Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Kogeldruk  (gelezen 14324 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Kogeldruk
« Gepost op: september 24, 2017, 12:30:58 pm »

Dankzij dit geweldig forum werden we vlak voor onze vakantie gewezen op de maximale kogeldruk. Het volgend artikel van het Openbaar Ministerie geeft aan dat aanhangers (dus ook vouwwagens, caravans, trailers etc) die een lager toegestaan gewicht hebben dan 750kg, een maximale kogeldruk hebben van 50kg.

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/overbelading/

Nu hebben wij een Ruebist met grote bak. Daar kan geweldig veel in. Het merendeel van het laadvolume zit voor de as. Uitkijken/meten dus. Aangezien we altijd maar wat aan rommelden hebben we nu toch gemeend een disselweger te moeten kopen. Een TLC van Reich: https://www.dewitschijndel.nl/reich-tlc-digitale-disselweger/

Nadat we eerst op de ons 'gewone' manier hadden ingeladen we een kogeldruk hadden van 65kg. Dat was dus flink teveel en behoefde aanpassing. De zwaarste kratten stonden al achterin, de Oisterwijk-keuken met oven al strak voorin en daartussen twee grote Isabella stoelen, een grote tafel, een vouwkast en verder aangevuld met kledingtassen, kanospullen en andere noodzakelijke attributen. Om een lang verhaal kort te maken; de tafel en de vouwkast verdwenen onder het afdekkleed boven op de grondzeilen. Ook de haringzak en slinger verdwenen naar achter. Kleine zaken maar best wel veel effect want de kogeldruk daalde tot circa 53kg.

We hebben een oude Berlingo/Partner op LPG als trekauto. We zijn met zijn tweetjes dus de achterbank was gevuld met een opvouwbare Canadese kano, in de achterbak 2 koelboxen en een gasfles. De overige gaten gevuld met schoenen en andere ondefinieerbare zooi. Met de bandjes van kar en auto op de voorgeschreven spanning, een juistere kogeldruk werd het geheel een erg prettig stuurbare (en verende) combinatie. Wel anders dan hiervoor.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

Diep

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 453
  • Merk Vouwwagen: Ex,Holtkamper Kyte XL
Re: Kogeldruk
« Reactie #1 Gepost op: september 24, 2017, 12:44:35 pm »

Volgens mij wordt de maximale kogeldruk bepaald door de specificatie van de trekhaak.
Bij mijn auto is dat 70 kg. Zit eigenlijk altijd wel boven de 50 kg maar zorg wel dat ik onder de 70 kg blijf.
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Kogeldruk
« Reactie #2 Gepost op: september 24, 2017, 01:21:17 pm »

Wanneer ik het artikeltje van het Openbaar Ministerie lees dan is niet zozeer de trekhaak bepalend maar wat er getrokken wordt.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.747
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Kogeldruk
« Reactie #3 Gepost op: september 24, 2017, 01:28:12 pm »

Voor mij is het ook onbekend dat er een wettelijk maximum aan kogeldruk zit.
Behalve dan het maximale wat de auto fabrikant aangeeft.

Ook bij de ANWB en RDW kan ik niets vinden over een maximaal kogeldruk icm gewicht van de aanhanger.

ANWB schrijft onderstaande:

De grens is altijd de maximale kogeldruk die de fabrikanten van je auto, van de trekhaak of de fabrikant van de caravan voorschrijven. Deze waarde staat in het instructieboekje of de bijgeleverde papieren. Overschrijd het laagste maximum van deze drie niet. Naarmate een caravan langer is, is meer kogeldruk vereist.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Kogeldruk
« Reactie #4 Gepost op: september 24, 2017, 01:33:38 pm »

Het Openbaar Ministerie is de handhaver. De ANWB, Caravantrekker, NKC of andere deskundigen kunnen hooguit advies geven. Zij schrijven niet de bon uit.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kogeldruk
« Reactie #5 Gepost op: september 24, 2017, 04:42:52 pm »

Onze kogeldruk is tegen de 80 kg. Rijdt er prima mee. Ik ga geen gewicht naar achteren verplaatsen (kan ook niet eens trouwens) om een minder stabiele, maar wettelijk wel toegestane combinatie te creëren. En als ik de remkabel bevestig op een manier dat ik er geen bon voor krijg, doet hij het niet op het moment dat ik hem nodig heb. Tja, dan wijk ik toch af van de regeltjes.
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Kogeldruk
« Reactie #6 Gepost op: september 24, 2017, 06:33:43 pm »

Ieder zijn keuze. Ik denk wel dat er ook mensen zijn niet bewust zijn van de keuzes die ze maken. Ik in ieder geval niet.

Mijn werkzaam leven hoofdzakelijk bij de overheid door gebracht. Mijn ervaring is dat er veelal een goede redenering achter bepaalde regelgeving zit. Wel is de uitleg niet altijd even goed navolgbaar. Voor de naleving is dat echter niet erg relevant.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Kogeldruk
« Reactie #7 Gepost op: september 24, 2017, 10:39:14 pm »



Mijn ervaring is dat er veelal een goede redenering achter bepaalde regelgeving zit.

Ik heb me suf zitten prakkiseren,  maar ik kan geen enkele zinnige redenering vinden achter een regel dat een aanhanger van 750 kilo *maximaal* 50 kilo kogeldruk mag hebben en een aanhanger van 751 kilo een kogeldruk van *minimaal* 7,51 kilo.

ANWB schrijft onderstaande:

De grens is altijd de maximale kogeldruk die de fabrikanten van je auto, van de trekhaak of de fabrikant van de caravan voorschrijven. Deze waarde staat in het instructieboekje of de bijgeleverde papieren. Overschrijd het laagste maximum van deze drie niet. Naarmate een caravan langer is, is meer kogeldruk vereist.

Dat klopt. Er wordt n.l. gesproken over een caravan. En die is eigenlijk zelden of nooit lichter dan 750 kilo
Gelogd

Selandus

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
Re: Kogeldruk
« Reactie #8 Gepost op: september 24, 2017, 10:54:58 pm »

Wij hebben ook de Ruebist met verlengde wagenbak. Het was mij ook al opgevallen dat er hierdoor heel veel pakruimte vóór de as zit, waardoor de kogeldruk makkelijk oploopt. Omdat we vrijwel alle bagage (voor vier personen) in de wagenbak vervoeren, heb ik ook aardig moeten puzzelen voor ik een acceptabele kogeldruk had. Onder de 55 kg heb ik hem niet gekregen. Dat reed overigens wel prima. Bij 65 kg vond ik de kar er minder prettig achter liggen, dan voelde ik de oneffenheden in de weg veel meer in de auto.
Maar om de kogeldruk nog onder de 50kg te krijgen zal ik bagage op de rol van het grondzeil moeten gaan pakken, anders denk ik niet dat dat gaat lukken. Toch wel een nadeel als het regent bij het opzetten. Ik denk dat ik het er maar op gok dat oom agent doorgaans geen disselweger bij zich heeft.
Ik ben ook wel benieuwd of deze regel per land nog verschilt. Of is dit in heel Europa hetzelfde geregeld?
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Kogeldruk
« Reactie #9 Gepost op: september 25, 2017, 07:42:42 am »

@Sealandus; waar hebben jullie de gasfles? Wij gebruiken de groene 11kg fles en die nemen we mee in de achterbak van de auto. Naar verluidt kan een grote Campinggasfles wellicht achterin onder het bed, tussen wielkast en grondzeil. We hebben een erg grote en zware campingtafel. Ik ga toch maar eens uitkijken naar iets lichters.

Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kogeldruk
« Reactie #10 Gepost op: september 25, 2017, 08:51:21 am »

@Sealandus; waar hebben jullie de gasfles? Wij gebruiken de groene 11kg fles en die nemen we mee in de achterbak van de auto.

Dat zou ik dus nooit doen,  een gasfles los achterin. Benzine en gas voor de branders zitten in de disselbak. Als ze daar lekken is het risico iets kleiner. Ooit een enorm heftig ongeluk meegemaakt waarbij dat gas achterin in brand was gegaan nadat er een vrachtwagen achterop was gereden. Dat heeft het gezin in die auto niet overleefd.
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Kogeldruk
« Reactie #11 Gepost op: september 25, 2017, 11:35:28 am »

Een Ruebist heeft geen aparte disselbak, gasbun of bevestigingsbeugels voor een gasfles. Nu kun je die laatste natuurlijk vrij eenvoudig zelf plaatsen. Voor kleine campinggasflessen is onder het bed wel ruimte, denk ik. Voor grotere flessen zal voorin de bak of in de auto een plek gezocht moeten worden. Juist voorin plaatsen heeft invloed op de kogeldruk.

Ikzelf zie het bezwaar niet zo om gasflessen in de auto te vervoeren. Immers, wanneer ik de flessen omruil of laat vullen neem ik de klapper ook niet mee.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Kogeldruk
« Reactie #12 Gepost op: september 25, 2017, 12:28:07 pm »

Kleine dingen kunnen inderdaad soms al een heel verschil maken.


Zelf trachte ik al altijd ook kogeldruk van 50 kg aan te houden. Ik zat een tijdje terug net boven de 60. Ik heb toen gewoon de haringen van uit de disselbak verhuisd naar de koffer van de wagen en kwam toen rond de 50 kg uit.


Bij mijn volgende wagen zou ik als optie een nivomat vering op de achterste as kunnen kiezen. Hierbij zou de wagen bij belasting achteraan wel horizontaal blijven en niet gaan doorzakken en ook bij putten zou het beter moeten zijn. Heeft iemand hier ervaring mee en geeft dit inderdaad een beter rijgedrag wanneer je met de vouwwagen rijd? Ben aan het overwegen deze optie te nemen.
Gelogd

Selandus

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
Re: Kogeldruk
« Reactie #13 Gepost op: september 25, 2017, 01:05:15 pm »

@Sealandus; waar hebben jullie de gasfles? Wij gebruiken de groene 11kg fles en die nemen we mee in de achterbak van de auto. Naar verluidt kan een grote Campinggasfles wellicht achterin onder het bed, tussen wielkast en grondzeil. We hebben een erg grote en zware campingtafel. Ik ga toch maar eens uitkijken naar iets lichters.
We hebben een grote campingazfles in het hoekje tussen de ondertent en de wielkast staan, onder het bed. Die staat op een stukje gaatjestapijt (tegen het schuiven) en wordt verder ingeklemd door andere kleine dingen. En aan de andere kant van de wagen de haringzak op dezelfde plek. Daartussenin drie volle weekendtassen met textiel. Kratjes met pannen,   servies en boeken op de as. In de vrije ruimte onder de keuken liggen de luifel, meubilair, speelgoed, matjes en kussens.
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Kogeldruk
« Reactie #14 Gepost op: september 25, 2017, 02:09:06 pm »

Bij ons staan onder het bed 6 vouwkratten waarvan diegene met de e-kabels het zwaarste is. De voorste 3 kratten bevatten grotendeels keukenspullen. Linksvoor onder de keuken staat de oven. Naar schatting weegt dat gekke ding 20 kilo. Kledingtassen in de bak, slaapzakken en kussens in de auto. Aan de achterzijde hebben we een kluisje gemonteerd. Gewoon zo'n ding van de Gamma, met sleutel. Niet met cijfercode waarvan de batterijen leeg kunnen raken.

Ik bedenk me net dat het weghalen van het neuswiel tijdens het rijden ook mogelijk een positieve uitwerking heeft op de kogeldruk. Binnenkort eens wegen.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal