Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »   Omlaag

Auteur Topic: Tesla Model 3 met Campooz (ex Combi Camp) aan de haak, verbruik en ervaringen  (gelezen 21160 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #45 Gepost op: augustus 23, 2020, 12:13:18 pm »

Zeer interessant om te lezen en fijn te zien dat het stillaan meer en meer mogelijk begint te worden.


Mijn volgende wagen zal verplicht een plugin-hybride worden en ook die hoop ik regelmatig tussendoor te kunnen opladen, dat gaat de kost dan ook wel wat doen dalen. 4 of 8 jaar later zal het verplicht een elektrische wagen moeten zijn en ik hoop dat tegen dan toch heel wat meer mogelijkheden en ook meer range beschikbaar zal zijn dan nu op de markt.


Een interessant concept vindt ik momenteel de Lightyear en deze stellen dat ze binnen dit en een jaar of 5 wagens op de markt gaan hebben die in dezelfde prijsklasse zitten als de huidige middenklassers. Diegenen die er achter zitten is het Nederlandse team dat meerdere jaren de zonnerace in Australië hebben gewonnen. Ze pakken heel wat zaken anders aan dan tesla waardoor de wagen efficiënter wordt. Zo maken ze de wagen lichter, hebben eigenlijk een kleinere batterij dan deze van Tesla en toch een grotere range door de zonnepanelen die in kleinere modulles op het oppervlakte verspreid zijn en dus terwijl je rijd de wagen nog opladen. Daardoor kunnen ze een volgens WLTP norm van iets van een 570 km in de winter tot een 725 km in de zomer. Werken met vier onafhankelijke motoren in de wielen wat bespaard op gewicht en ook de de overbrenging veel efficiënter kan verlopen. Het verbruik zou volgens WLTP ergens tussen de 82 - 105 Wh/km liggen. Ook laden zou efficiënter gebeuren. Met de zonnepanelen zou een extra 12 km per uur laden kunnen gehaald worden. Laden op 230 v standaard stopcontact zou op 35 km bereik per uur laden komen, dus als je hem op de camping een nachtje in het stopcontact steekt gedurende 12 uur heb je een bereik van 420 km, zonder de extra's van de zonnepanelen. Met een SC zou op een uur al opgeladen kunnen zijn voor een bereik van een goede 570 km.


Zijn cijfers volgens de WLTP norm en zullen vermoedelijk nog wel wat optimistisch zijn ten opzichte van de realiteit en met een vouwwagen er achter zal het zeker ook nog een ander verhaal worden. Echter ik vindt dit wel erg beloftevolle technologie. Nu nog peperduur, maar als ze de belofte waarmaken die ze stellen komt die er voor betaalbare prijzen een ruime wagen aan met behoorlijke range.
https://lightyear.one/lightyear-one/
Tegen dat wij 100% elektrisch gaan moeten rijden voor het werk zie ik iets dergelijks zeker zitten. De kans is ook groot dat ook andere merken deze concepten gaan overnemen en mogelijk zelf gaan betalen voor het mogen gebruiken van de patenten, waardoor er een interessant gamma op de markt kan gaan komen.
Gelogd

naish

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 144
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi comfort
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #46 Gepost op: augustus 30, 2020, 10:52:58 am »

Goed verhaal en leuk geschreven. Ik ben nog steeds enthousiast om een Tesla te gaan bestellen. Ondanks dat je reis iets langer duurt.
Volgend jaar gaat wel de bijtelling naar 12%.

Komende weken maar eens proefrijden.
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #47 Gepost op: januari 14, 2021, 03:31:36 pm »

Het begint toch al weer te kriebelen omdat we verwachten dat dit hele Corona gebeuren met de zomer toch wel eens klaar moet zijn, wij in ieder geval dan wel denk ik ;)

Leuke is dat we niet eens meer rekening houden met onze 'elektrische auto', gewoon 'waar zullen we heen dan...' als het weer het toelaat staan de Alpen op het menu, liefst nog verder richting midden Italië... of toch Ile de Oleron?

Maar eerst nog wat binnenlandse tripjes over een paar maanden :)

« Laatst bewerkt op: januari 14, 2021, 03:35:15 pm door EriLin »
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #48 Gepost op: januari 14, 2021, 04:01:42 pm »

Goed verslag van hoe de werkelijkheid eruit ziet met een EV! Ik had veel minder actieradius verwacht eigenlijk. Jammer dat er nog niet echt een station (combi) versie van Tesla is, dan zou ik er meer serieus naar gaan kijken (er zijn wel grotere EVs, maar ik vind daarvan de actieradius achterblijven bij Tesla, daarnaast heb ik pas een andere auto gekocht op LPG, wat ook erg goedkoop rijdt, zeker voor een niet- lease rijder).
Gelogd

jsj

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 35
  • Merk Vouwwagen: Gerjak
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #49 Gepost op: januari 15, 2021, 08:58:08 pm »

Hier een mede Tesla rijder... Afgelopen jaar naar de Vogezen omdat mijn vriendin niet te ver wilde ivm laden etc.. Maar ik had wel meer naar het zuiden willen gaan.

Echter we hebben zo'n relaxte rit gehad dat ze nu ook geen problemen meer ziet. De kinderen (3) zitten top achterin. De auto rijdt echt geweldig en vooral het vermogen en de souplesse zijn ongeëvenaard. Daar kan geen 6 cilinder automaat tegenop... ( sorry petrolheads ) Mijn vriendin was met onze vorige auto niet zo happig op rijden in drukte of in heuvelachtige gebieden maar met deze auto heeft ze meer het gevoel van controle door het instant power. Erg comfortabel ook om er naast te zitten. Ik hoef nooit meer te zeggen "schakel maar even terug "  :H

Onderweg veel bekijks, vooral als een Astra of Golf met VW je voorbij gaat net na Luik. Ik rij meestal 100-105 km/h op de cruise. Echter die leuke klim bij Luik ga ik ook gewoon met 105 omhoog. Dan vlieg je veel van die auto's weer voorbij.... Je ziet ze kijken  :o  :H


Maar ook op de camping. In Frankrijk is een Tesla nog iets bijzonders. De reacties van mensen zijn over het algemeen positief op een paar zure na. Ik zat voor de tent een beetje verdekt opgesteld met een boek en een biertje terwijl de kinderen in het zwembad lagen en dan liepen er mensen met kinderen langs: Kijk Pap een Tesla met een vouwwagen... En dan hoorde je die vader zeggen die zijn vast 4 dagen onderweg geweest...  :H

Ander leuk dingetje, je kunt gewoon internetten, streamen etc in het buitenland. Dus ook Formule 1 kijken via Ziggo go in de webbrowser.. Kopje Nespresso erbij en genieten met mijn zoontje naast me.

Enige echte nadeel is wel het afkoppelen bij de laders bij drukte. Als het echt rustig is dan zet ik de combi gewoon dwars. Verplaatsen kan altijd nog.

Verbruik op de terugweg maar echter wel met lokale km'ers zonder VW op de vakantie plek was 188wh/km dat is echt heel zuinig.

Nu sparen voor een Model Y met 100 kWh accu en 1600 kilo trekgewicht dan heb je helemaal niets meer te klagen...














« Laatst bewerkt op: januari 15, 2021, 09:00:25 pm door jsj »
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 722
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #50 Gepost op: januari 16, 2021, 04:26:29 pm »

Wel een van de leukste en informatiefste topics met het oog op de toekomst!
Over 25 jaar is dit hartstikke gewoon en zullen we wat lacherig hier naar wijzen onder mom "toen vinden ze dit bijzonder"!

Zodra het prijskaartje wat meer in lijn komt met de benzine auto's gaan wij om, vind het particulier helaas nog veel te duur.

Ondertussen blijf ik de verhalen hier volgen, dank voor delen.
Gelogd

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk Vouwwagen: HK Kyte S 2012
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #51 Gepost op: januari 18, 2021, 10:45:57 am »

Over 25 jaar kijkt deze petrolhead naar filmpjes van het rijden door een tunnel met zijn 6 cilinder met het dakraam open :).
Ieder zijn ding, heb gereden met een model 3 en de acceleratie is echt bizar, ik mis echter geluid (om het maar niet over de bouwkwaliteit te hebben) en emotie.
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #52 Gepost op: januari 18, 2021, 11:00:12 am »


Dat van het geluid zal in het begin zeker vreemd zijn. Maar dat is wennen. Na een tijdje zal je zeggen, waarom moest het vroeger zo luid, dit is een pak aangenamer om te praten met de andere inzittende in de auto. Dat is zo met elke inovatie, even wennen. En nostalgie zal altijd blijven bestaan.

Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #53 Gepost op: januari 18, 2021, 11:21:43 am »

Mooie ontwikkeling, ik zou graag elektrisch gaan rijden maar als dat betekend dat ik niet zo makkelijk met de VW weg kan dan is dat wel een doorslaggevende beperking. Dit soort berichten zijn dan goed om te lezen  :). Rij zakelijk dus met het huidige beleid qua bijtelling is het voor mij nog maar de vraag of het voordelig zal zijn voor elektrisch te kiezen over 2 jaar.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #54 Gepost op: januari 19, 2021, 08:17:30 am »

Met het huidige beleid in België, waar we sinds vorige week onze zonne nergie ineens bijna gratis moeten weggeven en de meter niet meer terug draait, gaan er zodat geen particulieren meer zijn die een elektrische auto gaan kopen.

 Je kan hem nu immers niet meer met je eigen opgewekte Zonne energie opladen, maar moet er dure stroom voor kopen. Klojo's zijn het. 

4 maanden geleden panelen gelegd onder valse beloftes. €8000 weggegooid dus. Echt zonde zonde zonde. Voor m'n eigen portemonnee, maar zeker ook voor de vergroening van het wagenpark etc.

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.183
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #55 Gepost op: januari 19, 2021, 09:30:10 am »

Die panelen zijn natuurlijk nooit weggegooid.
Oke misschien is de terug verdien tijd wel langer geworden.
Ook hier word het salderen afgebouwd dus word het steeds meer lonend om je eigen stroom zoveel mogelijk zelf op te maken.
waar ik vroeger zoveel was in de nacht liet draaien gaat dit over een poosje juist in de middag gebeuren.

Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #56 Gepost op: januari 19, 2021, 09:53:22 am »


Het doel is dat je meer energie gaat gebruiken als er meer geproduceerd wordt. Op zich juist, maar hoe het nu uitgewerkt is, is het je reinste diefstal. Je levert energie aan het net, die anderen kunnen verkopen aan hogere prijzen, en als jij energie nodig hebt, moet je aan een hoog tarief terug kopen. Werkt vooral als iedereen voornamelijk mag thuiswerken.


Voor elektrische auto's is dat inderdaad geen goed idee. Overdag produceer je de energie en ben je met de auto weg, 's nachts gebruik je de energie en laad je de wagen op. Daarvoor kan je dus je zonneenergie niet gebruiken. Daarvoor panelen leggen heeft dus geen zin meer op die wijze en als je dat stroomverbruik mee hebt ingecalculeerd is dat inderdaad puur weggegooid geld.


Op zich is het zeker beter de mensen te stimuleren om de energie vooral te gebruiken wanneer ze geproduceerd wordt, maar als je tergelijkertijd ook wil, en dat is wat de Vlaamse Overheid altijd gepromoot heeft, als particulier mee de transitie naar groene energie financierd zodat men op moment dat jij het niet gebruikt wel kan aanwenden voor de bedrijven en minder andere energie produceerd, dan gaat dat niet werken als je dan die mensen hun opgewekte energie gewoon steelt.


Accu's zijn niet betaalbaar, en kan ook de energie die je in de zomer opwekt om in de winter pas te gebruiken niet echt opslaan zonder daar veel op te verliezen. Kijk uit naar de moment wanneer we met de zonnepanelen waterstof produceren en dat op slaan om dan later te gebruiken voor zowel verwarming als terug elektriciteit produceren als je het nodig hebt. Om dat ook voldoende te hebben voor het laden van elektrische auto's ga je wel wat opslag moeten kunnen voorzien vrees ik. Maar op die wijze kan je onafhankelijk worden van het net, geen belastingen van distributie, geen probleem met overheden die steeds de voorwaarden van voordelen aanpassen, ...

Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #57 Gepost op: januari 19, 2021, 01:02:40 pm »

Klopt dat ze willen dat je meer verbruikt op het moment zelf. Maar voor mij persoonlijk is dat niet mogelijk.
Oude situatie: op een jaar wek ik 6000kwh op en ik verbruik er ongeveer 6000kwh. Ik hoef dus geen stroom te kopen, enkel te betalen om het net te gebruiken.

Nu, voor mij persoonlijk in de nieuwe situatie, waar je alleen zonne-energie kan verbruiken op het moment dat hij binnen komt: overdag werk ik. M'n stroom geef ik weg. Als ik 's avonds thuis kom wordt er op stroom gekookt, de tv, pc, ...gaat aan. Die stroom moet ik kopen. Want 's avonds schijnt de zon niet meer, behalve mss in juni
In de zomer ben ik maar liefs 5 a 6 weken op vakantie. Die 6 weken vormden normaal mijn buffer voor het winterverbruik. Nu geef in 6 weken lang stroom weg, en in de winter moet ik er kopen.

Voor mij persoonlijk dus een enorme verliespost. Temeer omdat we toen we deze panelen plaatsten, (aug 2020), een brief van de overheid en de energieleverancier hadden, waarin ze ons bevestigden en beloofden dat we nog 15 jaar lang onze meter konden laten terugdraaien, zodat we in de winter de stroom konden gebruiken die we in de zomer opwekken. Da's gewoon heel zuur en onrechtvaardig. In de winter en in de avonden heb ik stroom nodig. Niet in de zomer overdag, dan ben ik niet thuis. 't is gewoon oneerlijk, dat een belofte wordt verbroken, dat een de voorwaarden van een contract eenzijdig veranderd worden.

Op milieugebied ook een ramp. Mensen met een milieuvriendelijke warmtepomp op stroom, zullen hierdoor terug op mazout of hout gaan verwarmen, mensen zullen terug diesels en benzines kopen ipv ev's etc. Dit is een ramp. Voor vele mensen financieel, maar nog veel groter qua milieu-impact.

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #58 Gepost op: januari 19, 2021, 01:36:22 pm »


Vindt het evenmin eerlijk en zeker en vast is het zo dat dit voor particulieren niet de oplossing is. Je kan een aantal dingen overdag geautomatiseerd laten gebeuren, maar dat is beperkt tot wassen van kleren en vaat.


Strikt genomen is het contract niet gewijzigd door diegenen die het opgesteld hebben daar de wetgeving ook stelt dat elke clausule die in tegenstrijd is met de wetgeving per definitie nietig is en het grondwettelijk hof de regeling heeft vernietigd.


Dat de VREG daarvoor naar het grondwettelijk hof stapte heb ik nooit begrepen!
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Tesla Model 3 met Combi Camp aan de haak, verbruik en ervaringen
« Reactie #59 Gepost op: januari 19, 2021, 02:02:12 pm »

Logisch gevolg van het succes van duurzame opwek, met name van zon. In de zomer is de stroom niets waard, soms worden bedragen zelfs negatief omdat het net het niet aan kan (congestie). Er is genoeg/te veel. Mensen voor de opwek dan 1:1 compenseren met een salderingsregeling of het terug laten draaien van de meter is op de langere termijn niet houdbaar en pure subsidie.
Helaas een groot nadeel van PV panelen (heb ze zelf ook) is dat ze het meeste opleveren op momenten dat de vraag het kleinst is. Zo veel mogelijk gebruiken op momenten dat ze veel opleveren is het enige wat je kan doen.
Mogelijk zijn er over een jaar of 10-20 wat meer initiatieven om duurzame waterstof te produceren. Nu roept men nog dat dat niet efficiënt genoeg is maar er komt veel en veel meer duurzame opwek de komende 20 jaar. Daarvoor wordt de energie infra aangepast en dan zou het zo maar kunnen dat de business case voor waterstof een stuk interessanter wordt. We kunnen dan bufferen in de zomer en de elektriciteit blijft geld waard. De waterstof gaan we denk ik voorlopig eerst toepassen voor industrie en zware transporten en nog niet zoveel terugzien in onze auto's vrees ik. Voor 95% van de tijd voldoen accu's prima.

Zou mooi zijn als je je vouwwagen kon uitrusten met een 60kW modulaire accu die je auto wat meer range kan geven. Caravanboeren zijn ook al aan het kijken naar aangedreven assen. Ik moet er zelf nog niet aan denken iedere 200-300 km over een lange stop na te moeten denken. Afgelopen jaren stond je nog alleen bij een snellader. Gezien de hoeveelheden elektrische auto's die er bij zijn gekomen hoop ik dat die capaciteit wordt uitgebreid. En dat je niet een uur naast je buurman staat met 40-60 kWh max laadsnelheid. Ik kijk het nog een jaar of wat aan voordat ik overstap. Voor mij zijn er toch geen fiscale voordelen.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal