Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: oplooprem jamet louisiana  (gelezen 16589 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re:oplooprem jamet louisiana
« Reactie #15 Gepost op: juli 24, 2010, 03:27:08 pm »

als ik achterin bij de demper kijk zit daar een soort haak waar onderaan de handrem bevestigd zit en bovenaan komt dan de kop tegen die haak aan en brengt de rem in werking
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:oplooprem jamet louisiana
« Reactie #16 Gepost op: juli 24, 2010, 03:58:55 pm »

Yep
En de schokdemper in kwestie wordt door de dissel via een kantelaar aangedrukt.

de remkabel die je ziet is niet apart de handrem
de handrem is een extra voorziening waarmee de remkabel handmatig kan worden gespannen.
Dit in tegenstelling tot auto's waar de handrem verplicht een volledig aparte voorziening is los van de bedrijfsrem.

Affijn
Zit de kantelaar nog op zijn plaats en drukt de dissel die nog aan en uiteraard moet de kantelaar ook de schokdemper/veer indrukken
Gelogd

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re:oplooprem jamet louisiana
« Reactie #17 Gepost op: juli 24, 2010, 07:50:35 pm »

bedoel je met de kantelaar dat waar de handrem onderaan zit of bedoel je dan wat anders?? :?
als ik van achter langs de demper in de dissel kijk zit daar een vierkant plaatje met een rond gat waar de demper doorgaat, druk ik de dissel in dan komt dat plaatje mee naar achter en drukt  tegen de kantelaar aan. maar dit gebeurd vrij laat, wat denk ik ook de oorzaak is van de 'bonk' want dan remt hij in mijn ogen te laat/weinig en dan zit de dissel al op het eind van indrukken zeg maar.

ga hem toch wegbrengen om hem na te laten kijken, maar ik mag graag weten hoe het één en ander in elkaar zit :K
ga nu eerst maar eens effe bbq-en en een paar  bier bier tjes op slobberen

groet'n Herwin
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:oplooprem jamet louisiana
« Reactie #18 Gepost op: juli 24, 2010, 08:06:04 pm »

De werking is supersimpel.
De disselkop wordt ingedrukt en deze drukkracht wordt via een kantelaar omgezet in een trekkracht.
Ertussen bevindt zich ergens een veer om de disselkop terug te laten veren plus een schokbreker(tje) wat de ergste klap dempt.
(Vaak zijn die veer en schokbrekers 1 geheel)
Tenslotte trekt de kantelaar aan de remkabels die op hun beurt aan de remhevels trekken (binnenin de trommelvoeringen) en de remvoeringen naar buiten worden gedrukt tegen de remtrommel aan.
Klinkt simpel he :#

De plaats van de veer en schokbreker is wisselend.
1 en ander behoort ook jaarlijks te worden doorgesmeerd.
* Zet de vetspuit op de nippel en net zo lang pompen tot er na een boel vuil vet schoon vet tussen het mechanisme uitkomt.
Je treft tenminste 2 vetnippels aan, 1 op de disselkop en 1 op de kantelaar, vaak zijn het er 3 of zelfs 4.
Niet (tijdig) doorsmeren kan lijden tot overmatige slijtage, vooral bij rijden in warme stoffige omgeving.
Bovendien wordt het vet door het lange stilstaan in de winter stug en bij slechte vetsoorten zelfs hard.
Dus altijd in het voorjaar effe de pomp er op.

Jammer dat bijna niemand dat doet omdat bijna niemand dat allemaal weet.
Gelogd

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re:oplooprem jamet louisiana
« Reactie #19 Gepost op: juli 25, 2010, 11:29:18 am »

de werking is mij helemaal duidelijk :J

alleen nog de veer en demper, de demper doet dus zijn werk, maar waar zit de veer?? kan deze er ook op de één of andere manier uit zijn :? of kan je die van buiten af niet zien??

misschien dat louisiana klappers even op hun knieën willen kijken?? :#
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:oplooprem jamet louisiana
« Reactie #20 Gepost op: juli 25, 2010, 11:42:15 am »

Mja
Er moet ergens een veer zitten die de disselkop terugdrukt...
Ik heb geen Jamais meer W: dus ff kijken gaat niet.

Misschien wil er iemand ff met zijn kamera ondersteboven onder de dissel gaan gluren?
Gelogd

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re:oplooprem jamet louisiana
« Reactie #21 Gepost op: juli 25, 2010, 11:47:01 am »

bij mij wordt de disselkop terug gedrukt door de gasveer en dat gaat vrij langzaam.

ik zal vanmiddag eens kijken of ik een veer kan ontdekken.
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:oplooprem jamet louisiana
« Reactie #22 Gepost op: juli 25, 2010, 11:48:45 am »

Het kan dus idd ook een combi zijn van schokbreker en veer (gasveer)
Gelogd

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re:oplooprem jamet louisiana
« Reactie #23 Gepost op: juli 25, 2010, 02:01:17 pm »

ik kan geen losse veer ontdekken :(
ik ga morgen de plaatselijke aanhangerman bellen en die zal hem na moeten kijken en eventueel repareren.

word vervolgd
Gelogd

Gerrit1000

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero windforce (2020)
Re:oplooprem jamet louisiana
« Reactie #24 Gepost op: juli 25, 2010, 04:26:36 pm »

Wij hebben een HK gekocht vorig jaar en nu onderweg naar Oostenrijk liep één wiel warm bij de remmen, ik vermoed dat de oplooprem bleef hangen omdat we in een lange file hebben gestaan.
Nu spreek coinoperator over het doorpompen met vet, nu moet ik op zoek gaan in Oostenrijk naar een doorstootpompje met vet is dit een standaardvet of een speciaal vet?
Alvast bedankt.
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:oplooprem jamet louisiana
« Reactie #25 Gepost op: juli 25, 2010, 04:47:35 pm »

Gewoon een goede kwaliteit lagervet maar op dit moment maakt dat al helemaal niet uit zolang je 'm maar ff werkend kunt krijgen.
Probleem zal ook niet het vet zijn maar een vetspuit te vinden, probeer een boer ofzo want landbouwmachines worden ook nog zo gesmeerd.
Gelogd

Sidecarmaniac

  • Gast
Re:oplooprem jamet louisiana
« Reactie #26 Gepost op: juli 27, 2010, 05:09:10 pm »

ik kan geen losse veer ontdekken :(
ik ga morgen de plaatselijke aanhangerman bellen en die zal hem na moeten kijken en eventueel repareren.

word vervolgd
Waarschijnlijk dan toch een demper met ingebouwde veer. Beslist niet zelf uit elkaar halen want die dempers staan op druk en "spatten uit elkaar" als je dat verkeerd demonteert. En al zou dat goed gaan, krijg je zo'n demper niet meer zomaar op druk als hij weer in elkaar wordt gezet.
Let op als de demper moet worden vervangen omdat niet zomaar dempers onderling uitwisselbaar zijn van de verschillende fabrikanten. Er worden verschillende aansluitingen gebruikt.
Ook per fabrikant verschillen de dempers qua demping ivm het toelaatbare gewicht van de aanhanger die moet worden geremd.

Als de rem schokkend reageert, lijkt het probleem inderdaad bij de demper te liggen want die wordt juist gemonteerd om het schokken tegen te gaan. Maar er zou ook iets los kunnen zitten waardoor de onderdelen teveel speling krijgen. De dempers zitten aan twee kanten bevestigd of gefixeerd. Misschien is er een bout of moer verdwenen waardoor de demper kan bewegen in de ruimte waarin hij zit?
Of de trekstang (draadeind waaraan de kabels weer vastzitten) mist een borgingsmoer zodat die teveel kan bewegen
Een ovale remtrommel zou ook nog de oorzaak kunnen zijn, maar ligt m.i. minder voor de hand.
« Laatst bewerkt op: juli 27, 2010, 05:11:46 pm door Sidecarmaniac »
Gelogd

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re:oplooprem jamet louisiana
« Reactie #27 Gepost op: juli 27, 2010, 09:03:28 pm »

vanavond even onder de wagen gelegen en denk inderdaad dat er teveel speling op de trekstang zit
ik heb hem zelf iets aangepast en een stukkie proefgereden ( ik woon in het buitengebied rijden zeer weinig andere weggebruikers :K )
de wagen bonkte niet meer zo heel er dus ik denk dat het toch een afstel probleem is

as. maandag afspraak met een prof. gemaakt voor het afstellen en nakijken van de remmen en dissel.
wordt dus vervolgd...
Gelogd

Sidecarmaniac

  • Gast
Re:oplooprem jamet louisiana
« Reactie #28 Gepost op: juli 27, 2010, 10:22:04 pm »

vanavond even onder de wagen gelegen en denk inderdaad dat er teveel speling op de trekstang zit
ik heb hem zelf iets aangepast en een stukkie proefgereden ( ik woon in het buitengebied rijden zeer weinig andere weggebruikers :K )
de wagen bonkte niet meer zo heel er dus ik denk dat het toch een afstel probleem is

as. maandag afspraak met een prof. gemaakt voor het afstellen en nakijken van de remmen en dissel.
wordt dus vervolgd...
Op naar de universiteit voor de prof dus  :H

Waarschijnlijk is de "evenaar" (het plaatje waar de kabels aan vast zitten ?n de trekstang) met dubbele moeren en/of zelfborgende moeren geborgd. Of misschien zit een vorm van borging aan het begin van het draadeind (aan de koppeling zijde).
Ontbreekt een borging of werkt die niet meer goed, dan kan het draadeind verdraaien tijdens het rijden waardoor de afstelling van het remsysteem verloopt en in het ergste geval de vouwwagen niet meer zal remmen.  :N  :N  ;(
Gelogd

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re:oplooprem jamet louisiana
« Reactie #29 Gepost op: augustus 02, 2010, 07:21:42 pm »

zooo, vanmiddag de vouwwagen weer opgehaald het was toch een kwestie van afstellen ::)
hij heeft gelijk de hele vouwwagen nagekeken (het onderstel dan) nieuwe stekker eraan (remlichten bleken te haperen) en alles in het vet, reservebandje beetje wind gegeven etc...

toch een beter gevoel om er even iemand naar te laten kijken die er verstand van heeft :#

Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal