Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Holtkamper Cocoon XL welke opties echt nodig/handig  (gelezen 12485 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

prutsky

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 142
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL MTT Kyte keuken
Holtkamper Cocoon XL welke opties echt nodig/handig
« Gepost op: juli 21, 2013, 01:43:12 pm »

Gisteren zijn we bij Holtkamper geweest en erg gecharmeerd geraakt van de Cocoon (XL) MTT Kyte kitchen. Ter plekke wel wat vragen gesteld, maar zo thuis gekomen kom je nog op meer vragen die ik nu niet beantwoord krijg maar wel een antwoord op wil :)

Kan onderweg de koelkast (mbv van stroom) aanblijven of niet?
Bij Holtkamper hadden ze een keukenafdichting staan. Is deze nodig als je 's nacht de koelkast aan wil houden?
Welke luifels zitten er nu standaard bij? uit de folder en website kom ik er niet uit. Ik zie soms dat de zijkanten (naast de wit/beige luifel) nog een extra groene luifel hebben. Zit deze er bij en zo niet hoe heet deze dan?
HK verkoopt ook een "windscherm", volgens mij zijn dit de driehoekige wit/beige lappen die je los aan de luifel kunt spannen.

Als voormalig tentkampeerder kokend op een MSR whisperlite benzinebrander ben ik geen gas kookstel gewend. Welk gas is er nodig voor het gasstel? Gewoon een blauwe fles van CampingGaz, of een grote grijze LPG tank? En zo ja: waar laat je die laatste onderweg?
Zit er nu al wel of geen kraantje bij het MTT keukenpakket?
Gelogd

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Holtkamper Cocoon XL welke opties echt nodig/handig
« Reactie #1 Gepost op: juli 21, 2013, 03:49:34 pm »

Mooie wagen. De zijkant van de luifel ( rechts als je ervoor staat) zit er standaard bij, tenminste  2 jaar geleden wel.
De linkerkant zit vast aan de luifel en dus aan de wagentent. Dat is namelijk 1 geheel.

De windschermen zijn een optie. Wat ook handig is, is het verandascherm hierdoor kan je de wind een beetje onder de luifel vandaan halen.

Wij hebben zelf juist gekozen om geen keuken te nemen en de compact versie van de cocoon XL te nemen. Hierdoor wordt de dissel omgedraaid waardoor deze niet meer onder de luifel zit. Wij hebben gewoon een losse koelbox op elektra en een campingaz koektoestel. Doen toch bijna alles op de skottel. Denk daar dus goed overna, ga ik de keuken veel gebruiken.

Verder kan je met de zoekfunctie of op de merkpagina veel informatie vinden.

Veel plezier met lezen en succes met de keuzes
Gelogd

Runningr

  • Gast
Re: Holtkamper Cocoon XL welke opties echt nodig/handig
« Reactie #2 Gepost op: juli 21, 2013, 09:14:08 pm »

Gisteren zijn we bij Holtkamper geweest en erg gecharmeerd geraakt van de Cocoon (XL) MTT Kyte kitchen. Ter plekke wel wat vragen gesteld, maar zo thuis gekomen kom je nog op meer vragen die ik nu niet beantwoord krijg maar wel een antwoord op wil :)

Kan onderweg de koelkast (mbv van stroom) aanblijven of niet?
Bij Holtkamper hadden ze een keukenafdichting staan. Is deze nodig als je 's nacht de koelkast aan wil houden?
Welke luifels zitten er nu standaard bij? uit de folder en website kom ik er niet uit. Ik zie soms dat de zijkanten (naast de wit/beige luifel) nog een extra groene luifel hebben. Zit deze er bij en zo niet hoe heet deze dan?
HK verkoopt ook een "windscherm", volgens mij zijn dit de driehoekige wit/beige lappen die je los aan de luifel kunt spannen.

Als voormalig tentkampeerder kokend op een MSR whisperlite benzinebrander ben ik geen gas kookstel gewend. Welk gas is er nodig voor het gasstel? Gewoon een blauwe fles van CampingGaz, of een grote grijze LPG tank? En zo ja: waar laat je die laatste onderweg?
Zit er nu al wel of geen kraantje bij het MTT keukenpakket?

Kan het me voorstellen, dat hadden wij ook :) Hebben onze Cocoon XL MTT (met Kyte kitchen) nu ongeveer anderhalf jaar.

Onderweg kan de stroom gewoon aan blijven. Houdt er rekening mee, dat het systeem even tijd nodig heeft om op gang te komen. Als we thuis weggaan, heeft de koelkast nog niet aangestaan, en dan merk je dat ie onderweg weinig doet. Oplossing: genoeg koude (bevroren) spullen er in zetten. Als we ons tijdens de vakantie verplaatsen merk je wel dat ie onderweg nog goed koelt.

Keukenafdichting: hebben we later gekocht. Met de "Kyte kitchen" heb je heel veel plankjes, bakjes etc. en op sommige campings vinden we het wat minder geslaagd als dat allemaal open en bloot staat, bijvoorbeeld als de jeugd 's nacht terug komt van het stappen en langs je tent loopt. Je onttrekt gewoon alles makkelijk aan het zicht. Daarnaast heeft het en ander groot voordeel: als je je luifel niet opzet, en het gaat 's nachts regenen, dan zou je normaal de keuken moeten sluiten en de groene afdekhoes er om heen moeten doen. Zeker als je de koelkast op gas hebt staan, zou je dan de koelkast uit moeten zetten. Met de keukenhoes kan je gewoon alles open laten staan, en de koelkast aan. Nogmaals: dit is alleen een issue als je de luifel niet opzet.

Wij hebben zelf twee extra windschermen: een zo'n driehoek, die je op de hoek van de luifel doet (handig al wind altijd uit een richting staat, maar ook mooi speelplekje in de schaduw voor ons dochter van 2). Die kan je aan de linker en aan de recht kant gebruiken. Ook handig om een beetje extra privacy te creeeren. Daarnaast hebben we zo'n recht scherm, dat je tussen de stokken van de luifel kan doen. HIer zitten weer een paar vakken in, waar we handdoek en theedoek in doen, en wat grote houten lepels etc. We hebben wel eens wat vuile vaat op de grond staan, die wordt dan door dit scherm ook een beetje uit zicht gehouden.

Het fornuis en de koelkast kunnen op zo'n blauwe campinggaz fles en maar ook zo'n grote groene/grijze van 5 kg. De aansluiting voor beiden worden meegeleverd. Wij hebben zelf zo'n groene gasfles, en die hebben we gewoon in de kofferbak van de auto liggen (geen idee waar we dat ding anders zouden moeten laten).

De "watervoorziening" is helaas nog een (dure) extra. Hebben we zelf toch erbij genomen, want het is wel erg makkelijk om ff je groenten te spoelen, handen te wassen etc..

Verder hebben wij ook nog de twee vakkenschorten voor in de tent. Erg handig om o.a. speelgoed, boeken, sleuitels, telefoons etc in op te bergen (maar een beetje handige naai(st)er kan deze ongetwijfeld veeeel goedkoper zelf maken).
Gelogd

prutsky

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 142
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL MTT Kyte keuken
Re: Holtkamper Cocoon XL welke opties echt nodig/handig
« Reactie #3 Gepost op: juli 21, 2013, 09:26:43 pm »

Oké, dat klinkt als dat ik niet echt een afdekhoes voor mijn keuken nodig heb. Gewoon mijn spullen opruimen :)

Daarnaast hebben we zo'n recht scherm, dat je tussen de stokken van de luifel kan doen. HIer zitten weer een paar vakken in, waar we handdoek en theedoek in doen, en wat grote houten lepels etc. We hebben wel eens wat vuile vaat op de grond staan, die wordt dan door dit scherm ook een beetje uit zicht gehouden.

Bedoel je hier het "verandascherm" wat HK voor 235 euro verkoopt? Ik zie op foto's namelijk ook een luifel (vaak een groen vierkant) aan de rechterkant (als je voor de wagen staat en er naar kijkt, bij de keuken dus) welke mij vrij essentieel lijkt als je aan het koken bent (goede windvanger). Maar welke van de opties deze luifel is weet ik niet, of het zit er standaard bij.
Gelogd

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Holtkamper Cocoon XL welke opties echt nodig/handig
« Reactie #4 Gepost op: juli 21, 2013, 09:40:40 pm »

Die is standaard. Maar wel los van de luifel. Wordt vastgemaakt middels twee ritsen
Gelogd

Runningr

  • Gast
Re: Holtkamper Cocoon XL welke opties echt nodig/handig
« Reactie #5 Gepost op: juli 21, 2013, 09:48:37 pm »

Heb ff een fotootje bijgesloten. Op deze foto zie je aan de linkerkant het driehoekige windscherm (met Holtkamper logo). Voor de keuken zit het ding dat volgens mij het veranda-scherm heet (zit niet netjes. Was de eerste keer dat we de wagen opbouwden en nog niet in de gaten hadden dat je de vleugelmoeren aan de stangen in het verandascherm naar binnen moet draaien, zodat je niet van de lelijke bobbels krijgt).

De rest is alles standaard, behalve de baby. Da's een hele dure optie :)
Gelogd

prutsky

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 142
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL MTT Kyte keuken
Re: Holtkamper Cocoon XL welke opties echt nodig/handig
« Reactie #6 Gepost op: juli 21, 2013, 10:59:16 pm »

Zo is het me duidelijk. Dank jullie wel.

(Van die hele dure optie hebben wij er zelfs twee  :#)
Gelogd

Runningr

  • Gast
Re: Holtkamper Cocoon XL welke opties echt nodig/handig
« Reactie #7 Gepost op: juli 22, 2013, 08:05:27 am »

Dan is de "optie kidsroom XL" eigenlijk ook een must -have :)
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Holtkamper Cocoon XL welke opties echt nodig/handig
« Reactie #8 Gepost op: juli 22, 2013, 11:31:03 am »

Misschien je blikveld nog een beetje verruimen naar de Aart Kok Livingstone, mits je een nieuwe wil aanschaffen want tweedehands worden deze niet vaak aangeboden. Wij hebben destijds getwijfeld tussen een Cocoon XL en een Livingstone.
De verschillen zijn niet groot en de uiteindelijke keuze is persoonlijk. De Livingstone was destijds kosten gunstiger ten opzichte van de Cocoon. Zeker als je de opties meeneemt, zoals fietsendrager, keuken en geen dissel in je voortent.

Vrienden van ons zijn voor een mooie gebruikte Cocoon gegaan. Ook hieraan zouden wij kunnen wennen  :J.

Wat wij achteraf toch wel een voordeel vinden van de Livingstone is dat je een echte dichte voortent kunt maken. We gebruiken de wagen namelijk ook in het voorjaar en dan is het wel prettig dat je een dichte voortent hebt. Maar er zijn ook Cocoon forumleden die hiervoor een fraaie aanpassingen hebben laten maken bij Atoma in Uden.
Verder is de Cocoon wel wat sneller op te zetten en af te breken. Maar in ca. 2 uur sta je of ben je weg, afhankelijk van je voorbereiding.

Succes met je zoek tocht en veel kampeer plezier!

Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Holtkamper Cocoon XL welke opties echt nodig/handig
« Reactie #9 Gepost op: juli 22, 2013, 12:39:47 pm »

persoonlijk vinden wij het keuken-afdicht-scherm een zeer fijn optie. Dit houdt ook dieren uit de buurt 's nachts :)
Ipv de XL zou je ook de S-uitvoering kunnen overwegen in combinatie met een Adventure tent.
Succes met jullie keuze.
Gelogd
live life outdoors

prutsky

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 142
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL MTT Kyte keuken
Re: Holtkamper Cocoon XL welke opties echt nodig/handig
« Reactie #10 Gepost op: juli 22, 2013, 01:18:57 pm »

De Livingstone hebben we afgelopen weekend ook bekeken op aanraden van een collega. De keuken was ook erg mooi, maar de metalen wagen viel ons tegen. Dan vonden we polyester bak van de Zambesi mooier. Al met al vonden we de Cocoon toch mooier...

Een S met adventuretent hebben we ook bekeken. Erg leuk voor de kids (3 en 5 jaar oud). Wel steekt hij veel verder uit aan de achterkant ten opzichte van de XL. Ik kan me voorstellen dat dit op sommige campings misschien een probleem op levert.
De binnenruimte van de S is natuurlijk ook minder, maar hoe praktisch is de XL als er geen kidsroom inhangt met de schuine buis die dan midden in je tent hangt... Het oogt in ieder geval groter.

Ik vind het keukenafdekscherm behoorlijk aan de prijs en begrijp dat dit ook nog achteraf ge?nstalleerd kan worden. Eerst eens zien hoe "nodig" we dit hebben.
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Holtkamper Cocoon XL welke opties echt nodig/handig
« Reactie #11 Gepost op: juli 22, 2013, 02:37:20 pm »

De Livingstone hebben we afgelopen weekend ook bekeken op aanraden van een collega. De keuken was ook erg mooi, maar de metalen wagen viel ons tegen. Dan vonden we polyester bak van de Zambesi mooier. Al met al vonden we de Cocoon toch mooier...
:J :J

Een S met adventuretent hebben we ook bekeken. Erg leuk voor de kids (3 en 5 jaar oud). Wel steekt hij veel verder uit aan de achterkant ten opzichte van de XL. Ik kan me voorstellen dat dit op sommige campings misschien een probleem op levert.

Neem de cocoonS met gedraaide wagenbak, hierdoor komt de dissel achter de tent en is het meer passend op de camping!
overigens het zelf draaien van de wagenbak kan je zelf ook doen.

Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Holtkamper Cocoon XL welke opties echt nodig/handig
« Reactie #12 Gepost op: juli 22, 2013, 03:31:45 pm »

Neem vooral niet teveel opties!

Tijdens zo'n verkoopgesprek lijkt alles handig (is tenslotte ook een verkoopgesprek  :#), maar best een hoop opties zijn maar een beetje of af en toe handig. Wij hebben voor het oog lichtmetalen velgen genomen...., daarnaast is een kluisje handig, Tempo 100 km/uur is in onze ogen overbodig, dit omdat we vrijwel alleen naar Frankrijk gaan en je daar gewoon 130 km/uur mag en die karren liggen zo goed op de weg, daar is een sticker en schokbreker echt niet nodig voor.
Gelogd

prutsky

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 142
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL MTT Kyte keuken
Re: Holtkamper Cocoon XL welke opties echt nodig/handig
« Reactie #13 Gepost op: juli 22, 2013, 04:06:39 pm »

:J :J
overigens het zelf draaien van de wagenbak kan je zelf ook doen.

Die begrijp ik niet, maar bij ons denk ik ook niet van toepassing aangezien de Kyte kitchen willen en dan ga je automagisch naar de MTT uitvoering.


De opties die we nu hadden bedacht zijn:
Holtkamper UPGRADE Pakket (al was het maar omdat blijkbaar het "pack-n-go" er niet standaard opzit)
Wagenschort (anti-tocht, maar aan de andere kant, je staat toch al buiten, dus puur voor afwerking?)
Kidsroom XL (voor onze twee kids, must have)
Holtkamper MTT keuken pakket


Mogelijk later:
Windscherm
Keuken afdichting

Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Holtkamper Cocoon XL welke opties echt nodig/handig
« Reactie #14 Gepost op: juli 22, 2013, 05:04:09 pm »

De Cocoon MTT heeft standaard de dissel aan de achterzijde (niet onder de luifel). Dus ook de S uitvoering (welke niet standaard is maar wel mogelijk - geloof dat er buiten ons nog iemand op het forum is met een zeflde uitvoering).
De adventure tent steekt inderdaad uit, echter niet eens zo heel veel voorbij de dissel.

De XL is uiteraard ook mooi.
Gelogd
live life outdoors
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal