Wederom
maar ik wil toch even inhaken op het PHEV verbruik als ervaringsdeskundige. Het is top en super zuinig op de kortere ritten, het rijdt heerlijk en ik zou het zo weer kopen. MAAR op de lange snelweg-ritten van 300km+ scheelt het betrekkelijk weinig. Op weg terug uit Frankrijk, wind tegen, dakkoffer op het dak hebben we 1:10 gereden met onze Passat GTE. Normaal is dat zo'n 1:16 na de eerste +-40km elektrisch. Dus prima, maar niet zuiniger dan de niet-PHEV versie.
Samengevat: Een PHEV is voordelig voor de korte stukjes (woon-werk bijvoorbeeld), NIET voor de grote vakantieritten. Wel is de extra elektro-power gunstig om met afgeladen wagen even een hellinkje op te blazen hier en daar 
Dat is inderdaad niet om over naar huis te schrijven.
Ik heb geen hybride maar gewoon een benzine. Een Renault grand scenic, dus veel hoger dan een Passat (vangt veel meer wind). Daar bovenop ligt nog eens een surfplank en er hangt natuurlijk een vouwwagen achter. Op vakantie 4800 km gereden aan 1 op 13,3. Da's nog minder dan met de veel lagere hybride ...
Dit jaar wel geen 125 gereden zoals andere jaren (dan kwam ik op 1 op 12,5, wat nog steeds proper is), dit jaar 110-115 gereden (IVM de foam golfsurfplank).
Overmorgen met de boot erachter naar Loosdrecht. Die is, in tegenstelling tot de vouwwagen, wel hoger dan de auto. Benieuwd/bang voor het verbruik!
Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk