Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: je vouwwagen aanpassen/pimpen/restaureren/besparend/upgraden  (gelezen 20371 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.174
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
je vouwwagen aanpassen/pimpen/restaureren/besparend/upgraden
« Gepost op: mei 08, 2007, 09:58:15 am »

stel je voor je hebt een vouwwagen, oud model

maar je wilt hem niet wegdoen omdat:
- niet veel geld voor een nieuwe
- sentimentele waarde
- tent is in goede staat

toch mis je of zit je dwars
- draag vermogen
- kleur
- roest
- geen verlichting
- weg gedrag
- geen stopcontacten (genoeg)
- geen koelkast
- geen bermkeuken
- geen losse bermkeuken
- geen disselbak
- geen fietsenrek
etcetera

De eerste tip(gratis):
zet eerst alles eens op een rijtje wat je nu precies wilt, immers je weet wel wat je wilt en een beetje waar alles moet komen of hoe het er nu uit moet komen te zien. maar niet exact.
aangezien rome bouwen en jou project meer tijd kosten dan 1 uur doe het volgende !

Begin eerst een foto's te maken van alles (onder/links rechts/voor achter .. als je een digitale camera hebt is mijn tip om 20 foto's per onderdeel te nemen (veraf/ dichtbij en steeds dichterop de plekken die je dwars zit)  hoe meer foto's je hebt hoe meer je dingen kan aanpassen

ik ben niet goed in tekenen dus die foto's bewerk ik zodat ik daarin de maten die ik wil hebben kan opschrijven.

daarna meet je echt alles op
- hoe ver staat hij omhoog met uitgedraaide pootjes
- hoe ver staan de wielen uitelkaar
- de afstand van bevestigings bouten
- lengte & breedte van de klep
- plankjes/bankjes
en de rest ..


de ontwerp fase
Door je foto's in foto bewerkings program (fotoshop tool) ze zijn ook gratis verkrijgbaar kan je ruw of gedetaileerd je aanhanger inkleuren. Of de gewenste uitbouwen zichtbaar maken zonder dat het je nog 1 cent kost
ps voor de klusmannen[/b] een uitgewerkt plan met foto's en maten en kleuren zal de vrouw/partner sneller overtuigen dan wilde verhalen immers ze kunnen het ook zien en als ze iets anders willen of vragen hebben kan je sneller het verschil laten zien.

Op internet zijn er soms (bv alpenkreuzer restauratie) al mensen voor geweest met de bouw/verbouw of aanpassingen van jou vouwwagen dus even goed zoeken

kosten plaatje en haalbaarheid
Vaak ga je snel en ingewikkeld na denken van hoe zou ik ...kunnen doen? Zoals hoe verhoog ik het draag vermogen. Ik dacht aan wielkast vergroten en andere banden erop zetten. Of hoe zet ik een koelkast er vast in.

kijk eens wat andere merken of andere mensen voor idee-en hebben om voor jou probleem een oplossing te verzorgen. Internet heb je toch al dus onderzoek doen is zeer simpel
limiteer je niet tot vouwwagens maar kijk ook bij Popups/Campers/Caravans en kampeersites bezoek een paar winkels die daarin handelen in je regio
soms zijn er dingen haalbaar die je dacht dat onmogelijk waren of waar je een andere oplossing voor had.

caravan opstapje
heb je bijvoorbeeld een opstap krukje nodig om in je vouwwagen te gaan slapen, dan kan je overwegen om je deur ipv opzij te klappen naar beneden te laten klappen (pop-up trailers hebben dit vaak) zo ben je van je caravan trapje af.


draagvermogen
zoals ik al aangaf ik dacht zeer moeilijk door grotere banden te nemen. simpeler is een andere torsie as te kopen en de type banden te veranderen zodat de draag vermogen toeneemt
De RDW keuring kost maar een een paar euro en is meestal maar een formaliteit immers je verandert het leding gewicht niet
let wel op dat je auto het wel moet mogen trekken als hij helemaal vol zit


elektra 230 camping
extra stop contacten plaatsen bv zodat je mobiele telefoon kan laden is niet zeer moeilijk.
grondkabel en buitenstopcontacten inbouwdozen zijn bij elke doe-het-zelf zaak te halen
Zorg wel dat je alle randen en naden en schroefpunten voorziet van kit en schroeven van een niet roestend matriaal neemt. Immers roest en water gaan niet echt samen met onze hobby. (voordat je de schroef in het matriaal draait een dotje kit in het gaatje is handig)
de volgende dingen zou ik adiviseren om mee in te bouwen
- zekering beveiling http://www.vadac.com/nl/energymaster.htm
- aardlekschakelaar
- CEE camping aansluiting (bij de dissel of in de linkervoorhoek) geen haspels meer in de vouwwagen maar netjes weggewerkte stopcontacten klaar voor gebruik


accu of 12v
accu of 12v als je ook wel eens gaat camperen waar geen stroom is zeker te adviseren om bv een apart net aan te leggen, maak gebruik van sigaret aansteek houders, zo kan je je koelkast en telefoons toch opladen.
als je toch met je autorijd zorg dat je 2de accu in de auto kan opladen onder het rijden/uit de zonstaat zodat hij niet weer snel leegloopt
let op accu's moet je niet tijdens opslag in je vouwwagen houden maar ergens anders. het zuur kan je wagen+tent aantasten tijdens opslag, bv zout + rijst mengsel dat je daarvoor in de plaats zet zal vocht uit je vouwwagen halen ..  


besparend
led verlichting is zeer zuinig maar kunnen zeer fel zijn, ze worden niet warm

10 leds zijn bv maar 1 Watt verbruik en geeft misschien evenveel licht als een 30 tot 60 Watt lamp (computer fora bijvoorbeeld http://gathering.tweakers.net/ hebben veel tips met name de casemodders of the Elektra afdeling)

Computer fan's (case fan's) zijn goedkope makkelijk mee te nemen koeling die met meerdere naast elkaar ook veel verkoeling in de warme zomer kunnen geven. Ze verbruiken ook minderstroom dan de grotere broers

een computer fan op de juiste plaats van je koelkast kan er voorzorgen dat je koelkast beter koelt zonder dat er meer verbruikt wordt  

Een digitale thermostaat (met airco aansluiting) misbruiken of gebruik om de computer fan overdag te laten draaien (boven een bepaalde temperatuur) en onder een bepaalde temperatuur je elctra verbruik te stoppen door een relais dat de accu/net voeding onderbreekt

een douche zak (die zwarte zakken) kunnen je afwaswater grotendeels voorverwarmen waardoor je nog weinig gas nodig hebt om het laaste beetje te verhitten .. (niet geschikt als drink water)



algemene idee-en
vuil/schoonwater jerrycan's bij caravan's en campers zijn er ook in los te monteren kant en klare kits en kunnen ook op jou vouwwagen

Portable douche http://www.softsmart.com/popup/PortableShower.html

een plasticrioolbuis met schroefdeksels kan handig zijn voor opbergen van tentstokken onder de wagen (lengte/breedte) of je bagage drager en dus meer ruimte voor andere spullen en minder kans op beschadiging

als je een vaste bermkeuken hebt kan je de water afvoer aanleggen die naar je dissel zijde stroomt

een kluisje met lade (voor in de auto) kan je ook aan de onderkant bevestigen van je vouwwagen (wel behandelen met antiroest verf  ;) en bitumen zodat tijdens transport de stenen niet alsnog voor roestplekken zorgen)

heb je een disselbak of de ruimte ervoor kan je overwegen dit bij je tent te betrekken als "opslag medium"

een dompelpompje en een kraantje (totaal nog geen 20,-) kan je gebruiken om stromend water te verzorgen, drukschakelaartje voor het inschakelen (ingedrukt = stromen, los is geen stromend water)



je gehele vouwwagen onderhande nemen
Afhankelijk van het model wat je hebt, kijk op de marktplaats/speurders en andere verkoop sites of je het zelfde model kan vinden (het voor/najaar wordt er veel aangeboden)
Waarom begin ik met koop een 2de terwijl je de orginele wilt gaan verbouwen.
Een 2de kopen heeft meerder voordelen.
1) proefmodel (kan je nog wat fout doen)
2) als het goed lukt of langer duurt komt je volgende vakantie niet ingevaar
3) extra onderdelen (zeker handig als de fabrikant zoals die van Alpenkreuzer failliet is)
4) minder druk van jezelf/familie
5) van 2 kan je beter 1 goed overhouden als dat je zelf oplossingen moet gaan zitten maken.

uitzoeken de nieuwe onderdelen
vaak is het handiger om goed op de markt(winkels/internet) te shopen wat er te verkrijgen is. dan speciaal op maat gemaakte onderdelen
Ook auto speciaal zaken/ doe-het-zelf zaken zijn voorzien van veel matriaal voor reperatie en opknap klussen. bij grote partij-en is het soms handiger om groothandels/autoschade bedrijven te benaderen.

Wat ik wel grappig vond trouwens is de peumatische of elektrische uitdraaipoten en de caravan mover (uit je luie stoel de eerste stappen van je vouwwagen doen :) )

uitzoeken verlenging / verbreeding
veel vouwwagens zijn diverse modelen van maar het zelfde onderstel, toch zou ik niet teveel doen aan verbreeding/verlenging, dit kost veel tijd en geld en het nut is vaak simpeler opgelost met imperiaal en bagage box


demontageslopen
als je een 2de hebt of niet, toch is het verstandig om dubbel te meten en tijdens het demontage proces elke stap te fotograferen uit meerdere hoeken (het zal je gebeuren dat je denkt .. hoe zat dat ook al weer inelkaar ? (je 2de kan dus ook als referentie matiraal dienen) desondanks veel foto's maken is handig.

opknappen
nu dat je alles hebt, moet je wel de onderdelen vervangen/voorzien van een verfje en naar wens aan te passen dit is zo persoonlijk dat ik hier niet verder op in durf te gaan.
De tent kom ik zo op terug



monteren kijken of alles goed is gegaan
Als je de bovenstaande stappen goed hebt gedaan dan is het inelkaar zetten een redelijk simple klus, zeker met de foto's die je gemaakt hebt tijdens demontage (die heb je toch wel gemaakt toch ??  I:  I:


de tent + tentstokken
Waarom begin je nu pas over de tent en tentstokken zal je afvragen ?

De tent tja dit is je eigensmaak en keuze informeer bij diverse in de buurt maar ook veraf gelegen tent/zeilmakerij-en (tenhoope tenten bijvoorbeeld) wat hun advies is en wat er nog meer mogelijk is om je luxe te vergroten (eventueel kan je foto's en maten van de tent opsturen die heb je immers gemaakt) Als je beschadigingen hebt door gebruik of opbergen van je tent. dit is ook je kans om dat extra raam of luifel te laten plaatsen/voorbereiden. of als je de vouwwagen verhoogt hebt wat extra tent te laten aannaaien.

wat wel simpel is bv te zorgen dat je vanuit de wagentent bij je dissel bak kan.

of goedkoop een zijtent die dienst kan doen als extra slaapplaats/garderobekast/wc/douche kan je vaak voor weinig kopen bij de caravan dealer.
door in de zijwand een rits te laten maken (+ versteverging) kan je deze simpel eraan "plakken" indien gewenst


De tentstokken kan heel licht schuren als ze nog recht zijn, en voorzien van een
- verflaag/spuit laag
- poedercoated laag
- geioniseerde laag
Heb je veel verbogen stokken is het wellicht handig om te overwegen om sterkere stokken te nemen. Laat je wel goed informeren over prijs en kwalliteit

de meningen over verf/poeder/ionisatie van de stokken verschilt, ik ga zelf voor verven omdat dat minder kans heeft op bladderen en roestvorming en goedkoop is


Wanneer je een vouwwagen onderhanden wilt nemen, zoals restauratie of aanpassen.
Kijk hoe duur een zelfde exemplaar kost op veiligingsites (markplaats/ebay enzv)

Dit niet alleen vanwege donor matriaalen, zoals onderdelen op maat. velgen, lampjes enzv.
- je kan ook het beste van de 2 nemen.
- Je hebt altijd een vakantie waardig exemplaar (soms)
- misstap is vergeefbaarder
- probeer object.

Soms koop je nog een hele leuke kampeer set erbij dingen die nuttig zijn.

tot slot
alles kost geld, wie slim zoekt en kijkt kan vaak al snel zien wat voordeliger is en of het nut heeft


« Laatst bewerkt op: november 09, 2009, 08:24:46 pm door Alex »
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal