De werking is supersimpel.
De disselkop wordt ingedrukt en deze drukkracht wordt via een kantelaar omgezet in een trekkracht.
Ertussen bevindt zich ergens een veer om de disselkop terug te laten veren plus een schokbreker(tje) wat de ergste klap dempt.
(Vaak zijn die veer en schokbrekers 1 geheel)
Tenslotte trekt de kantelaar aan de remkabels die op hun beurt aan de remhevels trekken (binnenin de trommelvoeringen) en de remvoeringen naar buiten worden gedrukt tegen de remtrommel aan.
Klinkt simpel he
De plaats van de veer en schokbreker is wisselend.
1 en ander behoort ook jaarlijks te worden doorgesmeerd.
* Zet de vetspuit op de nippel en net zo lang pompen tot er na een boel vuil vet schoon vet tussen het mechanisme uitkomt.
Je treft tenminste 2 vetnippels aan, 1 op de disselkop en 1 op de kantelaar, vaak zijn het er 3 of zelfs 4.
Niet (tijdig) doorsmeren kan lijden tot overmatige slijtage, vooral bij rijden in warme stoffige omgeving.
Bovendien wordt het vet door het lange stilstaan in de winter stug en bij slechte vetsoorten zelfs hard.
Dus altijd in het voorjaar effe de pomp er op.
Jammer dat bijna niemand dat doet omdat bijna niemand dat allemaal weet.