Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Eerste ervaringen Jamet Dakota  (gelezen 11925 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Eerste ervaringen Jamet Dakota
« Gepost op: mei 11, 2013, 01:14:35 pm »

Afgelopen dinsdag de Dakota opgehaald en donderdag vertrokken voor ons eerste weekend klappen.

De wagenbak horizontaal zetten leek mij vooraf een hele klus, maar met een op marktplaats aangeschafte leveler (15?) en een magnetisch waterpasje was de klus in 5 minuten geklaard. Vervolgens koste het bijna net zoveel tijd om het worteldoek op maat te knippen als we er voor nodig hadden om de wagenbak uit te klappen. Toen ff op hoeken haringen gezet en geconstateerd dat klappen voor een overnachting niet meer dan 20 minuten zal gaan kosten. Top! Het helpt overigens als je ruim twee meter lang bent, erg handig bij het opzetten.

De voortent was een ander verhaal.... De stokken stonden en toen hadden we door dat we eerst de tent hadden moeten aanritsen  ::)  ::).

Bij poging twee kwamen we er achter dat je toch echt de middenstok voor nodig hebt om de handel fatsoenlijk op hoogte te krijgen. Uiteindelijk viel het inritsen van het grondzeil erg tegen. Enerzijds omdat het zoveel ritsen zijn, anderzijds omdat ons dochtertje van 20 maanden erg graag mee wilde helpen.

Uiteindelijk hadden we twee uur nodig om de Dakota op te zetten en in te richten. Dat zal de volgende keer vast en stuk sneller gaan want we hebben het nu allemaal uiterst relaxed uitgedokterd.

Het slapen vroeg enige gewenning. Het traagschuim lijkt hard en weinig steun te geven, maar na een uurtje of zo ben je gewend en we lapen heerlijk! De ruimte in de Dakota is top, we zijn heel blij met de opbergruimte onder de bedden. Wij hebben de twee ondertentjes als opslag voor 6 klapkratten, dus alles ligt voor het grijpen.

Ondanks het slechte weer hebben we het enorm naar ons zin in Drenthe, en dat is me te danken aan het comfort van de Dakota. Volgende week zetten we ook de voortentuitbouw op en hebben we nog meer ruimte.
Gelogd

RAMP

  • Gast
Re: Eerste ervaringen Jamet Dakota
« Reactie #1 Gepost op: mei 11, 2013, 05:59:06 pm »

Leuk om te lezen, ook wij hebben onze Dakota afgelopen dagen voor het eerst uit geprobeerd. En inderdaad het helpt aardig als je bijna twee meter bent. (ben ik ook) Wij hadden dezelfde problemen met het grondzeil, alleen kregen wij hem niet mooi vlak. En achteraf bleek dat het tentdoek niet helemaal recht zat.

Ik denk dat wij zelf ook 2,5 uur bezig zijn geweest, maar de volgende keer gaat het waarschijnlijk wel sneller. Dit weekend toch maar een disselbak op de wagen gemonteerd. Want die ruimte is wel erg lekker.

Ik had trouwens bij het aankoppelen niet goed gekeken naar het snoer voor de verlichting, die was bij aankomst thuis een stukje dunner geworden. Weet jij trouwens of de er een achteruit rij lamp op zit? Want volgens mij is dat de enige die nog niet werkt bij ons. Ik heb de kabel gerepareerd dus daar kan het niet meer aan liggen. Maar ik twijfel even of deze wel werkt (7-polige stekker)
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: Eerste ervaringen Jamet Dakota
« Reactie #2 Gepost op: mei 11, 2013, 06:27:50 pm »

Normaal zit er op een 7 polige stekker geen mogelijkheid voor een achteruit rijlamp.
Hoe kom je op 7 polig is dacht dat de Dakota met 13 polig geleverd werd.

Zie trouwens net dat in een ander draadje al het antwoord staat en dat het al beantwoord is
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2013, 06:36:45 pm door Theun1957 »
Gelogd

RAMP

  • Gast
Re: Eerste ervaringen Jamet Dakota
« Reactie #3 Gepost op: mei 11, 2013, 06:37:52 pm »

Tja dat weet ik niet, maar er zit echt een 7 polige op. Ik dacht eerst namelijk ook dat het 13-polig zou zijn, dus heb op mijn auto een 13 polige laten monteren. Achteraf bleek het een 7polige te zijn. Maakt verder niets uit.
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Eerste ervaringen Jamet Dakota
« Reactie #4 Gepost op: mei 11, 2013, 08:28:34 pm »

Volgens Jamet monteren ze een 13 polige stekker en gebruiken ze er 8. Achteruitrijverlichting doet het bij ons dus gewoon. Met een 7 polige stekker is er altijd iets dat niet werkt, of achteruit, of mistlicht. Dit is dus niet goed. Terug naar de dealer zou ik zeggen.
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Eerste ervaringen Jamet Dakota
« Reactie #5 Gepost op: mei 12, 2013, 10:42:53 am »

Ik had trouwens bij het aankoppelen niet goed gekeken naar het snoer voor de verlichting, die was bij aankomst thuis een stukje dunner geworden. Weet jij trouwens of de er een achteruit rij lamp op zit? Want volgens mij is dat de enige die nog niet werkt bij ons. Ik heb de kabel gerepareerd dus daar kan het niet meer aan liggen. Maar ik twijfel even of deze wel werkt (7-polige stekker)

Bij ons heeft de dealer (De Wit) er een andere stekker op gemonteerd toen bij het afhalen het achteruitrijlicht niet werkte. Met de verloopstekker die zij erop hadden gezet werkte het niet, dus hebben ze er een andere op gemonteerd, die rechtstreeks aansloot op onze trekhaak (volgens mij zit daar een Jaeger-aansluiting op). Toen was het probleem verholpen.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Eerste ervaringen Jamet Dakota
« Reactie #6 Gepost op: mei 12, 2013, 10:58:59 am »

Inmiddels hebben ook wij onze eerste kampeerervaring met de Dakota achter de rug. Of eigenlijk 2, want we zijn 2 weken eerder een weekendje gaan kamperen om uit te proberen en gisteren zijn we teruggekomen van 9 dagen Luxemburg.

Het opzetten viel ons eigenlijk zwaar tegen. Als je nog nooit een vouwwagen hebt opgezet is de opzetinstructie echt slecht. Het instructieboekje geeft nl. alleen maar het opzetten weer van een rechthoekige voortent, wat een hele andere constructie is als de tunnelvoortent die wij hebben. Het uitklappen van de wagentent hebben we bij het ophalen gedaan, maar dat is eigenlijk het simpelste. Het grootste probleem waar we lang mee bezig zijn geweest is dat de poten van de voortent aan de zijkanten een heel stuk schuin moeten worden gezet, richting voortent, en dat je de buizen die uit het frame van de wagenbak trekt los moet laten zitten in de buizen die je eraan koppelt. Er zitten in die buizen 3 gaten voorgeboord, wat de indruk wekte dat je die moest gebruiken, wat dus nergens over gaat, want daar moet je vooral niets mee doen.

Nu na 2x opzetten weten we wel hoe e.e.a. moet. Helaas bleek tijdens onze vakantie in Luxemburg dat 1 van de luifelzijwanden niet kon worden aangeritst omdat er een rits verkeerd ingenaaid zat. Dat was flink balen omdat dat precies de kant was waar de wind vandaan kwam en we hierdoor de luifel ook niet strak kregen (wat een hoop kunst- en vliegwerk kostte om tijdens regenbuien waterzakken te voorkomen). Tijdens de vakantie met de Wit gemaild en gisteren op de terugreis langs Schijndel gereden om de zijwand af te leveren. Omdat Schijndel bijna 1,5 uur rijden is voor ons zouden ze de zijwand opsturen als hij was aangepast.

Vrijdag hebben we overigens de voortent afgebroken, omdat het toen droog was en er voor gisteren regen voorspeld was. Uiteindelijk stond toen dus alleen de wagentent nog. Je hebt dan geen plek om je keuken echt droog neer te zetten, maar als je hem met de voorkant tegen de wagentent aanzet blijft de binnenkant droog bij een regenbui (er zit nl. nogal wat speling als je de klep aan de voorkant dicht hebt, dus daar kan makkelijk water in lopen).

Inklappen in de regen als je op een modderige kleigrond staat is overigens geen pretje, maar dat hebben we nu in ieder geval gehad en hopelijk van de zomer in Zuid Frankrijk minder vies weer.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Eerste ervaringen Jamet Dakota
« Reactie #7 Gepost op: mei 12, 2013, 06:40:22 pm »

Jammer dat het tegen gevallen is. Wij hadden ook wat moeite met de voortent, stokken maar niet meer in de wagenbak geschoven want door ons gepruts zijn ze nu een klein beetje krom. Ze liggen nu in de bankjes. Overigens hebben wij vandaag alles droog kunnen inklappen. De zon brak doorn dan gaat het snel.

Afbreken heeft ons in totaal net geen 2,5 uur gekost, maar dat was inclusief het volledig opnieuw inrichten van de klapper. Donderdag gaan we weer en hopelijk kunnen we dan profiteren van het werk van vandaag en de leercurve.

Inmiddels ook een tweetal ideeen om een eenvoudige luifel aan de wagenbak te krijgen. Uitwerking volgt!
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Eerste ervaringen Jamet Dakota
« Reactie #8 Gepost op: mei 12, 2013, 07:34:14 pm »


Inmiddels ook een tweetal ideeen om een eenvoudige luifel aan de wagenbak te krijgen. Uitwerking volgt!

Ik ben benieuwd, want wij zaten afgelopen vrijdag ook te bedenken of daar geen mogelijkheid voor zou zijn. Is toch wel handig zo af en toe lijkt me!

Vandaag de hele dag de wagen kunnen drogen (en schoonmaken) en ook meteen de bedden fris op kunnen maken, dus die is zomerklaar voor over 7 weken.

Wij hebben inmiddels ook alles praktisch ingedeeld voor het vervoer, zodat het zo optimaal mogelijk is. Dus in de zomervakantie gaat het helemaal goedkomen hoor. Dat opzetten draaien we nu onze hand niet meer voor om en na de regen, modder en klei van afgelopen week kan het alleen maar gaan meevallen.   ;)
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

rolandkoster

  • Gast
Re: Eerste ervaringen Jamet Dakota
« Reactie #9 Gepost op: september 03, 2013, 01:51:46 pm »

hallo' net terug uit Frankrijk met de dakota
Wij zijn een gezin bestaande uit 4 personen en hebben nu 2 jaar de vw naar volle tevredenheid.
Wat mij wel opviel is dat het frame van de wagentent scherpe hobbels veroorzaakt aan het tentdoek van het dak.
Niet de buis van de nok ,  maar de buizen die daar die ernaast lopen , aan weerskanten van de nok.
Het lijkt net of het dak te strak staat.
Herkent iemand dit, er zit ook geen bescherming op die plekken aan het tentdoek.

Groeten Roland
Gelogd

Roel K

  • Gast
Re: Eerste ervaringen Jamet Dakota
« Reactie #10 Gepost op: september 03, 2013, 02:18:33 pm »

Wil een gebruikte Dakota gaan aanschaffen, bouwjaar 2007... zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten ?
Gelogd

ScubaRider

  • Gast
Re: Eerste ervaringen Jamet Dakota
« Reactie #11 Gepost op: september 04, 2013, 09:49:26 am »

Wat mij wel opviel is dat het frame van de wagentent scherpe hobbels veroorzaakt aan het tentdoek van het dak.
Niet de buis van de nok ,  maar de buizen die daar die ernaast lopen , aan weerskanten van de nok.
Het lijkt net of het dak te strak staat.
Herkent iemand dit, er zit ook geen bescherming op die plekken aan het tentdoek.
Ja, dat is bij ons ook zo en dat heb ik wel bij meerdere Jamets gezien. Ik ben er nu aan gewend en maak me er niet meer druk om maar ik heb wel wat tijd nodig gehad om hieraan te wennen.
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Eerste ervaringen Jamet Dakota
« Reactie #12 Gepost op: september 04, 2013, 11:13:44 am »

Het is mij niet opgevallen, zal komend weekend nog eens kijken.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Eerste ervaringen Jamet Dakota
« Reactie #13 Gepost op: september 09, 2013, 12:24:01 pm »

Nou, inmiddels mag ik mij ook aansluiten in het rijtje mankementen.   :(

Afgelopen zomer hebben wij een beetje regen gehad en dat bleek op het dak boven de breedste slaapplek te blijven liggen. Daar ontstond een soort kuil met water. We dachten dat de wagen misschien niet helemaal goed had gestaan, dus verder niet over nagedacht. Tot we afgelopen weekend op het gratis kampeerweekend bij Oostappen Prinsenmeer stonden, waar we flink zijn weggeregend (was ook de bedoeling, want de wagen was bruin geworden i.p.v. ecru, door de stoffige camping in Frankrijk). Dit keer echt héél veel water wat op het dak bleef liggen, waardoor de kuil steeds groter werd. Toen we moesten inklappen de boel bekeken en nu lijkt het erop dat de buizen aan de kant van de disselbak niet goed staan. Hierdoor ontstaat er een vouw in de nok en een kuil boven het grote bed.

Ik moet de foto's even van de camera halen (helaas geen foto gemaakt toen er nog water in zat) en dan mailen naar De Wit wat hiermee gedaan gaat worden. Wordt vervolgd dus.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Eerste ervaringen Jamet Dakota
« Reactie #14 Gepost op: september 09, 2013, 01:59:41 pm »

Even ter illustratie:

Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal