Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen achter elektrische auto  (gelezen 26325 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #75 Gepost op: augustus 29, 2022, 11:59:21 am »

Ik zit te wachten op de ID-BUZZ, maar wat me op viel gewicht 2500 kg, maximaal gewicht 3000 kg, dat zou betekenen, ik met mijn 3 pubers in de auto (en mn vrouw) dan mag er niets meer mee.....
voorlopig houdt ik het nog ff bij m'n touran.

prijskaartje ervan ook al gezien  :P
Gelogd

michield

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 188
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix 2015 -> Cabanon Malawi 2.0 Royale DeLuxe 2022
    • Campings met Privesanitair
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #76 Gepost op: augustus 29, 2022, 06:55:46 pm »

Inmiddels ook aan het kijken naar de Nissan Ariya. Zelfde basis als de Renault Megane, maar groter dan de ID.4 (die we eerder hadden).
Dochter vond het wat krap in de Megane en aangezien ze nog groeien, is de Ariya misschien beter. Ook duurder en qua trekgewicht net aan (wat nergens op slaat).
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #77 Gepost op: augustus 29, 2022, 10:57:09 pm »

qua trekgewicht net aan (wat nergens op slaat).

Waarom zou dat nergens op slaan? Er zijn enorm veel variabelen die het uiteindelijke trekgewicht bepalen. En dat kan een heel lullig iets zijn. Zafira's mochten veel trekken, behalve de bifuel. Vanwege de LPG tank was de constructie in de achterbak iets afwijkend. Idem voor veel ecomodellen. Dan is doorgaans de koeling wat geknepen of het onderstel iets verlaagd en mag er ineens nog amper iets aan de haak tov de reguliere uitvoeringen van zo'n model met grotendeels identieke techniek.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #78 Gepost op: augustus 30, 2022, 12:05:07 am »

Waarom zou dat nergens op slaan? Er zijn enorm veel variabelen die het uiteindelijke trekgewicht bepalen. En dat kan een heel lullig iets zijn. Zafira's mochten veel trekken, behalve de bifuel. Vanwege de LPG tank was de constructie in de achterbak iets afwijkend. Idem voor veel ecomodellen. Dan is doorgaans de koeling wat geknepen of het onderstel iets verlaagd en mag er ineens nog amper iets aan de haak tov de reguliere uitvoeringen van zo'n model met grotendeels identieke techniek.
Heeft ook te maken met de basis van de auto etc.

Een voorbeeld:
Ik heb een Renault grand scenic met 140pk benzine en mag 1800kilo trekken.

Pa heeft een Renault Arkana (buitenafmetingen bijna even groot als de grand scenic). Hij heeft exact diezelfde 140pk benzine en mag iets van 750 kilo trekken. Minder dan de helft.

Waar ligt dat aan? Zelfde motor, auto haast even lang.

Blijkt te liggen aan het onderstel, onder andere. De Arkana staat, ondanks z'n forse lengte, op het kleinere onderstel van de Captur. Dan wordt het ineens wel logischer.

Zo zal het bij de Nissan ook wel iets zijn.
De nissan heb ik trouwens nog niet in het echt gezien, maar op foto vind ik 'em erg geslaagd. (Maar wel duur!!)

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2022, 08:52:41 am door metalpe »
Gelogd

michield

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 188
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix 2015 -> Cabanon Malawi 2.0 Royale DeLuxe 2022
    • Campings met Privesanitair
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #79 Gepost op: augustus 30, 2022, 07:29:34 am »

Het is (helaas) niet alleen techniek. De Aryia staat overigens op hetzelfde onderstel als de kleinere Megane, maar die kan ondertussen meer trekken.

Zeker bij eerdere elektrische auto's was het vaker marketing dan techniek qua trekgewicht. Mensen begrijpen blijkbaar niet dat je met een aanhanger minder kilometers kan rijden.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #80 Gepost op: augustus 30, 2022, 09:01:50 am »

Het kan o.a. ook met de koeling te maken hebben. Onze C4 diesel mocht 1550 kg trekken. Een andere C4 diesel met dezelfde motor, maar iets andere specs, mocht maar 750 kg trekken. Bij navraag is mij uitgelegd dat het kwam door de kleinere radiator. Daardoor was de auto op papier een fractie zuiniger, wellicht beter milieu label. Maar door de kleinere koelcapaciteit was de trekkracht theoretisch beperkt om te kunnen garanderen dat de koeling voldoende presteerde. En zo kunnen er veel meer factoren meespelen.
Onze buurman zijn oude Clio met 75 pk mocht ook 1500 kg of zoiets trekken.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 909
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #81 Gepost op: augustus 30, 2022, 04:42:08 pm »

prijskaartje ervan ook al gezien  :P
Ja, maar mijn touran was ook niet goedkoop, en die tesla model x die mijn broer rijdt al helemaal niet
Gelogd

michield

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 188
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix 2015 -> Cabanon Malawi 2.0 Royale DeLuxe 2022
    • Campings met Privesanitair
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #82 Gepost op: augustus 30, 2022, 05:24:11 pm »

Mag open dat ze op die Buzz de kinderziektes eruit hebben, want mijn ID.4 was niet het niveau dat ik van Volkswagen (of een VAG auto) had verwacht.
En software nog tergend traag ook.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #83 Gepost op: augustus 30, 2022, 05:44:24 pm »

Mag open dat ze op die Buzz de kinderziektes eruit hebben, want mijn ID.4 was niet het niveau dat ik van Volkswagen (of een VAG auto) had verwacht.
En software nog tergend traag ook.

vertel...
heeft VAG nog steeds deze problemen of zijn die inmiddels met de huidige modellen achterhaald?
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #84 Gepost op: augustus 30, 2022, 06:19:09 pm »

Zelfs op Autoweek een vast minpunt: het huidige VAG infotainmentsysteem. Geen ervaring mee maar ik wil (bijvoorbeeld) niet naar de stoelverwarming of koeling zoeken in trage menu’s. Ook lane departure etc moet je gewoon snel mee kunnen schakelen.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #85 Gepost op: augustus 30, 2022, 09:03:01 pm »

Wel, ik heb een skoda, ondertussen 3 na elkaar, en daarvoor ook een VW. De stoelverwarming was zowel voor van voor als achter gewoon met knopjes te bedienen waar je direct toegang toe hebt, kan je blindelings doen. Vindt dit vreemd dat dit bij de elektrische modellen anders zou zijn. Lane assist staat standaard aan, en kan je via het stuurwiel schakelen. Dat is wel een keer of twee klikken en eens draaien aan het controle wieltje.


Wat wel waar is, dat de software soms traag start als je de wagen start. Eens dat die volledig gestart is, werkt die wel vlot. Echter het laden van de navigatie kan soms wel een minuut of twee duren en dat is inderdaad best vervelend. Ik wacht daar niet op en vertrek dan al en met voice control geef ik dan de navigatie in eens deze gestart is. Eens die goed gestart is werkt het vlot en snel.

Gelogd

michield

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 188
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix 2015 -> Cabanon Malawi 2.0 Royale DeLuxe 2022
    • Campings met Privesanitair
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #86 Gepost op: augustus 30, 2022, 10:14:21 pm »

Stoelverwarming van de ID-serie (en andere VW's waarschijnlijk ook) zet je aan door warm/koud touch-knop tegelijkertijd in te drukken.
Maar de knoppen zijn niet verlicht dus het is op de tast (net als de volumeknop).

De rest zit in het klimaatmenu: kwam regelmatig voor dat je de auto instapt, de temperatuur wil aanpassen, drukt op klimaat om vervolgens de melding te krijgen dat het menu niet beschikbaar is. Ook vaak op een klimaat of een ander item drukken, gebeurd niks dus druk je nog een keer en precies op dat moment komt het scherm even in beeld en verdwijnt weer, want tweede keer drukken is annuleren.

De hardware is gewoon niet zwaar genoeg en reageert traag. Daarnaast vaak ruzie met de auto om Android Auto aan de praat te krijgen. Eigenlijk wil de auto dat de kabel van de telefoon al is aangesloten voor je start. Laat de auto nou automatisch starten als je gaat zitten. En dus geen Android Auto.
Eigen navigatie is hopelijk achterhaald (zwembad dat al 20 jaar weg is, staat er in).

Twee keer gehad dat de auto niet dicht wilde (paar maanden terug en redelijk in het begin), drie keer dat de auto niet open ging en met de sleutel open moeten breken (deur is elektrisch dus dat vraagt wat kracht).

Over trage opstart: andere auto's hebben dat niet en zijn wel direct wakker. Ik verwacht van een auto van 50K dat'ie gewoon werkt.
Idem met de app: enige wat goed werkte was dat het percentage van de accu goed weergegeven wordt. Klimaat aanzetten duurde ook vaak lang en meerdere pogingen. De app is ook nog uitgekleed: in het begin kon stoel- en stuurverwarming nog ingesteld worden, maar later alleen nog temperatuur.
Met een update wordt dat opgelost: kost een hele dag!

Verder: rijd lekker, ACC gebruikte is 80% van de rit. Achterwielaandrijving lekker en ruim. Maar veel andere merken hebben de ID-serie ingehaald.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #87 Gepost op: augustus 30, 2022, 10:52:42 pm »

Voor die dingen heb ik in mijn skoda gewoon knoppen en dat werkt. Nooit echt problemen mee gehad. Ziet er naar uit dat het eerder een achterruitgang is dan een vooruitgang.


Het traag opstarten enerveert me ook. En is verschillend van keer tot keer, de helft van de tijd duurt het lang eer het opgestart is, de andere helft is hij meteen wakker.


Navigatiesysteem krijgt regelmatig een automatische update van de kaarten en is redelijk accuraat, evenals de verkeersinfo.


Heb de indruk dat bij veel merken tegenwoordig de elektronica eerder op achteruit gaat dan vooruit. Laatst met collega's op stap die met Mercedes rijden en die kloegen daarover ook erg hard. Auto moet ruit een beetje oplaag doen om deur open of dicht te doen, maar dan sluit die ruit niet meer en regent het binnen of moeten ze een hele procedure doen om dat terug goed te krijgen. In België gelden andere snelheidsregels naargelang de regio en hij kent alleen de Waalse regels, cruise control die raar doet bij herkennen borden en je kan het niet meer uitschakelen, vroeger wel, nog veel meer zaken die je moet doen via tablet en nog veel minder knoppen, tabled geplaatst dat je bij arm in rust naar jou fucnties aan het aanpassen bent, ... waren de dingen die ik hoorde van de collega's. Navigatiesysteem en systeem van tabled en digital cockpit die plots crashed en een hele tijd nodig heeft om opnieuw op te starten, ...


Wat EV's betreft, denk ik ook dat er zeker andere merken zijn die voorlopen. Polestar, Hyundai, Kia, ...
Gelogd

michield

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 188
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix 2015 -> Cabanon Malawi 2.0 Royale DeLuxe 2022
    • Campings met Privesanitair
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #88 Gepost op: augustus 30, 2022, 11:20:40 pm »

Renault en Nissan.
Van Renault nooit verwacht, maar dat werkt echt als een malle. Goede hardware icm Google. Geleerd van het verleden. Bij Nissan hebben ze Alexa en die rijd ik van het weekend.

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #89 Gepost op: september 04, 2022, 06:59:39 pm »

En hoe was de proefrit?
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal