Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Kogeldruk  (gelezen 14331 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Kogeldruk
« Reactie #15 Gepost op: september 25, 2017, 11:24:22 pm »

Je kan beter wat teveel kogeldruk hebben dan te weinig. Bij te weinig rijd de combinatie minder stabiel en kan de aanhanger sneller een eigen leven gaan leiden.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2017, 12:24:07 pm door _Jeroen_ »
Gelogd

hfolkers

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 100
  • Merk Vouwwagen: Jamet
Re: Kogeldruk
« Reactie #16 Gepost op: september 26, 2017, 08:25:50 am »

bij teveel kogeldruk wordt de auto onbestuurbaar(der) de druk op je voorwielen neemt namelijk af. Een snelle uitwijkmanoeuvre kan dan een stuk lastiger worden.
Ook het plaatsen van gewicht helemaal voor en helemaal achteraan de aanhanger levert ongewenst gedrag op.

Filmpjes zijn altijd leuk:
aanhanger kogeldruk
en nog een bekende
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Kogeldruk
« Reactie #17 Gepost op: september 26, 2017, 12:30:42 pm »

Die filmpjes heeft met beladen te maken en niet zo zeer met de kogeldruk. Je kan een prima kogeldruk hebben, maar als je de gewichten niet goed verdeeld kan de aanhanger gaan slingeren. Al is die kans met een vouwwagen vele malen kleiner dan met een caravan.

Ik zeg ook niet dat je teveel kogeldruk moet hebben! Maar gebruik gerust de maximale kogeldruk die je mag hebben. Zie papieren aanhanger en auto/trekhaak wat dit mag zijn op jouw combinatie.

Overigens dat teveel kogeldruk de auto onbestuurbaar zou maken is volgens mij een broodje aap verhaal. Ik hoor daar graag meer over.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Kogeldruk
« Reactie #18 Gepost op: september 26, 2017, 03:25:16 pm »

Overigens dat teveel kogeldruk de auto onbestuurbaar zou maken is volgens mij een broodje aap verhaal. Ik hoor daar graag meer over.
Het is een broodje aap verhaal. Dat is simpel een kwestie van gezond verstand gebruiken en meten en tekenen.

De grootste massa van de auto zit onder de motorkap, vlak achter de voorwielen. Dat is de motor.  Maar wat belangrijker is: vrijwel de gehele massa van de auto zit vóór de achterwielen. Voor een gewicht dat op de trekhaak rust, fungeren de achterwielen als draaipunt. De afstand van de kogel tot de achterwielen is misschien (kan verschillen) eenderde van de afstand van de achterwielen tot de voorwielen. Dat betekent dat een neerwaartse kracht van honderd kilo op de trekhaak (wat een idiote kogeldruk is) een opwaartse kracht van hooguit 33 kilo ter plaatse van de voorwielen tot gevolg heeft. Zodra er ook maar één passagier in de auto gaat zitten is die massaverkleining al ruimschoots gecompenseerd.

Eerder is het zo dat je de maximale kogeldruk niet moet overschrijden omdat die druk een "arm" vormt waardoor de neerwaartse kracht op de achterwielen te groot (groter dan de massa van de kogeldruk zelf) wordt. En de vering daardoor te ver ingedrukt wordt waardoor de wagen achterover gaat hangen. Dat hebben mensen al wel gemerkt die er dan hulpveren moeten bijplaatsen.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2017, 03:33:20 pm door Frankie »
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Kogeldruk
« Reactie #19 Gepost op: september 26, 2017, 04:40:40 pm »

Dat lijkt me een goed onderbouwd en helder verhaal Frankie!  :J
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kogeldruk
« Reactie #20 Gepost op: september 26, 2017, 09:29:21 pm »

Bij ons staan onder het bed 6 vouwkratten waarvan diegene met de e-kabels het zwaarste is. De voorste 3 kratten bevatten grotendeels keukenspullen. Linksvoor onder de keuken staat de oven. Naar schatting weegt dat gekke ding 20 kilo. Kledingtassen in de bak, slaapzakken en kussens in de auto. Aan de achterzijde hebben we een kluisje gemonteerd. Gewoon zo'n ding van de Gamma, met sleutel. Niet met cijfercode waarvan de batterijen leeg kunnen raken.

Ik bedenk me net dat het weghalen van het neuswiel tijdens het rijden ook mogelijk een positieve uitwerking heeft op de kogeldruk. Binnenkort eens wegen.

Ik snap eerlijk gezegd echt niet zo goed waar die drang vandaan komt om de kogeldruk onder de 50 kg te houden? Je kunt echt 10 keer beter zorgen dat je de massa concentreert rond de as. De massa naar achteren verschuiven om een lagere kogeldruk te creëren levert alleen maar een grotere pendel op. Bedenk een fictieve vertikale lijn door de as. Om dit draaipunt wil de aanhanger heen en weer pendelen als deze gaat slingeren. Hoe verder de massa van deze fictieve lijn afzit, hoe groter het draaimoment (kracht x arm) als de aanhanger gaat slingeren. De auto moet een even groot draaimoment de andere kant op leveren om de aanhanger in het gareel te houden. Korte auto's gaat dat slechter af dan lange en bij een grote afstand tussen belading en fictieve as gaat het iedere auto slechter af. Daarom zijn de fietsen achterop de caravan om de kogeldruk te verlagen ook een bijzonder slecht idee. Je kunt die beter in de caravan zetten of desnoods op de dissel, met een hogere kogeldruk tot gevolg. En wat de wetgever ervan denkt zal me eerlijk gezegd totaal een zorg wezen. Enig idee wat een paard achterin een trailer doet voor de kogeldruk? Amerikanen lachen trouwens om 100 kg kogeldruk. Daar moet je eerder denken aan 400 tot 1000 kg... https://www.youtube.com/watch?v=NCi81TVWrnA
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Kogeldruk
« Reactie #21 Gepost op: september 27, 2017, 09:02:27 am »

Een Smitveld Ruebist heeft bagageruimte onder het bed, netjes verdeelt voor en achter de as. Onze uitvoering met vergrote bak biedt nog meer ruimte, echter wel voor de as. Dus hoe benut je die ruimte zonder een te hoge kogeldruk te krijgen? Deze is kennelijk officieel, dus niet vrijblijvend, bepaalt op max 50kg. Tenzij je klapper een eigen kenteken heeft. Daarnaast rijdt onze combinatie merkbaar beter met een lagere kogeldruk dan 65kg.

Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Kogeldruk
« Reactie #22 Gepost op: september 27, 2017, 02:43:54 pm »

@Kookaburra Je schrijft dat je een wat oudere auto hebt en dan vraag ik me af wat de staat van de schokbrekers is? Als de auto al de nodige kilometers op de teller heeft staan wordt de werking van de schokbrekers steeds minder. Hierdoor kan de auto meer gaan deinen zeker als je ook nog iets aan de trekhaak hebt hangen.

Naar mijn mening komt het allemaal niet zo precies met het beladen en de kogeldruk. Ja, je moet zorgen voor voldoende kogeldruk en het is het beste om de zwaarste spullen zo laag en zo dicht mogelijk bij de as te houden. Maar omdat de gemiddelde vouwwagen een relatief kleine en lichte aanhanger is, zijn de effecten veel minder dan bij een caravan. Als je een beetje aanhoudt wat de fabrikant aangeeft zit je altijd goed. En als ik lees wat sommigen allemaal meenemen zou ik me eerder zorgen maken over overbelading :)4]4]4]57]

Bij onze Flexi bijvoorbeeld zit de bermkeuken achterop en dat is echt een zwaar ding, zeker als je de inhoud (koelbox, gasfles etc.) meetelt. Er staat ook een fiets op de dissel dus aan beide zijden van de as genoeg ‘pendel’ gewicht om er een slingerend geheel van te maken. Maar niets van dit alles. De kar hangt superstabiel achter de auto.

Oh ja, nog een tip voor het wegen van de kogeldruk... Met een personenweegschaal gaat dat ook prima. Pak een balkje en maak deze even lang als de hoogte van de trekhaakkogel. Schroef deze op een plankje en zet het op de weegschaal. Koppeling van de dissel erboven en draai het neuswiel omhoog (denk aan de handrem!). De weegschaal geeft nu de kogeldruk aan.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2017, 02:45:43 pm door PenH »
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Kogeldruk
« Reactie #23 Gepost op: september 27, 2017, 02:59:35 pm »

Kan best zijn dat de schokbrekers wat minder zijn geworden. Maar dat staat los van de vraag hoe ik onze spullen meekrijg in de klapper zonder het wettelijk maximum voor de kogeldruk te overschrijden. Heb daar inmiddels wel een beeld bij, dankzij de deelnemers.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kogeldruk
« Reactie #24 Gepost op: september 27, 2017, 04:00:01 pm »

]
Kan best zijn dat de schokbrekers wat minder zijn geworden. Maar dat staat los van de vraag hoe ik onze spullen meekrijg in de klapper zonder het wettelijk maximum voor de kogeldruk te overschrijden. Heb daar inmiddels wel een beeld bij, dankzij de deelnemers.

Dat zal je dus niet lukken. Ofwel je moet het niet meenemen,  ofwel je moet de aanhanger minder veilig beladen door gewicht naar achteren te verplaatsen. De constructeur van de aanhanger heeft niet zoveel te maken met een lokaal regeltje, maar werkt op basis van technische specs van aanhangerkoppeling en trekkend voertuig. Het gros van de auto's heeft een toegestane kogeldruk van 75 tot 100 kg, daar wordt naar toe geconstrueerd. Tot 750 kg hoeft een aanhanger van onze wetgever ook geen rem te hebben. Maar slechts weinig auto's mogen 750 kg ongeremd trekken. Dus zit er bijna altijd een rem op. Onze wet wil dat je de remkabel aan de auto bevestigt. Technisch zijn  de kabels echter zo gemaakt dat ze moeten stroppen, anders buigt de karabiner open. De Nederlandse wet vereist dus eigenlijk een soort remkabel met onbreekbare karabiner,  maar die zul je zelf dan moeten fabriceren, want ze zijn niet te koop.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2017, 04:01:50 pm door sanderv »
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Kogeldruk
« Reactie #25 Gepost op: september 27, 2017, 10:41:45 pm »

Ben zo vrij om het niet met je eens te zijn. Het is ons gelukt van en naar de Verdon te tuffen met een kogeldruk van 53kg. We hebben zelfs probleemloos een erg smalle route met haarspeldbochten vanuit Castellane te nemen naar het meer van St Croix. De combinatie reed bijzonder prettig. We hebben wel het eea anders moeten inpakken dan we gewend waren. Spullen van de auto naar de klapper en andersom. De bak was weldegelijk vol. Anders dan gebruikelijk hebben we een zware tafel en vouwkast bovenop moeten leggen achter de as. Dit maakte voor ons het verschil.

Voor mij is het klaar nu. Ik ben te weten gekomen hoe anderen hun vergelijkbare klapper beladen. Dank daarvoor.


 
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Kogeldruk
« Reactie #26 Gepost op: september 28, 2017, 05:23:44 pm »

De maximale kogeldruk van mijn wagen is 60 kg. De vouwwagen geeft 75 kg aan. Om die reden dat ik veelal zo wie zo een kogeldruk van 50 kg hanteer. Heeft in ieder geval de voorbije jaren prettig gereden.


Uiteraard moet het gros van de massa ook dan vooral op de as zitten, maar dat wil zeker niet zeggen dat je verder niet wat kan veranderen aan de kogeldruk door wat kleinere dingen voor of achter de as te leggen en eventueel dingen uit disselbak naar de auto te verhuizen. Vouwwagen ligt dan als een huis achter de auto.


Hier gezien dat er ook vouwwagens zijn met een maximale kogeldruk van 40 kg wat ik wel erg weinig vindt.


Weet niet of in België de regelgever een maximale kogeldruk van 50 kg heeft voorzien voor wagens kleiner dan 750 kg. Maar ik dacht dat ook in sommige andere landen die regel werd aangehouden. Als er diverse overheden die regel stellen, zal daar vermoedelijk wel een goede reden voor zijn ook.


Mijn volgende wagen zal een hogere maximale kogeldruk hebben (90 kg) maar ik denk toch dat ik zal blijven trachten de 50 aan te houden.

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kogeldruk
« Reactie #27 Gepost op: september 28, 2017, 07:50:28 pm »



Weet niet of in België de regelgever een maximale kogeldruk van 50 kg heeft voorzien voor wagens kleiner dan 750 kg. Maar ik dacht dat ook in sommige andere landen die regel werd aangehouden. Als er diverse overheden die regel stellen, zal daar vermoedelijk wel een goede reden voor zijn ook.


Het probleem van wetgeving is dat het zwart wit is. One size fits all. Zeker aan de randen levert dat vaak vreemde situaties op. Je mag volkomen legaal met rijbewijs B een levensgevaarlijke combi besturen (zware aanhanger achter een lichte auto met hoog trekgewicht), terwijl een veilige combi (leeg, geremd bakje achter een bus) verboden is.

Ik heb de letterlijke wettekst niet gelezen, maar zoals het in de link naar het OM beschreven is, is die maximale kogeldruk van 50 kg stupide (tenzij iemand het tegendeel kan uitleggen). Waarom? Omdat er geen enkel technisch onderscheid gemaakt wordt, behalve dat het alleen middenassers betreft. Er staat nergens iets over wel of niet geremd, alleen <750 kg. Dus een geremde aanhanger van 749 kg zonder kenteken is iets totaal anders dan een geremde van 751 kg met kenteken? Voor de eerste is het max 50 kg, voor de tweede mag je ineens de (doorgaans veel hogere) specs van de fabrikant aanhouden? Dat je geen negatieve kogeldruk mag hebben zou heel logisch zijn (als de beveiliging losspringt, ben je de aanhanger per definitie kwijt, maar dat staat er dan weer niet). Een aanhanger van minder dan 750 kg mag maximaal 50 kg kogeldruk hebben, maar ik mag wel weer een fietsenrek van 100 kg op de haak schroeven van een moderne middenklasser?

Fabrikanten hoeven geen one size fits all regel te bedenken, zij kunnen laten testen en goedkeuren op hun voertuig specifiek. De maximale kogeldruk op de haak op het typeplaatje is daarmee veel interessanter. Autofabrikanten maken ook geen onderscheid daarbij in het type aanhanger of aanhangsel, statische kogeldruk is statische kogeldruk.

En ik kan me er inderdaad niets bij voorstellen dat mensen bv bereid zijn een totaal onbeveiligde gasfles in de auto mee te nemen om maar vooral die magische 50 kg grens te bereiken. In Duitsland mag je met een aanhanger achter de motor wettelijk niet harder dan 60 op de Autobahn. Ik verklaar je voor gek als je je daar ook daadwerkelijk aan gaat houden... Regels zijn prima, beetje gezond verstand inzetten ook.
Gelogd

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Re: Kogeldruk
« Reactie #28 Gepost op: september 28, 2017, 09:47:37 pm »

Gelukkig zit bij de kyte de as niet in het midden. Geldt deze regel dus niet voor deze vouwwagen:)12]
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Kogeldruk
« Reactie #29 Gepost op: september 28, 2017, 11:03:28 pm »

Dat je zomaar een fietsrek van 100 kg achter de auto mag hangen is in ieder geval niet bij mij het geval. Het toegestane gewicht verminderd volgens de specificaties van mijn wagen sterk naargelang het ding verder naar achteren uit steekt. Denk dat daar de mensen gewoon te weinig die dingen lezen en bekijken.

Als ik op het onderwerp zoek dan raad men meestal aan om de kogeldruk ergens tussen de 5% en de 7% te gaan en dan zit je voor die 7% voor een aanhangwagen van 750 kg al aardig in de buurt van de 50 kg. Ook lees ik op diverse plaatsen van zeker niet over de 60 kg te gaan voor een dergelijke combinatie omdat het dan niet meer goed zou rijden.

Uiteraard is wet zwart wit maar er zal geen enkele politieagent op de één kg gaan afrekenen. Dat is nu eenmaal eigen aan de wet. Bij een wagen van rond de 750 kg zal je wel ook het net iets hogere mogen gebruiken in de praktijk.  Dus max 75 kg mits de wagen en aanhanger dat zelf toelaten. Er zijn echter ook tal van vouwwagens (vooral Franse) waar het maximum 650 kg is. Voor die wagens denk ik dat de 50 kg wel relevant is.

Voor mijn wagen maakt het niet zoveel uit. Max kogeldruk voor de wagen is 60 kg en dan is 50 daar niet heel ver vanaf. Mijn wagen ligt ook redelijk laag tegen de grond om zo minder luchtweerstand te hebben en dan vindt ik een niet te hoge kogeldruk ook wel prettiger.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal