Vouwwagenclub.info

(Openbaar)Kamperen => Reizen => Topic gestart door: Simba op juni 08, 2019, 07:34:09 pm

Titel: route tussen turijn en briancon
Bericht door: Simba op juni 08, 2019, 07:34:09 pm
Hallo allemaal Lekker druk met voorbereiden??? Wij ook. We willen graag dit jaar van Italie naar Frankrijk en dan de route SS24 N94 oftewel Turijn Briancon
We kennen het gebied helemaal niet, is deze weg te doen met een aanhanger? Moet je echt ervaren zijn zoals de ANWB aangeeft op de routekaart?
Wie kan ons een ervaringstip geven Het is een weg tot 12 % geloof ik :> WW :H

We horen graag
Titel: Re: route tussen turijn en briancon
Bericht door: OhPeeCee op juni 08, 2019, 10:48:22 pm
Ken de weg niet. Maar 12 % stijging of daling is niet misselijk. Aanslag op koeling en koppeling. Hoop niet dat het een lichte wagen is, maar een boven modaal vermogen en koppel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: route tussen turijn en briancon
Bericht door: Drikusniet op juni 09, 2019, 07:28:39 am
Heb een paar keer de weg van Grenoble naar Briancon gereden met de vouwwagen. Is prima te doen, maar je moet goed weten hoe je in de bergen moet rijden. Dus lagere versnelling, afremmen op de motor, zorgen dat de oplooprem vrij is (vrij stevig remmen, dan lostrekken door kort gas geven) en natuurlijk van tevoren zorgen dat de oplooprem goed werkt.  Stop regelmatig om de temperatuur te controleer van je wielen en te laten afkoelen als dat nodig is.

En hou bij de planning er rekening mee dat je gemiddelde snelheid 50% is van standaard rechtdoor rijden.
Titel: Re: route tussen turijn en briancon
Bericht door: edwin_t op juni 09, 2019, 09:18:33 pm
De tip hierboven beschreven om de oplooprem te ontzien is aan te raden als je een bergpas over gaat. Paar jaar geleden voor het eerst met de vouwwagen de pas tussen chamonix en Zwitserland over. Ging prima, echter op de camping aangekomen viel me op dat er vet op de velgen zat. Dat was dus uit het wiellager gelopen door de hitte! Ik had er totaal niet aan gedacht dat de oplooprem veel te verduren krijgt bij een lange afdaling.

Gelukkig was er een handige automonteur op de camping en die heeft geholpen om t lager open te halen, te controleren en vet er in te doen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: route tussen turijn en briancon
Bericht door: Simba op juni 10, 2019, 03:35:57 pm
Hi Dank je wel voor alle goede tips zal zeker helpen met ons plan
Titel: Re: route tussen turijn en briancon
Bericht door: CJ-Albert op juni 10, 2019, 03:56:47 pm
Een paar jaar geleden zijn we met een groepje, allemaal met aanhangers ( geremd en ongeremd) via de SS24 vanaf richting Turijn over Susa en Oulx naar Briancon gereden. Het was prima te doen, we deden wel rustig aan en hielden de remmen in de gaten. Vanaf Oulx naar Briancon vonden wij het deel met de meeste klim en daal stukken.
Titel: Re: route tussen turijn en briancon
Bericht door: sanderv op juni 10, 2019, 09:59:53 pm
Ken de weg niet. Maar 12 % stijging of daling is niet misselijk. Aanslag op koeling en koppeling. Hoop niet dat het een lichte wagen is, maar een boven modaal vermogen en koppel.



12% is prima te rijden. Het meest extreme wat we hebben gereden met een gewone modale wagen, vouwwagen, 5 personen, 5 fietsen en uitrusting is 25%, op de A39 , Lynmouth-Porlock. Dat ging echt nét. 1e versnelling, volgas en dan langzaam de snelheid en het toerental zien afnemen tot 1100 toeren per minuut is geen aanrader  ::) Maar inderdaad, de oploopremmen krijgen het het zwaarste te verduren. Die blijven helaas ook meewerken als de auto op de motor remt. Zodra het kan even gas geven en de rem lostrekken helpt maar heel beperkt, al vrij snel loopt de boel weer op de rem. Op de 206 door Triglavski hadden we ze na 46 haarspelden zodanig heet dat de velgen tikten van de warmte. Zaak is dan om zo snel mogelijk vlakke weg te gaan rijden. Dan koelen ze het beste. 
Titel: Re: route tussen turijn en briancon
Bericht door: Simba op juni 11, 2019, 08:19:06 am
12% is prima te rijden. Het meest extreme wat we hebben gereden met een gewone modale wagen, vouwwagen, 5 personen, 5 fietsen en uitrusting is 25%, op de A39 , Lynmouth-Porlock. Dat ging echt nét. 1e versnelling, volgas en dan langzaam de snelheid en het toerental zien afnemen tot 1100 toeren per minuut is geen aanrader  ::) Maar inderdaad, de oploopremmen krijgen het het zwaarste te verduren. Die blijven helaas ook meewerken als de auto op de motor remt. Zodra het kan even gas geven en de rem lostrekken helpt maar heel beperkt, al vrij snel loopt de boel weer op de rem. Op de 206 door Triglavski hadden we ze na 46 haarspelden zodanig heet dat de velgen tikten van de warmte. Zaak is dan om zo snel mogelijk vlakke weg te gaan rijden. Dan koelen ze het beste.


Poeh dat is andere koek. Maar goed om te lezen dat het altijd nog steiler kan
Titel: Re: route tussen turijn en briancon
Bericht door: CEO op juni 11, 2019, 05:13:04 pm
Het meest extreme wat we hebben gereden met een gewone modale wagen, vouwwagen, 5 personen, 5 fietsen en uitrusting is 25%, op de A39 , Lynmouth-Porlock. Dat ging echt nét. 1e versnelling, volgas en dan langzaam de snelheid en het toerental zien afnemen tot 1100 toeren per minuut is geen aanrader  ::)

Die is inderdaad pittig, maar ook erg kort. Hebben ze in Engeland nog steeds verhoudings-borden? (Dus geen 25% maar 1:4?)
Daar vlak in de buurt liepen we ook nog tegen een 1:3 weg aan. Met ons ouwe trouwe Mazdatje (in 1994 14 jaar oud) hebben we die maar niet genomen...
Titel: Re: route tussen turijn en briancon
Bericht door: sanderv op juni 11, 2019, 10:11:38 pm
Die is inderdaad pittig, maar ook erg kort. Hebben ze in Engeland nog steeds verhoudings-borden? (Dus geen 25% maar 1:4?)
Daar vlak in de buurt liepen we ook nog tegen een 1:3 weg aan. Met ons ouwe trouwe Mazdatje (in 1994 14 jaar oud) hebben we die maar niet genomen...

Niet zoveel gezien, wel een waanzinnige weg. Korte klimmen inderdaad, maar het probleem is dat de Britten niet aan haarspelden doen. Je staat beneden, moet naar boven en de kortste weg is een rechte lijn. Waarschuwen doen ze pas vanaf 15% en als je het niet haalt, had je maar een Land Rover moeten kopen...  :#

Maar aan TS: ik weet niet hoe ervaren je bent in rijden met een aanhanger in de bergen, maar misschien wat tips. De allerbelangrijkste: vergeet daar alles wat je ooit hebt geleerd over het Nieuwe Rijden, zuinig rijden of wat dan ook. Een (warme) motor kan prima hoog tot heel hoog in de toeren draaien. Kapot draaien doe je voornamelijk bij belasting in lage toeren (25% met 1100 tpm volgas...  ::) ). Rijden doe je daar niet op de snelheidsmeter, maar op de toerenteller. Zo lang de snelheid nog op kán lopen als je het gas iets dieper intrapt, zit je qua motorbelasting prima. Loopt de boel volgas en loopt de snelheid niet verder op, schakel dan verder terug. En bergaf natuurlijk remmen op de motor (ook weer op de toerenteller, toerenbegrenzer doet het namelijk niet). En als het kan rustig uitrijden voor je de boel uitzet, zowel de motor als de remmen kun je het beste rustig rijdend koelen. Dan kan het spul zonder problemen heel oud worden.
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal