Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Binnenkort electrische rijder met Campooz  (gelezen 7296 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
« Reactie #15 Gepost op: februari 15, 2022, 10:46:59 am »

Om diverse redenenen ben ik ook aan het kijken naar die optie. Buiten de vakantie lijkt de eniaq de ideale wagen voor ons. De passat variant of skoda superb eerder als de ideale vakantiewagen. Die laatste twee passen niet meer in het budget met TCO, maar de Eniaq wel. De wagen van mijn vrouw is een kleinere wagen en heeft al wat leeftijd. We bekijken nu de optie om die wagen te vervangen door de hybride versie van de passat variant voor mijn vrouw. Zei zou dan ook 95% elektrisch kunnen rijden we hebben een optie voor de reis. De Eniaq zouden we dan leasen via werk en zoveel mogelijk gebruiken daarbuiten. We zijn in onderhandeling met de garage van de firma om daar beide wagens aan te kopen en op de privé wagen dan een mooie extra korting te krijgen.

Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
« Reactie #16 Gepost op: februari 15, 2022, 11:40:27 am »


...Afgelopen week meerdere wintersporters tegengekomen die toch wel even moesten slikken van de 20% meerverbruik van hun dakkoffer. Wij konden zonder dakkoffer met 2 stops naar tsjechie.

Een vouwwagen trekken is 20 - 30 % meerverbruik, dat geldt ook voor een dakkoffer en een fietsendrager (met hogere snelheden). Dus een combi van de 3 zou ik niet doen. Fiets in de rijrichting kan nog net maar bv op de dissel is killing.

Wij gaan dit jaar een campooz meezeulen naar het zuiden, die zal meer vreten dan een ccc. Zal daar in mijn draadje de ervaringen bijhouden.
Mijn brandstof verbruik ervaring met een grote dakkoffer en een met qua vormfactor met Campooz vergelijkbare vouwwagen:
Dakkoffer ca. 8% meer verbruik.
Vouwwagen ca. 20%-25% meer verbruik.
Wij hebben trouwens op de vouwwagen dissel 2 fietsen staan.

Rijsnelheid is een belangrijke factor. Ik rij meestal, als de wegomstandigheden geschikt zijn, de maximaal toegestane snelheid (op teller iets hoger i.v.m. afwijking snelheidsmeter). Dit is niet gunstig voor het brandstofverbruik, zeker als de luchtweerstand ongunstig is. Ik verwacht dat hoge en brede vouwwagens zoals de Campooz een minder gunstige luchtweerstand hebben dan een lage en smallere uitvoering zoals de combi-camp. 

Zie voor meer details een eerdere reactie (op een vergelijkbare vraag) van mij hier: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=25144.msg341130#msg341130
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
« Reactie #17 Gepost op: februari 15, 2022, 12:09:24 pm »

Ik kom met de vouwwagen, en vroeger ook met de dakkoffer ook uit op iets van een 20 tot 25% extra verbruik. Echter dat is zeker niet volledig te wijten aan de vouwwagen. Auto is ook meer beladen, 4 personen er in en hier in vlaanderen is het behoorlijk vlak, op die trajecten alles behalve. Die dingen spelen uiteraard ook mee in het extra verbruik.
Terplekke in de bergen zonder vouwwagen en extra bagage komen we ook aan dat extra verbruik door de vele bergop dat we daar dienen te rijden en veel meer optrekken en terug vertragen in de haarspeld bochten.
Laadpunten in de Bergen zijn vrees ik ook erg beperkt en dat is ook een reden waarom ik voorlopig nog niet met een elektrische wagen op reis durf te gaan. Dat zal allemaal wel nog veranderen in de toekomst.



Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
« Reactie #18 Gepost op: februari 15, 2022, 02:27:59 pm »

" YouTube film carwow "Living with an electric car? The TRUTH!""
Leuk filmpje en mooi hoe makkelijk er met het in de EV aanwezige energie meters verschillen in verbruik gemeten worden. Omdat er op korte afstanden (10 miles) gemeten is en er met minimaal significante cijfers (2) uitgelezen wordt kan de werkelijkheid meerdere procenten afwijken. Maar de grote lijnen kloppen, enkele opvallende getallen:
Bij 113 km/uur verbruikt de auto met dakkoffer 12% meer dan de losse auto.
Bij 97 km/uur verbruikt de auto met caravan 57% meer dan de losse auto.     
Bij 113km/uur verbruikt de auto met 4 extra passagiers (+350kg) 4% meer dan de losse auto. (vanwege de beperkte significante cijfers is hier de onnauwkeurigheid zeer groot!)
Met 340kg aan extra passagiers is het meerverbruik beperkt. Met 884kg (caravan) aan de haak is het meerverbruik, ook relatief, factoren hoger.
Conclusie: (op dit vlakke testtraject) is massa ondergeschikt voor meerverbruik. Aerodynamica lijkt hier heel belangrijk en voor de caravan mogelijk ook de extra rolweerstand.

(Mijn verbruiksgetallen getallen van een benzine auto met dakkoffer of vouwwagen lijken te corresponderen met deze bevindingen.)
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
« Reactie #19 Gepost op: februari 19, 2022, 07:12:40 pm »

We gaan t zien. Ik heb eigenlijk helemaal geen verwachtingen. 🙃 Blijft nog steeds overeind dat we m niet kopen als vakantiewagen. Nogmaals, die 4x pj een lange rit waarbij we zeker moeten downgraden als het gaat om afgelegde kms per dag, weegt voor ons niet op tov de overige positieve effecten. We hebben afgelopen jaar het hele dak volgelegd met zonnepanelen (33 stuks) dus kom maar op met die EV. Liever mn wagen vullen dan terug aan t net leveren.

Je wagen staat overdag altijd thuis zodat er direct vanaf het dak de accu in de auto geladen wordt?
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
« Reactie #20 Gepost op: februari 20, 2022, 12:08:51 am »

En dan kan hij ‘s avonds zijn laptop opladen en de koffie zetten vanuit de accu’s van de EV. :)12]
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
« Reactie #21 Gepost op: februari 20, 2022, 07:40:53 am »

Je wagen staat overdag altijd thuis zodat er direct vanaf het dak de accu in de auto geladen wordt?
Goede opmerking.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
« Reactie #22 Gepost op: februari 20, 2022, 10:38:54 am »

Wij werken veel meer vanuit huis de laatste 2 jaar, en dat gaat ook zo blijven voor de helft van de dagen (2 dagen kantoor, 2,5 dag @ home)

Dit jaar
- 4500 kwh afgenomen
- 5400 kwh teruggeleverd
- 9000 kwh gegenereerd

Bijna de helft dus zelf opgenomen waarbij het merendeel de auto is ingegaan. Omdat ik de kwh's die de auto ingaan los vergoed krijg, en als die dan direct uit de panelen komen, levert dat een extra motivatie op om zoveel mogelijk met zon te laden ;)

Dan nog met salderen is dat de komende tijd allemaal nog niet relevant, ik krijg nu geld terug op de stroom. Dan nog is dat geld niet het doel maar the means om te sparen/investeren om totaal onafhankelijk te worden van het stroom/gasnet in de toekomst.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
« Reactie #23 Gepost op: februari 20, 2022, 11:56:31 am »

Ondertussen 2 jaar enkel van thuis uit gewerkt waardoor de auto ook veel minder gebruikt wordt. Maar ook meer energie thuis overdag gebruikt wordt. Kans reëel dat het in april ook twee dagen in de week kantoor wordt. Die dagen laad de wagen dan niet op en wordt er ook minder verbruikt. Een auto als thuisbatterij kan dat dus deels opvangen. Een thuis batterij installeren kost ook al gouw een bom geld.


Interessante optie om offgrid te kunnen gaan is denk ik wel niet de wagen wel de beste oplossing is. Daar zie ik vooral in de toekomst heil in zon energie opslaan als waterstof. Kan je in de zomer een voorraadje aanleggen voor in de winter en daar zijn de thuisbatterijen en wagens als batterij minder voor geschikt. Je kan dan ook die waterstof zowel gebruiken voor terug elektriciteit of voor de verwarming van je huis zonder dat er echt grote aanpassingen aan de bestaande centrale verwarming dienen te gebeuren.
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
« Reactie #24 Gepost op: februari 20, 2022, 06:33:26 pm »

Je wagen staat overdag altijd thuis zodat er direct vanaf het dak de accu in de auto geladen wordt?

3 a 4 dgn per week ja.... en daarnaast hebben we ook de batterij van 10kwh gehangen (niet genoeg voor de auto, I know). Sterker nog  ik overweeg een  (electrische) schadewagen te plaatsen om vol te drukken als we wél weg zijn zodat we m s avonds alsnog kunnen volladen.
Wagen wordt met een zakelijke laadpas gekoppeld. Tarief is gemaximeerd, maar ik weet zo geen snellere manier om een duurzame investering terug te verdienen.
Daar heb ik een paar vakantiedagen minder ver rijden wel voor over.
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
« Reactie #25 Gepost op: februari 20, 2022, 08:21:25 pm »

3 a 4 dgn per week ja.... en daarnaast hebben we ook de batterij van 10kwh gehangen (niet genoeg voor de auto, I know). Sterker nog  ik overweeg een  (electrische) schadewagen te plaatsen om vol te drukken als we wél weg zijn zodat we m s avonds alsnog kunnen volladen.
Wagen wordt met een zakelijke laadpas gekoppeld. Tarief is gemaximeerd, maar ik weet zo geen snellere manier om een duurzame investering terug te verdienen.
Daar heb ik een paar vakantiedagen minder ver rijden wel voor over.

nog beter voor de portemonnee is overdag bij de werkgever de wagen volladen en 's avonds via V2G je huis voorzien van kWh uit de auto accu  :#
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
« Reactie #26 Gepost op: februari 23, 2022, 10:53:10 pm »

Tja, Lief heeft eenmanszaak, dat zet geen zoden aan de dijk 😁
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 421
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
« Reactie #27 Gepost op: februari 24, 2022, 10:10:10 am »

nog beter voor de portemonnee is overdag bij de werkgever de wagen volladen en 's avonds via V2G je huis voorzien van kWh uit de auto accu  :#

Klinkt een beetje als stelen van je werkgever.....
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
« Reactie #28 Gepost op: februari 24, 2022, 06:05:31 pm »

Interessante optie om offgrid te kunnen gaan is denk ik wel niet de wagen wel de beste oplossing is. Daar zie ik vooral in de toekomst heil in zon energie opslaan als waterstof. Kan je in de zomer een voorraadje aanleggen voor in de winter en daar zijn de thuisbatterijen en wagens als batterij minder voor geschikt. Je kan dan ook die waterstof zowel gebruiken voor terug elektriciteit of voor de verwarming van je huis zonder dat er echt grote aanpassingen aan de bestaande centrale verwarming dienen te gebeuren.
Hoe zie je dat opslaan voor je? In Belgie zijn de regels voor opslaan van gas vast net zo beperkend als in Nederland. Bij de meeste huizen is dit niet mogelijk vanwege de regeltjes.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Binnenkort electrische rijder met Campooz
« Reactie #29 Gepost op: februari 24, 2022, 06:38:58 pm »

Klinkt een beetje als stelen van je werkgever.....

hopelij kheb je ook de smiley gezien?

maar het kwartje valt eindelijk bij iemand
maar dit gaat dus gebeuren bij werkgevers die er geen verstand of aandacht voor hebben
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal