Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Ervaringen vouwwagen achter elektrische auto?  (gelezen 9075 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

moostveen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: CC Country
Ervaringen vouwwagen achter elektrische auto?
« Gepost op: maart 06, 2020, 01:09:25 pm »

Hallo mensen,

In verband met een ietwat onverwachte wijziging van werkgever moeten we onze Grandland vaarwel gaan zeggen en iets nieuws gaan zoeken.

Zijn er al mensen die al ervaringen hebben met een vouwwagen (CCC in ons geval) achter een elektrische auto? En zo ja, welke auto, wat is de range afname?
Andere interessante informatie waar ik rekening mee kan/moet houden? Gaat het al werken of beter nog even wachten?

Alvast dank,
Matthieu
Gelogd

Longdude

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL
  • Freude am fahren
Re: Ervaringen vouwwagen achter elektrische auto?
« Reactie #1 Gepost op: maart 07, 2020, 01:52:24 pm »

Ik heb geen ervaring met deze combinatie, maar ben een autoliefhebber en lees er veel over. Ik weet niet wat je van plan bent qua reisafstand, maar een retourtje zuid Frankrijk zou kunnen maar hou wel rekening met een veel langere reistijd omdat je in het meest gunstige geval (lees: lees auto met hoge accu capaciteit) je veel langer onderweg bent vanwege elke 350km laden. Dan moet je nog geluk hebben dat je meteen terecht kunt in het hoogseizoen langs de snelweg.
De EV rijders die terug kwamen van wintersport kunnen dat beamen, de term "zwarte laad zaterdag" is reeds geboren, files bij de laadpalen met wachttijden die op liepen tot een paar uur.

Klappen in NL moet zeker lukken  :J

Gelogd

moostveen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: CC Country
Re: Ervaringen vouwwagen achter elektrische auto?
« Reactie #2 Gepost op: maart 07, 2020, 11:02:08 pm »

Ik heb geen ervaring met deze combinatie, maar ben een autoliefhebber en lees er veel over. Ik weet niet wat je van plan bent qua reisafstand, maar een retourtje zuid Frankrijk zou kunnen maar hou wel rekening met een veel langere reistijd omdat je in het meest gunstige geval (lees: lees auto met hoge accu capaciteit) je veel langer onderweg bent vanwege elke 350km laden.

Tot nu toe is het steeds midden Frankrijk geweest zo'n 700 a 800km, dus dat moet op zich met 2 of 3 keer laden te doen zijn dan.
Op zich is een langere reistijd ook niet heel dramatisch, het hoeft allemaal niet in een dag.. het blijft vakantie immers en bij de nieuwe werkgever krijg ik dan wel geen auto, maar wel 5 extra vakantie dagen dus die extra dagen kunnen we dan mooi gebruiken om wat langer over de heen- en terug-reis te doen en ergens halverwege een nachtje (of twee) te gaan staan.

Ik ben alleen heel benieuwd of je die 350km (met vouwwagen) ook daadwerkelijk gaat halen in de praktijk.

Citaat
De EV rijders die terug kwamen van wintersport kunnen dat beamen, de term "zwarte laad zaterdag" is reeds geboren, files bij de laadpalen met wachttijden die op liepen tot een paar uur.

Wij rijden meestal toch buiten de weekenden, dus ik verwacht dat we daarmee dat soort problemen al een heel eind beperken. Het is wel iets om rekening mee te houden natuurlijk.

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Ervaringen vouwwagen achter elektrische auto?
« Reactie #3 Gepost op: maart 08, 2020, 11:43:30 am »


Binnen een paar jaar zal dat al vlotter gaan denk ik daar men nu aan het werken is aan andere types batterijen die enerzijds milieuvriendelijker zijn, een hogere energiedichtheid hebben en op te laden zijn tot 80% in 5 minuten tijd. Als dat effectief realiteit wordt zal dat wel een enorme stap voorwaarts zijn voor dergelijke projecten.


Ook het concept van lightyear vindt ik interessant waarbij de motorkap en dak van de wagen vol met kleinere componenten van zonnepanelen wordt uitgewerkt waardoor de wagen ook deels oplaad terwijl hij geparkeerd staat of rijdt. De WLTP cijfers op een zonnige zomerdag zijn behoorlijk indrukwekkend. Tijden een zonnige zomer zou je met een volle batterij samen met de zonnepanelen iets van een 900 km moeten halen. Met een vouwwagen en redelijk geladen zal dat wel een pak minder zijn, en ook in de winter of dagen met slecht weer zal dat een pak minder zijn.


Maar dit zijn zeker twee revoluties waarvan ik denk dat het een groot verschil kan gaan beteken voor de ervaring met EV's.


Persoonlijk zie ik ook nog steeds interessant dat je in 5 minuten aan een tank station je bijna lege batterij kan ruilen voor een volle batterij. Je rijdt je wagen op een plaatst op het tankstation, en in een paar minuten tijd wordt de batterij langs onder door een robot vervangen en kan je verder rijden. Ik heb een keer gezien dat er een auto is dat met een dergelijk systeem was uitgerust, maar blijkbaar is de tanstation industrie niet geïnteresseerd om in die richting te evolueren.

Gelogd

RobB

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 169
  • Merk Vouwwagen: Jametic Blue Style-CP
Re: Ervaringen vouwwagen achter elektrische auto?
« Reactie #4 Gepost op: maart 08, 2020, 11:57:03 am »

Er zijn helaas maar weinig elektrische auto's die een aanhanger mogen trekken en die het wel mogen zijn redelijk duur (Tesla model X, Audi e-tron).
Alternatief is een wat oudere, grote benzine auto aanhouden en die gebruiken voor vakanties en prive verkeer. Op die manier heb je ook geen bijtelling.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 863
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Ervaringen vouwwagen achter elektrische auto?
« Reactie #5 Gepost op: maart 08, 2020, 12:24:59 pm »

Met vouwwagens zal het (nog) nooit zijn gedaan, maar de ANWB heeft wel testen gedaan met elektrische  auto's met een caravan. De gemiddelde auto  haalde 200 km op een volle accu. Daarmee naar Zuid Frankrijk wordt dan wel een langdurige aangelegenheid.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Ervaringen vouwwagen achter elektrische auto?
« Reactie #6 Gepost op: maart 08, 2020, 01:08:10 pm »

Er zijn helaas maar weinig elektrische auto's die een aanhanger mogen trekken en die het wel mogen zijn redelijk duur (Tesla model X, Audi e-tron).
Alternatief is een wat oudere, grote benzine auto aanhouden en die gebruiken voor vakanties en prive verkeer. Op die manier heb je ook geen bijtelling.

Of auto huren voor de vakanties
Ook zijn er diverse leasemaatschappijen die een brandstof auto aanbieden voor de vakanties

En waarom zou je geen bijtelling willen?
Voor de bijtelling kan je privé geen auto voor rijden...
Gelogd

RobB

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 169
  • Merk Vouwwagen: Jametic Blue Style-CP
Re: Ervaringen vouwwagen achter elektrische auto?
« Reactie #7 Gepost op: maart 08, 2020, 01:19:41 pm »

Met vouwwagens zal het (nog) nooit zijn gedaan, maar de ANWB heeft wel testen gedaan met elektrische  auto's met een caravan. De gemiddelde auto  haalde 200 km op een volle accu. Daarmee naar Zuid Frankrijk wordt dan wel een langdurige aangelegenheid.
Voor caravans worden al alternatieven aangeboden: https://www.wheelhome.co.uk/portfolio/Dashaway Deze is nog relatief duur maar er zullen ongetwijfeld goedkopere versies komen.
Gelogd

Marcel0408

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
  • TeslaKyte
Re: Ervaringen vouwwagen achter elektrische auto?
« Reactie #8 Gepost op: maart 08, 2020, 02:31:33 pm »

Ik heb een Tesla Model X en een Holtkamper Kyte XL vouwwagen. Ik ben diverse keren naar Zuid Frankrijk gereden met deze combinatie en kan dan ook mijn ervaring hieronder weergeven. Er zijn geen beperkingen om binnen Europa met deze combinatie te rijden, er is inmiddels een dicht netwerk van Tesla superchargers in geheel Europa. Wanneer je een elektrische auto bezit van een ander merk, is het onderweg opladen een stuk lastiger, en een dergelijke reis met dit in het vooruitzicht zou ik dan persoonlijk niet op prijsstellen. De reis duur inderdaad langer dan met een brandstofauto, echter wanneer je regelmatig hiermee ook een pauze zou houden, dan is het verschil in reistijd beperkt. Ik reed vroeger met mijn niet elektrische auto lang door ( een vorm van prestatiedrang of hoe je het ook wil noemen,) en kwam dan moe en getresst aan. Inmiddels heb ik ervaren dat een half uur laden met een elektrische auto eigelijk heel relaxed is, en wanneer ik aankom ben ik veel minder moe. Een fijner gevoel, en ik stel mij er dan vooraf op in dat het gemiddeld iets langer duurt. De reikwijdte met een combinatie met vouwwagen wordt primair bepaal d door de afstand en dus beschikbaarheid van Tesla superchargers, soms is dat 2 uur rijden, soms tegen de 3 uur rijden. Een half uur laden volstaat mestal om verder te gaan. Kortom mij bevalt dit allemaal héél goed, maar wanneer je zéér snel op je vakantieadres wilt zijn zonder op tijd  pauzes te nemen, dan kun je beter bij een brandstof auto blijven, of proberen je " mindset" te veranderen
Gelogd

Marcel0408

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
  • TeslaKyte
Re: Ervaringen vouwwagen achter elektrische auto?
« Reactie #9 Gepost op: maart 08, 2020, 02:42:37 pm »

Met een caravan en elektrische auto is er idd een beperkte actieradius, maar het is wel te doen. 200-220 km is haalbaar. Met een vowwagen combinatie en 90-100 km/ uur is er ongeveer 10% reductie qua reikwijdte. Echter op een lange reis wordt primair de behoefte van opladen bepaald door de afstand van de ( Tesla) superchargers, en niet door de capaciteit ( wel is een minimale grootte wel een vereiste) van de batterij
Gelogd

Koos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S WF (ex CCV)
Re: Ervaringen vouwwagen achter elektrische auto?
« Reactie #10 Gepost op: maart 08, 2020, 03:50:06 pm »

Achter een tesla model 3 kan ook een vouwwagen gehangen worden.
Ik hier zelf echter geen ervaring mee
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Ervaringen vouwwagen achter elektrische auto?
« Reactie #11 Gepost op: maart 08, 2020, 04:47:03 pm »

De Model 3 kan meen ik 915kg trekken, vouwwagen van 750kg moet dus geen probleem zijn
Trekhaak enkel af fabriek aan te brengen
Gelogd

barryvl

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Zambezi RL in Olijfgroen
Re: Ervaringen vouwwagen achter elektrische auto?
« Reactie #12 Gepost op: maart 08, 2020, 06:56:50 pm »

Ik ben zelf ook aan t orrienteren voor een EV. Hier een link naar het Teslaforum met meer ervaringen voor rijden met een aanhanger.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/rijden-met-aanhanger-met-de-tesla-model-3.157907/

Conclusie: Het is prima te doen (als je een beetje de tijd neemt) en de luchtweerstand is meer van invloed dan het gewicht.
Voorspelling: Caravanners stappen massaal over naar vouwwagen  :J

« Laatst bewerkt op: maart 08, 2020, 06:58:52 pm door barryvl »
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: Ervaringen vouwwagen achter elektrische auto?
« Reactie #13 Gepost op: maart 09, 2020, 07:40:50 am »

Wij gaan ook dit jaar voor het eerst met CCC en de Tesla M3.
Zie ook:
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=23845.msg315969#msg315969

Ik heb daar een proefstukje naar de stalling gemeld. We gaan met pasen en de hemelvaart in NL en de Mei vakantie zo zuidelijk als nodig voor aangenaam weer. Ik zal daarvan de ervaringen hier delen.


Ik ga uit van een verbruik van rond de 200-220 wh/km (als ik het zo goed zeg ;) Dat is zonder dakkoffer en fietsen. De dakkoffer en fietsen worden vervangen door 2x Ortlieb BigZip's in het imperial om de stroomlijn niet teveel naar de haaien te helpen.

Enige waar wij tegenop zien is het afkoppelen van de vouwwagen voor het laden, maar dat komt vast goed.

Laat je niet gek maken met die wintersport onzin verhalen. Dat is aangedikt leedvermaak. Degene die daar staan vermaken zich met Netflix / YouTube en wisten al dat dit ging gebeuren uiteraard (zo niet dan ben je wel heel naïef). Waar was de foto van alle niet-tesla's bij de andere laders (waar er nog veel minder van zijn) ?
Gelogd

moostveen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: CC Country
Re: Ervaringen vouwwagen achter elektrische auto?
« Reactie #14 Gepost op: maart 09, 2020, 08:42:11 am »

Ik ben zelf ook aan t orrienteren voor een EV. Hier een link naar het Teslaforum met meer ervaringen voor rijden met een aanhanger.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/rijden-met-aanhanger-met-de-tesla-model-3.157907/

Conclusie: Het is prima te doen (als je een beetje de tijd neemt) en de luchtweerstand is meer van invloed dan het gewicht.
Voorspelling: Caravanners stappen massaal over naar vouwwagen  :J
Thanks, top informatie dit allemaal!

Sent from my HD1903 using Tapatalk

Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal