Vouwwagenclub.info

(Openbaar)Algemeen => Trekauto => Topic gestart door: g11ling op februari 05, 2022, 01:34:39 pm

Titel: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: g11ling op februari 05, 2022, 01:34:39 pm
Om t andere topic niet te vervuilen, een helemaal fris en fruitig topic over onze eerste ervaringen met een electrische wagen mét vouwwagen.
We hebben gekozen voor een skoda Enyaq 80kwh. Deze zou voldoende power moeten hebben om de vouwwagen met ons gezin richting onze vakantiebestemming te rijden.
We hebben hem nog niet (levertijd 9 maanden 😱😱😱) maar als t allemaal goed gaat, kunnen we m in april gaan ophalen.
Ik kan er nu dus nog niks zinnigs over zeggen...

Behalve dat ie blauw wordt... en stoelmassage heeft 😂
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: muis op februari 05, 2022, 01:35:58 pm
 WW
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: moostveen op februari 05, 2022, 02:41:05 pm
Nice! Ben heel benieuwd naar de ervaringen van niet-Tesla rijders.

Wellicht is mijn vrouw dan wel te overtuigen; we zijn nu wel over naar elektrisch, maar nog zonder trekhaak.... Dat durfde ze nog niet aan (en was ook nog buiten budget) :)16]

Sent from my HD1903 using Tapatalk

Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: JurgenR op februari 05, 2022, 05:37:27 pm
Zeer benieuwd naar je ervaringen. Deze wagen staat op mijn radar als de Skoda Superb achter een dikke 2 jaar vervangen moet worden.
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: g11ling op februari 05, 2022, 06:04:18 pm
Ben wel blij dat er steeds meer keus komt met wagens waar een trekhaak op kan. Inmiddels is er steeds meer mogelijk in een meer betaalbaar segment.
Ik verwacht dat we niet meer in 1 dag naar onze bestemmingen rijden (doorgaans >1000km) maar dat is niet erg. Ben vooral benieuwd hoe de verplichte extra tussenstops worden ervaren.  Lief en ik zijn allebei asfalt-vreters, dus we rijden allebei vlot 350km in 1 stuk voor we (met tegenzin) t stuur overdragen. Dat moet dus nu anders, maar ergens ook prima. We zijn overigens geen van beiden hardrijders, dat is dan wel weer een pré.
Anyways... nog even wachten. Hopelijk wordt ie ook daadwerkelijk geleverd in april. 🤞
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: Hemertje op februari 05, 2022, 09:00:36 pm
Ben wel blij dat er steeds meer keus komt met wagens waar een trekhaak op kan. Inmiddels is er steeds meer mogelijk in een meer betaalbaar segment.
Ik verwacht dat we niet meer in 1 dag naar onze bestemmingen rijden (doorgaans >1000km) maar dat is niet erg. Ben vooral benieuwd hoe de verplichte extra tussenstops worden ervaren.  Lief en ik zijn allebei asfalt-vreters, dus we rijden allebei vlot 350km in 1 stuk voor we (met tegenzin) t stuur overdragen. Dat moet dus nu anders, maar ergens ook prima. We zijn overigens geen van beiden hardrijders, dat is dan wel weer een pré.
Anyways... nog even wachten. Hopelijk wordt ie ook daadwerkelijk geleverd in april. 🤞

+1

ook reuze benieuwd naar jullie ervaringen!

Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: FriedelP op februari 06, 2022, 12:08:33 am
Ga dit ook met veel interesse volgen!

Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: GJT op februari 13, 2022, 11:13:32 am
 https://youtu.be/mmQJUW-VyRY (https://youtu.be/mmQJUW-VyRY)
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: EriLin op februari 13, 2022, 09:22:00 pm
Ben ook benieuwd. Moet over 2,5 jaar ook een andere. Zie nu al dikke verbetering in het aantal laad punten en als je dan ook nog de superchargers kunt gebruiken dan hoef je je nergens zorgen over te maken.

Maar een caravan en een dakkoffer is ook niet normaal als test. Afgelopen week meerdere wintersporters tegengekomen die toch wel even moesten slikken van de 20% meerverbruik van hun dakkoffer. Wij konden zonder dakkoffer met 2 stops naar tsjechie.

Een vouwwagen trekken is 20 - 30 % meerverbruik, dat geldt ook voor een dakkoffer en een fietsendrager (met hogere snelheden). Dus een combi van de 3 zou ik niet doen. Fiets in de rijrichting kan nog net maar bv op de dissel is killing.

Wij gaan dit jaar een campooz meezeulen naar het zuiden, die zal meer vreten dan een ccc. Zal daar in mijn draadje de ervaringen bijhouden.
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: GJT op februari 14, 2022, 09:24:41 am
20-30% minder actieradius zou wel fijn zijn maar dit komt denk ik nog bovenop de verminderde actieradius van 4 personen, volle belading en de airco aan. In totaal zit je in de praktijk denk ik eerder ergens op 35-40% verminderd actieradius? Autoweek keek recent weer naar een ID3 met een 58 kWh accu. Daarbij vind ik het verschil tussen de zomer (tot 400 km) en winter (280 km) best fors. Zoveel is het meerverbruik van mijn benzine procentueel bij lange na niet (zomer 6.2l/100km, winter 6.5, komt natuurlijk omdat bij een ICE de warmte in de zomer gewoon verloren gaat). Voordeel is dat de klapper er alleen in de zomer achter hangt.

In de vakantie reed ik ca 8l/100km met de klapper. Dit komt grotendeels omdat ik in Frankrijk sneller rijd dan in NL. Bij meer gelijke snelheid (100) zal het verbruik stijgen van 6.2 -> 7.5 = 21% toename. Als ik sneller rijd (115-120 met kar) is dit 6,2-> 8,0 = 29% meerverbruik (ik heb het hier over gemiddelden berekend tussen tankbeurten).  Gevoelsmatig wil ik bij 100km/h ca. 350 km actieradius hebben met de klapkar zodat je om de 300 km kunt laden.  (ca. tussen 10-80% moet 300km actieradius bieden). Bij minder moet ik te veel stoppen vind ik.
Ik zal de gebruikerservaringen ook goed in de gaten houden. Ik Ben benieuwd naar je ervaringen met een Campooz.
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: g11ling op februari 14, 2022, 09:09:23 pm
Ik hou t meestal niet zo precies bij, maar ik ga er vanuit dat een enyaq de actieradius van 350km met vouwwagen en 4 personen wel haalt. (Tov 537 zonder vouwwagen en bepakking onder gemiddelde omstandigheden)
Toch hou ik er ook rekening mee dat we niet meer zo ver komen in 1 dag als we nu doen. Maar is dar erg? We hebben t over een heen-en terugreis in de zomer,  en een heen- en terugreis naar de wintersport waar we wat meer moeten rekening houden met laden ed. De overige 361 dagen zal t prima zijn...
Ik zie t dus ook een beetje als een mental exercise in langzamer reizen. En dat heb ik er zeker wel voor over.
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: Hemertje op februari 14, 2022, 09:24:47 pm
https://www.tesla.com/support/non-tesla-supercharging

Alle Tesla Superchargers in Nederland zijn vanaf NU open voor alle elektrische auto's
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: g11ling op februari 14, 2022, 09:43:31 pm
Dat is sowieso een goede stap. Nu zijn die fastchargers eigenlijk alleen interessant als we een lange rit gepland hebben (vakantie dus) want met die prijzen kan je beter een brandstof wagen rijden 😳
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: EriLin op februari 15, 2022, 08:11:42 am
Ik hou t meestal niet zo precies bij, maar ik ga er vanuit dat een enyaq de actieradius van 350km met vouwwagen en 4 personen wel haalt. (Tov 537 zonder vouwwagen en bepakking onder gemiddelde

Volgens mij is dat de opgave van de fabrikant, zie https://www.youtube.com/watch?v=OHP1RNcXG50

bij 120km/h 316 km
bij 90km/h 452 km

zonder vouwwagen, ik zou de verwachting iets naar beneden bijstellen.
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: g11ling op februari 15, 2022, 09:51:44 am
We gaan t zien. Ik heb eigenlijk helemaal geen verwachtingen. 🙃 Blijft nog steeds overeind dat we m niet kopen als vakantiewagen. Nogmaals, die 4x pj een lange rit waarbij we zeker moeten downgraden als het gaat om afgelegde kms per dag, weegt voor ons niet op tov de overige positieve effecten. We hebben afgelopen jaar het hele dak volgelegd met zonnepanelen (33 stuks) dus kom maar op met die EV. Liever mn wagen vullen dan terug aan t net leveren.
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: FriedelP op februari 15, 2022, 10:46:59 am
Om diverse redenenen ben ik ook aan het kijken naar die optie. Buiten de vakantie lijkt de eniaq de ideale wagen voor ons. De passat variant of skoda superb eerder als de ideale vakantiewagen. Die laatste twee passen niet meer in het budget met TCO, maar de Eniaq wel. De wagen van mijn vrouw is een kleinere wagen en heeft al wat leeftijd. We bekijken nu de optie om die wagen te vervangen door de hybride versie van de passat variant voor mijn vrouw. Zei zou dan ook 95% elektrisch kunnen rijden we hebben een optie voor de reis. De Eniaq zouden we dan leasen via werk en zoveel mogelijk gebruiken daarbuiten. We zijn in onderhandeling met de garage van de firma om daar beide wagens aan te kopen en op de privé wagen dan een mooie extra korting te krijgen.

Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: JanJD op februari 15, 2022, 11:40:27 am

...Afgelopen week meerdere wintersporters tegengekomen die toch wel even moesten slikken van de 20% meerverbruik van hun dakkoffer. Wij konden zonder dakkoffer met 2 stops naar tsjechie.

Een vouwwagen trekken is 20 - 30 % meerverbruik, dat geldt ook voor een dakkoffer en een fietsendrager (met hogere snelheden). Dus een combi van de 3 zou ik niet doen. Fiets in de rijrichting kan nog net maar bv op de dissel is killing.

Wij gaan dit jaar een campooz meezeulen naar het zuiden, die zal meer vreten dan een ccc. Zal daar in mijn draadje de ervaringen bijhouden.
Mijn brandstof verbruik ervaring met een grote dakkoffer en een met qua vormfactor met Campooz vergelijkbare vouwwagen:
Dakkoffer ca. 8% meer verbruik.
Vouwwagen ca. 20%-25% meer verbruik.
Wij hebben trouwens op de vouwwagen dissel 2 fietsen staan.

Rijsnelheid is een belangrijke factor. Ik rij meestal, als de wegomstandigheden geschikt zijn, de maximaal toegestane snelheid (op teller iets hoger i.v.m. afwijking snelheidsmeter). Dit is niet gunstig voor het brandstofverbruik, zeker als de luchtweerstand ongunstig is. Ik verwacht dat hoge en brede vouwwagens zoals de Campooz een minder gunstige luchtweerstand hebben dan een lage en smallere uitvoering zoals de combi-camp. 

Zie voor meer details een eerdere reactie (op een vergelijkbare vraag) van mij hier: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=25144.msg341130#msg341130
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: FriedelP op februari 15, 2022, 12:09:24 pm
Ik kom met de vouwwagen, en vroeger ook met de dakkoffer ook uit op iets van een 20 tot 25% extra verbruik. Echter dat is zeker niet volledig te wijten aan de vouwwagen. Auto is ook meer beladen, 4 personen er in en hier in vlaanderen is het behoorlijk vlak, op die trajecten alles behalve. Die dingen spelen uiteraard ook mee in het extra verbruik.
Terplekke in de bergen zonder vouwwagen en extra bagage komen we ook aan dat extra verbruik door de vele bergop dat we daar dienen te rijden en veel meer optrekken en terug vertragen in de haarspeld bochten.
Laadpunten in de Bergen zijn vrees ik ook erg beperkt en dat is ook een reden waarom ik voorlopig nog niet met een elektrische wagen op reis durf te gaan. Dat zal allemaal wel nog veranderen in de toekomst.



Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: JanJD op februari 15, 2022, 02:27:59 pm
" YouTube film carwow "Living with an electric car? The TRUTH!""
Leuk filmpje en mooi hoe makkelijk er met het in de EV aanwezige energie meters verschillen in verbruik gemeten worden. Omdat er op korte afstanden (10 miles) gemeten is en er met minimaal significante cijfers (2) uitgelezen wordt kan de werkelijkheid meerdere procenten afwijken. Maar de grote lijnen kloppen, enkele opvallende getallen:
Bij 113 km/uur verbruikt de auto met dakkoffer 12% meer dan de losse auto.
Bij 97 km/uur verbruikt de auto met caravan 57% meer dan de losse auto.     
Bij 113km/uur verbruikt de auto met 4 extra passagiers (+350kg) 4% meer dan de losse auto. (vanwege de beperkte significante cijfers is hier de onnauwkeurigheid zeer groot!)
Met 340kg aan extra passagiers is het meerverbruik beperkt. Met 884kg (caravan) aan de haak is het meerverbruik, ook relatief, factoren hoger.
Conclusie: (op dit vlakke testtraject) is massa ondergeschikt voor meerverbruik. Aerodynamica lijkt hier heel belangrijk en voor de caravan mogelijk ook de extra rolweerstand.

(Mijn verbruiksgetallen getallen van een benzine auto met dakkoffer of vouwwagen lijken te corresponderen met deze bevindingen.)
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: Hemertje op februari 19, 2022, 07:12:40 pm
We gaan t zien. Ik heb eigenlijk helemaal geen verwachtingen. 🙃 Blijft nog steeds overeind dat we m niet kopen als vakantiewagen. Nogmaals, die 4x pj een lange rit waarbij we zeker moeten downgraden als het gaat om afgelegde kms per dag, weegt voor ons niet op tov de overige positieve effecten. We hebben afgelopen jaar het hele dak volgelegd met zonnepanelen (33 stuks) dus kom maar op met die EV. Liever mn wagen vullen dan terug aan t net leveren.

Je wagen staat overdag altijd thuis zodat er direct vanaf het dak de accu in de auto geladen wordt?
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: Theu op februari 20, 2022, 12:08:51 am
En dan kan hij ‘s avonds zijn laptop opladen en de koffie zetten vanuit de accu’s van de EV. :)12]
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: Yella op februari 20, 2022, 07:40:53 am
Je wagen staat overdag altijd thuis zodat er direct vanaf het dak de accu in de auto geladen wordt?
Goede opmerking.
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: EriLin op februari 20, 2022, 10:38:54 am
Wij werken veel meer vanuit huis de laatste 2 jaar, en dat gaat ook zo blijven voor de helft van de dagen (2 dagen kantoor, 2,5 dag @ home)

Dit jaar
- 4500 kwh afgenomen
- 5400 kwh teruggeleverd
- 9000 kwh gegenereerd

Bijna de helft dus zelf opgenomen waarbij het merendeel de auto is ingegaan. Omdat ik de kwh's die de auto ingaan los vergoed krijg, en als die dan direct uit de panelen komen, levert dat een extra motivatie op om zoveel mogelijk met zon te laden ;)

Dan nog met salderen is dat de komende tijd allemaal nog niet relevant, ik krijg nu geld terug op de stroom. Dan nog is dat geld niet het doel maar the means om te sparen/investeren om totaal onafhankelijk te worden van het stroom/gasnet in de toekomst.
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: FriedelP op februari 20, 2022, 11:56:31 am
Ondertussen 2 jaar enkel van thuis uit gewerkt waardoor de auto ook veel minder gebruikt wordt. Maar ook meer energie thuis overdag gebruikt wordt. Kans reëel dat het in april ook twee dagen in de week kantoor wordt. Die dagen laad de wagen dan niet op en wordt er ook minder verbruikt. Een auto als thuisbatterij kan dat dus deels opvangen. Een thuis batterij installeren kost ook al gouw een bom geld.


Interessante optie om offgrid te kunnen gaan is denk ik wel niet de wagen wel de beste oplossing is. Daar zie ik vooral in de toekomst heil in zon energie opslaan als waterstof. Kan je in de zomer een voorraadje aanleggen voor in de winter en daar zijn de thuisbatterijen en wagens als batterij minder voor geschikt. Je kan dan ook die waterstof zowel gebruiken voor terug elektriciteit of voor de verwarming van je huis zonder dat er echt grote aanpassingen aan de bestaande centrale verwarming dienen te gebeuren.
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: g11ling op februari 20, 2022, 06:33:26 pm
Je wagen staat overdag altijd thuis zodat er direct vanaf het dak de accu in de auto geladen wordt?

3 a 4 dgn per week ja.... en daarnaast hebben we ook de batterij van 10kwh gehangen (niet genoeg voor de auto, I know). Sterker nog  ik overweeg een  (electrische) schadewagen te plaatsen om vol te drukken als we wél weg zijn zodat we m s avonds alsnog kunnen volladen.
Wagen wordt met een zakelijke laadpas gekoppeld. Tarief is gemaximeerd, maar ik weet zo geen snellere manier om een duurzame investering terug te verdienen.
Daar heb ik een paar vakantiedagen minder ver rijden wel voor over.
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: Hemertje op februari 20, 2022, 08:21:25 pm
3 a 4 dgn per week ja.... en daarnaast hebben we ook de batterij van 10kwh gehangen (niet genoeg voor de auto, I know). Sterker nog  ik overweeg een  (electrische) schadewagen te plaatsen om vol te drukken als we wél weg zijn zodat we m s avonds alsnog kunnen volladen.
Wagen wordt met een zakelijke laadpas gekoppeld. Tarief is gemaximeerd, maar ik weet zo geen snellere manier om een duurzame investering terug te verdienen.
Daar heb ik een paar vakantiedagen minder ver rijden wel voor over.

nog beter voor de portemonnee is overdag bij de werkgever de wagen volladen en 's avonds via V2G je huis voorzien van kWh uit de auto accu  :#
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: g11ling op februari 23, 2022, 10:53:10 pm
Tja, Lief heeft eenmanszaak, dat zet geen zoden aan de dijk 😁
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: WimS op februari 24, 2022, 10:10:10 am
nog beter voor de portemonnee is overdag bij de werkgever de wagen volladen en 's avonds via V2G je huis voorzien van kWh uit de auto accu  :#

Klinkt een beetje als stelen van je werkgever.....
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: Yella op februari 24, 2022, 06:05:31 pm
Interessante optie om offgrid te kunnen gaan is denk ik wel niet de wagen wel de beste oplossing is. Daar zie ik vooral in de toekomst heil in zon energie opslaan als waterstof. Kan je in de zomer een voorraadje aanleggen voor in de winter en daar zijn de thuisbatterijen en wagens als batterij minder voor geschikt. Je kan dan ook die waterstof zowel gebruiken voor terug elektriciteit of voor de verwarming van je huis zonder dat er echt grote aanpassingen aan de bestaande centrale verwarming dienen te gebeuren.
Hoe zie je dat opslaan voor je? In Belgie zijn de regels voor opslaan van gas vast net zo beperkend als in Nederland. Bij de meeste huizen is dit niet mogelijk vanwege de regeltjes.
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: Hemertje op februari 24, 2022, 06:38:58 pm
Klinkt een beetje als stelen van je werkgever.....

hopelij kheb je ook de smiley gezien?

maar het kwartje valt eindelijk bij iemand
maar dit gaat dus gebeuren bij werkgevers die er geen verstand of aandacht voor hebben
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: FriedelP op februari 24, 2022, 06:59:34 pm
Hoe zie je dat opslaan voor je? In Belgie zijn de regels voor opslaan van gas vast net zo beperkend als in Nederland. Bij de meeste huizen is dit niet mogelijk vanwege de regeltjes.
Vele opties daarvoor. Waterstof is in principe iets strikter dan gaz, maar de goedegekeurde opslagtanken bestaan er. Dat gaat mogelijk wel iets vlotter in België per huis omdat vaak de oppervlakte tuin groter is en dat ook makkelijker buiten het huis kan gebeuren dan in het huis. Echter de technologie die uitgewerkt is door een Belgische universiteit, wordt wel al meer in Nederland dan in België gebruikt. Er zijn in Nederland al een aantal sociale wijken op die wijze opgezet. Daar wordt de opslag niet gedaan per huis, maar voor een aantal huizen samen onder een pleintje.

Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: FriedelP op februari 24, 2022, 07:00:34 pm
hopelij kheb je ook de smiley gezien?

maar het kwartje valt eindelijk bij iemand
maar dit gaat dus gebeuren bij werkgevers die er geen verstand of aandacht voor hebben
Ik had die gezien, maar ook de slimme laadkabels die je nodig hebt om te meten hoeveel energie je mag doorrekenen voor de wagen zal ook wel in twee richtingen tellen, de energie die je er uit haalt, zal wel terug in mindering gebracht worden.

Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: Hemertje op februari 24, 2022, 08:55:48 pm
Ik had die gezien, maar ook de slimme laadkabels die je nodig hebt om te meten hoeveel energie je mag doorrekenen voor de wagen zal ook wel in twee richtingen tellen, de energie die je er uit haalt, zal wel terug in mindering gebracht worden.

ligt eraan dus hoe de werkgever dit bekijkt en verrekent
99% hebben er geen benul van want brandstof betaalt hij toch ook?
Titel: Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
Bericht door: EriLin op mei 07, 2022, 09:32:10 pm
We komen net terug van een weekje parijs. 250 wh/km ipv 220 met de ccc achter de Tesla. Het is dus een behoorlijke energie slurper helaas.
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal