Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: kyte waterpas zetten  (gelezen 5962 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jpmuys

  • Gast
kyte waterpas zetten
« Gepost op: augustus 13, 2013, 09:44:54 am »

Hoi,

Ik heb last om de Kyte waterpas te krijgen.
We hebben op de dissel en kleine waterpas.

Als ik de poten (met bigfoots) uitdraai zodat hij volgens de waterpas recht staat en vervolgens de kyte uitklap en opzet, is de keuken niet waterpas.
Dit maakt op zich niet uit want het blijft kamperen maar ik vind dat ik dan ook scheef lig en heb het gevoel "van de matras af te rollen"

Wat ik de laatste keer deed was hem expres niet waterpas zetten zodat hij als hij uitgeklapt is volgens de waterpas wel recht staat maar ook dan is de keuken (dus aan de andere kant van de trailer) niet pas.
Ik kan het me niet voorstellen dat er zoveel buiging in het chasis zit?

iemand tipsof opmerkingen?

ps. heb nu een grote waterpas gekocht en neem deze de volgende keer mee... kan hem dan bij de nummerplaat dus onder de keuken ook eens nameten maar een glas drinken inschenken verraad het al.
Gelogd

Rob Moerkerken

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 314
Re: kyte waterpas zetten
« Reactie #1 Gepost op: augustus 13, 2013, 10:18:42 am »

Ik zet de Kyte altijd eerst in de lengterichting waterpas m.b.v. het neuswiel.
Dan draai ik de vier steunpoten uit net zover totdat ze net de grond raken.
De steunpoten zijn voorzien van bigfoots tegen het wegzakken in zachte grond.
Dan zet ik de gehele tent op, maar brengen nog niet het schort onder de keuken aan.
Als alles zo'n beetje staat, plaats ik de waterpas op het keukenblad en stel de gehele vouwwagenbak zowel in de lengte richting als in de breedte goed waterpas af.
Pas dan breng ik het schort onder de keuken aan.
Gelogd

abbes008

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 571
Re: kyte waterpas zetten
« Reactie #2 Gepost op: augustus 13, 2013, 10:36:30 am »

We hebben hetzelfde wel een beetje. De dissel en en keuken lijken niet evenredig te zijn.
Bij laatste keer hebben wij net als Rob, eerst de wagen in de lengte waterpas gezet, vervolgens alles uitgeklapt en daarna de waterpas op de keuken gezet. Ook omdat we merken dat de koelbox gevoelig is voor het al dan niet waterpas staan.

Bij de laatste keer merkten we dat dit wel handig is, omdat we de wagen ditmaal zo hoog moesten zetten dat de wielen ruim van de grond kwamen, anders kwam de luifel en de wagenschort dit aan de grond en dit wil ik niet.

Op deze manier lijkt het voor ons te werken.
Gelogd
Groeten,

Erik

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: kyte waterpas zetten
« Reactie #3 Gepost op: augustus 13, 2013, 11:17:24 am »

Een kleine waterpas op de dissel heb ik ook. Deze klopt echter nooit helemaal. De keuken is voor mij maatgevend. Daarom heb ik eenmalig de keuken met de grote waterpas goed gezet en overeenkomstig de waterpas op de dissel vast gelijmd. Ze komen nu goed overeen maar ik controleer de keuken nog wel met een kleine waterpas bij de "fijnafstelling".

Ik kan me niet voorstellen dat het chassis tordeert na opzetten. Het chassis is behoorlijk overgedimensioneerd namelijk.

Door het opzetten zal je de hele wagen iets opzij trekken. Hierom gebruik ik dezelfde methode als hier eerder genoemd. Ik zet de wagen globaal waterpas. Daarna opzetten waarna je iets kunt bijstellen. Je kunt ook iets anticiperen door de zijde van de tent een fractie hoger te zetten voor het opzetten.

« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2013, 11:19:54 am door GJT »
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.966
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: kyte waterpas zetten
« Reactie #4 Gepost op: augustus 13, 2013, 02:19:03 pm »

ik zet de wagen in de lengte richting waterpas d.m.v. een losse waterpas op de dissel.
Daarna in de breedte door op de achterzijde op het traanplaat de waterpas te leggen.
Als ik daarna de wagen open klap en meet op de koelkast staat deze z.g.a. waterpas.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

abbes008

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 571
Re: kyte waterpas zetten
« Reactie #5 Gepost op: augustus 13, 2013, 02:48:24 pm »

ik zet de wagen in de lengte richting waterpas d.m.v. een losse waterpas op de dissel.
Daarna in de breedte door op de achterzijde op het traanplaat de waterpas te leggen.
Als ik daarna de wagen open klap en meet op de koelkast staat deze z.g.a. waterpas.

Wat is de traanplaat? Die grijze plaat met verlichting.
Ik zie met mijn blote oog dat de koelbox scheef loopt tov van het keukenblad.
Dus of de bodemplaat is scheef of het keukenblad. Ik ben daar nog niet achter, dus weet niet exact welke waterpas staat.

Wellicht de 15e even naar kijken.
Gelogd
Groeten,

Erik

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Re: kyte waterpas zetten
« Reactie #6 Gepost op: augustus 13, 2013, 09:11:23 pm »

Ik zorg dat de wagen in de lengterichting afloopt richting de dissel. Daarna draai ik de poten aan de keukenkant uit en leg hierbij het waterpas op de traanplaat om de keukenkant waterpas te stellen. Vervolgens leg ik het waterpas in de lengterichting op de dissel en draai het neuswiel omhoog zodat het geheel in de lengterichting ook waterpas staat. Daan draai ik de beide poten aan de disselkant uit en klaar ben ik. Ik heb later nog weleens het waterpas op het keukenblad gelegd ter controle maar dat gaf nagenoeg geen afwijking.

De ene keer staat de keuken hoger dan een andere keer maar dat heeft vooral te maken met hoe de grond afloopt. Mijn ervaring is wel hoe hoger de wagen staat, hoe mooier de voortent staat. Soms staat 1 wiel wel een centimeter of 5 van de grond af.

Wat de koelkast betreft heb ik nog geen problemen ondervonden dat hij niet goed koelt.
Gelogd

H Poulssen

  • Gast
Re: kyte waterpas zetten
« Reactie #7 Gepost op: augustus 14, 2013, 07:23:20 am »

Ik ben onbekend met de Kyte en weet niet of dit een vaste keuken is maar is het niet mogelijk zodra de keuken waterpas staat een kleine waterpas met dwars-en langs libelle op de dissel (dan net zo waterpas) vast te monteren? Zo zou je makkelijker waterpas kunnen opzetten !  Deze oplossing zal wel te simpel zijn denk ik ?
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2013, 07:25:29 am door H Poulssen »
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.966
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: kyte waterpas zetten
« Reactie #8 Gepost op: augustus 14, 2013, 07:56:57 am »

Ik ben onbekend met de Kyte en weet niet of dit een vaste keuken is maar is het niet mogelijk zodra de keuken waterpas staat een kleine waterpas met dwars-en langs libelle op de dissel (dan net zo waterpas) vast te monteren? Zo zou je makkelijker waterpas kunnen opzetten !  Deze oplossing zal wel te simpel zijn denk ik ?
Dit is wat GJT gedaan heeft begreep ik.
En denk ik de beste oplossing, om keuken (zonder opzetten) waterpas te krijgen.
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2013, 08:07:46 am door spikehome »
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: kyte waterpas zetten
« Reactie #9 Gepost op: augustus 14, 2013, 08:13:05 am »

Klopt!
Gelogd

abbes008

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 571
Re: kyte waterpas zetten
« Reactie #10 Gepost op: augustus 14, 2013, 08:15:53 am »

Dit is wat GJT gedaan heeft begreep ik.
En denk ik de beste oplossing, om keuken (zonder opzetten) waterpas te krijgen.

Dat gaat niet altijd. In voorst kwam ik erachter nadat alles waterpas stond en de boel was uitgeklapt, de luifel veel te laag stond. De zijwanden kwamen dik aan de grond. Ik moest toen nog alles uitdraaien om de achterkant omhoog te krijgen.

Daarom denk ik dat handiger is om nadien alles af te stellen zoals hierboven eerder is beschreven.
Gelogd
Groeten,

Erik

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: kyte waterpas zetten
« Reactie #11 Gepost op: augustus 14, 2013, 01:24:22 pm »

Mijn ervaring is dat, hoe stijf een chassis en opbouw ook lijkt, deze altijd wat tordeert/verbuigt. Geen centimeters natuurlijk, maar een waterpas-afwijking van het bed na opdraaien van de poten klinkt mij logisch in de oren. Ik maak het met andere karren vaker wel mee dan niet.

Als laatste een waterpas op de keuken zetten lijkt mij daarom heel verstandig als je recht wil liggen cq als je je eitje in het idden van je pan wil hebben.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

H Poulssen

  • Gast
Re: kyte waterpas zetten
« Reactie #12 Gepost op: augustus 14, 2013, 11:46:58 pm »

Dus...keuken waterpas zetten en voor het slapen gaan een extra glaasje wijn drinken ? ;)
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: kyte waterpas zetten
« Reactie #13 Gepost op: augustus 15, 2013, 02:14:12 pm »

Lijkt mij een win-win situatie ;)
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal