En weer een avontuur beleefd! En lessen geleerd!
Op de heenweg WEER een klapband gehad, +/- 150 km voor aankomst op de bestemming. En uiteraard op een slechte plek, net na een bocht en op een smal gedeelte. Alsof de duvel ermee speelt.
Keuken er snel af gehaald, zodat het geheel lichter werd. Dit keer lukte het wel met de uitval-poten etc.
Gelukkig had ik dit jaar een goede compressor mee.
Helaas was de oude pot-krik niet goed meer. Die is later dan ook gearchiveerd en vervangen door een knappe schaar-krik.
Een vorige eigenaar heeft kennelijk de banden vervangen voor (in feite) autobanden met een load-index van 79.
Ook al kunnen die 437kg hebben, is dat kennelijk voor een vouwwagen dus niet zo geschikt.
Zie ook:
https://www.autobandencheck.nl/load-index-tabelDus in Frankrijk gezocht naar een banden-leverancier die wel geschikte banden kon leveren. Dat is de
"GN GTR 155R13C 91 N Kargomax C ST-6000" geworden.
Met de specs: 65psi/450kpa load 615 KG - 4,5 bar druk dus.
Echte trailer-banden, waarmee onder volle belasting zelfs 140 km/u mogelijk zou zijn. (170 zelfs, met iets minder belasting )
De terugreis is dan ook vlekkeloos verlopen, zelfs met Franse snelheden.
Aan een zijde ging die er redelijk makkelijk onder - we stonden wat schuin, met het geheel opgebouwd had ik de ruimte om het te monteren.
De andere zijde stond minder hoog en voor vertrek heb ik de boel (met een schaarkrik) hoog genoeg omhoog kunnen krikken. Alleen: niet zonder de band leeg te laten lopen! (alweer)
Een vraag die je zou kunnen stellen is: hoe kan er verschil in breedte zijn tussen de ene en de andere wielbak? Het is in ieder geval iets wat om een aanpassing vraagt, om in de toekomst niet in de problemen te komen met een wiel-wissel.
Dat was de eerste les.
De tweede les:
"Pneu deformé"
Met de Renault Trafic hadden we iets last van trillen, wat erger werd onderweg terug. Vlakbij Dijon NET OP TIJD een garage kunnen vinden die ons nog kon en wilde helpen. Velen zijn gewoon dicht op zaterdagmiddag, dus als je in de problemen komt, heb je met een beetje pech dus echt een probleem.
De jonge man bleek erg aardig en behulpzaam. Proefrijden, testen op de trilbank en de bus op de brug.
Het bleek dat er een stevige bult aan de binnenzijde van de band rechtsachter zat. Een potentiële klapband dus.
Hij een bevriend bedrijf gebeld die een band voor ons had en voor ons uitgereden naar die garage toe. Echt super!
En nog geen geld wilde accepteren ook, voor al zijn tijd/moeite!
Met een nieuwe (geschikte) band onder de bus, konden wij weer verder. Uiteindelijk wel 2 uur aan tijd verloren.
Dus: hou rekening met sluitingstijden, als je s'morgens een indicatie van een probleem krijgt.
De derde les:
Een shelter-tent is echt een heel goed idee!
Op de dag voor vertrek in alle rust de vouwwagen ingepakt en voor vertrek gereed gemaakt.
De laatste nacht in zo'n shelter-tent geslapen. Dat werkt prima! De Quechua met frame aan de binnenzijde van 3,3x3,3m kon ik niet meer op de Decathlon website vinden. Helaas. Want die was echt heel snel op te zetten.
Deze is ook werkbaar, maar minder snel, vermoed ik.
https://www.decathlon.nl/p/shelter-voor-kamperen-base-arpenaz-ultrafresh-10-personen/_/R-p-340325?mc=8755624