Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?  (gelezen 6940 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #45 Gepost op: mei 09, 2019, 08:55:21 am »

Ik voel een patent aankomen :)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dat komt dat propellers naar 1 kant het beste werken en daarop gemaakt zijn.

Is de Kyte S (2012) achteraf nog aan te passen naar Windforce?
Dat was wel mogelijk dan komt er op de plek waar je een sidebag kan hangen een fan te hangen die je kan omdraaien, ik heb er toen wel eens aan gedacht om te laten doen.
Of het nog mogelijk is weet ik zo niet, maar denk het wel de prijs zal wel hoger zijn omdat ze nu ook het frame gaan aanpassen.
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2019, 08:57:09 am door spikehome »
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Klappen maar!

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 93
  • Merk Vouwwagen: Kyte Wind Force-S-uper ;-)
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #46 Gepost op: mei 09, 2019, 12:43:36 pm »

In hoeverre is het  Aero systeem een commercieel verkoopargument en leuk / supergrappig opblaas speeltje in de categorie Toys for Boys?
Hebben we het echt nodig om een vouwwagen op te zetten?
Wedstrijdje wat het snelste gaat?

 8)

Mijn Kyte-S uper Aero kann echt niet meer zonder.
Maar.......... voor EUR 3000 mag je mij een mailje sturen  :J

Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #47 Gepost op: mei 09, 2019, 01:07:38 pm »

Het systeem heet Windforce en of het noodzakelijk is of nice to have ligt aan de omstandigheden. Met maakt dat het makkelijk is om een dergelijk grote wagen door 1 persoon te laten opbouwen in een korte tijd zonder dat het kracht kost. Voor iemand als mezelf (rugklachten) ideaal. Ook als mijn vrouw het een keer alleen moet doen lukt dat zonder enig probleem.

Met of zonder Windforce: de huidige Kyte (begin jaren is een ander verhaal) staat erg snel. Voor een gezond, fit persoon waarschijnlijk iets sneller zonder dat je Windforce gebruikt. En niet alleen een slaapdeel, maar de totale wagen kan met afkoppelen, op de plaats duwen, waterpas stellen, volledig opzetten, meubels erin, tenttapijt erin, luifel staan, stroom aangesloten, makkelijk binnen een half uur. Zonder je te haasten.

Verder vond ik het ook apart dat men met 2 ventilatoren werkt. Kost veel ruimte, gewicht en geld aan onderdelen. Ook ik ben er van overtuigd dat dit met 1 moet kunnen. Maar goed: er blijft meer dan genoeg ruimte over, dus geen groot probleem.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #48 Gepost op: mei 09, 2019, 02:30:05 pm »

In hoeverre is het  Aero systeem een commercieel verkoopargument en leuk / supergrappig opblaas speeltje in de categorie Toys for Boys?
Hebben we het echt nodig om een vouwwagen op te zetten?
Wedstrijdje wat het snelste gaat?


Ik durf hem wel aan; zonder windforce is sneller (maar hoeveel en doet het er toe?). Wel zijn 2 personen nodig. De enige handeling die windforce doet is het open en dichtklappen van de basistent. Dit is op zich niet zwaar. Het dekzeil goed over de wagen krijgen vind ik bijvoorbeeld zwaarder.
Alle andere handelingen moet je bij windforce ook doen. Het openklappen van de wagen, het uittrekken van de tent (met hulpframe) en het vastslaan van een paar basis haringen kan binnen 2 minuten. Het inklappen is nog sneller (als je voldoende lang bent om de bovenste stang voor het bed te pakken dan ligt hij in no-time op de wagen. Bij Windforce ben je langer bezig met de luifel.

Voordelen windforce lijken me:
- grondzeil ligt meteen mooi vlak,
- niet meer hulpframe terugleggen (je moet echter nog steeds zaken naspannen). Het nieuwste frame lijkt me iets makkelijker maar dit voordeel is zeer beperkt.
- makkelijker alleen op te zetten.
- fancy...  :#

Nadelen windforce lijken me:
- door het frame is de kar op één of andere manier aanzienlijk hoger (hoewel ik sommige eerdere Kytes ook met ontzettende kamelenbulten zie). Ik krijg de kar altijd mooi vlak.
- inzet niet altijd mogelijk door brakke stroomaansluitingen.
- bij handmatig ingeklapt, ook altijd handmatig opzetten.
- meer handelingen voor luifel. Deze moet los van de mast, zijkanten verwijderd en over de hoofdtent voor klappen. Dit hoeft bij die van mij niet. Ik loop met de mast naar buiten en binnen en heb de hele luifel met zijstukken in 1 keer staan.
- iets minder bagageruimte.

Nadien inbouwen kan maar je hebt alleen alle voordelen als je ook het nieuwe frame krijgt volgens mij. De totale ombouwkosten zouden het mij nooit waard zijn.
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #49 Gepost op: mei 09, 2019, 03:07:26 pm »

Ik durf hem wel aan; zonder windforce is sneller (maar hoeveel en doet het er toe?).

Is zelfs tijdens de aflever demo al duidelijk. Zonder Windforce gaat sneller..... denk niet dat het veel meer dan een halve minuut scheelt, maar het is wel sneller

- niet meer hulpframe terugleggen (je moet echter nog steeds zaken naspannen). Het nieuwste frame lijkt me iets makkelijker maar dit voordeel is zeer beperkt.

Met het carbon frame kost het geen kracht, trek zichzelf uit met de windforce. Kort zetje geven op het laatst, klemmen vast en klaar.
Groot voordeel (voor mij) is dat je vervolgens tot circa windkracht 5 kan staan zonder haringen (met uitzondering van de 2 luifel punten) en de tent prima staat. Strakker dan menig ander merk.

- meer handelingen voor luifel. Deze moet los van de mast, zijkanten verwijderd en over de hoofdtent voor klappen. Dit hoeft bij die van mij niet. Ik loop met de mast naar buiten en binnen en heb de hele luifel met zijstukken in 1 keer staan.

De punt hangt los in de mast en kan met 1 beweging op de tent terecht komen. Dus tijd verschil zal er niet zijn, tenzij..... je inderdaad de groene zijstukken gebruikt. Wij gebruiken die in principe niet, maar hebben ze bij ons voor het geval we een keer ergens veel last van wind of te nieuwsgierige buren hebben. Net zoals de boogstok in de luifel, die we ook mee slepen, maar niet gebruiken.
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2019, 03:26:51 pm door RDDR »
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #50 Gepost op: mei 09, 2019, 03:18:39 pm »

Voordeel van het nieuwe carbon frame is ook dat je (op de luifel na) geen haringen hoeft te gebruiken!
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #51 Gepost op: mei 09, 2019, 06:30:43 pm »

Zonder haringen staat hij me niet strak genoeg. Door de windforce zit er bolling in het doek. Als het doek zich weer ontspant staat hij me te slap. Het verschil is (zonder kindertent) feitelijk maar 4 tot 6 haringen.

Los hiervan is het wel mooier dat het frame tot in de hoeken komt. Ik vind het frame erg slim gemaakt. En zo idd geheel zonder haringen kan staan. Handig als je hem een keer op de oprit wil laten drogen maar in de praktijk zou ik er nog wel haringen bij slaan.
Ik ga de voors en tegens vanzelf een keer meemaken. Er wordt al stilletjes nagedacht de Kyte een keer te ‘verversen’.  :#
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2019, 06:39:08 pm door GJT »
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #52 Gepost op: mei 09, 2019, 07:37:44 pm »

Dat komt dat propellers naar 1 kant het beste werken en daarop gemaakt zijn.
Dat was wel mogelijk dan komt er op de plek waar je een sidebag kan hangen een fan te hangen die je kan omdraaien, ik heb er toen wel eens aan gedacht om te laten doen.
Of het nog mogelijk is weet ik zo niet, maar denk het wel de prijs zal wel hoger zijn omdat ze nu ook het frame gaan aanpassen.


bij een boot draaien ze de schroef ook niet om, dus zal eraan liggen hoe die schroef/propellor gedraaid is...
mooie uitdaging om de opties en mogelijkheden te bekijken als zelfbouw project :P
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #53 Gepost op: mei 09, 2019, 08:01:17 pm »

Wellicht experimenteren met oude airbags van de sloop.. het moet gewoon sneller..  :evil:
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #54 Gepost op: mei 09, 2019, 08:54:55 pm »

Wellicht experimenteren met oude airbags van de sloop.. het moet gewoon sneller..  :evil:

 :# :# :#
Gelogd

Nekaf

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 179
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce 2018
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #55 Gepost op: mei 09, 2019, 09:02:08 pm »

Sneller of niet , vorig jaar onze kyte 2011 verkocht en een kyte met. Windforce gekocht, je wilt echt niet meer zonder, heerlijk relax, zelfs onze kids van 7 en 10 kunnen hem bijna alleen opzetten
Gelogd

Klapzwaan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 331
  • Merk Vouwwagen: Kyte S (2018)
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #56 Gepost op: mei 09, 2019, 10:44:43 pm »


bij een boot draaien ze de schroef ook niet om, dus zal eraan liggen hoe die schroef/propellor gedraaid is...
mooie uitdaging om de opties en mogelijkheden te bekijken als zelfbouw project :)14]
Klopt, maar een vliegtuig moet nog steeds naar achteren worden geduwd en kan dit niet op eigen kracht door de straalmotoren omgekeerd te laten draaien.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #57 Gepost op: mei 09, 2019, 10:46:55 pm »

Klopt, maar een vliegtuig moet nog steeds naar achteren worden geduwd en kan dit niet op eigen kracht door de straalmotoren omgekeerd te laten draaien.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

daar is die straalmotor ook niet op ontworpen  ::)
Gelogd

Klapzwaan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 331
  • Merk Vouwwagen: Kyte S (2018)
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #58 Gepost op: mei 09, 2019, 10:55:22 pm »

daar is die straalmotor ook niet op ontworpen  ::)
En is ook zo bij de blowers van het Windforce systeem.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #59 Gepost op: mei 09, 2019, 11:07:27 pm »

Ze zijn wel bezig met een ander systeem.
Dan komt er een unit onder de wagen mis je ook geen bagage ruimte meer.
Je moet alleen daar waar de lucht uit komt rekening houden met je spullen.
En dan word het wel een fan die 2 kanten op kan.
Wanneer dat ko mt geen idee maar kwam van een verkoper af bij holtkamper.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal