Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: juiste bandenspanning Jamet @4 rondo xl?  (gelezen 7352 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

uknowwho

  • Gast
juiste bandenspanning Jamet @4 rondo xl?
« Gepost op: juli 07, 2011, 07:47:40 am »

Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat de juiste banden spanning is voor een Jamet Jametic @4 rondo xl?

En hoe kan je controleren of de oplooprem goed afgesteld is?

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:juiste bandenspanning Jamet @4 rondo xl?
« Reactie #1 Gepost op: juli 07, 2011, 08:24:44 am »

Staat op de banden als het goed is. Voor onze Jametic 2010 is het 2,6 Bar.
Oplooprem zullen ongetwijfeld gegevens voor zijn. Er is nog en topic hierover op dit forum. Maar als de vw goed remt zonder bonken en stoten zal het in orde zijn.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

uknowwho

  • Gast
Re:juiste bandenspanning Jamet @4 rondo xl?
« Reactie #2 Gepost op: juli 07, 2011, 06:49:46 pm »

ik heb even op de banden gekeken, hier stond 35 PSI (COLD) dus ik denk 3,1 bar in koude toestand...

Oplooprem vroeg ik me af omdat, toen ik laatst vanuit stilstand een vrachtwagen wou passeren maar een tegenligger zag ik vrij abrubt moest remmen en toen wel een bonk hoorde.....verder is me dit niet vaker opgevallen....vandaag heb ik hem een keer ingedrukt en kan hem redelijk (totaal) indrukken met de hand en hij komt geleidelijk weer naar buiten...
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re:juiste bandenspanning Jamet @4 rondo xl?
« Reactie #3 Gepost op: juli 07, 2011, 08:41:08 pm »

ik heb even op de banden gekeken, hier stond 35 PSI (COLD) dus ik denk 3,1 bar in koude toestand...

Oplooprem vroeg ik me af omdat, toen ik laatst vanuit stilstand een vrachtwagen wou passeren maar een tegenligger zag ik vrij abrubt moest remmen en toen wel een bonk hoorde.....verder is me dit niet vaker opgevallen....vandaag heb ik hem een keer ingedrukt en kan hem redelijk (totaal) indrukken met de hand en hij komt geleidelijk weer naar buiten...

oplooprem moet je met enige kracht indrukken, gaat zwaar naar binnen. zodra je hem loslaat moet hij geleidelijk weer naar buiten komen. doet hij dit niet (zoals bij mij) dan zul je de oploopremdemper moeten vervangen, met name als je de heuvels en bergen in gaat. (bergaf blijft de vw namelijk remmen met alle gevolgen van dien als de remmen veel te heet worden) in nederland kun je er wel mee rijden. hou er wel rekening mee dat als de oplooprem niet uitveert, de wagen op de rem blijft staan voor het stoplicht. even een klein stukje naar voren rijden en de rem komt los.

bij abrupt remmen een bonk hoeft niet te betekenen dat de oploopdemper kapot is. vergeet niet dat je vouwwagen een kilo of 600 weegt die ineens tegen de oploopdemper aan drukt met volle kracht.
Gelogd

uknowwho

  • Gast
Re:juiste bandenspanning Jamet @4 rondo xl?
« Reactie #4 Gepost op: juli 07, 2011, 09:31:45 pm »

ik vermoed ook dat de "bonk" inderdaad werd veroorzaakt door het abrubt remmen, waarbij de auto dus ook in 1 keer stil staat...

De wagen is 1 jaar oud, dus theoretisch mag er niks mis zijn met de oplooprem..
Gelogd

jadatis

  • Gast
Re:juiste bandenspanning Jamet @4 rondo xl?
« Reactie #5 Gepost op: juli 07, 2011, 11:08:40 pm »

Als er 35 psi op de bandwang staat dan zijn er een aantal mogelijkheden.
35 psi is trouwens 2,4 bar , en dat is de druk waarmee gerekent wordt door de banden-fabrikanten om bij lager gewicht dan de maximum load van de band de druk uit te rekenen.
Deze formule heb ik eens bemachtigd en ben er mee aan de haal gegaan.
Het gaat hier in ieder geval om een gewone standaard load autoband, waarvoor deze rekendruk ( referentiedruk wordt deze genoemd op het formuleblad van het ETRTO) vrijwel altijd 2,5 bar is, maar voor oudere zeer kleine banden soms tot 2,2 bar. Maar hier staat er dus die 35 psi op dus dat is dan de referentiedruk van 2,4 bar en dat is een van de uitzonderingen voor /80% hoogte breedte verhouding banden in Europa en voor alle Standard load banden uit Amerika.

Heb je ook nog nodig de maximum load van de band, die ook op de zijwang staat , soms in de vorm "max load xxxx kg at yyy kPa Cold) of in lbs en psi.   of de loadindex die vlak achter de bandmaten staat.

Als laatste de Maximaal toelaatbare massa van de Jamet, waarscheinlijk 750 kg.
Geef me die gegevens en dan reken ik het voor je uit met de officiele formule en met de reserve die ik adviseer
Gelogd

uknowwho

  • Gast
Re:juiste bandenspanning Jamet @4 rondo xl?
« Reactie #6 Gepost op: juli 08, 2011, 09:06:00 pm »

Ik had vandaag even willen kijken.......maar te druk  :N

Zal maandag even kijken wat er nog meer op de band staat, was inderdaad iets met gewicht..

en de info van 35 PSI naar 3,1 bar had ik van het net? maar ik heb inmiddels via een converter gezien dat het inderdaad 2,4 en beetje is...
Gelogd

Dirk willem

  • Gast
Re:juiste bandenspanning Jamet @4 rondo xl?
« Reactie #7 Gepost op: juli 10, 2011, 11:15:07 pm »

Aan Jamet dealer gevraagd. 3.5 bar kan er in
Gelogd

uknowwho

  • Gast
Re:juiste bandenspanning Jamet @4 rondo xl?
« Reactie #8 Gepost op: juli 11, 2011, 08:49:58 pm »

Ik heb even gekeken...

Max load 335 at 240KPA (35PSI) Cold

DOT 1108 (dus week 11 jaar 2008?)

SWVB.....geen idee waar dat voor staat?

als 2,4 wordt voorgeschreven volgens de banden in koude toestand, dan lijkt 3,5 bar mij wel fors?
Gelogd

Dirk willem

  • Gast
Re:juiste bandenspanning Jamet @4 rondo xl?
« Reactie #9 Gepost op: juli 11, 2011, 10:30:30 pm »

mij ok erg vreemd ga het nogmaals vragen..kom er op terug
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:juiste bandenspanning Jamet @4 rondo xl?
« Reactie #10 Gepost op: juli 14, 2011, 03:12:17 pm »

Ik heb even gekeken...

Max load 335 at 240KPA (35PSI) Cold

DOT 1108 (dus week 11 jaar 2008?)

SWVB.....geen idee waar dat voor staat?

als 2,4 wordt voorgeschreven volgens de banden in koude toestand, dan lijkt 3,5 bar mij wel fors?
3,5 bar lijkt mij ook veel te veel. 2,6 hanteren we  voor onze Jametic met 13 inch banden.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Bosje

  • Gast
Re:juiste bandenspanning Jamet @4 rondo xl?
« Reactie #11 Gepost op: juli 28, 2011, 09:34:41 pm »

bij de arizona van 2004 had jamet stikkertjes boven de 10inch bandjes geplakt met 3,0bar erop
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re:juiste bandenspanning Jamet @4 rondo xl?
« Reactie #12 Gepost op: juli 29, 2011, 07:09:09 am »

Volgens mij is 240 kpa hetzelfde als 2.4 bar.

Het ligt per type band hoeveel druk erin moet.
Op in mijn banden van de pivo moet mag 4.5/ 5 bar
Dat zijn wel banden voor zwaardere aanhangers om aan te geven wat mogelijk kan zijn.
Andere banden hoeft maar 1.8/2 bar in

Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal