Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Gasveer aan Jametic  (gelezen 8644 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Purk2000

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 36
  • Merk Vouwwagen: Jametic
Gasveer aan Jametic
« Gepost op: augustus 17, 2010, 10:23:52 pm »

Wij hebben een Jametic van 2008. Hierop zit een gasveer om het bed gemakkelijk open te kunnen klappen.
Als het bed niet vastgezet wordt blijft het niet staan. Het bed komt dan weer een stuk omhoog. Het is echter moeilijk om het goed vast te zetten. Een van ons gaat er dan op zitten en dan moeten er minimaal twee stevige en lange haringen gebruikt worden, want 1 haring komt, door de opwaarste druk, zo weer uit de grond.
Het is wel lastig om het bed op die manier waterpas te stellen.
Is dit ook de ervaring die andere Jametic eigenaars hebben?
Of doen wij iets niet goed.
Heeft iemand hier een oplossing voor.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.281
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Gasveer aan Jametic
« Reactie #1 Gepost op: augustus 17, 2010, 10:28:34 pm »

Heb het hier wel eens vaker gelezen.
Weet niet of het met een jametic was of een rondo.

Hij lijkt mij verkeert afgesteld misschien eens kijken of de dealer dit goed kan maken.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Gasveer aan Jametic
« Reactie #2 Gepost op: september 16, 2010, 08:23:28 pm »

Onze Jametic 2010 doet dit ook. Ook al bij de dealer aangekaart. Die zegt dat het bed met het riempje aan de grond moet worden vastgezet met een haring. dat werkt natuurlijk niet zo goed. Een haring wordt zo omhoog getrokken omdat de kracht er bijna loodrecht boven komt. Ik wam er eigenlijk pas na een aantal dagen achter toen onze wagen al helemaal afgespannen stond dat er een riempje onder het bed zat. Dan is het lastig vastzetten. Volgende keer ga ik het meteen bij het opzetten van de wagen vastzetten. Eerst bed uitklappen en waterpas zetten. Dan het riempje met een stevige haring in de grond zetten. Haring goed schuin voor de grootst mogelijke weerstand. Dan pas de wagen verder uitklappen, want ik heb wel ontdekt bij het opruimen bij vertrek dat er meer spanning op komt als de voortent is uitgeklapt. Het omhoog duwen wordt veroorzaakt door de gasveer die helpt bij het inklappen van het bed. Deze wil constant de bedbodem omhoog duwen. Anders heb je ook geen hulp van deze gasveer.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Dirk willem

  • Gast
Re:Gasveer aan Jametic
« Reactie #3 Gepost op: september 16, 2010, 11:25:11 pm »

Heb een jametic uit 2009, ik heb daar geen last van. Gewoon aangeven bij de dealer die kan de druk iets minder maken zodat hij gewoon blijft staan. Scheelt een boel gedoe en strak trekken
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Gasveer aan Jametic
« Reactie #4 Gepost op: september 17, 2010, 08:01:14 am »

Heb een jametic uit 2009, ik heb daar geen last van. Gewoon aangeven bij de dealer die kan de druk iets minder maken zodat hij gewoon blijft staan. Scheelt een boel gedoe en strak trekken
Ik ben een leek op het gebied van gasveren, maar werkt de veer nog wel goed als de druk lager wordt? Ik kan nu in m'n eentje het bed open- en dichtklappen. Om reden van het gemak hebben we hiervoor gekozen en niet voor een gebruikte vw zonder gasveer.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Purk2000

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 36
  • Merk Vouwwagen: Jametic
Re:Gasveer aan Jametic
« Reactie #5 Gepost op: juli 16, 2011, 03:19:19 pm »

Ik ga denk ik een 'kurketrekker' of Tent-anker dit jaar gebruiken (zo'n ding waaraan ook honden worden vastgezt) en kijken of dit goed bevalt.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Gasveer aan Jametic
« Reactie #6 Gepost op: juli 16, 2011, 03:53:41 pm »

Ik ga denk ik een 'kurketrekker' of Tent-anker dit jaar gebruiken (zo'n ding waaraan ook honden worden vastgezt) en kijken of dit goed bevalt.
In een ander topic heb ik ook al een beschrijving gemaakt van mijn grote haring met geitenknip en sjorbandje om het bed vast te zetten. Op een snelle manier.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

PeterKr

  • Gast
Re:Gasveer aan Jametic
« Reactie #7 Gepost op: juli 16, 2011, 08:50:44 pm »

Ik sla bij onze Jamet 4x4 de "geitenpen" :+ schuin in de grond geeft net nog iets meer weerstand

gr Peter
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Gasveer aan Jametic
« Reactie #8 Gepost op: juli 17, 2011, 08:44:30 am »

Ik sla bij onze Jamet 4x4 de "geitenpen" :+ schuin in de grond geeft net nog iets meer weerstand

gr Peter
Beter is om zelf een zware haring te maken met een oog er aan en zo'n "geitenknip". Dan de drukknoop weg te knippen en een sjorband te nemen voor het snel spannen. Dat werkt makkelijk. Je slaat eerst de haring in de grond, wat makkelijker gaat als de boel nog niet volledig is uitgeklapt.Als het bed dan waterpas staat, gebruik je de sjorband om de boel snel vast te zetten.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Bosje

  • Gast
Re:Gasveer aan Jametic
« Reactie #9 Gepost op: juli 28, 2011, 09:15:39 pm »

Misschien een heel andere oplossing;

sla in de spanband waarmee je het bed vast pint een drukknoop en schroef onder de wagenbak achter het schort het contra knoopje, doordat de band dan in een hoek onder de bak komt kan de band het drukknoopje niet lostrekken, en wel zo mooi weggewerkt :J.

Is maar een idee, want zelf heb ik het 2de bed niet in de jametic.
Gelogd

Purk2000

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 36
  • Merk Vouwwagen: Jametic
Re:Gasveer aan Jametic
« Reactie #10 Gepost op: juli 30, 2011, 10:10:21 pm »

Bosje
Sorry maar dit begrijp ik niet.
De spanband komt aan het uiteinde van het bed.
Dus helemaal rechts als je met het gezicht naar de voorkant van de wagen staat.
Dat is plm. 1,50 m van de wagenbak af als het bed is opengeklapt.
Dan zou de spanband helemaal onder het bed door naar de onderkant van de wagenbak moeten.
Dat lijkt mij niet handig.

nb. en onze Jametic heeft maar 1 vast bed. Het andere bed is optioneel in de wagenbank zelf te maken.
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re:Gasveer aan Jametic
« Reactie #11 Gepost op: juli 31, 2011, 12:24:10 am »


Wie heeft er een foto van de beruchte band, waaraan de 'geitenpin' vast moet, dan kan ik die fotobewerken om mijn idee te verduidelijken.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Gasveer aan Jametic
« Reactie #12 Gepost op: augustus 01, 2011, 08:21:22 am »

Vanuit een inmiddels redelijk zonnig Hongarije. De pen heb ik afgelopen voorjaar al eens in een apart topic beschreven, hoe ik die zelf heb aangepast. En voor de duidelijkheid, het gaat om het vaste bed op het " deksel".  Zie de foto. Ik heb een grote haring gemaakt met een oog met daaraan een sjorband gemaakt, de vergrendeling wel te verstaan. Van de band die aan het bed zit heb ik de drukknoop afgeknipt. Nu past dit gedeelte door de vergrendeling van de sjorband. Als ik de wagen en deksel waterpas heb gezet, kan ik simpel en snel de band op spanning zetten en blijft het bed mooi staan. wel de haring goed schuin in de grond zetten voor een optimale drukverdeling.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Bosje

  • Gast
Re:Gasveer aan Jametic
« Reactie #13 Gepost op: augustus 01, 2011, 03:01:14 pm »

Jelle dank voor de foto, is mij een boel duidelijk geworden, ik dacht dat de 'geitenpen' bedoelt  werd aan het 2de (optionele bed), maar nu is de hele heisa mij  wel duidelijk.
Is het dan zo dat als deze band niet vast staat, dat het bed dan wordt opgetild door de gasveer?
Bij merk ik namelijk niks als hij openstaat op de oprit. (en omdat we hem net hebben, zijn we er nog niet mee op vakantie geweest)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Gasveer aan Jametic
« Reactie #14 Gepost op: augustus 01, 2011, 08:14:48 pm »

Jelle dank voor de foto, is mij een boel duidelijk geworden, ik dacht dat de 'geitenpen' bedoelt  werd aan het 2de (optionele bed), maar nu is de hele heisa mij  wel duidelijk.
Is het dan zo dat als deze band niet vast staat, dat het bed dan wordt opgetild door de gasveer?
Bij merk ik namelijk niks als hij openstaat op de oprit. (en omdat we hem net hebben, zijn we er nog niet mee op vakantie geweest)

Bij onze Jametic wordt het bed ca. 10 cm opgetild door de gasveer. Als je dan beweegt in je bed rammelt het irritant en het bed beweegt. De "geitenpen" naam is ontstaan doordat bij de 4x4 een lange pen wordt meegeleverd waar iemand de bedoeling niet van begreep. Niemand overigens. Bij ons was niets meegeleverd. Ik hoorde van de dealer na de vakantie hoe ik het bed moest vastzetten en heb toen zelf een betere constructie bedacht.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal