Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?  (gelezen 53277 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joseetje26

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Jamet arizona
Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Gepost op: juni 27, 2019, 09:27:07 pm »

Hallo allemaal,
Wij zijn nog niet zulke ervaren klappers, en ik zit met een probleem.
Wij hebben een nieuwe jamet arizona gekocht in 2014.
Voor de all risk verzekering moet hij iedere twee jaar een bovag keuring hebben. Twee jaar geleden gekeurd en alles was prima.
Daarna twee keer een rit naar spanje gereden. Nu was het weer tijd voor een keuring.....wordt ik gebeld dat de torsie as vervangen moet worden..de vouwwagen is waarschijnlijk overbeladen geweest...ik begreep er niets van want we doen niets geks...maar we hebben wel de vouwwagen uitgebreid met veel accesoires...een imperiaal, luifel, inritsbaar kuipgrondzeil voor luifel, inritsbare zijflappen voor luifel..
De dealer heeft hem gewogen en hij woog 710 kg en mag 650 wegen.
Ik reageerde verbaasd...bedoelen jullie nu echt dat ik overladen ben door slechts de accesoires??? Ik zei jullie weten toch wat ik heb gekocht...en volgens jullie kon ik nog kratjes kleding in de bak zetten..
De dealer vertelde mij letterlijk: jamet is heel flauw..het ledig gewicht is zonder voortent, luifel, stokken, dissel, neuswiel en reservewiel...dus nee dan blijft er geen mogelijkheid voor belading over...dit kan toch niet waar zijn...
Ik heb telefonisch een seconsopinion aan een ander keuringsbedrijf gevraagd...die geven aan al 20 jaar jamets te keuren, en slechts eenmaal mee te hebben gemaakt dat de torsie as moest worden vervangen..
Feitenlijk kan ik er niet meer mee op vakantie want de koelkast zit in de auto...dus geen ruimte over.
Wat zit er meestal in de vouwwagen:
Voortent, luifel, stokken, inritsbaar kuipgrondzeil voortent,bouwzeil, 4 stoelen en een tafel, opstapje, campingkastje, tenttapijt, kleine gasfles, wat kabels, en een kleine lichte keukeninvetaris, en dan een kleine hoeveelheid kleding
Kan dat niet? Want als ik hier rondneus zie ik toch dat het heel gangbaar is om dit soort dingen mee te nemen.
De meeste jamets hebben een max gewicht van 750 kg, en dan mag de grootste variant maar 650 kg wegen...we begrijpen er helemaal niks van.
Lag overigens als een huis zo stabiel achter de auto en nooit gemerkt dat de vering stuk zou zijn?
Wie weet hier iets over?
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #1 Gepost op: juni 27, 2019, 10:22:14 pm »

Lijkt me een sterk verhaal. Ik zou de second opinion laten uitvoeren.
Bij onze Raclet Safari reed ik bijna standaard te zwaar in de rondte. Nooit problemen mee gehad.
Raclet maakt trouwens deel uit van dezelfde groep als Jamet.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2019, 10:25:36 pm door Theu »
Gelogd

Joseetje26

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Jamet arizona
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #2 Gepost op: juni 28, 2019, 12:10:16 am »

Want zijn hier meer mensen met een jamet arizona? En wat stoppen jullie er zoal aan spullen in?
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2019, 10:08:35 am »

Een twijfelachtig verhaal van deze dealer. Maar snel naar een andere dealer om ook daar te laten beoordelen.

Onze Louisiana een slag kleiner had genoeg laadvermogen over.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #4 Gepost op: juni 28, 2019, 10:45:29 am »

wij zijn ook begonnen met een Jamet (Jametic), deze wagen mocht maximaal 650kg wegen incl. opties en belading.

wij gingen daar toen overheen richting de 700kg, lijkt me stug dat de wagen enkel met de opties al over de 650kg heen gaat.
volgens mij mag je de kogeldruk van dat totaalgewicht afhalen?


zet hem zelf eens op de weegbrug, achter de auto met de banden op de weegbrug en een keer in zijn geheel op de weegbrug
dan weet je gelijk je gewichten met en zonder kogeldruk...
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #5 Gepost op: juni 28, 2019, 12:38:15 pm »

Vreemd verhaal. Dat kleine beetje overgewicht lijkt me  niet de oorzaak dat de torsie as stuk zal gaan. Maar zo komt de dealer wel mooi onder de garantie en reparatie uit.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Joseetje26

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Jamet arizona
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #6 Gepost op: juni 28, 2019, 02:20:08 pm »

Oh de garantie had ik nog niet eens over nagedacht..daar zeg je wat inderdaad.
Dus jullie zeggen eigenlijk de spullen die je opnoemt moeten er gewoon in kunnen.
Maandag haal ik hem bij de dealer weg en dan gaat hij terug naar onze stalling en vandaaruit naar een ander bovag keur bedrijf...ben benieuwd
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #7 Gepost op: juni 28, 2019, 02:38:28 pm »

Mag ik vragen wie de dealer is?
Als je hem niet in verlegenheid o.i.d. wilt brengen hoef je niet te antwoorden.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #8 Gepost op: juni 28, 2019, 03:44:28 pm »

Wel een apart verhaal en lijkt me dat dat niet handig is om een kampeermiddel te verkopen waar de accessoires etc. niet eens bij kunnen als je wilt gaan kamperen......
De onze is ook max 650 kilo en volgens de dealer is het leeggewicht 365kg en laadgewicht dus 285kg.
Denk dat een disselbak, neuswiel, reservewiel, luifel met zijwanden etc. er wel bijkomen bij het leegegwicht en dus afgaan van het laadgewicht want dit zijn opties maar dan nog houd je marge over lijkt me anders is de VW niet geschikt voor waar hij gemaakt is toch?.....

Heb zelf 2 jaar geleden de Trigano Odyssee op een weegbrug gereden een dag voor de mei vakantie en aangekoppeld aan de auto dus alleen wielen van de VW op de weegbrug en de auto er net over kwam ik uit op 580kg.
Heb de Gl versie dus met disselbak, neuswiel, reservewiel, luifel met zijwanden inritsbaar kuipzeil keuken hoort bij de wagen dus het leegegwicht maar de inventaris zat er ook in. Verder ook tafel erop 4 stoelen, bagage voor 2 volw. en 2 kinderen en stroomkabel, haringen plankjes etc. Al met al genoeg marge over dus nu zit er een imperiaal bij met fietsen. De haringen etc gooi ik in de auto, zo compenseer ik wat gewicht en blijf ik denk ik wel binnen de 650-700 kilo.
Succes met de afhandeling en ben benieuwd naar de 2nd opinion.
Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #9 Gepost op: juni 28, 2019, 04:33:42 pm »

Een imperiaal is een stalen of aluminium constructie, weegt gauw tientallen kilo's. Al dat extra tentdoek en grondzeil (bisonyl?) weegt ook nogal wat. Gebruik je dat ook altijd allemaal echt? Gasfles en kleding er ook nog bij. Dat tikt aan. Gasfles en kleding doen wij altijd in en op de auto.

Volgens de specificaties van Jamet weegt de Arizona 'leeg' 420 kg. https://jamet.nl/jamet-types/technische-info/ Max 650 kg, dus 230 kg laadvermogen.
Gelogd

Urgje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 846
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2011
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #10 Gepost op: juni 28, 2019, 09:30:07 pm »

Wat doe je op je imperiaal?
Misschien een dakkoffer aanschaffen? En kijken of je grondzeil niet op je koelkast kan liggen. Of ernaast...
Gelogd

Joseetje26

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Jamet arizona
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #11 Gepost op: juni 28, 2019, 11:29:05 pm »

De imperiaal zat er eigenlijk niet eens op..kan je nagaan.
Laadvermogen zou geloof ik 230 kg zijn.
In de praktijk nemen we nooit fietsen mee..de imperiaal leek een leuk idee maar superonhandig met tussendoor een nachtje slapen.
Ik wil de dealer liever niet in verlegenheid brengen...er is maar 1 vouwwagen expert en die is nu op vakantie...de tent van mijn slaapcabine is gerepareerd en die konden ze er in de werkplaats niet eens opkrijgen.ik moest wachten tot hij terug was..ik woon in de bollenstreek...het is het enige kampeercentrum met technocentrum in de buurt.
Tja moet alles mee...nee..een deel van de acesoires is nu niet eens meegewogen.
Bij de weging waar de wagen volgens de dealer overbeladen mee waren bedraagt: voortent en stokken, luifel en stokken, inritsbaar grondzeil voor luifel. 1 inritsbare luifelflap, 1 topper van ikea van 10 kg, 4 stoelen , een tafel, een opstapje en een campingkastje..kleine keukeninvetaris en 1 bouwzeil. Wat kabels en gereedschap in dissel..dat woog in totaal  710 kg.
Dus de imperiaal, binnentent voortent, inritsbaar kuipgrobdzeil luifel zit er niet in..daarom mijn totale verbazing...als ik gewoon alle accesoires erbij doe ben ik totaal overladen..ondertentjes heb ik er ook uitgehaald...
Gelogd

Joseetje26

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Jamet arizona
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #12 Gepost op: juni 28, 2019, 11:35:36 pm »

Sorrie even correctie..het grondzeil van de voortent zit er wel in en die van de luifel niet.
De binnentent van de voortent gaat ook nooit mee
Gelogd

Urgje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 846
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2011
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #13 Gepost op: juni 28, 2019, 11:51:50 pm »

Ik zou dan sowieso een zwaardere torsie as erin laten zetten, die meer gewicht aankan.
Al kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat er torsie assen bestaan die geen 750 kunnen hebben....
Gelogd

Joseetje26

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Jamet arizona
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #14 Gepost op: juni 29, 2019, 12:05:36 am »

Dank jullie wel voor alle reacties.
Ik merk dat het toch wel stress oplevert....het is ontzettend handig dat hier op het forum zoveel kennis is.
Nou ik ben nu wel heel benieuwd...ik laat jullie weten hoe het gegaan is
Gelogd
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal