Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Dubbele gasaansluiting in HK Mobiele keuken  (gelezen 6614 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk: kampeermiddel : HK Flyer Bedouin
Dubbele gasaansluiting in HK Mobiele keuken
« Gepost op: augustus 26, 2010, 09:22:15 pm »

In de HK Mobiele keuken zit standaard een kookplaat op gas. Die zit gewoonlijk aangesloten op de gasfles, die in de keuken geplaatst wordt.

 Ik ga nu een nieuwe 30mbar drukregelaar nemen met aan 1 kant de aansluiting voor op de gasfles en aan de andere kant een knel-koppeling.


Aan die knelkoppeling schroef ik dan een per uitgang afsluitbare 2-weg splitter. 1 slag sluit ik dan uiteraard aan op het gasfornuis en die kraan zal ik open laten staan. Op de andere komt een lange slang en daarvan zal de kraan dicht staan.

Nu kan ik altijd makkelijk een 2e gas-apparaat aansluiten en kan ik toch blijven koken. Voor een 2e apparaat denk ik aan de koelkast, als ik geen stroom heb en het toch warm is. Of als het juist koud is een gas-kacheltje (waarvan ik nog steeds geen goed modelletje heb kunnen kopen trouwens.)
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon XL met MKK
Re:Dubbele gasaansluiting in HK Mobiele keuken
« Reactie #1 Gepost op: april 14, 2011, 04:20:44 pm »

Handige oplossing. Goed idee. Bij mij zitten de koelkast en het gasfornuis al reeds op één gasaansluiting (zat al zo in de HK keuken). Ik zoek al lang naar een manier om daar nog eenvoudig de skottelbraai van gas te voorzien. Dan hoef ik namelijk niet steeds mijn tweede campinggazfles tevoorschijn te halen.

Hoe werkt deze oplossing in de praktijk?
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

Kuukse Dries

  • Gast
Re:Dubbele gasaansluiting in HK Mobiele keuken
« Reactie #2 Gepost op: mei 15, 2011, 07:47:41 pm »

Ik kan mijn gasstel en koelbox aansluiten op het hieronder afgebeelde tweeweg kraantje.
Die wil ik kunnen afsluiten omdat de koelbox ook op 12 en 230 V kan draaien.
Toen we er nog met een tent op uittrokken bleven beiden gewoon altijd aangesloten met een eenvoudig T-stuk.
Onderweg ging de koelbox achterin de auto op de 12 V aansluiting.
Wil je nog meer aansluiten dan kan je die dingen die je vast kan aansluiten aan zo'n T-stuk achter een kraantje zetten en heb je het tweede kraanje over voor iets extra's.
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk: kampeermiddel : HK Flyer Bedouin
Re:Dubbele gasaansluiting in HK Mobiele keuken
« Reactie #3 Gepost op: mei 15, 2011, 08:07:58 pm »

De 2-weg kraan heb ik afgelopen kampeerweek eraan gemaakt. Werkt perfect.

Voor het makkelijk aan- en afkoppelen van extra apparatuur heb ik nu 2 snelkoppelingen voor perslucht in mijn auto liggen. Ga ik binnenkort monteren op mijn koelkast, kachel en slang vanaf de 2-weg kraan.

Nu nog een fraaiere oplossing om de slang uit ons keukenblok te laten komen.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Dubbele gasaansluiting in HK Mobiele keuken
« Reactie #4 Gepost op: mei 15, 2011, 08:36:53 pm »

De 2-weg kraan heb ik afgelopen kampeerweek eraan gemaakt. Werkt perfect.

Voor het makkelijk aan- en afkoppelen van extra apparatuur heb ik nu 2 snelkoppelingen voor perslucht in mijn auto liggen. Ga ik binnenkort monteren op mijn koelkast, kachel en slang vanaf de 2-weg kraan.

Nu nog een fraaiere oplossing om de slang uit ons keukenblok te laten komen.

Snelkoppelingen van perslucht mag je niet gebruiken voor gas let hier mee op.
Volgens mij heeft het te maken met dat de gasmoleculen kleiner zijn dan de luchtmoleculen en daar dus ook geschikte afsluitingen voor moet hebben.

Veiligheid voor alles, er zijn ook snelkoppelingen speciaal voor gas, kun je bij een topic bij Techniek vinden.

succes
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Richard

  • Gast
Re:Dubbele gasaansluiting in HK Mobiele keuken
« Reactie #5 Gepost op: mei 15, 2011, 08:38:16 pm »

Snelkoppelingen van perslucht mag je niet gebruiken voor gas let hier mee op.
Volgens mij heeft het te maken met dat de gasmoleculen kleiner zijn dan de luchtmoleculen en daar dus ook geschikte afsluitingen voor moet hebben.

Veiligheid voor alles, er zijn ook snelkoppelingen speciaal voor gas, kun je bij een topic bij Techniek vinden.

succes
dat zijn de zelfde die ze gebruiken voor gasflessen die op de heftrucks zitten....
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Dubbele gasaansluiting in HK Mobiele keuken
« Reactie #6 Gepost op: mei 15, 2011, 08:55:43 pm »

Heb even gezocht naar het andere topic over de gasaansluitingen, en zie hier....gevonden

http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,6834.0.html
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal