Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Vraagje opzetten/inpakken Holtkamper Flyer 1987  (gelezen 2124 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scs575

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 16
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
Vraagje opzetten/inpakken Holtkamper Flyer 1987
« Gepost op: juli 06, 2019, 08:51:49 pm »

Beste lezers,.

Vandaag de voor mij nieuwe (1987) Holtkamper Flyer opgehaald, en bij de vorige eigenaar de vouwwagen opgezet.

Thuis aangekomen direct aan de slag met opzetten en afspannen van de tent.

Nu kreeg ik eigenlijk niets netjes strak of recht, en vanavond viel mij op (niet goed gekeken) dat de nokstokken verstelbaar zijn, maar allen los zaten. De vorige eigenaar gebeld, en hij zei dat hij die altijd los had zitten, en dat deed om de werking van het doek op te kunnen vangen bij wind of regen.

Mij lijkt dit persoonlijk niet zoals het hoort, dus mijn vraag bij deze is, hoor je die stokken uit te schuiven en vast te zetten bij opzetten, en bij het inpakken weer los te draaien?

Ik kan hierover niets vinden op het internet, en ook geen beschrijving over het opzetten of inpakken van de vouwwagen.

Ik heb jaren gekampeerd met mijn 2 kinderen in een Jamet Canyon van 1986 waar enorm veel informatie over te vinden is en een enorme ruime vouwwagen is, maar kwam deze vouwwagen per toeval tegen, en wilde zelf graag sneller van de vakantie kunnen genieten, ipv de vouwwagen op te bouwen.

Als iemand nog geïnteresseerd is in de Jamet, of iemand weet, die is nu overbodig bij ons.

Beetje lang verhaal, over een kort vraagje, maar hopelijk is mijn vraag duidelijk. Groet, Sander
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Vraagje opzetten/inpakken Holtkamper Flyer 1987
« Reactie #1 Gepost op: juli 07, 2019, 10:47:15 am »

Gelogd

muis

  • Gast
Re: Vraagje opzetten/inpakken Holtkamper Flyer 1987
« Reactie #2 Gepost op: juli 07, 2019, 01:27:31 pm »

De enige stokken die ik vast zet zijn die van de luifel, de rest van het frame blijft zoals het is maar het zou natuurlijk goed kunnen dat het bij de vroege modellen net even anders zit.  Welke regio woon je,  misschien kan iemand een keer meekijken
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Vraagje opzetten/inpakken Holtkamper Flyer 1987
« Reactie #3 Gepost op: juli 07, 2019, 02:52:16 pm »

Wij gingen met de Flyer in 2000 (compleet nieuwe) op vakantie naar Denemarken. de eerste nacht een stort bui over de tent, echt niet normaal. Alles in de tent droog, ook geen probleem. De volgende ochtend de tent nat ingevouwen, moet kunnen volgens HK, en op naar Denemarken. 8 uur later op de camping, vouwwagen openklappen, prima, alles was droog gebleven met een goed nat doek :>, deksel netjes op de grond, toen de bedlade eruit en we trokken de klep gelijk een meter van de grond :evil:. Doek kent krimp maar, maar zoveel. Wat is wijsheid, kinders moe wilde slapen. Als het doek gedroogd is dan ligt de tent weer als vanouds. Stond toch ook redelijk wat spanning op he doek. We hebben toen van het frame wat aan de wagenbak vast zit alles wat in laten schuiven door de schroefjes wat los te zetten zodat de de buizen wat inschoven (gaat vanzelf want er stond aardig wat spanning op), toen stond de bedlade en de klep weet op de grond, 5 minuten werk. Later in die vakantie hebben we meer regen gehad maar openvouwen met natte tent ging goed, niet zo extreem als de eerste keer. HK gebeld op een doordeweekse dag om te vragen hoe of wat, hun antwoord was wacht wat langer komt vanzelf goed. Het tent frame tijdens de vakantie weer wat uit moet drukken, met de hand, niet met zo een tentstok hulpmiddel en alle schoefjes weer vastgezet. Voor de rest nooit aan dat frame meer gezeten, was ook niet nodig. Als je wilt opspannen begin dan met de frames die vertikaal staan, bij bedlade en klep. Zorg dat de risten van de wagentent allemaal dicht zijn, ook die  van de toegang naar de klep. Druk je frame omhoog totdat de wanden van de wagen voor jouw gevoel een mooie strakheid vertonen. Zet alles weer vast, daarna de buizen die het doek van de klep en de bedlade opspannen, dan zou alles mooi strak moeten komen te staan. Vereiste is wel dat alles waterpas staat, dus een strakke ondergrond (parkeerplaats van asfalt ofzo). Zorg er ook voor dat de klep hangt aan het scharnier, klep mag bij het scharnier abosoluut niet op de grond steunen, halve centimeter vrij van de grond heb je wel nodig (controleer dit ook als je wat langer staat, gaat de klep wel steunen op de grond pootje iets op draaien. )
Als je de luifel gaat zetten en afspannen, alle ritsen van de wagentent dicht. De horizontale stok die het doek van de voortent/luifel draagt volgt de lijn van de buisconstructie van het dak van de wagen, dus kijk over de luifel richting de wagentent dan gaat de lijn vloeiend over van luifel naar tent, zit er een knik in dan is de stok te hoog gezet, schlecht voor de water afloopt. daarna de voortent afspannen, begin in de hoek bij de klep en het wiel van de bedlade, dan de hoek bij vertikale tentstokken die, nu zou het al een mooie tent moeten zijn. Nu nog wat haringen om het flapperen van het tent doek te beperken. Zet later nog de ftropical voorwand erin of de standaard voorwand erin, zul je opnieuw alles moeten afspannen, daar het doek anders komt te staan. De link met instructies  geeft ook veel info. Tussen haring en tentdoek altijd de elastieken gebruiken, zet je iets vast met een scheerlijn altijd een elastiek gebruiken. Tent moet kunnen bewegen met wind. Met de Flyer hebben we windkracht 10 gehad, stond vol op inclusief de tropical voorwand. Alles waar een haring en elastiek aankon was gebruikt (de haringzak was zo goed als leeg) was niet zo een fijne ervaring maar alles blijf staan, zolang de tent kan bewegen is het goed, enige wat er nog wel eens kan gebeuren dat het tentdoek omhoog komt en de stokken er uit vallen. Anti inregendopjes over de pinnen zorg ervoor dat de stok erniet uivalt, komt wel van de grond maar valt er niet uit. Hoop dat dit wat licht schijnt. Geniet van de Flyer, voor mijn gevoel nog steeds de mooiste vouwwagen die er is, helaas wordt deze niet meer gemaakt. Succes
Gelogd

Scs575

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 16
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
Re: Vraagje opzetten/inpakken Holtkamper Flyer 1987
« Reactie #4 Gepost op: juli 07, 2019, 06:18:14 pm »

Bedankt allen voor de informatie! Nadat er gisteravond een beste plens regen overheen is gekomen, stond de vouwwagen vanmorgen een heel stuk netter. Ik heb naar aanleiding van het voorgaande bericht alles nu afgespannen, alleen de voortent/luifel krijg ik niet goed. Heb ook niet genoeg gras onder de luifel, 3/4 van de vouwwagen staat op de stenen in de achtertuin. Misschien weet iemand hier of de luifel/voortent aan de onderkant in het verlengde/recht op de klep en het deksel hoort te lopen, of dat deze licht naar binnen staat. Dus met een knikje vanaf de klep en wagenbak? Ik was in de veronderstelling dat de vouwwagen perfect zou staan
 (zonder nastellen)na het uitklappen volgens diverse filmpjes op internet, maar heb mij daar toch ernstig op verkeken. Hij is gelukkig wel volledig waterdicht, en het opbouwen is nog steeds vele uren korter dan bij mijn Jamet canyon. Over 2 weken ga ik hem met mijn zoontje en dochtertje 4 weken lang uitproberen in Duitsland, daar zal het met de informatie betreffende het opzetten/afspannen wel goed komen. Vandaag de inboedel van de Jamet verhuisd naar de Flyer, en zelfs mijn 4 dukdalf stoelen en 2 tafels passen tussen de banken. Dinsdag ga ik uitproberen of de dekbedden nog op het matras passen bij inklappen. Er ligt nu een 7cm matras in, met daarop een 3cm dik topmatras. Morgen verder met de disselkeuken. Er zit een Rapido disselbak op de dissel, maar die is volledig leeg. De bedoeling is om de rvs kookplaat en spoelbak van de Jamet keuken op/in de rapido disselbak te maken. Sinds ik met een vouwwagen ga kamperen ipv met de "de waard albatros" vind ik een keuken met spoelbak, stromend water en 3 pits gasstel toch wel heel erg fijn. Als hij klaar is, en hopelijk waterdicht, zal ik hem hier ergens plaatsen. Moet alleen even het juiste topic daarvoor vinden. Bedankt voor zover voor de reacties. Groet, Sander
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Vraagje opzetten/inpakken Holtkamper Flyer 1987
« Reactie #5 Gepost op: juli 07, 2019, 07:27:06 pm »

De staanders van de luifel laat je laag staan, dan de punten in een rechte lijn tov de deksel en de bed lade. Hierna de luifelstaanders omhoog, daarna de liggers zo ver mogelijk uitschuiven en vast zetten  :J
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Vraagje opzetten/inpakken Holtkamper Flyer 1987
« Reactie #6 Gepost op: juli 07, 2019, 07:54:08 pm »

Als de voortent afgespannen wordt trek altijd in de richting van de naden, dan krijg je geen kreukels in je deuk. Doe je bij een de Waard tent ook.
Gelogd

Scs575

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 16
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
Re: Vraagje opzetten/inpakken Holtkamper Flyer 1987
« Reactie #7 Gepost op: juli 08, 2019, 01:50:55 pm »

Als de voortent afgespannen wordt trek altijd in de richting van de naden, dan krijg je geen kreukels in je deuk. Doe je bij een de Waard tent ook.

Dat afspannen van de de waard heb ik nog een klein trauma van.
De eerste keer met de Albatros naar de Eifel, en daar erachter gekomen dat mijn standaard V haringen (waarvan ik er ongeveer 70 nodig heb om de hele boel netjes neer te zetten) toch ietwat krom/plat werden tijdens mijn verwoede pogingen om die de rotsen in te hameren.(ja ik weet het nu, in de Eifel zijn rotsharingen geen overbodige luxe) Sta je daar, 2 hele jonge jengelende kinderen die naar het beekje/meertje/strandje willen, en papa die geen juiste haringen bij zich heeft, en eigenlijk even wil slapen.
Uiteindelijk maar een hele berg (leek wel op een nieuw Eifel deel) losse stenen en keien rondom de tent gelegd, en daar alle scheerlijnen aan vast gemaakt. Hopend dat er weinig tot geen wind zou komen die nacht, zo de boel opgezet, en de dag erna direct na het ontbijt op zoek gegaan naar de juiste haringen.

Heb nu standaard 100 rotspennen en een 4kg moker in de haring/scheerlijnen bak, (voor mijzelf en het geval ik een keer iemand tegenkom tijdens het kamperen die voor hetzelfde euvel staat.)

Ik heb trouwens naar aanleiding van de laatste berichten de flyer nu heel netjes staan. Heb nog nooit zo lang over het afspannen van een tent/vouwwagen gedaan, maar weet nu hoe het moet, en heb enorm veel zin om de Holtkamper te gaan uitproberen de aankomende vakantie.

Bedankt allen, en als ik weer iets te vragen heb, meld ik mij op dit enorm prettige forum!!

Groet,

Sander
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Vraagje opzetten/inpakken Holtkamper Flyer 1987
« Reactie #8 Gepost op: juli 08, 2019, 02:06:07 pm »

Goed te horen. Opzetten van de Flyer, rustig aan was ongeveer een half uur. Vrouwlief dit klappen en haringen, ik deed stroom en koelkast, op zijn positie zetten, pootjes draaien, fietsen en fietsen rek eraftillen.
Als de voorveranda erin  ging dan met twee personen. Ritsen zijn voor mijn vrouw, heb daar alleen maar ruzie mee, ook op mijn jas en jacks.
2 of 3 keer opzetten en inklappen dan heb je de routine wel te pakken. Veel plezier met de flyer. Mooie vakanties. En ja ik kampeer weer met een HK maar nu met een Cocoon Aero.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal