... ::) ).
Met mijn GTE had ik ook meer als ruim voldoende vermogen om naar boven te komen.
Afdalen is wat listiger omdat je de remmen niet wilt smelten maar met wat pauzes in de afdaling om ze af en toe te koelen moet dat kunnen.

Toch ben ik blij dat ik het niet gedaan heb. Op de mooiere (=drukkere) plekjes valt het niet altijd mee om te parkeren met een aanhanger erbij. We hebben de pas op een heele mooie dag zonder klapper gereden, het uitzicht bij de Edelweißhütte was fantastisch - maar met klapper had ik daar nooit kunnen parkeren. En zo nog wel wat plekjes die ik door de drukte anders voorbij had moeten rijden....
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Oostenrijk: Großglockner hochalpenstraße met klapper?
« Reactie #13 Gepost op: november 27, 2016, 11:34:26 pm »

juist.

tuurlijk had het technisch gekund, maar leuk is anders. (in mijn  optiek) en je geeft zelf ook al aan dat je anders sommige stukken voorbij had moeten rijden. en nu heb je er van genoten.

Tja de Großglockner, waar berglucht zich regelmatig laat vermengen met de geur van verbrande koppelingen :# :# :#

ik was gewoon nieuwsgierig wat je gedaan had.
Gelogd
Adventure Awaits
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal