Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Afneembare alu disselbak op Savanne  (gelezen 6275 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jvanderlans

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 113
  • Camp-let Savanne 2007
Afneembare alu disselbak op Savanne
« Gepost op: augustus 17, 2012, 11:17:15 pm »

Hallo allemaal.

Ben net klaar en wilde het even delen.
Ik heb een aluminium disselbak op mijn Camp-let Savanne gemonteerd. Aangezien deze Savanne niet wit is en de standaard  disselbakken dat wel zijn, én omdat ik deze kist goed vindt passen bij de rest van de vouwwagen, heb ik deze oplossing gekozen.

Daarnaast vind ik het fijn de bak eraf te kunnen halen. Ik stal de vw op zijn kant in de garage.

Het resultaat is op de foto's te zien. De bak is een Alutec C91 van 782 x 385 x 367 mm. De bevestiging is met kistsloten, popnagels en borgveren.

Zit stevig vast. Ik ga er morgen mee rijden om te kijken hoe vast het zit na een ritje.
 
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2014, 06:57:46 pm door Alex »
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Afneembare alu disselbak op Savanne
« Reactie #1 Gepost op: augustus 17, 2012, 11:22:49 pm »

Ziet er stoer uit :J Idd handig dat hij eraf kan. Kijk weer een idee opgedaan :>
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re: Afneembare alu disselbak op Savanne
« Reactie #2 Gepost op: augustus 18, 2012, 02:11:32 pm »

Mooie oplossing WW, erg handig dat je de bak kan weglaten voor bijv je fietsendrager.
Ga eens nadenken of dit ook iets voor ons is.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Afneembare alu disselbak op Savanne
« Reactie #3 Gepost op: augustus 18, 2012, 02:32:46 pm »

Is inderdaad een handige manier om de bak makkelijk eraf te kunnen halen.

Mooi gemaakt
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Bosje

  • Gast
Re: Afneembare alu disselbak op Savanne
« Reactie #4 Gepost op: augustus 18, 2012, 02:54:53 pm »

Ik hoor trouwens graag of dit goed vast blijft zitten!

lijkt me vervelend als de bak los zou trillen.
Gelogd

klaphymer

  • Gast
Re: Afneembare alu disselbak op Savanne
« Reactie #5 Gepost op: augustus 19, 2012, 12:07:51 am »

Mooie bak !  Jij hebt inderdaad meer ruimte op de dissel zie ik. Dan moet dat toch goed blijven zitten?  Jebkunt die sluiters ook nog met een slotje borgen.

« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2012, 12:09:40 am door klaphymer »
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Afneembare alu disselbak op Savanne
« Reactie #6 Gepost op: augustus 19, 2012, 01:05:19 am »

Zie ik het nou goed dat je de bak vast zet op de dissel met  spansluitingen waarvan de lippen op de dissel gepopnageld zitten? Want dat zou betekenen dat de popnagels volledig met de (trek)kracht belast worden die ontstaat door de trage massa van de disselbak. Ik zou daar dan zelf eerlijk gezegd niet lang mee durven rijden...
Gelogd

villeke

  • Gast
Afneembare alu disselbak op Savanne
« Reactie #7 Gepost op: augustus 19, 2012, 01:21:01 am »

Zie ik het nou goed dat je de bak vast zet op de dissel met  spansluitingen waarvan de lippen op de dissel gepopnageld zitten? Want dat zou betekenen dat de popnagels volledig met de (trek)kracht belast worden die ontstaat door de trage massa van de disselbak. Ik zou daar dan zelf eerlijk gezegd niet lang mee durven rijden...

Ook mijn gedachte maar ik ben geen expert op dit gebied. Lijkt mij dat er best veel krachten op komen. Overigens verder wel inventief.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Afneembare alu disselbak op Savanne
« Reactie #8 Gepost op: augustus 19, 2012, 10:16:13 am »

Ook mijn gedachte maar ik ben geen expert op dit gebied. Lijkt mij dat er best veel krachten op komen.
Dat hoeft geen bezwaar te zijn. De wanden van vliegtuigen zijn ook gepopnageld, maar dat zijn dan wel dubbele rijen popnagels door een hoogwaardig verlijmd oppervlak van enige omvang. In dit geval werken alle krachten op één popnagel die niet op z'n afschuifsterkte, maar met trekkracht (en feitelijk via een hefboom) wordt belast.
Dit allemaal los van de vraag of spansluitingen wel bedoeld en geschikt zijn voor belaste verbindingen. Spansluitingen zijn voor deksels.
Ik zou in zo'n geval toch altijd even met een tekeningetje langs een smid gaan. Die last voor een paar tientjes vier beugels of lippen op je dissel waar stevige verbindingsbouten doorheen kunnen. Of desnoods last-ie vier M10 draadeindjes direct op de verticale zijden van je dissel, die dan door de kist heen steken,  waarna je met moeren en ringen aan de binnenkant de kist op de dissel kunt vastdraaien.
Na 'een ritje' zal de huidige constructie best nog wel vastzitten. De vraag is of dat met een volgestouwde disselbak na 3000 km wisselende kwaliteit wegen ook nog het geval is.
Niet in de laatste plaats omdat een spansluiting door z'n verende karakter eventuele speling in de verbindingen 'verbergt'. Een bout en een moer kun je bij lostrillen bovendien aandraaien. Een popnagel niet.
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2012, 11:52:28 am door Frankie »
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Afneembare alu disselbak op Savanne
« Reactie #9 Gepost op: augustus 19, 2012, 11:46:37 am »

Ziet er mooi uit.
Gelogd

jvanderlans

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 113
  • Camp-let Savanne 2007
Re: Afneembare alu disselbak op Savanne
« Reactie #10 Gepost op: augustus 21, 2012, 10:37:45 pm »

Bedankt voor de reacties.
Ik ben dus van het weekend met de wagen op pad gegaan. Was er trouwens heerlijk weer voor, maar dat terzijde.

De bak blijft prima zitten. Voor de zekerheid ga ik wel de popnagels op de dissel vervangen voor boutjes. En dan volgend jaar vol vertrouwen ermee op pad.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal