Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Disselbak  (gelezen 7776 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henkt

  • Gast
Disselbak
« Gepost op: november 08, 2014, 09:56:39 pm »

Even voorstellen. Mijn naam is Henk en ben sinds een maand in het bezit van een Camplet Royal. Met nul komma nul kampeer ervaring ben ik nu bezig de wagen aan te passen naar mijn wensen.
Daar hoort een disselbak bij. Ik heb er een tweede hands gekocht.
Er zitten vier gaten rond 6 mm in die uitkomen op de V dissel. Ik zou hem dus met vier M6 boutjes door de dissel vast kunnen zetten.
Vraag 1: Kan het boren van 4 gaten van 6,5 mm in de boven kant van de dissel zonder dat dit gevolgen heeft voor de sterkte?
Vraag 2: Is er eventueel een bevestiging set te koop die bij de originele disselbak past?
Vraag 3: Zijn er andere slotjes te koop? De plastic sloten die er nu op zitten zijn kapot maar lijken mij ook waardeloos.
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: Disselbak
« Reactie #1 Gepost op: november 08, 2014, 09:58:58 pm »

Waarschijnlijk heb ik deze vraag onder het verkeerde hoofdstuk gezet.
Sorry.
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Disselbak
« Reactie #2 Gepost op: november 08, 2014, 10:38:26 pm »

Welkom op het forum. Respect. Iemand met geen ervaring met het klappen en dan meteen een project. Als het hier niet goed staat komt dat vanzelf wel goed .

Verder kan ik je niet helpen, maar ongetwijfeld zijn er medeklappers die dat wel kunnen.

Succes!
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Disselbak
« Reactie #3 Gepost op: november 09, 2014, 07:53:38 am »

welkom. En knap dat je al wensen hebt terwijl je 0 kampeerervaring hebt. De disselbak zou ik vastzetten met beugels om de disselbalken heen. Boren is niet nodig. Simpel gaten boren in de bodem van de disselbak op dusdanige plaatsen dat je een U beugel van onderaf, om de disselbalk heen, door 2 gaten in de bodem van de disselbak steekt en dan vastdraait met moeren of vleugelmoeren. Net wat je wilt. Ik had op de bodem van de disselbak een piepschuimplaat liggen van ik meen 3 cm dik. Daarin had ik gaten op de plaats van de moeren. Dit piepschuim voorkomt ook beschadigingen op de spullen die je in de disselbak vervoerd. wel 4 beugels gebruiken, verspreid over de disselbak.
Kun je het slotenprobleem niet oplossen met hangslotjes? dat hadden wij bij de Jametic en ook nu bij de Cocoon keuken. Er zijn setjes te koop van meerdere hangsloten met dezelfde sleutel.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

henkt

  • Gast
Re: Disselbak
« Reactie #4 Gepost op: november 09, 2014, 12:18:27 pm »

Dank voor jullie reactie tot zo ver.

Vrienden van ons hebben jaren met eenzelfde model gekampeerd. Die geven dus veel adviezen. Maar ieder wil op zijn manier kamperen, dus zijn een aantal manieren van hun niet toepasbaar voor ons. Wij hebben ook een heel andere auto. Wij een stationwagen en zij een tweezitter cabriolet.
Waarschijnlijk heb ik nu een heleboel ideeën die niet of slecht toepasbaar zijn en die ik moet laten varen, maar dat is het leuke er van.

Ik zal vier beugels maken. Mijn idee is om slotbouten te gebruiken met de kop in de bak en deze langs de disselbuis door een metalen strip aan de onderzijde met borgmoeren vast te zetten. Dan heb ik geen moeren in de bak.
Bedankt voor de tip over de piepschuimlaag.

De Camplet rijders zullen de sloten wel kennen. Ze zijn van plastic en breken door de werking van warmte en koude snel af. Nieuwe gaan na verloop van korte tijd ook kapot. Het is wat lastig om zelf sloten te maken, dus zoek ik naar een oplossing die wel degelijk en niet te duur is.
Gelogd

Marjootje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 677
  • Merk Vouwwagen: camplet adventure
  • klappen maar!
Re: Disselbak
« Reactie #5 Gepost op: november 09, 2014, 01:13:00 pm »

van welk bouwjaar is je camplet en heb je een geremde of ongeremde versie?
Zit nl verschil in de originele disselbakken.
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: Disselbak
« Reactie #6 Gepost op: november 09, 2014, 01:39:57 pm »

Hij is van 1998 en heeft een geremde versie met een horizontale handrem.
De bak past wel maar er moet een opvulling van twaalf mm tussen omdat hij op een bout valt. Dit wil ik oplossen door een strip kunststof van die dikte. Voor de smeernippel die ook in de weg zit heb ik een gat in de bak geboord welke ik met een kunststof propje afdek.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Disselbak
« Reactie #7 Gepost op: november 09, 2014, 02:00:30 pm »

Citaat
De Camplet rijders zullen de sloten wel kennen. Ze zijn van plastic en breken door de werking van warmte en koude snel af. Nieuwe gaan na verloop van korte tijd ook kapot. Het is wat lastig om zelf sloten te maken, dus zoek ik naar een oplossing die wel degelijk en niet te duur is.
Ik heb geen camplet, dus ken het ook niet, maar een foto zou kunnen helpen. :)
Maar zonder foto: is het niet mogelijk om een standaard kistsluiting te gebruiken, zoals bij vele disselbakken? Deze hebben direct ook een voorziening voor het gebruik van een hangslot.
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: Disselbak
« Reactie #8 Gepost op: november 09, 2014, 09:59:33 pm »

Een foto van de disselbak het slot en de dissel.
Drie beugels kan goed. de vierde komt in de knoei met de handrem bevestiging.
Omdat het een bak is met schuine vlakken zijn kistsluitingen lastig te gebruiken.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Disselbak
« Reactie #9 Gepost op: november 10, 2014, 08:45:45 am »

Een kistsluiting past dan wel. Maar je moet dan wel 1 hebben die wat langer is. Desnoods zet je hem wat hoger, door hem op te vullen, zodat hij 'vlakker' met de deksel komt te liggen.
Voorbeeld-plaatjes heb ik toegevoegd. De eerste is dezelfde als die bij mijn disselbak er op zitten.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Disselbak
« Reactie #10 Gepost op: november 10, 2014, 06:17:21 pm »

Deze moet kunnen. Plaatje aluminium van dezelfde dikte als deksel er onder en klaar. Grendel onder en haakje op het deksel.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

henkt

  • Gast
Re: Disselbak
« Reactie #11 Gepost op: november 10, 2014, 07:41:15 pm »

OK Bedankt. Ik heb mijn idee en ga aan de slag.
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: Disselbak
« Reactie #12 Gepost op: november 12, 2014, 09:23:47 pm »

De disselbak is bijna gemonteerd. Best lastig, de bevestiging bestaat uit drie varianten van een klembeugel. Overal zit wel iets in de weg.
De sluitingen zal ook lukken. Tzt plaats ik wel een foto.

Met polyester heb ik weinig tot geen ervaring.
De bak is wat verkleurd en er zitten vuile plekken op. Ook zit er in de hoeken een kleine scheur. Die zou ik van binnenuit kunnen versterken met polyester en glas doek, maar aan de buiten kant blijf je dat dan zien.
Is polyester dmv fijn schuren weer schoon en blinkend te krijgen of is daar meer voor nodig? Is de buiten laag een laklaag of iets anders?
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Disselbak
« Reactie #13 Gepost op: november 12, 2014, 10:29:17 pm »

De disselbak is bijna gemonteerd. Best lastig, de bevestiging bestaat uit drie varianten van een klembeugel. Overal zit wel iets in de weg.
De sluitingen zal ook lukken. Tzt plaats ik wel een foto.

Met polyester heb ik weinig tot geen ervaring.
De bak is wat verkleurd en er zitten vuile plekken op. Ook zit er in de hoeken een kleine scheur. Die zou ik van binnenuit kunnen versterken met polyester en glas doek, maar aan de buiten kant blijf je dat dan zien.
Is polyester dmv fijn schuren weer schoon en blinkend te krijgen of is daar meer voor nodig? Is de buiten laag een laklaag of iets anders?
Probeer dat eerst eens schoon te maken met een 50%  oplossing van bleekwater, ik heb dat met onze disselbak van de CC ook gedaan, inspuiten, met een sponsje flink boenen en daar is de bak bij ons flink van opgeknapt.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Disselbak
« Reactie #14 Gepost op: november 13, 2014, 08:45:28 am »

Polyesther laat zich prima schuren. De kleur zit (vaak) al door het materiaal gemengd waardoor je het best veilig kunt doen. Maar let op.. je bak zal wel mat worden want de toplaag schuur je weg.  Polyesther is ook makkelijk te reparen je zou de scheur ook kunnen vullen en vervolgens het overtollige materiaal weer wegschuren, en ook daar kun je dan alvast wat wit doorheen mengen. Let wel op! polysther is uit zichzelf niet waterdicht. Dus je moet het wel afwerken. Als je het toch geschuurd hebt, afwerken met een Polyesther lak (verkrijgbaar bij de betere verfwinkel of een watersportzaak) en je hebt er echt jarenlang plezier van! zeker doen want dat maakt je klus echt af!
Gelogd
Adventure Awaits
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal